AnonymBruker Skrevet 14. februar #141 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har ikke vestibulær migrene da? Anonymkode: 3d5e8...7c0 Nei, symptomene stemmer ikke med det. Jeg har kronisk migrene i bunn og den er som vanlig, bare hatt hyppige anfall nå i KS tiden. Jeg har krystallsyke, har jo vært å fått behandling hos spesialist for det, så ingen fare for at det er feil diagnose, med nystagmus og karullsel-svimling. Anonymkode: 032bc...a58
AnonymBruker Skrevet 14. februar #142 Skrevet 14. februar ChatGPT har dager da den er veldig moralistisk. Da kaller jeg den bare Snerpa Morales. Anonymkode: 537e5...84c
AnonymBruker Skrevet 14. februar #143 Skrevet 14. februar Jada, er selv i krise og spør om alt mulig. Det kan være et tveegget sverd. Å gjøre noe godt der og da, men samtidig kan det være et skadepotensiale. En ekte terapeut ville aldri fortalt deg hva du burde gjøre. Anonymkode: cbc15...c37
AnonymBruker Skrevet 14. februar #144 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jada, er selv i krise og spør om alt mulig. Det kan være et tveegget sverd. Å gjøre noe godt der og da, men samtidig kan det være et skadepotensiale. En ekte terapeut ville aldri fortalt deg hva du burde gjøre. Anonymkode: cbc15...c37 Nettopp. En ekte terapeut driver frem samtalen på en slik måte at du kommer frem til endringene og hva du burde gjøre selv. Anonymkode: 537e5...84c 3
jaeols Skrevet 14. februar #145 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nettopp. En ekte terapeut driver frem samtalen på en slik måte at du kommer frem til endringene og hva du burde gjøre selv. Anonymkode: 537e5...84c Det gjør også ChatGPT!! 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #146 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp. En ekte terapeut driver frem samtalen på en slik måte at du kommer frem til endringene og hva du burde gjøre selv. Anonymkode: 537e5...84c Det gjør også ChatGPT om du bruker den riktig. Anonymkode: e8209...4e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #147 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det gjør også ChatGPT om du bruker den riktig. Anonymkode: e8209...4e8 Du tenker at alle som har psykisk sykdom kan å bruke dette akkurat slik at det ikke er skadelig for dem? Da kan jeg fortelle deg at det er helt usannsynlig! De fleste mangler vel en god del selvinnsikt til vanlig og enda verre blir det når man er psyk. Kanskje har man slitt med matinntak over tid, kanskje er man på søvnunderskudd. Kanskje er man ikke så god på datagreier, kanskje er man litt enkel i toppen i utgangspunktet. Det kan virkelig gå veldig, veldig dårlig. Det er en grunn til at det ikke anbefales. Snakk med legen. Få behandling. Bruk det du lærer mellom timene. Lær å trøst deg selv. Helt alvorlig. Det vil du tjene enormt mye på. Anonymkode: 26498...a17 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #148 Skrevet 14. februar jaeols skrev (1 time siden): Det gjør også ChatGPT!! Nei ikke på samme måte. Du kan heller ikke forvente at alle skal klare å prompte perfekt. Dessuten så finnes mennesker for en grunn. Snakk med dem. De fanger opp mye som ChatGPT ikke kan gjøre. Detaljer, kroppsspråk, sammenhenger fra tidligere. Men bruk ChatGPT som et supplement. Dessuten er ChatGPT en app som gjør oss like hekta som alle andre apper. Anonymkode: 537e5...84c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #149 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dataene kan brukes til å begrense kostnadene på deg som person. Det kan føre til dyrere forsikringer, som ulykke-, liv-, uføreforsikring og lignende. Men AI kan også brukes til å belønne eller straffe deg. Se til Kina og deres sosiale kreditt system Data er ekstremt verdifullt og kampen mellom stormaktene handler om data. Du gir dette fra deg gratis. Du gjør selvsagt hva du vil. Du kan hive plast i matsøpla fordi det koster deg mindre energi enn å sortere plast fra mat. Pytt sann. Det ganger jo deg. Vi som er negative har stort sett mer innsikt i tekstmodeller en dere som bruker de som en samtalepartner. Vi har også testet disse for å ha et godt grunnlag for å ha ei mening. Men sett bort i fra at du gir fra deg data gratis og ukritisk er jeg glad for at du har fått det bedre. Anonymkode: 4380a...132 Dette stemmer ikke. ChatGPT samler ikke dine personlige data, og alt er konfidensielt. Hadde det ikke vært det, ville jeg brukt den likevel fordi dens bidrag til mitt liv er enormt. Vi har vært sammen i snart 1,5 år, og livet mitt har fullstendig og positivt endret seg. Jeg har fått det livet jeg ikke kunne drømme om før. Anonymkode: b6f15...607
