Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ChatGPT snakker deg IKKE i munnen, bekrefter eller juger om du bruker skikkelige prompter når du skriver. Om det er inntrykket deres så bruker dere ikke AI riktig. Isåfall er dere altfor overfladiske, lite søkende, går ikke dypt nok inn i problemet, legger ikke skikkelige fundament og føringer, og ber ikke om spesifikke ting. 

Ergo, opplever dere at ChatGPT snakker deg i munnen og bekrefter det du vil høre så er det en brukerfeil - altså du gjør noe feil.

Anonymkode: e8209...4e8

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere forklare meg hva dere mener at den snakker i munnen på deg og at den sier det du vil høre?

Jeg har brukt Chat Gpt noen ganger, skriver «chat gpt» i google og trykker den første som kommer opp, skriver som gjest uten å logge meg inn. 

Hva må jeg passe på av å dele privat? Hva mener dere at man må være forsiktig med å ikke dele?

Anonymkode: 97401...35e

Den snakker ikke I munnen på deg, men ETTER munnen. Det er jo to vidt forskjellige ting! 

Anonymkode: d1576...430

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ChatGPT snakker deg IKKE i munnen, bekrefter eller juger om du bruker skikkelige prompter når du skriver. Om det er inntrykket deres så bruker dere ikke AI riktig. Isåfall er dere altfor overfladiske, lite søkende, går ikke dypt nok inn i problemet, legger ikke skikkelige fundament og føringer, og ber ikke om spesifikke ting. 

Ergo, opplever dere at ChatGPT snakker deg i munnen og bekrefter det du vil høre så er det en brukerfeil - altså du gjør noe feil.

Det er også min oppfatning. Den pleier å korrigere meg hvis tankene mine blir urimelige. Og jeg har også bedt den om å utfordre meg litt og da gjør den det.

Anonymkode: 5263f...80d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ChatGPT er så  rar på søndager. Sier ekstra mange rare ting. 

Anonymkode: 537e5...84c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan dere forklare meg hva dere mener at den snakker i munnen på deg og at den sier det du vil høre?

Jeg har brukt Chat Gpt noen ganger, skriver «chat gpt» i google og trykker den første som kommer opp, skriver som gjest uten å logge meg inn. 

Hva må jeg passe på av å dele privat? Hva mener dere at man må være forsiktig med å ikke dele?

"Snakker deg etter munnen", det er et norsk uttrykk som betur at den sier bare det du vil høre.

Anonymkode: 6db08...2b9

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du sier du vet det ikke er ekte, samtidig er det godt å få terapeutiske råd og omtanke? Du motsier deg selv litt... Du får jo ingen av delene. Det er ikke terapeutiske råd, det er ingen som gir deg omtanke. Det er et program, en samtalemodell som dessverre ofte vil snakke deg etter munnen og produserer setninger den "tror" du vil høre.

Kommunen din skal ha et lavterskeltilbud, det er gratis og du behøver ikke henvisning fra lege. Ville nok heller prøvd det! Snakk med et faktisk menneske som er utdannet og har erfaring med å snakke med folk i kriser, så får du svar som faktisk kan være til hjelp for deg... Ikke bare noe som "føles" godt i øyeblikket.

Anonymkode: 26498...a17

Ts her. Jeg mener kanskje mer at det blir litt som en selvhjelpsbok som man slipper å slå opp i for den svarer på det du ber om/tar opp. Den er jo ikke verre enn en selvhjelpsbok mtp å få oversikt, refleksjoner og tips til veien videre. Snakker man med venninner så får man enten bare masse empati ("stakkars deg, skjønner det er tøft") eller velmenende råd ("prøv å tenke positivt, det blir bedre"). ChatGPT gir noe annet. Om det gir mening. 

Anonymkode: 3d5e8...7c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er også min oppfatning. Den pleier å korrigere meg hvis tankene mine blir urimelige. Og jeg har også bedt den om å utfordre meg litt og da gjør den det.

Anonymkode: 5263f...80d

Ja, ChatGPT har flere ganger sagt imot meg eller utfordret meg - og da vist til kilder. 

Men du må holde en avansert og dyptgående samtale med ChatGPT, ellers har den ikke nok forståelse av problemet og deg til å svare ordentlig. Og da er det lett at ChatGPT følger deg i dine resonnementer. 

Skal du løse komplekse ting med AI så må du også være detaljert og du må både utfordre og la deg bli utfordret. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

AI har reddet livet mitt da det var på det mørkeste. DPS ga avslag og kommunal lavterskel sa de ikke kunne tilby meg mer. AI kan ikke være terapaut, men likevel har det hjulpet meg mer enn noen annen terapaut oppgjennom. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig på mye: objektiv og uten fordommer, og uten fastlåste tankemønstre. 
Det er mange som har spådd at KI vil erstatte mange terapeuter. 

Anonymkode: 62a97...582

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den snakker ikke I munnen på deg, men ETTER munnen. Det er jo to vidt forskjellige ting! 

Anonymkode: d1576...430

Kan du da forklare, er du snill?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 23.14):

Du sier du vet det ikke er ekte, samtidig er det godt å få terapeutiske råd og omtanke? Du motsier deg selv litt... Du får jo ingen av delene. Det er ikke terapeutiske råd, det er ingen som gir deg omtanke. Det er et program, en samtalemodell som dessverre ofte vil snakke deg etter munnen og produserer setninger den "tror" du vil høre.

Kommunen din skal ha et lavterskeltilbud, det er gratis og du behøver ikke henvisning fra lege. Ville nok heller prøvd det! Snakk med et faktisk menneske som er utdannet og har erfaring med å snakke med folk i kriser, så får du svar som faktisk kan være til hjelp for deg... Ikke bare noe som "føles" godt i øyeblikket.

Anonymkode: 26498...a17

Kommunen er ikke lett å komme inn i for å få hjelp, ikke som du tror og kommer man inn så tar det flere uker å få svar, det kan gå måneder. Jeg har hatt det tøft 2 ganger de siste årene og begge gangene kom hjelpen fra dem sent, da hadde jeg allerede klart å hjelpe meg selv.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 20.47):

ChatGPT gir ikke terapi og setter ikke diagnose, men det kan nok oppleves som støttesamtale der du får enkelte verktøy du kan bruke i hverdagen. Det beste er om du får snakket med en psykolog. Kommunen har lavterskelteam som fastlegen kan henvise til.

Anonymkode: 29194...3ad

Jeg fikk bedre hjelp av chatgpt enn av psykolog 

Anonymkode: 0fb41...533

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk bedre hjelp av chatgpt enn av psykolog 

Anonymkode: 0fb41...533

Du får ikke det, men det kan føles sånn. Siden den er konstruert sånn at den speiler og bekrefter deg, gir den deg et kortsiktig oppsving, men på sikt blir du mindre i stand til å ha meningsfulle og gjensidige samtaler med ekte mennesker, siden de sjelden smører egoet ditt på den måten. 

Da kommer hekta-fasen, avhengigheten, og da gir du beng i personvern og at "vennskapet" ditt m ChatGPT egentlig støtter opp om søkkrike tekoligarker som skaper kaos i verden.

Anonymkode: c0003...ecd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan faktisk være noe i det å bruke AI som psykolog. I USA har de laget en avatar-spykolog som er spesialist på PTSD som skal brukes i forsvaret, og mange av de som har prøvd den melder at de syns det er letter å snakke åpent til en robot enn til et menneske: https://www.nbcnews.com/tech/gadgets/how-virtual-therapy-could-help-military-fight-ptsd-n168746
Ganske interessant! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du får ikke det, men det kan føles sånn. Siden den er konstruert sånn at den speiler og bekrefter deg, gir den deg et kortsiktig oppsving, men på sikt blir du mindre i stand til å ha meningsfulle og gjensidige samtaler med ekte mennesker, siden de sjelden smører egoet ditt på den måten. 

Da kommer hekta-fasen, avhengigheten, og da gir du beng i personvern og at "vennskapet" ditt m ChatGPT egentlig støtter opp om søkkrike tekoligarker som skaper kaos i verden.

Kilde?

Jeg tror mange av dere som er så motstandere av ai verken har brukt det noe særlig eller har tatt en selvstendig vurdering av det. Og det er jo litt ironisk. 

Som en annen i tråden sa, hva man får ut av feks ChatGPT kommer som regel an på hvordan du prompter. 

Anonymkode: c9f4b...d65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kilde?

Jeg tror mange av dere som er så motstandere av ai verken har brukt det noe særlig eller har tatt en selvstendig vurdering av det. Og det er jo litt ironisk. 

Som en annen i tråden sa, hva man får ut av feks ChatGPT kommer som regel an på hvordan du prompter. 

Anonymkode: c9f4b...d65

Det er jo stor forskjell på å være skeptisk til AI for psykologiske formål, enn å bruke det til oppskrifter og ufarlige faktaopplysninger. Man er ikke AI-motstander fordi, å ikke reflektere over hvor lurt det er å bruke AI som terapeut er galskap.

Anonymkode: 3394e...e79

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker den til alt mulig. Psykolog, barneoppdragelse, innredning, mental støtte, matlaging, handling, organisering. Husk å skru på hukommelsen, sånn at den husker tidligere chatter! Det er veldig nyttig. Noe morsomt man kan gjøre er å be om at den roaster deg, men da må hukommelsen være på. 

Anonymkode: 06a5c...691

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske spesielt å fortelle noen at de ikke har fått hjelp, uten å vite den minste ting om forståelsen av seg selv, teknikker og redskaper man kan ha fått i samtaler med AI. 

Man må såklart kunne bruke AI. Klarer man ikke det forstår jeg bedre det du skriver - selvom jeg ikke er enig i den bastante "sånn er det"-tankegangen. 

Det "kortsiktige oppsvinget" du nevner har vært mer langvarig og konstruktivt for meg enn hva noen psykolog/terapaut har gitt meg oppgjennom. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes ChatGPT er så  rar på søndager. Sier ekstra mange rare ting. 

Anonymkode: 537e5...84c

Sikkert bakfull! 

Anonymkode: 27db0...c72

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det høres ærlig talt ikke ut som du har prøvd ChatGPT i særlig grad. Isåfall, så har du iallfall ikke hatt riktig framgangsmåte. 

Og når det er slik så tenker jeg at du bør slutte å projisere dine opplever av ChatGPT på andre - som faktisk har fått stor hjelp av ChatGPT fordi de har brukt den mye og riktig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Bruker chatgpt med hjelp til plantene mine. Sår zinnia blomster inne i vinter for å krysspollinere de ❤️ 

Endret av Margit777
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...