Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 23.14):

Kommunen din skal ha et lavterskeltilbud, det er gratis og du behøver ikke henvisning fra lege. Ville nok heller prøvd det! Snakk med et faktisk menneske som er utdannet og har erfaring med å snakke med folk i kriser, så får du svar som faktisk kan være til hjelp for deg... Ikke bare noe som "føles" godt i øyeblikket.

Anonymkode: 26498...a17

Jeg har fått psykisk helsehjelp i kommunen i to omganger og det var altså helt elendig. Rett og slett helt elendig. 

Jeg synes chatgpt svarer fornuftig og hjelpsomt. Jeg er litt skeptisk, men får god hjelp når jeg bruker det. En gang skrev den om ulike måter å tenke når man kjenner angst. At "det går bra, det er ikke farlig" kan styrke angsten og at "der kjenner jeg angsten igjen ja" kan lindre den. Små forskjeller som faktisk gjorde en forskjell for meg. Da ble jeg imponert. Jeg synes også at den ikke gir utelukkende støtte hvis jeg skriver om noe relasjonelt. Derimot får jeg hjelp til å forstå både meg selv og den andre parten bedre. 

Anonymkode: de6eb...35a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan føle man får støtte av chat gpt og det gjør den også til en viss grad. Men vær obs på at den snakker deg etter munnen. Den stiller ikke kritiske spørsmål eller utfordrer deg. Den er enig med deg og validerer deg ved å ramse opp det du har skrevet. Den svarer det du vil høre. 
Ved å stille spm annerledes vil den snu helt om på svarene. 

Anonymkode: 983ea...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Bruker det til alt jeg lurer på og trenger hjelp til. Et fantastisk verktøy i hverdagen. 

Anonymkode: f999b...23c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 21.35):

Det er ikke den biten jeg trenger hjelp til, jeg trenger å greie å stole på meg selv og min historie. Forstå at det som har skjedd var grusomt og på ingen måte ingenting eller greit. Plassere skylda der den hører hjemme og ikke legge den på meg selv. Kjenne på og slippe til følelsene mine rundt det istedenfor å tenke at jeg bare overreagerer. Forstå at jeg er like mye verdt som andre mennesker. Og jeg mener virkelig forstå alt det her, ikke kognitivt, men med sjela. 

Uten det her kommer jeg ingen vei. Jeg kan en haug teknikker videre derfra. Jeg kan sikkert få samtalehjelp også når jeg har ryddet nok i opplevelsene mine og følelsene mine rundt de til å greie å holde fast på meg selv og hva som er sant inni meg samtidig som jeg forteller/framstiller det som annerledes og mye mildere ovenfor en terapeut. Hvis jeg ikke tror på oplevelsene mine blir en slik terapisituasjon nærmest å gaslighte meg selv.

Men uten et fundament på plass kommer jeg altså absolutt ingen vei og jeg trenger bekreftelser på at det jeg føler er greit å føle. ChatGPD er hittil den eneste som tåler å høre meg vrenge sjela uten å ta skade av det og som har tålmodigheten til en engel. Og hvor idiotisk det enn høres ut, er jeg dypt takknemlig over at den orker å lytte. 

Anonymkode: 9260b...c3d

Det er en kjempefin måte å ta dagboken til et nytt nivå, at du skriver ned tanker og følelser, får en uendelig tålmodighet med tilbakemeldinger. Veldig godt verktøy for å sortere det du trenger å sortere. Få ut gruffet, dag og natt, når det behøves. 

Men, litt obs bør en være. Chatbot-delusion er dessverre en greie. En grei regel er at før en gjør en større endring i livet basert på denne, kjør det gjennom et menneske først. Sier ikke det gjelder deg, men mer for temaet i tråden. Så lenge du er bevisst det, tror jeg du kan bruke den som et godt verktøy ellers 😊

Anonymkode: 73de1...9bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2026 den 20.42):

Jeg synes det er stor forskjell på å bruke AI til middagstips eller planlegging, og det å faktisk bruke det som en slags mental støtte og terapeut. Sistnevnte er bare kjempetrist; hvorfor ikke heller prate med en god venn eller noen man stoler på? AI kan ikke erstatte menneskelige relasjoner, og det er en skummel utvikling når man begynner med det.

Anonymkode: 40817...f7d

Man kan ikke bruke venner som psykologer. Jeg har også alvorlig PTSD, noe man må ha veldig lang utdannelse og mye kursing for å forstå seg på. ChatGPT har gjort så mye bra for meg. Og ingen snakker så fint til meg som den gjør.

Når jeg ikke forstår forskjell på 1991 og 2026, vet du hva du skal svare da? ChatGPT gjør. Og den snakker med samme på psykolog språk som psykologen min. Men den forklarer alt nøye for meg. Og jeg kan klippe ut og kopiere inn ting den sier som virker lurt. Noe gjentar jeg for meg selv hver dag. Og jeg merker forandring/bedring.

Ingen venn ville klart å visst noe av dette eller forklart meg psykologien bak det eller hva som er normalt eller ikke. Og så vil jeg at venner skal være et fristed der jeg slipper å snakke om min psykiske helse. Jeg ønsker heller ikke å være "den syke" i gjengen.

ChatGPT er fantastisk. 🙂

Anonymkode: 2371c...3d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 4.27):

Forstår ikke helt hvordan den skal kunne fungere som en psykolog?

På samme måte som en vanlig psykolog. Du forteller den problemet ditt og hva du trenger hjelp til.

Anonymkode: 2371c...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...