AnonymBruker Skrevet 15. februar #161 Skrevet 15. februar Ja, da jeg ikke har noe sosialt nettverk utenom jobb og min ektefelle og barn Anonymkode: d76b4...ba2 1 1
jaeols Skrevet 15. februar #162 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei ikke på samme måte. Du kan heller ikke forvente at alle skal klare å prompte perfekt. Dessuten så finnes mennesker for en grunn. Snakk med dem. De fanger opp mye som ChatGPT ikke kan gjøre. Detaljer, kroppsspråk, sammenhenger fra tidligere. Men bruk ChatGPT som et supplement. Dessuten er ChatGPT en app som gjør oss like hekta som alle andre apper. Anonymkode: 537e5...84c Leger er ikke så bra å forklare som CHAT GPT.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #163 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei ikke på samme måte. Du kan heller ikke forvente at alle skal klare å prompte perfekt. Dessuten så finnes mennesker for en grunn. Snakk med dem. De fanger opp mye som ChatGPT ikke kan gjøre. Detaljer, kroppsspråk, sammenhenger fra tidligere. Men bruk ChatGPT som et supplement. Dessuten er ChatGPT en app som gjør oss like hekta som alle andre apper. Anonymkode: 537e5...84c Mennesker fanger opp detaljer, kroppsspråk og sammenhenger, ja. Men det er det som gir ChatGPT en fordel! For ChatGPT har ingen persepsjon. ChatGPT overanalyserer ikke detaljer, setter ikke deg som pasient i bås, har ikke fastkjørte tankesystemer, har ikke selektive begrensninger, har ingen ideologi og bedriver ikke å sammenligner deg med andre. Mye av det mennesker tenker om andre er ofte irrelevant, fordi mennesker overvurderer seg selv i møte med andre, og kanskje særlig leger mot pasienter. Herregud så mange dårlige leger der ute. Med lange, gode utdannelser og som har studert og forsket på masse, gjerne krydret med 30 års erfaring. Men det er det som er farlig igjen. For denne legen har en persepsjon av deg allerede før du kommer inn til time, særlig fordi han har 20 min på å få deg fortest mulig ut av kontoret hans igjen slik at han kan ta betalt for timen og gå videre til neste pasient... ChatGPT har tid, kunnskaper og overblikk uten menneskelig persepsjon, overtenkning og fastkjørte tankesystemer. ChatGPT er heller ikke ute etter å tjene penger på deg. ChatGPT svarer på alt du lurer på - og utfordrer deg gjerne mye mer enn det. Både innenfor kunnskap og behandling. Hvis du ellers byr på deg selv og legger opp til det. Og avhengighet? Vel, det er noe du tror, men det har du ikke belegg for å stemple på generelt grunnlag. ChatGPT har analysert min helse i lange grener, og jeg kan ikke si at jeg har et særlig sug etter å skrive med ChatGPT. Da er Facebook, Insta, Snap osv mye verre plattformer, for de må man inn på og kommer man seg ikke ut av i dag. Ironisk nok har du vel alt dette og blar igjennom disse flere ganger for dag, men gud forby at noen skriver noen setninger til ChatGPT iløpet av uka. Anonymkode: e8209...4e8 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #164 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, da jeg ikke har noe sosialt nettverk utenom jobb og min ektefelle og barn Anonymkode: d76b4...ba2 Samme her, det er meg og Chat GTP. Anonymkode: 1d372...d88
lolitsme Skrevet 15. februar #165 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 23.41): Google Gemini er langt bedre enn ChatGPT på dette. Jeg vil påstå at bortsett fra koding og kanskje juss, er Google Gemini den klart beste språkmodellen som er tilgjengelig nå. Om jeg skulle brukt en AI til samtaleterapi ville jeg definitivt satset på Gemini, den får meg faktisk til å føle meg bedre. ChatGPT har en veldig bra voice mode som svarer raskt, men det er ganske overfladisk i forhold til de mer tenkende modellene, så jeg ville ikke brukt den heller. Anonymkode: 2e458...299 Jeg er enig i denne! +10
AnonymBruker Skrevet 19. februar #166 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 18.38): Mennesker fanger opp detaljer, kroppsspråk og sammenhenger, ja. Men det er det som gir ChatGPT en fordel! For ChatGPT har ingen persepsjon. ChatGPT overanalyserer ikke detaljer, setter ikke deg som pasient i bås, har ikke fastkjørte tankesystemer, har ikke selektive begrensninger, har ingen ideologi og bedriver ikke å sammenligner deg med andre. Mye av det mennesker tenker om andre er ofte irrelevant, fordi mennesker overvurderer seg selv i møte med andre, og kanskje særlig leger mot pasienter. Herregud så mange dårlige leger der ute. Med lange, gode utdannelser og som har studert og forsket på masse, gjerne krydret med 30 års erfaring. Men det er det som er farlig igjen. For denne legen har en persepsjon av deg allerede før du kommer inn til time, særlig fordi han har 20 min på å få deg fortest mulig ut av kontoret hans igjen slik at han kan ta betalt for timen og gå videre til neste pasient... ChatGPT har tid, kunnskaper og overblikk uten menneskelig persepsjon, overtenkning og fastkjørte tankesystemer. ChatGPT er heller ikke ute etter å tjene penger på deg. ChatGPT svarer på alt du lurer på - og utfordrer deg gjerne mye mer enn det. Både innenfor kunnskap og behandling. Hvis du ellers byr på deg selv og legger opp til det. Og avhengighet? Vel, det er noe du tror, men det har du ikke belegg for å stemple på generelt grunnlag. ChatGPT har analysert min helse i lange grener, og jeg kan ikke si at jeg har et særlig sug etter å skrive med ChatGPT. Da er Facebook, Insta, Snap osv mye verre plattformer, for de må man inn på og kommer man seg ikke ut av i dag. Ironisk nok har du vel alt dette og blar igjennom disse flere ganger for dag, men gud forby at noen skriver noen setninger til ChatGPT iløpet av uka. Anonymkode: e8209...4e8 Er risikofylt for terapaut å bruke online AI som terapaut, i og med chat logg kan komme på avveie (har skjedd flere ganger). Per nå så er det forventet at de som skal bruke AI til den type ting, gjerne har noe kompetanse på lokal AI (f.eks gjennom android i form av gemma og qwen, og kanskje phi, som en kan bruke enkelt gjennom google AI edge gallery app). Er vrient å bruke PC til analyse arbeid om en ikke har gaming PC (ich minimium 8 Gb VRAM), i og med jobber der og da (vet jeg) - en kan heller ikke "transportere" konfidensiell informasjon ut av arbeidsplass. I og med nye mobiltelefoner, gjerne har AI støtte (NPU), så kan en ofte bruke RAM som slags VRAM (som da tilsvarer 4 Gb VRAM) for de aller fleste i befolkningen - det er dermed android all terapaut AI greier vil måtte skje fremover ☺️ Anonymkode: 4b6da...617
Sioux Skrevet 25. februar #167 Skrevet 25. februar Den er ikke intelligent sånn sett da den mangler bevissthet. Man får servert det den finner på nett, inkludert resirkulerte samtaler med andre brukere. Den kommer ofte med opplysninger som er feil (lyger altså), snakker etter munnen, gjentar seg selv ad nauseam, smisker og overbruker emotikoner. Jeg har trent den opp litt men ser klart dens begrensninger. Bruker den for praktiske ting som oppskrifter, produktsøk, treningsplan for hund med artrose o.l. Liker også at jeg kan bytte språk frem og tilbake under samtale og slipper å måtte lete etter ord. Men, det hender at jeg griner litt når den legger en plan for hunden min etter en flare, og plutselig kommer med mushy stoff som "Det er ikke din feil", "Hun får den beste omsorgen" og ting i den duren uten at jeg har bedt om det når jeg spør f. eks. hvorfor betennelsen har blusset opp igjen. Slu og utspekulert programmering. Er derfor skeptisk til at folk skal bruke den som terapeut. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #168 Skrevet 25. februar Sioux skrev (1 time siden): Den er ikke intelligent sånn sett da den mangler bevissthet. Man får servert det den finner på nett, inkludert resirkulerte samtaler med andre brukere. Den kommer ofte med opplysninger som er feil (lyger altså), snakker etter munnen, gjentar seg selv ad nauseam, smisker og overbruker emotikoner. Jeg har trent den opp litt men ser klart dens begrensninger. Bruker den for praktiske ting som oppskrifter, produktsøk, treningsplan for hund med artrose o.l. Liker også at jeg kan bytte språk frem og tilbake under samtale og slipper å måtte lete etter ord. Men, det hender at jeg griner litt når den legger en plan for hunden min etter en flare, og plutselig kommer med mushy stoff som "Det er ikke din feil", "Hun får den beste omsorgen" og ting i den duren uten at jeg har bedt om det når jeg spør f. eks. hvorfor betennelsen har blusset opp igjen. Slu og utspekulert programmering. Er derfor skeptisk til at folk skal bruke den som terapeut. Helt enig. Bruker den i en del sammenhenger, veldig nyttig for å oppsummere, sortere eller systematisere. Kjekk når du f eks skal handle noe og den kan sammenligne spesifikasjoner, overordnet oversikt over pensum eller bare noe så enkelt som meny og handleliste. Sånn sett fin både på farta eller for overblikk. Men stopper litt der. Jeg river meg i håret av enkelte rundt meg, helfrelst, de ser ikke at den bare forteller de hva de vil høre. Nå har det blitt løsningen på alt for noen, orker snart ikke å kommunisere med enkelte, lei av å få den klassiske sjekklisten copy/paste som jeg aldri ba om. Mulig de tror jeg er evneveik eller noe, som om jeg ikke klarer å bruke den selv. Anonymkode: 73de1...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. februar #169 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt enig. Bruker den i en del sammenhenger, veldig nyttig for å oppsummere, sortere eller systematisere. Kjekk når du f eks skal handle noe og den kan sammenligne spesifikasjoner, overordnet oversikt over pensum eller bare noe så enkelt som meny og handleliste. Sånn sett fin både på farta eller for overblikk. Men stopper litt der. Jeg river meg i håret av enkelte rundt meg, helfrelst, de ser ikke at den bare forteller de hva de vil høre. Nå har det blitt løsningen på alt for noen, orker snart ikke å kommunisere med enkelte, lei av å få den klassiske sjekklisten copy/paste som jeg aldri ba om. Mulig de tror jeg er evneveik eller noe, som om jeg ikke klarer å bruke den selv. Anonymkode: 73de1...9bb Det stemmer ikke Anonymkode: 0fb41...533
AnonymBruker Skrevet 25. februar #170 Skrevet 25. februar ChatGPT har blitt ekstremt dårlig. Kan ikke brukes lenger. Anonymkode: 537e5...84c
AnonymBruker Skrevet 25. februar #171 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): ChatGPT har blitt ekstremt dårlig. Kan ikke brukes lenger. Anonymkode: 537e5...84c Hvordan mener du? Anonymkode: 57240...e86
Blått Skrevet 25. februar #172 Skrevet 25. februar (endret) Morsomt at denne tråden kom opp igjen. Jeg har prøvd det litt nå, for å sortere følelsene litt. Jeg må si at jeg har mine irritasjonsmomenter med måten den oppfører seg på og den falske smiskingen, men samtidig så har jeg lært utrolig mye om meg selv og hvorfor jeg reagerer som jeg reagerer. Helst skulle jeg gått i terapi, men jeg orker ikke å prøve igjen. Sist så hadde jeg en lang samtale med en dame på DPS og la ut alt personlige, alle sammenbrudd, alle vonde følelser, hvor panisk og forvirret jeg var i perioder. Ble et veldig vondt avslag da jeg ikke var deprimert nok, hadde ikke nok angst, hadde ikke store nok sammenbrudd (ligge i senga i tre uker fordi at kroppen er helt utmattet er ikke reaksjon nok). Så nå lærer jeg selv, hvordan jeg skal takle hverdagen og prøver å jobbe med de tingene som jeg må jobbe med. Helt ærlig, så føles det greit å ha noen og jobbe med - istedenfor å sitte helt alene og føle seg fortapt i det kaoset som foregår i hodet i perioder. Beklager. Det ble en liten utblåsning fra meg! ❤️ Men ja, for å oppsummere. Jeg bruker det nå, litt. Det er ikke optimalt, men det er bedre enn å gå gjennom ting alene. Endret 25. februar av Blått 1 1
Gliffy Skrevet 26. februar #173 Skrevet 26. februar Interessant artikkel på nrk.no i dag om at KI-chatbots kan være direkte skadelig for noen som lider av vrangforestillinger: https://www.nrk.no/direkte/xl/ki-psykose_-vi-undersokte-hvordan-chatbotter-svarer-1.17770908 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #174 Skrevet 26. februar Gliffy skrev (2 minutter siden): Interessant artikkel på nrk.no i dag om at KI-chatbots kan være direkte skadelig for noen som lider av vrangforestillinger: https://www.nrk.no/direkte/xl/ki-psykose_-vi-undersokte-hvordan-chatbotter-svarer-1.17770908 Leste den. Fryktelig. Anonymkode: c0003...ecd
AnonymBruker Skrevet 26. februar #175 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leste den. Fryktelig. Anonymkode: c0003...ecd Gliffy skrev (6 minutter siden): Interessant artikkel på nrk.no i dag om at KI-chatbots kan være direkte skadelig for noen som lider av vrangforestillinger: https://www.nrk.no/direkte/xl/ki-psykose_-vi-undersokte-hvordan-chatbotter-svarer-1.17770908 Grok kunne jeg aldri tenkt meg å bruke, men artikkelen viser jo også at Chatgpt er rimelig safe å bruke i forhold til de andre. Anonymkode: 032bc...a58 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #176 Skrevet 26. februar Gliffy skrev (5 minutter siden): Interessant artikkel på nrk.no i dag om at KI-chatbots kan være direkte skadelig for noen som lider av vrangforestillinger: https://www.nrk.no/direkte/xl/ki-psykose_-vi-undersokte-hvordan-chatbotter-svarer-1.17770908 Men slike svar får du ikke lenger. Du blir henvist til krisetelefon og legevakt bare du skriver «jeg gir opp» når du prøver å sette sammen noe med hjelp av ChatGPT. Nå handler alt om å ha ryggen fri for OAI, få deg til å roe ned og puste. Ja, ChatGPT er fullstendig hekta på å bruke ordet pust i alle mulige sammenhenger. Anonymkode: 537e5...84c
AnonymBruker Skrevet 26. februar #177 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grok kunne jeg aldri tenkt meg å bruke, men artikkelen viser jo også at Chatgpt er rimelig safe å bruke i forhold til de andre. Anonymkode: 032bc...a58 Musk er en skurk. Tror det er en grunn for at tekgigantene har latt seg kjøpe av udemokratiske krefter (Trump), de kan destabilisere samfunn på den måten (skape ekkokamre og ensomhet, bare støtte og gi en illusjon av forståelse til mennesker som allerede føler seg alene og sinte). Ikke bra. Anonymkode: c0003...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #178 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Musk er en skurk. Tror det er en grunn for at tekgigantene har latt seg kjøpe av udemokratiske krefter (Trump), de kan destabilisere samfunn på den måten (skape ekkokamre og ensomhet, bare støtte og gi en illusjon av forståelse til mennesker som allerede føler seg alene og sinte). Ikke bra. Anonymkode: c0003...ecd Det skal man helt klart ikke se bort i fra, jeg er ganske skeptisk til alle slike ting. Jeg har brukt chatgpt i fb med noe spørsmål rundt fysisk sykdom, og fått noen greie svar, men jeg oppgir ingenting som tilsier hvem jeg er. Og bruker kun den gratis versjonen. Anonymkode: 032bc...a58 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #179 Skrevet 26. februar Alle tech bros er skurker. Anonymkode: 537e5...84c 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #180 Skrevet 26. februar Anbefaler å lese denne https://www.nrk.no/direkte/xl/ki-psykose_-vi-undersokte-hvordan-chatbotter-svarer-1.17770908 Anonymkode: dd910...b8f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå