AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar Jeg har begynt så smått å faste 16:8. Jeg er normalvektig og trener mye styrke, og kunne gjerne tenkt meg å gå litt ned i fettprosent samtidig som jeg blir sterkere. (Om man kan gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig er en annen diskusjon som vi trenger ikke tar i denne tråden). Det jeg lurer på er hvordan dere som faster, forholder dere til dette på en måte som ivaretar den psykiske helsen. Altså om dere klarer å ha et sunt forhold til mat, samtidig som dere praktiserer faste. Jeg tenker at på den ene siden, at det er viktig at jeg står i dette konsekvent og følger det som en daglig rutine. På den andre siden, vet jeg at strenge "regler" kan gå på bekostning av psykisk helse, ved å gjøre fastingen til en tvangshandling, hvor man kan havne i risiko for å utvikle et anstrengt forhold til mat og i verste fall spiseforstyrrelse. Hvor går grensen mellom disiplin og fleksibilitet? Anonymkode: 49d37...4c8
Purple_Pixiedust Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Jeg spiser ikke mellom 19 og 11 alle dager bortsett fra hvis det er noe spesielt. Som feks jeg er på hotell og vil ha hotellfrokost eller det er jul og vi spiser frokost sammen hele familien. Så er fleksibel på at det er ikke krise hvis jeg bryter fasten tidligere på dagen hvis det er noe spesielt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar Jeg faster 12-19 og det går veldig bra, men dessverre gjør overgangsalderen at jeg er dårlig på å miste vekt, tross godt kosthold og litt mosjon. Må nok trene enda mer (trener vekter og prøver med mye bevegelse, men det er ikke nok) Fastingen er det minste problemet! - den har blitt en vane Anonymkode: edaec...f7d
våren14 Skrevet 16. februar #4 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 6.40): Jeg har begynt så smått å faste 16:8. Jeg er normalvektig og trener mye styrke, og kunne gjerne tenkt meg å gå litt ned i fettprosent samtidig som jeg blir sterkere. (Om man kan gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig er en annen diskusjon som vi trenger ikke tar i denne tråden). Det jeg lurer på er hvordan dere som faster, forholder dere til dette på en måte som ivaretar den psykiske helsen. Altså om dere klarer å ha et sunt forhold til mat, samtidig som dere praktiserer faste. Jeg tenker at på den ene siden, at det er viktig at jeg står i dette konsekvent og følger det som en daglig rutine. På den andre siden, vet jeg at strenge "regler" kan gå på bekostning av psykisk helse, ved å gjøre fastingen til en tvangshandling, hvor man kan havne i risiko for å utvikle et anstrengt forhold til mat og i verste fall spiseforstyrrelse. Hvor går grensen mellom disiplin og fleksibilitet? Anonymkode: 49d37...4c8 Hm, jeg har drevet med periodisk faste i flere år, og utviser masse fleksibilitet. Anbefaler sterkt boka Fast Feast Repeat av Gin Stephens. Det er omtrent slik jeg alltid har praktisert det, ved å få det til å passe inn i livet. Når det bare er rom for to måltider om dagen, eller bare ett, så MÅ jeg jo sørge for at den maten gir meg det jeg trenger. Så jeg kan jo ikke faste 18t og spise en sjokoladeplate. Noen ting sier seg selv. Og når man blir vant til faste endrer matlysten seg også, etter 18-24t uten mat craver ikke jeg sjokolade. Jeg craver egg, salat, kikerter, olivenolje, laks, fetaost... sånne ting Før jeg startet med faste hadde jeg aldri trodd man seriøst kunen ha craving på egg, ble helt sjokket første gangen jeg ikke klarte ¨slutte å tenke på eggene jeg skulle spise når fastevinduet var over. Veldig morsomt. Etterhvert kan man egentlig bare lytte til hva kroppen ønsker seg. Selv sliter jeg litt mer når jeg blir syk eller veldig stresset, men det er jo ikke normalen, så da har jeg rom for meg selv da også. Bare alltid minst 12t uten mat. Så varierer fastevinduet etter livet rett og slett. Er man utsatt for spiseforstyrrelser er det ikke anbefalt å faste. Da må du i alle fall snakke med legen din først, og ingen eksperter anbeafler noen med slike tendenser å faste. Så er det deg bør du revurdere og minst snakke med legen din før du gjør noe sånt. For ja, har man slike tendenser kan det lede inn i problemer. Både i for lite spising, overtrening osv osv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Skrevet 19. februar Faste har omtrent 0 effekt på vekten. Anonymkode: ff7c7...3d4 1 1
våren14 Skrevet 25. februar #6 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 11.27): Faste har omtrent 0 effekt på vekten. Anonymkode: ff7c7...3d4 Den har 100% effekt på MIN Men alle er ulike. Og det er selvsagt ikke den eneste som er effektivt for vekten. Men for min del føler heg meg også SÅ mye bedre med periodisk faste at det ikke er til å tro. Jeg veide ikke for mye og veier ikke for mye, å holde vekten inn i overgangsalderen er bare en bouns, det var helt andre ting som jeg raskt oppdaget at var strålende med faste. Mye mer energi, mye mer opplagt, generelt bare mye bedre. Så for min kropp er det helt perfekt. 3 1
våren14 Skrevet 25. februar #7 Skrevet 25. februar ENDELIG skikkelig tilbake til lengre fastevinduer etter et par måneder med litt for korte fastevinduer for å si det rett ut. 12t er bedre enn ingenting, men for meg var det jo forverrende. Men etter denne uka 20-17-20 timers fastevinduer forsvant den matleie forstoppede magen på et blunk. Jeg føler meg tilbake til meg selv. Ikke at jeg skal ligge på så mange timers faste over tid, det liker ikke forbrenningen min, og det blir for lite mat også. Men for en kickstart etter denne tiden med ferie, sykdom, stress, mer ferie... føles det gull å være tilbake! Hvis noen skulle slite med mageproblemer i en eller annen retning anbefaler jeg også noen lengre faster for å se om ikke det å gi systemet litt ro og mindre å håndtere er en fordel. For min del blir jeg forstoppet og oppblåst nå hvis jeg spiser hele dagen mer enn maks en uke i strekk. Så deilig når magen fungerer perfekt og normalt. Så det jeg har gjort denne uka, er å flytte lunsjen til senere på dagen to av dagene. Ene dagen satt jeg meg ved lunsjbordet med en tekopp. Jeg fikk to rare blikk. Mine nærmeste kollegaer vet godt hvorfor og respekterer det selvsagt. Men jammen meg er liksom den lunsjen kl 11 enten du er sulten, trenger mat, eller ikke veldig innøvd. Har nå satt meg som mål å bli flinkere til å spise når jeg VIL spise, ikke når klokka sier det eller fordi andre gjør det. Lettere på jobb enn hjemme... så ser for meg at det blir flere og flere slike dager. Faktisk ganske rolig å jobbe gjennom lunsjen og heller spise i ro og fred litt senere også. En ny ting på gang der altså, men det er jo å stå frem som periodisk faster på en ny måte, så det er litt rart også...
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Skrevet 25. februar våren14 skrev (2 timer siden): Den har 100% effekt på MIN Men alle er ulike. Og det er selvsagt ikke den eneste som er effektivt for vekten. Men for min del føler heg meg også SÅ mye bedre med periodisk faste at det ikke er til å tro. Jeg veide ikke for mye og veier ikke for mye, å holde vekten inn i overgangsalderen er bare en bouns, det var helt andre ting som jeg raskt oppdaget at var strålende med faste. Mye mer energi, mye mer opplagt, generelt bare mye bedre. Så for min kropp er det helt perfekt. De fleste hevder dette, forskning viser noe annet. Men det er som å snakke til en vegg med disse som driver med dette. Anonymkode: ff7c7...3d4 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Skrevet 25. februar Jeg faster stort sett. Men det er grunnet mage og tarmplager. Så jeg prøver å ha mitt seneste måltid 16.00. Har lite å si for vekta. Anonymkode: 30efe...4b6
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De fleste hevder dette, forskning viser noe annet. Men det er som å snakke til en vegg med disse som driver med dette. Anonymkode: ff7c7...3d4 Hvis folk opplever at det hjelper i deres liv, hvorfor fortsetter du da å mase på dem om at forskning sier det ikke virker? Hva vil du oppnå? Det er uansett mange helsefordeler med å faste. Anonymkode: a05dc...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste hevder dette, forskning viser noe annet. Men det er som å snakke til en vegg med disse som driver med dette. Anonymkode: ff7c7...3d4 Hvis noen føler det har en psykologisk god effekt, spiller det da noen rolle hva forskning sier om fysiske helseeffekter? Anonymkode: 87841...b52 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): De fleste hevder dette, forskning viser noe annet. Men det er som å snakke til en vegg med disse som driver med dette. Anonymkode: ff7c7...3d4 Men altså, det sier jo seg selv, at dersom man er vant til å man skeier ut kl 21 på kvelden, men kutter ut å spise kl 18 på kvelden i stedet for og samtidig ikke spiser mer kalorier i løpet av dagen - så vedlikeholde man vekten fordi man kutter ned på spisevinduet. Men det har ingenting med selve fasten å gjøre. Fasten er kun på pga autofagi og det har ingenting med vekten å gjøre. Anonymkode: 42d43...cdb
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Skrevet 26. februar Dere som faster, - har dere noen gang hodepine? Om jeg går for lenge uten mat så får jeg vondt i hodet. Mulig det kan hindres ved å drikke mer vann? Anonymkode: 93784...1e8
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 11.27): Faste har omtrent 0 effekt på vekten. Anonymkode: ff7c7...3d4 nåja...Detfunket for meg, gikk ned 20 kilo, eneste forskjellen var at jeg startet med faste 18:6 Funker nokk ikke for alle, men for meg og flere jeg vet har det funket godt for. Så dumt å påstå noe uten grunnlag Anonymkode: 0f392...13f
AnonymBruker Skrevet 26. februar #15 Skrevet 26. februar Fasting hjelper på vekten, man unngår mange blodsukkerstigninger og insulin som stimulerer fettlagring. Jeg spiste mindre enn jeg trenger men lite mat og en del godteri gjennom hele dagen og la på meg 10 kg på et år. Jeg telte kalorier og er sikkert på at jeg ikke spiste mer enn jeg trengte. Men jeg tilførte sukker i en jevn strøm hele dagen... Anonymkode: 8ff91...bf3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #16 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere som faster, - har dere noen gang hodepine? Om jeg går for lenge uten mat så får jeg vondt i hodet. Mulig det kan hindres ved å drikke mer vann? Anonymkode: 93784...1e8 Da vil jeg tro vann er problemet ja. I starten når jeg begynte, kunne jeg oppleve litt hodepine. Men etter 1 uke, var det null problem. Og jeg har migrene ellers, anfallene økte ikke av å faste. Anonymkode: 42d43...cdb
AnonymBruker Skrevet 26. februar #17 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere som faster, - har dere noen gang hodepine? Om jeg går for lenge uten mat så får jeg vondt i hodet. Mulig det kan hindres ved å drikke mer vann? Anonymkode: 93784...1e8 Det kan hjelpe å drikke elektrolytter. Anonymkode: 8ff91...bf3 1 1
skeiv-ostepop Skrevet 26. februar #18 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): De fleste hevder dette, forskning viser noe annet. Men det er som å snakke til en vegg med disse som driver med dette. Anonymkode: ff7c7...3d4 Hvilken forskning?
Kygos Skrevet 26. februar #19 Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fasting hjelper på vekten, man unngår mange blodsukkerstigninger og insulin som stimulerer fettlagring. Jeg spiste mindre enn jeg trenger men lite mat og en del godteri gjennom hele dagen og la på meg 10 kg på et år. Jeg telte kalorier og er sikkert på at jeg ikke spiste mer enn jeg trengte. Men jeg tilførte sukker i en jevn strøm hele dagen... Anonymkode: 8ff91...bf3 Det der gir ingen mening, og du vil aldri finne seriøse fagfolk som støtter en slik teori. Du kan tenke at mat er energi, det spiller ingen rolle om det er en bolle eller 2 kg salat. Hvis summen av all energien du inntar overstiger forbrenningen, så vil du gå opp i vekt. Det er ingen som diskuterer hvorvidt er slik i dag. Det er et faktum. Min forbrenning som mann på 76 kg er rundt 2500 kcal per dag. Hvis jeg spiser to store sjakoladplater (200g) = ca 2100 kcal, så vil jeg miste ca 0,5 kg i uka. Jeg kan spise Mcd, laks, potet, is, banan, rent sukker. Hvis mengden tilsvarer 2100 kcal, så vil jeg gå ned i vekt. De fleste som tror de vet hvor mye de spiser, får i seg mer enn de tror. Du skriver "en del godteri" - der har du svaret på hvorfor du gikk opp i vekt. Du må veie maten og telle kcal for alt du spiser hvis du skal ha full kontroll på inntaket. Endret 26. februar av Kygos 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #20 Skrevet 26. februar Kygos skrev (5 timer siden): Det der gir ingen mening, og du vil aldri finne seriøse fagfolk som støtter en slik teori. Du kan tenke at mat er energi, det spiller ingen rolle om det er en bolle eller 2 kg salat. Hvis summen av all energien du inntar overstiger forbrenningen, så vil du gå opp i vekt. Det er ingen som diskuterer hvorvidt er slik i dag. Det er et faktum. Min forbrenning som mann på 76 kg er rundt 2500 kcal per dag. Hvis jeg spiser to store sjakoladplater (200g) = ca 2100 kcal, så vil jeg miste ca 0,5 kg i uka. Jeg kan spise Mcd, laks, potet, is, banan, rent sukker. Hvis mengden tilsvarer 2100 kcal, så vil jeg gå ned i vekt. De fleste som tror de vet hvor mye de spiser, får i seg mer enn de tror. Du skriver "en del godteri" - der har du svaret på hvorfor du gikk opp i vekt. Du må veie maten og telle kcal for alt du spiser hvis du skal ha full kontroll på inntaket. Kalorier er faktisk veldig mye diskutert i forskning. Det er ikke gitt at kroppen forbrenner energi på samme måte som det gjøres i en lab (slik kalorier er regnet ut). Så her må du sjekke dine egne fakta før du presenterer dem. En ting er jo hva slags kalorier du konsummerer, men hvordan tas disse opp i kroppen? Tarmhelse, alt det der. Masse vi ikke vet og veldig mye spennende utvikling på feltet. Anonymkode: a05dc...4bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå