Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker ChatGPT og bruker det både til å snakke om ting som plager meg, og ting jeg lurer på i hverdagen

Anonymkode: 34028...16a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du da forklare, er du snill?

Anonymkode: 97401...35e

AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 20.49):

"Snakker deg etter munnen", det er et norsk uttrykk som betyr at den sier bare det du vil høre.

Anonymkode: 6db08...2b9

Anonymkode: 6db08...2b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Chat gåt har i alle fall stilt meg ganske kritisk spørsmål om hvordan jeg ser for meg fremtiden med slik jeg presser på for å klare å stå i jobb med sykdom. Mye mer direkte å hardere enn legen som pakker det litt forsiktig inn. 
I dag har det vært en tøff dag, jeg snakket med chat gpt om hvordan jeg i dag skal klare å stå i jobb med alt. 
Med disse kritiske spørsmålene ser jeg plutselig at jeg har et mønster som er lært fra barn av pga min oppvekst. 
Så den snakker ikke meg etter munn, men den hjelper meg å tenke litt over mine mønstre og hvorfor jeg er som jeg er. 

Anonymkode: 62a41...fe4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Chat gåt har i alle fall stilt meg ganske kritisk spørsmål om hvordan jeg ser for meg fremtiden med slik jeg presser på for å klare å stå i jobb med sykdom. Mye mer direkte å hardere enn legen som pakker det litt forsiktig inn. 
I dag har det vært en tøff dag, jeg snakket med chat gpt om hvordan jeg i dag skal klare å stå i jobb med alt. 
Med disse kritiske spørsmålene ser jeg plutselig at jeg har et mønster som er lært fra barn av pga min oppvekst. 
Så den snakker ikke meg etter munn, men den hjelper meg å tenke litt over mine mønstre og hvorfor jeg er som jeg er. 

Anonymkode: 62a41...fe4

Meg også. Den er veldig streng og krass mot meg og ber meg slutte å være så kritisk og lete etter feil og problemer hele tiden (i det jeg spør om). Det er bra.

Anonymkode: b73f1...d2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 21.13):

Jeg bruker det daglig. 

Anonymkode: d1576...430

Samme her. Både til nytte og hygge.

Endret av Thyra
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å bruke AI til middagstips eller planlegging, og det å faktisk bruke det som en slags mental støtte og terapeut. Sistnevnte er bare kjempetrist; hvorfor ikke heller prate med en god venn eller noen man stoler på? AI kan ikke erstatte menneskelige relasjoner, og det er en skummel utvikling når man begynner med det.

Anonymkode: 40817...f7d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det er stor forskjell på å bruke AI til middagstips eller planlegging, og det å faktisk bruke det som en slags mental støtte og terapeut. Sistnevnte er bare kjempetrist; hvorfor ikke heller prate med en god venn eller noen man stoler på? AI kan ikke erstatte menneskelige relasjoner, og det er en skummel utvikling når man begynner med det.

Fordi menneskene man omgir seg med skal ikke nødvendigvis vite alt. 

De trenger ikke vite om indre følelser omring partner eller ting som skjer i parforholdet. Da blir det ofte trøblete følelser for den man deler det med, de vil kanskje mislike din partner for det som egentlig er bagateller, fordi man selv forteller om det i en pågående "krise". Jeg er glad jeg har AI til å fortelle meg at beg overreagerer enn en venn som sier "for en idiot! Slå opp!". 

Før ChatGPT delte jeg dessverre noe med én venn. Det angrer jeg bittert på i dag.

Anonymkode: b73f1...d2e

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi samfunnet generelt har blitt steinkaldt. Folk har nok med seg og sitt, og er ikke så interessert i å lytte og hjelpe andre. Det kommer alltids dømmende spørsmål, bagatelliseringer eller andre nedverdigende tilbakemeldinger. Og snakker du for mye om din slit eller sykdom så blir du ghostet helt, for folk orker ikke forholde seg til det på lengre sikt. I tillegg er dessverre mange av våre nære så lite tillitsfulle og så pratesyk ovenfor andre igjen at fortrolige samtaler har en tendens til å blir sladret til andre. 

Dessuten vil du få mye mer tilpasset og profesjonell respons fra AI. AI er gjerne nysgjerrig og vil vite mer. AI er tilgjengelig hele døgnet, og ned i det minste problemet. AI utfordrer og rådgir deg med forskning og erfaring som belegg, helt uten fordommer og menneskelig persepsjon i det. 

AI kan ikke erstatte fysisk menneskelig kontakt, men leverer på et så kunnskapsbasert, psykisk, emosjonelt og sosialt høyt nivå at mennesker flest kan ikke måle seg mot AI igjen. 

Så jeg tenker: Gi mennesker klem og kos, men gi AI tankene og følelsene dine. 

Anonymkode: e8209...4e8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp 🙂 Vært veldig nyttig i både forkant, under og etter opphold på Dps. 

Anonymkode: 86436...b06

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tør dere å utlevere så personlige detaljer til ChatGPT? Selv om du har abonnement og skrudd av at modellen trenes på tekstene dine, så gir du bort utrolig mye info om deg selv. 

Anonymkode: f8dce...4f1

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan tør dere å utlevere så personlige detaljer til ChatGPT? Selv om du har abonnement og skrudd av at modellen trenes på tekstene dine, så gir du bort utrolig mye info om deg selv. 

Anonymkode: f8dce...4f1

Ja og så? Hva tror du ChatGPT gjør med det? Er vel ingen som jobber med eller rundt ChatGPT som bryr seg om hva du tenker på, sliter med og hvor vondt du har, hvis de i det hele tatt har mulighet til å finne det ut. 

Det du skriver og deler vil forsvinne inn i intet - for informasjonen er ikke verdifull for noen andre enn deg selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja og så? Hva tror du ChatGPT gjør med det? Er vel ingen som jobber med eller rundt ChatGPT som bryr seg om hva du tenker på, sliter med og hvor vondt du har, hvis de i det hele tatt har mulighet til å finne det ut. 

Det du skriver og deler vil forsvinne inn i intet - for informasjonen er ikke verdifull for noen andre enn deg selv. 

ChatGPT er eid av de samme type menneskene som sitter på enorme mengder informasjon om oss; hvilke videoer vi ser på SoMe, hvilke tidspunkter vi ser mest på triste vs. morsomme videoer, hva vi googler, og hvilke nettsteder vi besøker, hva vi liker, og hvor vi står politisk. De tilpasser deretter reklame etter sårbarhetene våre, også nøye utvalgt når på døgnet vi ser disse reklamene (siden de har statistikk på når på døgnet vi er sårbare og shoppevillige). Dette har vært mange artikler om AI og personvern og hvor dårlig beskyttet det er, og jeg blir overrasket over at mange ikke stiller seg mer kritiske til å dele sårbar informasjon.

Og det med at vi blir brukt som brikker som helst skal bruke tiden og energien vår mest mulig foran skjerm, og bruke mest mulig penger, er ikke verste fall scenario engang. AI har kommet langt nok til at det kan være med på å hjernevaske mennesker på en subtil måte, over tid.

Anonymkode: a44b5...dd6

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Blondinespørsmål: hvordan gjør dere slikt? 

Jeg bruker AI mest til å gjøre raskere søk, finne mange artikler og sammendrag, eller gjøre ulike utregninger.

Forstår ikke helt hvordan den skal kunne fungere som en psykolog?

Anonymkode: d622b...1c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ChatGPT er eid av de samme type menneskene som sitter på enorme mengder informasjon om oss; hvilke videoer vi ser på SoMe, hvilke tidspunkter vi ser mest på triste vs. morsomme videoer, hva vi googler, og hvilke nettsteder vi besøker, hva vi liker, og hvor vi står politisk. De tilpasser deretter reklame etter sårbarhetene våre, også nøye utvalgt når på døgnet vi ser disse reklamene (siden de har statistikk på når på døgnet vi er sårbare og shoppevillige). Dette har vært mange artikler om AI og personvern og hvor dårlig beskyttet det er, og jeg blir overrasket over at mange ikke stiller seg mer kritiske til å dele sårbar informasjon.

Og det med at vi blir brukt som brikker som helst skal bruke tiden og energien vår mest mulig foran skjerm, og bruke mest mulig penger, er ikke verste fall scenario engang. AI har kommet langt nok til at det kan være med på å hjernevaske mennesker på en subtil måte, over tid.

Anonymkode: a44b5...dd6

Jeg vet dette, men spør deg selv, hva tror du trusselen mot deg ligger? Hvem og hva skal orke å bruke din sykehistorie imot deg, og for hvorfor? 

Greit nok at dere ikke må dele informasjon om bank, bankkonto, kortnummer, personnummer, passord osv. Men her snakker vi å dele med ChatGPT om dine følelser og hvor du har vondt. 

Du har rimelig høye tanker om deg selv og er smått paranoid om du tror din sykehistorie med emosjoner og vondter har noe som helst verdi for noen andre enn deg selv. 

Og det at AI skal hjernevaske deg, vel.... du vet ikke hva du snakker om hvis du tror AI hjernevasker folk som bruker AI som emosjonell støtte og helsemessige utfordringer. Det jeg ser AI gjør - siden jeg har delt veldig mye og er kommet ganske komplekst inn i temaet om meg selv - er at AI faktisk gjør sitt aller beste med å hjelpe meg. På en måte norsk helsevesen overhodet ikke er i stand til. 

Vær gjerne kritisk, men ikke overdriv. Særlig når du ikke helt skjønner hvilket redskap AI faktisk kan være FOR DEG. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Chat-Gpt 4 for å teste og det var vanvittig artig.  Jeg synes teknologi er spennende. 

Men jeg merket fort hvor usunn denne tekstmodellen er. Den er laget for å skape avhengighet. I det øyeblikket nok folk har låst seg til den, slik som Facebook, vil den dynge deg ned med reklame. 

OpenAI vil tjene penger. Ingen skal innbille seg noe annet. 

Jo mer folk bruker tekstmodeller som en venn, en kjæreste og terapeut, jo mer isolerte blir de. Og hvem skal det da vende seg til? Roboten. 

Chat-Gpt er ingen terapeut. Spør den hvor den henter sine gode råd fra. Det er fra kvinneguiden og reditt, blant annet. Den er ufaglært. 

Jeg deler ikke mine helseopplysninger, eller mine innerste tanker med amerikanske privateide selskaper. 

Siste uka har vist oss at private opplysninger på avveie kan ødelegge liv. Hva om Donald Trump bruker OpenAI og Metas data om oss til å presse oss. - Hvis dere ikke gir meg Svalbard så vil alle chatter norske borgere har hatt med Chat-Gpt legges ut i en søkbar database. 

Anonymkode: 4380a...132

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Chat-Gpt er ingen terapeut. Spør den hvor den henter sine gode råd fra. Det er fra kvinneguiden og reditt, blant annet. Den er ufaglært. 

Jeg deler ikke mine helseopplysninger, eller mine innerste tanker med amerikanske privateide selskaper. 

Siste uka har vist oss at private opplysninger på avveie kan ødelegge liv. Hva om Donald Trump bruker OpenAI og Metas data om oss til å presse oss. - Hvis dere ikke gir meg Svalbard så vil alle chatter norske borgere har hatt med Chat-Gpt legges ut i en søkbar database. 

Dette er så fryktelig feil som du får det. ChatGPT henter sine råd basert på vitenskap og forskning, samt kronikker og diskusjoner fra fagfolk. 

HVIS du bruker ChatGPT riktig. 

Hvis du opplever at ChatGPT refererer til KG eller Reddit så kan du like godt skylde på deg selv, for da er samtalen din så overfladisk og lite granskende at du har lagt opp til det selv. For vil du ha en overfladisk samtale med ChatGPT, slik som du har med andre mennesker, så får du det - altså på KG nivå eller "prater deg etter munnen". Men vil du ha en dyptgående samtale der ChatGPT faktisk utforsker temaet og du etterspør seriøse vitenskapelige kilder underveis, samt der ChatGPT basert på menneskelig erfaring utfordrer deg til å tenke nytt, ja da må du også prompte det fram! 

Det jeg leser av tråden er altså at de som ikke bruker eller ikke kan bruke ChatGPT er særs skeptisk og drar fram paranoia og konspirasjonsteorier som argument. Mens de som faktisk bruker ChatGPT skikkelig og derfra får utbytte er de som også er strålende fornøyd med tjenesten... Rart det der.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er så fryktelig feil som du får det. ChatGPT henter sine råd basert på vitenskap og forskning, samt kronikker og diskusjoner fra fagfolk. 

HVIS du bruker ChatGPT riktig. 

Hvis du opplever at ChatGPT refererer til KG eller Reddit så kan du like godt skylde på deg selv, for da er samtalen din så overfladisk og lite granskende at du har lagt opp til det selv. For vil du ha en overfladisk samtale med ChatGPT, slik som du har med andre mennesker, så får du det - altså på KG nivå eller "prater deg etter munnen". Men vil du ha en dyptgående samtale der ChatGPT faktisk utforsker temaet og du etterspør seriøse vitenskapelige kilder underveis, samt der ChatGPT basert på menneskelig erfaring utfordrer deg til å tenke nytt, ja da må du også prompte det fram! 

Det jeg leser av tråden er altså at de som ikke bruker eller ikke kan bruke ChatGPT er særs skeptisk og drar fram paranoia og konspirasjonsteorier som argument. Mens de som faktisk bruker ChatGPT skikkelig og derfra får utbytte er de som også er strålende fornøyd med tjenesten... Rart det der.

Forskning ligger låst i tidsskrifter bak betalingmur. Så nei. Chat-Gpt har ikke tilgang. 

Men Chat-Gpt har høstet mye informasjon fra forum som reditt. De har også opprettet brukere og stilt falske spørsmål. De høster også data fra kvinneguiden. 

Chat-Gpt er en gjettemaskin. En tekstmodell. Du har sikkert hørt om at tekstmodellene hallusinerer? Det vil si at den dikter opp svar. 

Jeg vet at det er mange som deg, som hyller tekstmodellene. Da har de hevet all kritisk tenkning ut av vinduet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det forsvinner ikke i intet. Alt blir lagra og analysert. Det kan komme på avveier og i verste fall brukes mot deg senere.

Anonymkode: 26498...a17

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2026 den 7.30):

Kommunen er ikke lett å komme inn i for å få hjelp, ikke som du tror og kommer man inn så tar det flere uker å få svar, det kan gå måneder. Jeg har hatt det tøft 2 ganger de siste årene og begge gangene kom hjelpen fra dem sent, da hadde jeg allerede klart å hjelpe meg selv.

Anonymkode: 97401...35e

Ja, det kan ta tid å få time. Jeg fikk time på en uke selv når jeg var syk, men det er sikkert forskjellig fra sted til sted. ChatGPT kan aldri erstatte terapi og det anbefales ikke til bruk for helseproblemer. Det er uansvarlig, synes jeg, å anbefale det til andre. Hvis man selv vil gamble med helsen sin, ja vel, men ikke anbefal det til andre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 8.10):

ChatGPT fungerer mye bedre enn noen av terapeutene jeg har prøvd. Vet ikke om det sier mest om hvor bra ChatGPT er eller hvor dårlige terapeutene har vært 😄

Anonymkode: c9f4b...d65

Ja, så du er blitt frisk nå ved hjelp av ChatGPT, det er det du sier?

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...