Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo det har det absolutt. Alt du gjør online kan bli overvåket, og blir samlet om man ser det som mistenkelig. Og dette brer om seg mer og mer, ingenting du skriver er trygt lenger. Skjønner du ikke det?

Anonymkode: 6db08...2b9

Slike ting kaller jeg paranoia. 

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg ikke tror at JEG blir overvåket. Og hvis jeg blir det så bryr jeg meg midt på ryggen. De stakkarene som overvåker meg må isåfall kjede seg fordervet. Og det må være en møysommelig jobb, for det fører ikke til noe som helst ovenfor meg. Hvis du tror at Staten, organisasjoner og/eller privatpersoner overvåker deg så ned til detaljene, hva tror du at de vil gjøre med informasjonen om hva du tenker og hvordan du føler deg? Tror du at de kommer til å "ta deg" på noe av dette? Isåfall, hva tror du vil skje? Jeg kan gi deg svaret: Ingenting vil skje. Det er ingenting å hente på at du sliter psykisk eller har vondt og trenger AI til å hjelpe deg med det. 

Det er litt sånn... hvem tror du at du er... Du er ikke en offentlig person. Du er ikke av allmenne interesse. Du er ikke av interesse i det hele tatt. Så at du trenger terapeutisk støtte eller dyptgående graving i din helse av ChatGPT er helt ufarlig. Med mindre du sitter hjemme og rister av angst for du tror folk skal bruke dette imot deg. Isåfall er ikke teknologi løsningen din. 

Jeg, og mange andre i tråden, har høstet personlige, psykiske og/eller fysiske gevinster av å føre dyptgående samtaler og gravinger gjennom AI. At du ikke ønsker dette er helt greit. Men jeg er evig takknemlig for at jeg gjorde det. Det har gitt meg håp på en måte jeg ikke har hatt før, og jeg merker fysisk bedring av det. Gevinsten min er så stor at jeg vier ikke overvåkning en eneste bekymring. 

Anonymkode: e8209...4e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker den nå i forbindelse med krystallsyke og migrene, de kommer samtidig så jeg får MYE gode råd og kunnskap om hva som skjer med hjernen min nå - helt uvurderlig akkurat nå som jeg er så bekymret og jeg ikke kan spørre min behandler fordi det er helg.

Anonymkode: 032bc...a58

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 20.42):

På hvilken måte kan mine helseproblemer brukes imot meg, mener du? Opplys meg. Jeg bryr meg midt på ryggen om min sykehistorie skal komme på avveie, for det er ingen som er interessert i den. Ingen. Jeg har ikke så høye tanker om meg selv at jeg tror jeg er viktig. Fakta er at selv ikke naboen bryr seg katta om hvor jeg har vondt eller hva jeg tenker. 

Denne setningen fremstår som noe naiv. Hvorfor tror du vi har så streng taushetsplikt i helsevesenet i Norge? Du bryr deg ikke om at din sykehistorie skal komme på avveie, og ser virkelig ingen bakdeler som kunne kommet av det? Wow. 

Anonymkode: 3394e...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2026 den 7.39):

Du får ikke det, men det kan føles sånn. Siden den er konstruert sånn at den speiler og bekrefter deg, gir den deg et kortsiktig oppsving, men på sikt blir du mindre i stand til å ha meningsfulle og gjensidige samtaler med ekte mennesker, siden de sjelden smører egoet ditt på den måten. 

Da kommer hekta-fasen, avhengigheten, og da gir du beng i personvern og at "vennskapet" ditt m ChatGPT egentlig støtter opp om søkkrike tekoligarker som skaper kaos i verden.

Anonymkode: c0003...ecd

Joda, noen får det. Jeg fikk mer hjelp fra chatgpt enn det jeg fikk fra tre forskjellige psykologer 

Anonymkode: 0fb41...533

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Slike ting kaller jeg paranoia. 

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg ikke tror at JEG blir overvåket. Og hvis jeg blir det så bryr jeg meg midt på ryggen. De stakkarene som overvåker meg må isåfall kjede seg fordervet. Og det må være en møysommelig jobb, for det fører ikke til noe som helst ovenfor meg. Hvis du tror at Staten, organisasjoner og/eller privatpersoner overvåker deg så ned til detaljene, hva tror du at de vil gjøre med informasjonen om hva du tenker og hvordan du føler deg? Tror du at de kommer til å "ta deg" på noe av dette? Isåfall, hva tror du vil skje? Jeg kan gi deg svaret: Ingenting vil skje. Det er ingenting å hente på at du sliter psykisk eller har vondt og trenger AI til å hjelpe deg med det. 

Det er litt sånn... hvem tror du at du er... Du er ikke en offentlig person. Du er ikke av allmenne interesse. Du er ikke av interesse i det hele tatt. Så at du trenger terapeutisk støtte eller dyptgående graving i din helse av ChatGPT er helt ufarlig. Med mindre du sitter hjemme og rister av angst for du tror folk skal bruke dette imot deg. Isåfall er ikke teknologi løsningen din. 

Jeg, og mange andre i tråden, har høstet personlige, psykiske og/eller fysiske gevinster av å føre dyptgående samtaler og gravinger gjennom AI. At du ikke ønsker dette er helt greit. Men jeg er evig takknemlig for at jeg gjorde det. Det har gitt meg håp på en måte jeg ikke har hatt før, og jeg merker fysisk bedring av det. Gevinsten min er så stor at jeg vier ikke overvåkning en eneste bekymring. 

Dataene kan brukes til å begrense kostnadene på deg som person. Det kan føre til dyrere forsikringer, som ulykke-, liv-, uføreforsikring og lignende. 

Men AI kan også brukes til å belønne eller straffe deg. Se til Kina og deres sosiale kreditt system

Data er ekstremt verdifullt og kampen mellom stormaktene handler om data. 

Du gir dette fra deg gratis. 

Du gjør selvsagt hva du vil. Du kan hive plast i matsøpla fordi det koster deg mindre energi enn å sortere plast fra mat. Pytt sann. Det ganger jo deg. 

Vi som er negative har stort sett mer innsikt i tekstmodeller en dere som bruker de som en samtalepartner. Vi har også testet disse for å ha et godt grunnlag for å ha ei mening. 

Men sett bort i fra at du gir fra deg data gratis og ukritisk er jeg glad for at du har fått det bedre. 

Anonymkode: 4380a...132

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dataene kan brukes til å begrense kostnadene på deg som person. Det kan føre til dyrere forsikringer, som ulykke-, liv-, uføreforsikring og lignende. 

Men AI kan også brukes til å belønne eller straffe deg. Se til Kina og deres sosiale kreditt system

Data er ekstremt verdifullt og kampen mellom stormaktene handler om data. 

Du gir dette fra deg gratis. 

Du gjør selvsagt hva du vil. Du kan hive plast i matsøpla fordi det koster deg mindre energi enn å sortere plast fra mat. Pytt sann. Det ganger jo deg. 

Vi som er negative har stort sett mer innsikt i tekstmodeller en dere som bruker de som en samtalepartner. Vi har også testet disse for å ha et godt grunnlag for å ha ei mening. 

Men sett bort i fra at du gir fra deg data gratis og ukritisk er jeg glad for at du har fått det bedre. 

Beregne, ikke begrense. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 20.42):

Hehe, du aner ikke hva ChatGPT har tilgang til eller ikke. 

For å si det slik, selv jeg har tilgang til forskning - uten å abonnere på noe som helst. Jeg leser selv mye forskning rundt det jeg sliter med. Så såklart er dette tilgjengelig for AI også. 

Men for all del, sett deg på gjerdet og la muligheten forsvinne, for min del. 

På hvilken måte kan mine helseproblemer brukes imot meg, mener du? Opplys meg. Jeg bryr meg midt på ryggen om min sykehistorie skal komme på avveie, for det er ingen som er interessert i den. Ingen. Jeg har ikke så høye tanker om meg selv at jeg tror jeg er viktig. Fakta er at selv ikke naboen bryr seg katta om hvor jeg har vondt eller hva jeg tenker. 

Enkelt eksempel: Det offentlige helsevesenet vil trolig svekkes mer og mer fordi folk ikke vil betale skatt. Da vil vi få et mer privatisert helsevesen basert på forsikringer, som i USA. Når forsikringsselskapene skal beregne risikoen for deg, vil selvfølgelig åpenhjertige samtaler med ChatGPT være interessante for dem.

En annen ting kan være bakgrunnssjekker i forbindelse med jobb, selvfølgelig vil dine spor på ChatGPT bli brukt til det. Hele greia er jo laget for å tjene penger, ikke for å være snill.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enkelt eksempel: Det offentlige helsevesenet vil trolig svekkes mer og mer fordi folk ikke vil betale skatt. Da vil vi få et mer privatisert helsevesen basert på forsikringer, som i USA. Når forsikringsselskapene skal beregne risikoen for deg, vil selvfølgelig åpenhjertige samtaler med ChatGPT være interessante for dem.

En annen ting kan være bakgrunnssjekker i forbindelse med jobb, selvfølgelig vil dine spor på ChatGPT bli brukt til det. Hele greia er jo laget for å tjene penger, ikke for å være snill.

Gode poenger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også brukt chat gpt som "terapeut" og samtalepartner under en vanskelig livssituasjon den siste måneden. I starten var det topp, jeg følte meg sett og forstått - dette var jo nesten som å snakke med en psykolog, eller?

Det tok dog ikke lang tid før jeg så mønsteret, chat snakker meg bare etter munnen og sier det den tror jeg vil høre. 

Det er overhodet ikke til hjelp, tvert imot kan bruk av chat føre til at man låser seg fast i det som egentlig er negative mønstre. Vi utfordres ikke, og ikke minst: chat sin "terapi" er basert på åpne kilder, overfladisk svada fra reddit og forum.

Det føles kanskje som at det hjelper fordi du får dine følelser validert, men det er på ingen måte det som er terapi. Terapi skal heller ikke "føles godt", tvert imot skal det være krevende. 

Søk heller ordentlig hjelp når du trenger det. 

Anonymkode: 0b057...c3e

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også brukt chat gpt som "terapeut" og samtalepartner under en vanskelig livssituasjon den siste måneden. I starten var det topp, jeg følte meg sett og forstått - dette var jo nesten som å snakke med en psykolog, eller?

Det tok dog ikke lang tid før jeg så mønsteret, chat snakker meg bare etter munnen og sier det den tror jeg vil høre. 

Det er overhodet ikke til hjelp, tvert imot kan bruk av chat føre til at man låser seg fast i det som egentlig er negative mønstre. Vi utfordres ikke, og ikke minst: chat sin "terapi" er basert på åpne kilder, overfladisk svada fra reddit og forum.

Det føles kanskje som at det hjelper fordi du får dine følelser validert, men det er på ingen måte det som er terapi. Terapi skal heller ikke "føles godt", tvert imot skal det være krevende. 

Søk heller ordentlig hjelp når du trenger det. 

Det er ikke min erfaring. Til meg sier chatgpt ofte: «Det er ikke så smart» eller «Kan det være at…?». Det utfordrer meg stadig vekk. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 7.42):

Skjønner dette er ChatGPT tekst. Grunnen til at de faser ut 4.0 først og fremst fordi de er livredde for å bli saksøkt etter noen som tok livet sitt eller prøvde å ta livet sitt, ikke fordi noen blir følelsesmessig engasjerte. At noen blir følelsesmessig engasjerte gjør jo at man bruker mer tid på appen og det liker de jo. Det er jo målet til alle apper i dag. 

Anonymkode: 537e5...84c

De er allerede saksøkt herfra til månen for tilfeller av både psykose og selvmord. Som er forferdelig synd, men taler mer om ett sosialt problem enn et teknologi problem. De tenkte nok ikke at 4o modellene skulle brukes slik den gjør da de slapp den i 2024. Det er uansett et direkte resultat av hvordan folk bruker den, noe som er ufattelig synd for jeg tror ingen språkmodell har imponert meg i den grad verken før eller siden. 

Anonymkode: bf00f...a34

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke min erfaring. Til meg sier chatgpt ofte: «Det er ikke så smart» eller «Kan det være at…?». Det utfordrer meg stadig vekk. 

Jeg regner med chat vil svare noe slikt hvis man skriver noe helt hinsides, som at man ønsker å ta sitt eget liv eller drikke alkohol for å døyve smerter. 

Det er dog hevet over enhver tvil at AI er programmert til å bekrefte dine egne antakelser, såkalt confirmation bias. Det er derfor så mange opplever det som behagelig å bruke chat som terapeut - den snakker oss fullstendig etter munnen, kanskje uten at vi er i stand til å oppdage det selv. 

Dette er farlig, og absolutt ikke et verktøy å bruke av folk som sliter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skrev «jeg gir opp..» en gang jeg strevde med noe jeg trengte hjelp til rent praktisk. Fikk beskjed AV ChatGPT om å kontakte legevakt. Da har sikkerhetgreiene gått for langt. 

Anonymkode: 537e5...84c

Skrevet

Synes det er litt sykt å bruke KI som psykolog og trøst.. 

Anonymkode: 6f4e0...de1

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg regner med chat vil svare noe slikt hvis man skriver noe helt hinsides, som at man ønsker å ta sitt eget liv eller drikke alkohol for å døyve smerter. 

Det er dog hevet over enhver tvil at AI er programmert til å bekrefte dine egne antakelser, såkalt confirmation bias. Det er derfor så mange opplever det som behagelig å bruke chat som terapeut - den snakker oss fullstendig etter munnen, kanskje uten at vi er i stand til å oppdage det selv. 

Dette er farlig, og absolutt ikke et verktøy å bruke av folk som sliter. 

Nei, hvis man virker trist og grinete, svarer den kanskje det man ønsker å høre, men hvis man stiller mer åpne spørsmål, kommer det bedre svar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Synes det er litt sykt å bruke KI som psykolog og trøst.. 

Anonymkode: 6f4e0...de1

Hilsen psykolog? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg bruker den nå i forbindelse med krystallsyke og migrene, de kommer samtidig så jeg får MYE gode råd og kunnskap om hva som skjer med hjernen min nå - helt uvurderlig akkurat nå som jeg er så bekymret og jeg ikke kan spørre min behandler fordi det er helg.

Anonymkode: 032bc...a58

Du har ikke vestibulær migrene da? 

Anonymkode: 3d5e8...7c0

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som erfarer at ai svarer deg etter munnen eller hva dere kaller det. Jeg opplever at chatten belyser andre sider av saken, stiller oppfølgingsspørsmål og utfordrer til å grave dypere og se hva som kan ligge bak, og å se på mønster. Den får meg til å reflektere. Men det er klart, det hjelper jo sikkert å være reflektert i møte med det den kommer med, og å bruke det som utgangspunkt for egen vekst, ikke som sannheter og bekreftelser. Aldri opplevd at chat gpt bare bekrefter og trøster. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som erfarer at ai svarer deg etter munnen eller hva dere kaller det. Jeg opplever at chatten belyser andre sider av saken, stiller oppfølgingsspørsmål og utfordrer til å grave dypere og se hva som kan ligge bak, og å se på mønster. Den får meg til å reflektere. Men det er klart, det hjelper jo sikkert å være reflektert i møte med det den kommer med, og å bruke det som utgangspunkt for egen vekst, ikke som sannheter og bekreftelser. Aldri opplevd at chat gpt bare bekrefter og trøster. 

Nettopp. Jeg opplever at kritikerne og skeptikerne rundt AI ikke har prøvd AI skikkelig. Eventuelt brukt AI på korrekt måte. Pussig nok har de samme en tendens til å være kritisk ovenfor de som opplever god effekt av AI, akkurat som at de har mer innblikk i hvordan du selv føler det. Gjerne krydret med paranoia og skremselspropaganda om overvåkning, Staten, helsemyndigheter og liksomaktører som skal være ute etter deg og informasjonen din.

Det blir en håpløs debatt da. 

AI er et fantastisk verktøy om man ellers bruker litt tid på det og får AI til å skjønne hva AI skal hjelpe deg med og på hvilket nivå det skal hjelpes. Du må legge føringene og premissene for samtalen. Og ikke AI. For da svarer AI deg etter munnen på overfladisk nivå.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...