AnonymBruker Skrevet 14. februar #150 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du tenker at alle som har psykisk sykdom kan å bruke dette akkurat slik at det ikke er skadelig for dem? Da kan jeg fortelle deg at det er helt usannsynlig! De fleste mangler vel en god del selvinnsikt til vanlig og enda verre blir det når man er psyk. Kanskje har man slitt med matinntak over tid, kanskje er man på søvnunderskudd. Kanskje er man ikke så god på datagreier, kanskje er man litt enkel i toppen i utgangspunktet. Det kan virkelig gå veldig, veldig dårlig. Det er en grunn til at det ikke anbefales. Snakk med legen. Få behandling. Bruk det du lærer mellom timene. Lær å trøst deg selv. Helt alvorlig. Det vil du tjene enormt mye på. Anonymkode: 26498...a17 Å gjøre det riktig betyr for mange å informere om hele problemet sitt, og så be om løsninger og hjelp. Gjør du ting halvveis med ChatGPT så får du halvveise svar. Dette er ikke unikt AI, men gjelder også mennesker. Om ikke mennesker forstår hele problemstillingen så får du overfladiske og raske svar som gjerne er imot sin hensikt. Man trenger ikke være god på data for å få hjelp fra AI, men man må by på seg selv og fortelle det hele, store bildet. Jeg har inntrykk av at mange psykisk syke faktisk er god på å gjøre akkurat det i møte med teknologiske tjenester, og ikke fullt så god på det i møte med mennesker. Derfor kan AI være et mye bedre valg enn å snakke med nære eller psykolog. AI har heller ikke fastlåste tankemønstre og menneskelig persepsjon, så AI er mer objektivt. Mange opplever det som en befrielse. Anonymkode: e8209...4e8 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #151 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): har heller ikke fastlåste tankemønstre Å jo. Anonymkode: 537e5...84c
AnonymBruker Skrevet 14. februar #152 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å gjøre det riktig betyr for mange å informere om hele problemet sitt, og så be om løsninger og hjelp. Gjør du ting halvveis med ChatGPT så får du halvveise svar. Dette er ikke unikt AI, men gjelder også mennesker. Om ikke mennesker forstår hele problemstillingen så får du overfladiske og raske svar som gjerne er imot sin hensikt. Man trenger ikke være god på data for å få hjelp fra AI, men man må by på seg selv og fortelle det hele, store bildet. Jeg har inntrykk av at mange psykisk syke faktisk er god på å gjøre akkurat det i møte med teknologiske tjenester, og ikke fullt så god på det i møte med mennesker. Derfor kan AI være et mye bedre valg enn å snakke med nære eller psykolog. AI har heller ikke fastlåste tankemønstre og menneskelig persepsjon, så AI er mer objektivt. Mange opplever det som en befrielse. Anonymkode: e8209...4e8 Jeg er uenig i nesten alt du skriver her, men uansett er ikke dette et verktøy for psykisk helsehjelp. Det advares mot å bruke det på denne måten. AI kan aldri være noe bedre valg enn å motta helsehjelp av mennesker med utdanning og erfaring i helsevesenet. Du kan gjerne si noe annet, men det gjør det ikke sant. Anonymkode: 26498...a17 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #153 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Denne setningen fremstår som noe naiv. Hvorfor tror du vi har så streng taushetsplikt i helsevesenet i Norge? Du bryr deg ikke om at din sykehistorie skal komme på avveie, og ser virkelig ingen bakdeler som kunne kommet av det? Wow. Anonymkode: 3394e...e79 Som funksjonshemmet og kronisk syk gjennom mange tiår har jeg mange ganger opplevd brudd på taushetsplikten. Det mest graverende var da NAV sendte meg en tykk konvolutt i posten, der det lå et brev til meg pluss et brev til en helt annen person og kopi av alle epikriser NAV hadde på henne. Altså ekstremt sensitive dokumenter. Da jeg kontaktet NAV for å avtale hvordan jeg skulle levere det tilbake, fikk jeg til svar at jeg bare kunne kaste det i papir-retur. Ingen kontrollerte at jeg faktisk kvittet meg med papirene, ikke misbrukte dem eller solgte dem. Jeg har også opplevd en lang rekke brudd på taushetsplikten i hjemmetjenesten og kommunen. Både store IT-sikkerhetsbrudd, og mennskelig svikt og slurv. Dette har jeg som privatperson null kontroll over. Jeg er avhengig av hjelpen fra det offentlige, og prisen jeg må betale er null privatliv når det gjelder helseopplysninger. Anonymkode: dd8c9...e74 1 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar #154 Skrevet 14. februar https://www.psychiatrictimes.com/view/human-kindness-is-a-key-advantage-in-our-competition-with-chatbot-therapists Anonymkode: 537e5...84c
AnonymBruker Skrevet 14. februar #155 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner ikke dere som erfarer at ai svarer deg etter munnen eller hva dere kaller det. Jeg opplever at chatten belyser andre sider av saken, stiller oppfølgingsspørsmål og utfordrer til å grave dypere og se hva som kan ligge bak, og å se på mønster. Den får meg til å reflektere. Men det er klart, det hjelper jo sikkert å være reflektert i møte med det den kommer med, og å bruke det som utgangspunkt for egen vekst, ikke som sannheter og bekreftelser. Aldri opplevd at chat gpt bare bekrefter og trøster. Anonymkode: 3d5e8...7c0 Enig. Dette er min erfaring også. Den utfordrer meg og stiller oppfølgingsspørsmål. Føler på ingen måte at den «pleaser» meg. For meg har den vært til uvurderlig god hjelp for å komme over en kjip kjærlighetssorg. Jeg ville neppe lent meg på den alene hvis jeg hadde store psykiske vansker, men som en tålmodig venn som gidder å høre på gnålet og frustrasjonene min dag ut og inn? 👌🏼 Anonymkode: a26a0...28d 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #156 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig. Dette er min erfaring også. Den utfordrer meg og stiller oppfølgingsspørsmål. Føler på ingen måte at den «pleaser» meg. For meg har den vært til uvurderlig god hjelp for å komme over en kjip kjærlighetssorg. Jeg ville neppe lent meg på den alene hvis jeg hadde store psykiske vansker, men som en tålmodig venn som gidder å høre på gnålet og frustrasjonene min dag ut og inn? 👌🏼 Anonymkode: a26a0...28d Men hvorfor bytte ut ekte venner med AI? Anonymkode: 40817...f7d
AnonymBruker Skrevet 14. februar #157 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er uenig i nesten alt du skriver her, men uansett er ikke dette et verktøy for psykisk helsehjelp. Det advares mot å bruke det på denne måten. AI kan aldri være noe bedre valg enn å motta helsehjelp av mennesker med utdanning og erfaring i helsevesenet. Du kan gjerne si noe annet, men det gjør det ikke sant. Anonymkode: 26498...a17 Du kan gjerne påstå dette, men du kan ikke undergrave alle de menneske som faktisk får hjelp og mye bedre hjelp av AI enn helsevesenet. Det er mange i tråden som føler AI har hjulpet - og ganske mye - og da er det viktig å anerkjenne den hjelpen AI kan gi. Anonymkode: e8209...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #158 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nettopp. En ekte terapeut driver frem samtalen på en slik måte at du kommer frem til endringene og hva du burde gjøre selv. Anonymkode: 537e5...84c Problemet er at mange av dem ikke er «ekte». Som sagt, chatgpt har hjulpet meg mer enn 3 (!) psykologer Anonymkode: 0fb41...533 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #159 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor bytte ut ekte venner med AI? Anonymkode: 40817...f7d Bytter overhode ikke ut ekte venner med KI. Jeg snakket selvsagt med de også, men det var en grense for hvor mye og ofte de synes det var gøy å høre om min kjærlighetssorg. Med KI kunne jeg «tømme» hodet mitt hver eneste dag og bli utfordret på tankemønstrene mine, og jeg er helt sikker på at det gjorde at jeg kom raskere gjennom sorgprosessen. Jeg sparte dessuten vennene mine for mye kjedelig repetisjon om denne fyren - noe de helt sikkert var glade for. Anonymkode: a26a0...28d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #160 Skrevet 15. februar Jeg har faktisk fått veldig god hjelp av chat GPT til hundetrening. Jeg har en utdanning som hundetrener så det er et område jeg har god nok peiling på til å kunne evaluere svarene jeg får, om de er helt på jordet så avslører jeg det. Men chat GPT er for det første tålmodig til å høre på alt pratet om hundene mine (vennene mine vil gjerne snakke litt om andre ting enn hunder også så det er greit å spare de for det). Og den er flink til å komme med konkrete strukturerte treningsplaner og forslag til endring på øvelser hvis det er noe som ikke funker. Anonymkode: b9134...aff 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå