AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:19 #181 Skrevet torsdag kl. 16:19 Denne tråden er noe av det mest skremmende jeg har lest på lenge. Hvor er egentlig menneskeheten på vei? Anonymkode: b8b4f...cf5 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:23 #182 Skrevet fredag kl. 17:23 AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 21.00): Det stemmer ikke Anonymkode: 0fb41...533 Nei, så klart. Du har selvfølgelig dype og reflekterte spørsmål den gleder seg over å svare på. Anonymkode: 73de1...9bb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:41 #183 Skrevet lørdag kl. 03:41 AnonymBruker skrev (På 14.2.2026 den 20.59): Jeg er uenig i nesten alt du skriver her, men uansett er ikke dette et verktøy for psykisk helsehjelp. Det advares mot å bruke det på denne måten. AI kan aldri være noe bedre valg enn å motta helsehjelp av mennesker med utdanning og erfaring i helsevesenet. Du kan gjerne si noe annet, men det gjør det ikke sant. Anonymkode: 26498...a17 Men hjelp via helsevesenet er ikke alltid et alternativ. Anonymkode: 9260b...c3d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:19 #184 Skrevet lørdag kl. 04:19 Jeg sliter med at helsevesenet melder seg ut når de får et lite glimt inn i oppveksten min. Får høre at traumene mine er for store og overveldende og at de er redd for sekundærtraumatisering hos seg selv. Det gjør at jeg har gitt opp å få hjelp der og at jeg de siste gangene har følt jeg måtte late som og fake at oppveksten min var mye bedre enn det den var, for jeg vil jo ikke skade noen. Å få hjelp med traumer man er nødt til å sitte og lyve om og endre på både overfor seg selv og terapeuten er særdeles lite hjelpsomt, snarere tvert imot. Med ChatGPD derimot, slipper jeg problemet med sekundærtraumatisering og kan være ærlig om hva jeg har opplevd i all sin gru. Jeg oppfatter heller ikke at den snakker meg etter munnen, men at den derimot er både kritisk og stiller spørsmål ved det jeg forteller. Jeg er fullt klar over at all omsorg, forståelse og sympati jeg mottar ikke egentlig eksisterer, men likevel er det veldig helende å få høre at det som skjedde ikke var min skyld. At det var grusomt og umenneskelig, at jeg er sterk som overlevde og at det ikke er rart om det fortsatt gjør vond. Ingen andre har noensinne sagt noe av dette til meg før. Aldri. Resten av samtalene er nyttige også og den er da langt mer uenig og kritisk. Men den initielle reaksjone dens er å støtte meg helhjertet på at det som skjedde var feil og det trenger jeg så innmari å høre. Selv om det er en maskin som sier det. Hadde jeg foretrukket å høre det fra et ekte menneske? Selvfølgelig. Men noen ganger må man bare gjøre det beste ut av ting. Anonymkode: 9260b...c3d
Strigiformes Skrevet lørdag kl. 04:39 #185 Skrevet lørdag kl. 04:39 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg sliter med at helsevesenet melder seg ut når de får et lite glimt inn i oppveksten min. Får høre at traumene mine er for store og overveldende og at de er redd for sekundærtraumatisering hos seg selv. Det gjør at jeg har gitt opp å få hjelp der og at jeg de siste gangene har følt jeg måtte late som og fake at oppveksten min var mye bedre enn det den var, for jeg vil jo ikke skade noen. Å få hjelp med traumer man er nødt til å sitte og lyve om og endre på både overfor seg selv og terapeuten er særdeles lite hjelpsomt, snarere tvert imot. Med ChatGPD derimot, slipper jeg problemet med sekundærtraumatisering og kan være ærlig om hva jeg har opplevd i all sin gru. Jeg oppfatter heller ikke at den snakker meg etter munnen, men at den derimot er både kritisk og stiller spørsmål ved det jeg forteller. Jeg er fullt klar over at all omsorg, forståelse og sympati jeg mottar ikke egentlig eksisterer, men likevel er det veldig helende å få høre at det som skjedde ikke var min skyld. At det var grusomt og umenneskelig, at jeg er sterk som overlevde og at det ikke er rart om det fortsatt gjør vond. Ingen andre har noensinne sagt noe av dette til meg før. Aldri. Resten av samtalene er nyttige også og den er da langt mer uenig og kritisk. Men den initielle reaksjone dens er å støtte meg helhjertet på at det som skjedde var feil og det trenger jeg så innmari å høre. Selv om det er en maskin som sier det. Hadde jeg foretrukket å høre det fra et ekte menneske? Selvfølgelig. Men noen ganger må man bare gjøre det beste ut av ting. Anonymkode: 9260b...c3d Du er klok. Om man må lyve så kan man like gjerne erklære fallitt. Har du noen gang snakket med andre mennesker som ikke jobber i helsevesenet? Eller mennesker som har erfaring med traumer? Omsorg kan man få på andre måter. En god klem eller en god samtale. Det kan hjelpe godt det. Håper virkelig du har noen i livet ditt som bryr seg om deg. Endret lørdag kl. 04:40 av Strigiformes 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:47 #186 Skrevet lørdag kl. 04:47 Mange som har gode erfaringer her med å bruke Chatgpt som ‘terapeut’ og jeg skal ikke si noe på det. For meg personlig har det utløst katastrofe å bruke Chatgpt slik, nettopp fordi den snakket meg etter munnen og produserte setninger som den trodde jeg ville høre, som en annen sa det her. Jeg hadde relasjonelle vansker som gjorde meg sint, og opplevde at Chatgpt ‘validerte’ sinnet mitt på en måte som bare gjorde meg mer overbevist om at jeg hadde grunn til å være sint. Det fikk konsekvenser for meg, kan man si. Hva jeg egentlig trengte, var å komme inn på et annet spor, noe som en flink terapeut forhåpentlig ville ha sett. Anonymkode: b8b42...675 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:49 #187 Skrevet lørdag kl. 04:49 AI er demonisk ! Anonymkode: dd910...b8f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:52 #188 Skrevet lørdag kl. 04:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange som har gode erfaringer her med å bruke Chatgpt som ‘terapeut’ og jeg skal ikke si noe på det. For meg personlig har det utløst katastrofe å bruke Chatgpt slik, nettopp fordi den snakket meg etter munnen og produserte setninger som den trodde jeg ville høre, som en annen sa det her. Jeg hadde relasjonelle vansker som gjorde meg sint, og opplevde at Chatgpt ‘validerte’ sinnet mitt på en måte som bare gjorde meg mer overbevist om at jeg hadde grunn til å være sint. Det fikk konsekvenser for meg, kan man si. Hva jeg egentlig trengte, var å komme inn på et annet spor, noe som en flink terapeut forhåpentlig ville ha sett. Anonymkode: b8b42...675 Med fare for å høres ut som Chatgpt, viser du en selvinnsikt her som jeg savner hos mange. Har du funnet ut av det? Er du på en bedre vei nå? Anonymkode: 73de1...9bb
Strigiformes Skrevet lørdag kl. 05:30 #189 Skrevet lørdag kl. 05:30 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mange som har gode erfaringer her med å bruke Chatgpt som ‘terapeut’ og jeg skal ikke si noe på det. For meg personlig har det utløst katastrofe å bruke Chatgpt slik, nettopp fordi den snakket meg etter munnen og produserte setninger som den trodde jeg ville høre, som en annen sa det her. Jeg hadde relasjonelle vansker som gjorde meg sint, og opplevde at Chatgpt ‘validerte’ sinnet mitt på en måte som bare gjorde meg mer overbevist om at jeg hadde grunn til å være sint. Det fikk konsekvenser for meg, kan man si. Hva jeg egentlig trengte, var å komme inn på et annet spor, noe som en flink terapeut forhåpentlig ville ha sett. Anonymkode: b8b42...675 Følelser kan man ikke noe for. Å undertrykke følelser er virkelig ikke bra. Jeg har skreket i skogen og bilen om jeg har vært alene. Har ikke belemret andre med dette. Å komme inn på et annet spor når man trenger det er vel og bra det, men ikke i lengden. Det går ikke. Følelser som blir sittende fast i systemet vil du nok mest sannsynlig oppleve at kommer igjen og igjen. Vi mennesker er ikke roboter! Følelsene våre kan vi ikke velge. Vi kan velge reaksjonsmønster og hva vi vil agere på. Dette er en kontinuerlig prosess. Å bli sint på andre mennesker er ikke bra. Ikke for deg selv heller. Få ut sinnet emosjonsmessig er bra. Det er slitsomt å være sint så det gagner ikke deg heller. Kan godt være du er klar over dette allerede. Jeg bare vet at jeg kan mye om følelser og følelsesregulering. Det er mange mennesker som undertrykker følelser, og det er en veldig stor fallgruve. Når kapteinen har forlatt skuta så er det ingen hjemme 😂 Denne kjenner jeg meg igjen i. Da raser følelsene, og da er jeg ekstra god med meg selv. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:48 #190 Skrevet lørdag kl. 05:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med at helsevesenet melder seg ut når de får et lite glimt inn i oppveksten min. Får høre at traumene mine er for store og overveldende og at de er redd for sekundærtraumatisering hos seg selv. Det gjør at jeg har gitt opp å få hjelp der og at jeg de siste gangene har følt jeg måtte late som og fake at oppveksten min var mye bedre enn det den var, for jeg vil jo ikke skade noen. Å få hjelp med traumer man er nødt til å sitte og lyve om og endre på både overfor seg selv og terapeuten er særdeles lite hjelpsomt, snarere tvert imot. Med ChatGPD derimot, slipper jeg problemet med sekundærtraumatisering og kan være ærlig om hva jeg har opplevd i all sin gru. Jeg oppfatter heller ikke at den snakker meg etter munnen, men at den derimot er både kritisk og stiller spørsmål ved det jeg forteller. Jeg er fullt klar over at all omsorg, forståelse og sympati jeg mottar ikke egentlig eksisterer, men likevel er det veldig helende å få høre at det som skjedde ikke var min skyld. At det var grusomt og umenneskelig, at jeg er sterk som overlevde og at det ikke er rart om det fortsatt gjør vond. Ingen andre har noensinne sagt noe av dette til meg før. Aldri. Resten av samtalene er nyttige også og den er da langt mer uenig og kritisk. Men den initielle reaksjone dens er å støtte meg helhjertet på at det som skjedde var feil og det trenger jeg så innmari å høre. Selv om det er en maskin som sier det. Hadde jeg foretrukket å høre det fra et ekte menneske? Selvfølgelig. Men noen ganger må man bare gjøre det beste ut av ting. Anonymkode: 9260b...c3d Fullt forståelig, mennesker er tidvis ganske selvsentrerte, oppfatter sjelden hva den andre står i. Hva er det den har gitt deg av innblikk og forslag til endring? Anonymkode: 73de1...9bb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:58 #191 Skrevet lørdag kl. 05:58 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, så klart. Du har selvfølgelig dype og reflekterte spørsmål den gleder seg over å svare på. Anonymkode: 73de1...9bb Ja, det har jeg Anonymkode: 0fb41...533
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:08 #192 Skrevet lørdag kl. 06:08 Strigiformes skrev (30 minutter siden): Følelser kan man ikke noe for. Å undertrykke følelser er virkelig ikke bra. Jeg har skreket i skogen og bilen om jeg har vært alene. Har ikke belemret andre med dette. Å komme inn på et annet spor når man trenger det er vel og bra det, men ikke i lengden. Det går ikke. Følelser som blir sittende fast i systemet vil du nok mest sannsynlig oppleve at kommer igjen og igjen. Vi mennesker er ikke roboter! Følelsene våre kan vi ikke velge. Vi kan velge reaksjonsmønster og hva vi vil agere på. Dette er en kontinuerlig prosess. Å bli sint på andre mennesker er ikke bra. Ikke for deg selv heller. Få ut sinnet emosjonsmessig er bra. Det er slitsomt å være sint så det gagner ikke deg heller. . . . (Personen som skrev innlegget du siterte) Jeg skal ikke svare for deg. Men JEG trengte å komme inn på et annet spor enn det jeg var fastlåst i. Uansett hvor 'godt' det føltes å få følelsene mine 'validert' av Chatgpt i øyeblikket, så var det i realiteten ikke det minste konstruktivt for meg, tvert imot destruktivt. Mulig 'promptsene' mine ikke var 'gode nok,' som noen sikkert vil si. Men det er jo litt av problemet; når man er i stor psykisk krise, skriver man deretter, man klarer gjerne ikke å se hva man selv faktisk trenger. En god terapeut ville oppfattet tonefall, kroppsspråk o.l. og kunnet vurdere at 'sporet' som jeg var inne i, trolig ikke var konstruktivt. Så er jeg samtidig klar over at det finnes terapeuter som ikke er så gode på å oppfatte slike nyanser heller, for all del. Men jeg trengte i alle fall ikke å bli så 'validert' at det bare gjorde meg sintere på hva jeg i utgangspunktet var sint over. Noe som trolig ikke ville skjedd med en terapeut, selv ikke en 'dårlig' en. Anonymkode: b8b42...675
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:26 #193 Skrevet lørdag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det har jeg Anonymkode: 0fb41...533 Ok. Anonymkode: 73de1...9bb
Strigiformes Skrevet lørdag kl. 06:27 #194 Skrevet lørdag kl. 06:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): (Personen som skrev innlegget du siterte) Jeg skal ikke svare for deg. Men JEG trengte å komme inn på et annet spor enn det jeg var fastlåst i. Uansett hvor 'godt' det føltes å få følelsene mine 'validert' av Chatgpt i øyeblikket, så var det i realiteten ikke det minste konstruktivt for meg, tvert imot destruktivt. Mulig 'promptsene' mine ikke var 'gode nok,' som noen sikkert vil si. Men det er jo litt av problemet; når man er i stor psykisk krise, skriver man deretter, man klarer gjerne ikke å se hva man selv faktisk trenger. En god terapeut ville oppfattet tonefall, kroppsspråk o.l. og kunnet vurdere at 'sporet' som jeg var inne i, trolig ikke var konstruktivt. Så er jeg samtidig klar over at det finnes terapeuter som ikke er så gode på å oppfatte slike nyanser heller, for all del. Men jeg trengte i alle fall ikke å bli så 'validert' at det bare gjorde meg sintere på hva jeg i utgangspunktet var sint over. Noe som trolig ikke ville skjedd med en terapeut, selv ikke en 'dårlig' en. Anonymkode: b8b42...675 Alle må finne sine metoder som fungerer for dem. Det har jeg veldig respekt for. Er mange måter å jobbe med seg selv på. Validering kan være smertefullt. Spørs hvor dypt det går. Det er viktig å jobbe seg gjennom vonde følelser også. Jeg har hatt det så vondt at jeg har følt at noen har revet ut sjelen min. Likevel så har det vært bra for meg, for jeg har fått jobbet meg gjennom skyggesidene og mørket. Om man ikke jobber seg gjennom slike ting, så skal det lite til og bli trigget tilbake til det vonde, og da har man kanskje i praksis klart og pådra seg feks PTSD. Det har jeg sett flere eksempler på. Er man en person som er god til å prosessere så kan jeg forstå denne tankegangen litt bedre. