Kygos Skrevet 26. februar #21 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kalorier er faktisk veldig mye diskutert i forskning. Det er ikke gitt at kroppen forbrenner energi på samme måte som det gjøres i en lab (slik kalorier er regnet ut). Så her må du sjekke dine egne fakta før du presenterer dem. En ting er jo hva slags kalorier du konsummerer, men hvordan tas disse opp i kroppen? Tarmhelse, alt det der. Masse vi ikke vet og veldig mye spennende utvikling på feltet. Anonymkode: a05dc...4bc Vis meg forskningen? Det er nok heller omstendighetene rundt inntak som kan diskuteres, sykdommer osv. For noen er det vanskelig å putte i seg mindre enn de trenger. Lavt stoffskifte er et tema, men de faktiske virkningene på forbrenning er overdrevet. Der er ikke noe mer vi trenger å vite på et allment nivå. Vil du ned i vekt, vei deg, regn ut ca forbruk - det finnes fine kalkulatorer på nett til dette. Tell kalorier. Så vil du gå ned. Å holde seg nede er en annen sak, for varig nedgang krever endring i livsstil. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar #22 Skrevet 27. februar Kygos skrev (8 timer siden): Vis meg forskningen? Det er nok heller omstendighetene rundt inntak som kan diskuteres, sykdommer osv. For noen er det vanskelig å putte i seg mindre enn de trenger. Lavt stoffskifte er et tema, men de faktiske virkningene på forbrenning er overdrevet. Der er ikke noe mer vi trenger å vite på et allment nivå. Vil du ned i vekt, vei deg, regn ut ca forbruk - det finnes fine kalkulatorer på nett til dette. Tell kalorier. Så vil du gå ned. Å holde seg nede er en annen sak, for varig nedgang krever endring i livsstil. Da jeg la på meg 10 kg på et år på å spise mye godteri men ikke kalorioverskudd, kunne en dag være ca 1000-1200 kalorier i mat og ca 600-900 kalorier i godteri. Godteriet ble spist ved ca 20 ulike tidspunkter, småplukket gjennom hele dagen (var psykologisk avhengig). Jeg mener jeg gikk opp i vekt fordi blodsukkeret hele tiden steg litt og insulin ble frigjort og da er det vanskelig for kroppen å forbrenne fett. Du kan gjerne være uenig, men dette er sånn jeg opplevde det (jeg har forresten også master i ernæring/biomedisin, så hadde full oversikt over antall kalorier 😉) Da jeg gikk over til 18:6 fasting med to måltider med fokus på protein og fett, uten snackingen men like mye kalorier som før, gikk jeg ned i vekt. Sånn fungerte iallefall min kropp 😊 Anonymkode: 8ff91...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 6.40): Jeg har begynt så smått å faste 16:8. Jeg er normalvektig og trener mye styrke, og kunne gjerne tenkt meg å gå litt ned i fettprosent samtidig som jeg blir sterkere. (Om man kan gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig er en annen diskusjon som vi trenger ikke tar i denne tråden). Det jeg lurer på er hvordan dere som faster, forholder dere til dette på en måte som ivaretar den psykiske helsen. Altså om dere klarer å ha et sunt forhold til mat, samtidig som dere praktiserer faste. Jeg tenker at på den ene siden, at det er viktig at jeg står i dette konsekvent og følger det som en daglig rutine. På den andre siden, vet jeg at strenge "regler" kan gå på bekostning av psykisk helse, ved å gjøre fastingen til en tvangshandling, hvor man kan havne i risiko for å utvikle et anstrengt forhold til mat og i verste fall spiseforstyrrelse. Hvor går grensen mellom disiplin og fleksibilitet? Anonymkode: 49d37...4c8 Er selv slank og veltrent, trener fem dager i uka. Synes heller ikke faste er ekstremt, det eneste jeg gjør, er å ikke spise mellom kl 18 og 11 hver dag. Drikker masse vann og et par kopper kaffe. Lager alltid en god og næringsrik lunsj og middag. Aldri følt meg i så bra form som etter jeg startet å faste. Anonymkode: 42a7b...3ac
AnonymBruker Skrevet 27. februar #24 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): nåja...Detfunket for meg, gikk ned 20 kilo, eneste forskjellen var at jeg startet med faste 18:6 Funker nokk ikke for alle, men for meg og flere jeg vet har det funket godt for. Så dumt å påstå noe uten grunnlag Anonymkode: 0f392...13f Forskning danner grunnlaget for dette, jeg selv har 0 å komme med her. Anonymkode: ff7c7...3d4
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Skrevet 27. februar Har "alltid" periodisk fastet, jeg... Spiser veldig sjelden mat etter kl 16-17 om ettermiddagen og mitt første måltid om dagen er lunsj ved 11-tiden. Kan ikke si det har hatt så stor påvirkning på vekta, akkurat, verken da jeg var 20 eller 50. Hva jeg dytter i meg, derimot, har stor betydning. Hadde som vane å spise varm lunsj de fleste dager, i tillegg til en god middag. Da ble det litt i overkant og vekten gikk opp. Nå er jeg flinkere til å spise mindre porsjoner og ikke mat tilsvarende to middager om dagen, da gikk vekten betydelig ned. Anonymkode: d11d5...c3c
Kygos Skrevet 27. februar #26 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg la på meg 10 kg på et år på å spise mye godteri men ikke kalorioverskudd, kunne en dag være ca 1000-1200 kalorier i mat og ca 600-900 kalorier i godteri. Godteriet ble spist ved ca 20 ulike tidspunkter, småplukket gjennom hele dagen (var psykologisk avhengig). Jeg mener jeg gikk opp i vekt fordi blodsukkeret hele tiden steg litt og insulin ble frigjort og da er det vanskelig for kroppen å forbrenne fett. Du kan gjerne være uenig, men dette er sånn jeg opplevde det (jeg har forresten også master i ernæring/biomedisin, så hadde full oversikt over antall kalorier 😉) Da jeg gikk over til 18:6 fasting med to måltider med fokus på protein og fett, uten snackingen men like mye kalorier som før, gikk jeg ned i vekt. Sånn fungerte iallefall min kropp 😊 Anonymkode: 8ff91...bf3 Hehe. Nice try 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #27 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 11.27): Faste har omtrent 0 effekt på vekten. Anonymkode: ff7c7...3d4 Tull. Har gått ned masse ved å praktisere det. Anonymkode: 9a6c2...85c
AnonymBruker Skrevet 27. februar #28 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tull. Har gått ned masse ved å praktisere det. Anonymkode: 9a6c2...85c Jada. Anonymkode: ff7c7...3d4
AnonymBruker Skrevet 27. februar #29 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 23.25): Jeg faster 12-19 og det går veldig bra, men dessverre gjør overgangsalderen at jeg er dårlig på å miste vekt, tross godt kosthold og litt mosjon. Må nok trene enda mer (trener vekter og prøver med mye bevegelse, men det er ikke nok) Fastingen er det minste problemet! - den har blitt en vane Anonymkode: edaec...f7d Hvor gammel er du? Anonymkode: c4a55...a2f
AnonymBruker Skrevet 27. februar #30 Skrevet 27. februar Kygos skrev (3 timer siden): Hehe. Nice try Anonymkode: 8ff91...bf3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:11 #31 Skrevet onsdag kl. 22:11 Jeg faster, men blir jeg veldig sulten en morgen så spiser jeg. Er jeg bare småsulten så prøver jeg å unngå å spise. Føler meg best i kroppen om jeg faster mellom ca 18-11. Men jeg tvinger ikke meg selv til å være skrubbsulten over lang tid bare fordi. Merker at jeg har fått myyye mindre søtsug av å faste. Og da blir det lettere å spise det jeg syns er sunt. Anonymkode: 4849b...f49
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå