Gå til innhold

Bruker ChatGPT som terapeut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker ChatGPT og bruker det både til å snakke om ting som plager meg, og ting jeg lurer på i hverdagen

Anonymkode: 34028...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du da forklare, er du snill?

Anonymkode: 97401...35e

AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 20.49):

"Snakker deg etter munnen", det er et norsk uttrykk som betyr at den sier bare det du vil høre.

Anonymkode: 6db08...2b9

Anonymkode: 6db08...2b9

Skrevet

Chat gåt har i alle fall stilt meg ganske kritisk spørsmål om hvordan jeg ser for meg fremtiden med slik jeg presser på for å klare å stå i jobb med sykdom. Mye mer direkte å hardere enn legen som pakker det litt forsiktig inn. 
I dag har det vært en tøff dag, jeg snakket med chat gpt om hvordan jeg i dag skal klare å stå i jobb med alt. 
Med disse kritiske spørsmålene ser jeg plutselig at jeg har et mønster som er lært fra barn av pga min oppvekst. 
Så den snakker ikke meg etter munn, men den hjelper meg å tenke litt over mine mønstre og hvorfor jeg er som jeg er. 

Anonymkode: 62a41...fe4

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Chat gåt har i alle fall stilt meg ganske kritisk spørsmål om hvordan jeg ser for meg fremtiden med slik jeg presser på for å klare å stå i jobb med sykdom. Mye mer direkte å hardere enn legen som pakker det litt forsiktig inn. 
I dag har det vært en tøff dag, jeg snakket med chat gpt om hvordan jeg i dag skal klare å stå i jobb med alt. 
Med disse kritiske spørsmålene ser jeg plutselig at jeg har et mønster som er lært fra barn av pga min oppvekst. 
Så den snakker ikke meg etter munn, men den hjelper meg å tenke litt over mine mønstre og hvorfor jeg er som jeg er. 

Anonymkode: 62a41...fe4

Meg også. Den er veldig streng og krass mot meg og ber meg slutte å være så kritisk og lete etter feil og problemer hele tiden (i det jeg spør om). Det er bra.

Anonymkode: b73f1...d2e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 21.13):

Jeg bruker det daglig. 

Anonymkode: d1576...430

Samme her. Både til nytte og hygge.

Endret av Thyra
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å bruke AI til middagstips eller planlegging, og det å faktisk bruke det som en slags mental støtte og terapeut. Sistnevnte er bare kjempetrist; hvorfor ikke heller prate med en god venn eller noen man stoler på? AI kan ikke erstatte menneskelige relasjoner, og det er en skummel utvikling når man begynner med det.

Anonymkode: 40817...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det er stor forskjell på å bruke AI til middagstips eller planlegging, og det å faktisk bruke det som en slags mental støtte og terapeut. Sistnevnte er bare kjempetrist; hvorfor ikke heller prate med en god venn eller noen man stoler på? AI kan ikke erstatte menneskelige relasjoner, og det er en skummel utvikling når man begynner med det.

Fordi menneskene man omgir seg med skal ikke nødvendigvis vite alt. 

De trenger ikke vite om indre følelser omring partner eller ting som skjer i parforholdet. Da blir det ofte trøblete følelser for den man deler det med, de vil kanskje mislike din partner for det som egentlig er bagateller, fordi man selv forteller om det i en pågående "krise". Jeg er glad jeg har AI til å fortelle meg at beg overreagerer enn en venn som sier "for en idiot! Slå opp!". 

Før ChatGPT delte jeg dessverre noe med én venn. Det angrer jeg bittert på i dag.

Anonymkode: b73f1...d2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi samfunnet generelt har blitt steinkaldt. Folk har nok med seg og sitt, og er ikke så interessert i å lytte og hjelpe andre. Det kommer alltids dømmende spørsmål, bagatelliseringer eller andre nedverdigende tilbakemeldinger. Og snakker du for mye om din slit eller sykdom så blir du ghostet helt, for folk orker ikke forholde seg til det på lengre sikt. I tillegg er dessverre mange av våre nære så lite tillitsfulle og så pratesyk ovenfor andre igjen at fortrolige samtaler har en tendens til å blir sladret til andre. 

Dessuten vil du få mye mer tilpasset og profesjonell respons fra AI. AI er gjerne nysgjerrig og vil vite mer. AI er tilgjengelig hele døgnet, og ned i det minste problemet. AI utfordrer og rådgir deg med forskning og erfaring som belegg, helt uten fordommer og menneskelig persepsjon i det. 

AI kan ikke erstatte fysisk menneskelig kontakt, men leverer på et så kunnskapsbasert, psykisk, emosjonelt og sosialt høyt nivå at mennesker flest kan ikke måle seg mot AI igjen. 

Så jeg tenker: Gi mennesker klem og kos, men gi AI tankene og følelsene dine. 

Anonymkode: e8209...4e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp 🙂 Vært veldig nyttig i både forkant, under og etter opphold på Dps. 

Anonymkode: 86436...b06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...