AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Til dere andre som har født, og som har hatt fremfall, da helst rectocele. HVORDAN opplevde dere det, og ble det bedre med tid/av seg selv? Jeg har et mildt tilfelle sier legen min, men jeg opplever det som ganske plagsomt. Jeg takler ikke så godt at underlivet mitt er såpass forandret, og jeg kjenner veldig godt at det er tarmen jeg presser på når jeg skal vaske meg nedentil for eksempel. Det er plagsomt når jeg er på do også.. Legen sa at det vil gå seg til, men nå er det et halvt år og det er enda plagsomt. (Forandringen/rectoceleen er altså bak skjedeinngangen. Der var det før ingenting/det var fast hud og så anus før. Nå er det er slags bløtvev der, bak skjedeinngangen, som, hvis jeg klemmer på det, presser det på tarmen). Noen erfaringer her? Bør jeg foreta meg noe, eller bare vente og se? Anonymkode: 8b304...6cf
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar Var ikke meningen med store bokstaver på hvordan i hovedinnlegget.. Anonymkode: 8b304...6cf
AnonymBruker Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar Jeg aner ikke om det er rectocele, men har veldig plagsomt fremfall. Enkelte dager må jeg diskre dytte ting på plass innimellom 😩 Jordmor sa til meg også at det var mildt, men noen ganger kjennes det ut som det henger en golfball mellom beina mine. Har null samliv da hverken jeg eller samboer tør å røre det. Jordmor sa til meg at det ville gå vekk når jeg er ferdig med å amme fordi det er hormonbasert. Husker jeg hadde litt etter første barnet også, og det ga seg da barnet begynte i bhg og jeg gikk ned til å bare delamme et par ganger om dagen Anonymkode: 3ce58...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg aner ikke om det er rectocele, men har veldig plagsomt fremfall. Enkelte dager må jeg diskre dytte ting på plass innimellom 😩 Jordmor sa til meg også at det var mildt, men noen ganger kjennes det ut som det henger en golfball mellom beina mine. Har null samliv da hverken jeg eller samboer tør å røre det. Jordmor sa til meg at det ville gå vekk når jeg er ferdig med å amme fordi det er hormonbasert. Husker jeg hadde litt etter første barnet også, og det ga seg da barnet begynte i bhg og jeg gikk ned til å bare delamme et par ganger om dagen Anonymkode: 3ce58...d5b Aah, godt å høre at det ga seg da! Det "henger" ikke hos meg, det hørtes ikke noe godt ut ❤️ men jeg kjenner det, og er som deg - litt redd for å ta på/komme borti det også.. Sexlivet er ikke tilstedeværende, av flere årsaker, men dette hjelper ikke.. Får bare håpe det blir bedre.. Anonymkode: 8b304...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Jeg opererte når jeg var ferdig med barn. Skal sies jeg hadde fremfall, cystocele, som gikk tilbake etter amming, men var sydd skjevt og skjedeåpningen var ganske vid. Kjenner meg igjen i det du skriver og det gikk tilbake av seg selv, hadde mild variant men var tungt mens det stod på.. Hadde operert det også hvis det ikke gikk over. Det var såpass plagsomt at jeg ikke klarte å bli vant til det. Som regel går det over, men mange tør ikke be om å bli prioritert hvis det ikke gir seg fordi som kvinner skal vi tåle alt. Krysser fingrene for deg! Går seg sikkert til, hvis ikke er det hjelp å få, men man må stå på sitt og fokusere på hvordan det påvirker hverdagen. Kun min erfaring Anonymkode: 23200...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg opererte når jeg var ferdig med barn. Skal sies jeg hadde fremfall, cystocele, som gikk tilbake etter amming, men var sydd skjevt og skjedeåpningen var ganske vid. Kjenner meg igjen i det du skriver og det gikk tilbake av seg selv, hadde mild variant men var tungt mens det stod på.. Hadde operert det også hvis det ikke gikk over. Det var såpass plagsomt at jeg ikke klarte å bli vant til det. Som regel går det over, men mange tør ikke be om å bli prioritert hvis det ikke gir seg fordi som kvinner skal vi tåle alt. Krysser fingrene for deg! Går seg sikkert til, hvis ikke er det hjelp å få, men man må stå på sitt og fokusere på hvordan det påvirker hverdagen. Kun min erfaring Anonymkode: 23200...4f6 Det var veldig gode ord å få! Kjenner meg så igjen i det med at man bare går med det, og finner seg i det liksom.. Har altså så mye smerter og vondt etter graviditet og fødsel at jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal tørre å få flere barn.. 😔 På toppen kommer fødselsdepresjon og tanker om at jeg aldri kommer til å få det bra igjen.. Vet rasjonelt sett at ting blir sikkert bedre, men det er så mange vonde, negative ting. Og akkurat dette intimproblemet er så daglig problematisk med dobesøk.. Huff sorry ranten min Anonymkode: 8b304...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Skrevet 7. februar Jeg hadde også det - eller fremfall, da - og ble bra med hypopressiv trening. Det var helt sprøtt, for jeg gikk fra å kjenne hele tiden at "noe ikke var som det skulle" til å ikke kjenne noe etter bare én behandling (skal sies at det ikke ble magisk bra igjen på et blunk, men det var ikke lenger så ille at jeg kjente det fysisk). Trente systematisk på denne måten i noen måneder, og lærte øvelser jeg gjorde ved behov etter det. Det var helt fantastisk, for jeg trodde det var noe som kom til å påvirke hverdagen i lang tid, og så ble det veldig bra igjen veldig fort. Dette var etter første svangerskap - jeg hadde null problemer med det etter andre. I dag kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg kjenner det i løpet av et år, da gjerne i forbindelse med syklus og hard mage. Driver aktivt med idrett og er null plaget. Skal sies at legen var negativ til at det var hypopressiv trening som gjorde susen og mente at "det gikk seg til". Fikk også råd om å "vente og se" i hvert fall til jeg var ferdig med amming. Men jeg kjente så stor forskjell når jeg gjorde de riktige øvelsene, så selv er jeg ikke i tvil. Anonymkode: de0e4...54a 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar #8 Skrevet 7. februar Hadde cystocele da, men det ordnet seg selv med litt tid, og kanskje mindre amming. Ammer fortsatt (barnet er 2,5), men det er jo ikke så mye som en liten baby lenger. Det gikk det fra veldig plagsomt og tydelig på celleprøve når barnet var 1,5, til borte når barnet var 2,5 (ny celleprøve pga celleendringer året før). Jeg trente mye, gynekologen sa at selv om jeg løp mye og likte cardio med mye hopp og sprett bruker man mye kjerne i det, så det hadde trent det bort. Anonymkode: 30b33...5c6
AnonymBruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar Jeg fikk fremfall av urinblæren (cystocele). Gikk ikke tilbake, selv ikke etter 10 år. Hadde plager med lekkasje og at det ble vanskelig med samleie. Fikk fikset det med en operasjon. For meg var risikoen ved operasjon verdt det, og den ble vellykket. Nå er sex og løping helt topp. PS! Operasjon er aldri risikofritt. Diskuter med legen/kirurg om operasjon er det rette for deg. Anonymkode: e490d...b9a
AnonymBruker Skrevet 8. februar #10 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hadde også det - eller fremfall, da - og ble bra med hypopressiv trening. Det var helt sprøtt, for jeg gikk fra å kjenne hele tiden at "noe ikke var som det skulle" til å ikke kjenne noe etter bare én behandling (skal sies at det ikke ble magisk bra igjen på et blunk, men det var ikke lenger så ille at jeg kjente det fysisk). Trente systematisk på denne måten i noen måneder, og lærte øvelser jeg gjorde ved behov etter det. Det var helt fantastisk, for jeg trodde det var noe som kom til å påvirke hverdagen i lang tid, og så ble det veldig bra igjen veldig fort. Dette var etter første svangerskap - jeg hadde null problemer med det etter andre. I dag kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg kjenner det i løpet av et år, da gjerne i forbindelse med syklus og hard mage. Driver aktivt med idrett og er null plaget. Skal sies at legen var negativ til at det var hypopressiv trening som gjorde susen og mente at "det gikk seg til". Fikk også råd om å "vente og se" i hvert fall til jeg var ferdig med amming. Men jeg kjente så stor forskjell når jeg gjorde de riktige øvelsene, så selv er jeg ikke i tvil. Anonymkode: de0e4...54a Så kjekt å høre! Jeg skal helt klart sjekke ut dette. Jeg trener forøvrig bekkenbunn/knip hver dag, og jeg trener styrke 2-3 dager i uka. Håper at det er med på å bedre det selvfølgelig. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde cystocele da, men det ordnet seg selv med litt tid, og kanskje mindre amming. Ammer fortsatt (barnet er 2,5), men det er jo ikke så mye som en liten baby lenger. Det gikk det fra veldig plagsomt og tydelig på celleprøve når barnet var 1,5, til borte når barnet var 2,5 (ny celleprøve pga celleendringer året før). Jeg trente mye, gynekologen sa at selv om jeg løp mye og likte cardio med mye hopp og sprett bruker man mye kjerne i det, så det hadde trent det bort. Anonymkode: 30b33...5c6 Kjekt å høre at det bedret seg litt, jeg trener jevnt og håper selvfølgelig at det skal hjelpe på 😊 dog er jeg nok litt utålmodig, man blir lei av å ha gått med plager og smerter så lenge.. Det regner jeg med at flere føler på. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg fikk fremfall av urinblæren (cystocele). Gikk ikke tilbake, selv ikke etter 10 år. Hadde plager med lekkasje og at det ble vanskelig med samleie. Fikk fikset det med en operasjon. For meg var risikoen ved operasjon verdt det, og den ble vellykket. Nå er sex og løping helt topp. PS! Operasjon er aldri risikofritt. Diskuter med legen/kirurg om operasjon er det rette for deg. Anonymkode: e490d...b9a Takk for at du deler din erfaring! Jeg får ta tiden litt til hjelp, og heller vurdere en ekstra sjekk hvis det vedvarer når ammingen er over kanskje! Anonymkode: 8b304...6cf
AnonymBruker Skrevet 8. februar #11 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg fikk fremfall av urinblæren (cystocele). Gikk ikke tilbake, selv ikke etter 10 år. Hadde plager med lekkasje og at det ble vanskelig med samleie. Fikk fikset det med en operasjon. For meg var risikoen ved operasjon verdt det, og den ble vellykket. Nå er sex og løping helt topp. PS! Operasjon er aldri risikofritt. Diskuter med legen/kirurg om operasjon er det rette for deg. Anonymkode: e490d...b9a Er det noen mab må betale for selv? Jeg kan ikke jogge uten at jeg tisser litt på meg, lite følelser under sex. Det er noe ekstra rart inni der. Er 15 år siden jeg fødte. Anonymkode: 55a31...bd2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå