AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:18 #1 Skrevet søndag kl. 09:18 Størrelse som en stor drue. Har sikkert hatt den i minst 15 år, men har begynt å bli ubehagelig, men ikke direkte vond. Kjenner det hver gang jeg tar på lue feks, det gjorde jeg ikke før. Har nok vokst litt siste året. Men hovedgrunnen til at jeg vil fjerne den er at den er så sjenerende, midt på hode. Huden har nok strukket seg så er nesten som en skallet flekk. Kan ikke ha løst hår pga den, må passe på hvordan håret ligger. Har alltid en slags hestehale så jeg har kontrollen på om den viser. Kan man gjøre dette hos fastlegen eller må man til en hudlege? Regner med at man må barbere ett område litt større enn selve kulen? Burde fått gjort det nå siden det fremdeles er luesesong noen måneder til! Regner med at hvis fastlegen må henvise meg videre så tar det mange måneder. Kan man gjøre dette hos hudlege hos feks Aleris uten henvisning? Og blir det vondt? Anonymkode: 11088...c14
Knutekålmor85 Skrevet søndag kl. 09:30 #2 Skrevet søndag kl. 09:30 Første steg er nok uansett fastlegen. Hen kan også svare på hvordan det gjøres. Kanskje det er mulig å skyve det til neste vinter om det er forsvarlig og ikke mulig å gjøre denne sesongen? Om fastlegen kan gjøre det, så er det bare å avtale å vente. Om det er spesialist, så kan dere se litt på ventetider for timing.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:33 #3 Skrevet søndag kl. 09:33 Har du sett programmet "Dr Pimple popper"? Hun åpner og tømmer ulike cyster folk har på hodet, og jeg er rimelig sikker på at du må til spesialist. Anonymkode: ecbb6...dfd
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:36 #4 Skrevet søndag kl. 09:36 Du får bare henvisning fra fastlegen dersom den hemmer deg på jobb feks, pga hjelmbruk. Du må kontakte plastisk kirurgi, privat. Det er nok bare bedøvelsen som gjør vondt. Og kanskje stingene svir litt. Anonymkode: c9793...bf2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:44 #5 Skrevet søndag kl. 09:44 Jeg fikk henvisning fra fastlegen til privat klinikk for å fjerne. Betalte bare egenandel på noen hundre. Måtte vente 8 mnd.på å få time. Gikk til legen etter 3 mnd med kul, så jeg er mindre tålmodig enn deg.... Anonymkode: f5b17...7e0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:44 #6 Skrevet søndag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du får bare henvisning fra fastlegen dersom den hemmer deg på jobb feks, pga hjelmbruk. Anonymkode: c9793...bf2 Nei, dette stemmer ikke. Anonymkode: f5b17...7e0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:56 #7 Skrevet søndag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og blir det vondt? Anonymkode: 11088...c14 Etter min erfaring ikke særlig vondt å fjerne. MEN: Du får nesten ikke lov til å vaske håret på flere uker for å gi såret rom til å heles. Og det kommer til å banke, svi og klø mens det gror. Jeg tok en del Paracet. Og vondt om noe eller noen kom ani hodet. Klødde som et helvete og liksom strakk i huden hele tida, så jeg putta masse aloe vera gel, fett etc. rundt stingene. Du må ta stingene på legekontoret etter 14 dager. Og etter det startet groinga litt "på nytt". Og samme greia med hårvask etc. De må barbere bort en del hår for å komme til. Er du heldig synes det ikke i starten. Men det kan være det både synes og kjennes når det vokser ut igjen. På meg ser det litt ut som en unge har klippa meg med sløv saks, for nå er halvt år etterpå stikker hårene rett opp av hodet, og jeg bruker fett til å legge det ned. Jeg har tjukt hår, så ikke sikkert det blir like tydelig om du har vanlig til tynt hår. Anonymkode: f5b17...7e0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:06 #8 Skrevet søndag kl. 10:06 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Størrelse som en stor drue. Har sikkert hatt den i minst 15 år, men har begynt å bli ubehagelig, men ikke direkte vond. Kjenner det hver gang jeg tar på lue feks, det gjorde jeg ikke før. Har nok vokst litt siste året. Men hovedgrunnen til at jeg vil fjerne den er at den er så sjenerende, midt på hode. Huden har nok strukket seg så er nesten som en skallet flekk. Kan ikke ha løst hår pga den, må passe på hvordan håret ligger. Har alltid en slags hestehale så jeg har kontrollen på om den viser. Kan man gjøre dette hos fastlegen eller må man til en hudlege? Regner med at man må barbere ett område litt større enn selve kulen? Burde fått gjort det nå siden det fremdeles er luesesong noen måneder til! Regner med at hvis fastlegen må henvise meg videre så tar det mange måneder. Kan man gjøre dette hos hudlege hos feks Aleris uten henvisning? Og blir det vondt? Anonymkode: 11088...c14 Jeg har nylig fjernet en sånn kul, ble henvist fra fastlegen til Aleris, fikk time ganske fort. Om du har langt hår så er det ikke sikkert de må barbere da får de til å kamme det til siden. Jeg har forberedt meg på barbering men i mitt tilfelle fikk de til å kamme håret til siden så jeg slapp barbering. Du får lokalbedøvelse så det er ikke vondt men du kjenner at det drar litt da. Du kan vaske håret samme kvelden. Du kan også bestille time privat men da må du sikkert betale mer enn om du blir henvist fra fastlege (da betaler du bare for utstyr) Anonymkode: f77a2...1af
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:11 #9 Skrevet søndag kl. 10:11 Som noen over meg skriver må man ta stingene etter 14 dager. Man trenger ikke å gjøre det på legekontoret, om du kjenner noen som er sykepleier kan de ta stingene. Samboeren min tok mine sting hjem etter 14 dager, han er ikke sykepleier men vi har snakket med ei som er det på forhånd og fikk litt veiledning. Det gikk fort og spart meg tur til legekontor bruk pinsett & liten saks og desinfiser alt på forhånd. Jeg fikk rådet om å ta stingene hjem fra hun som utført operasjon på Aleris forresten før noen sier noe som helst om at man ikke burde gjøre det hjem Anonymkode: f77a2...1af 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå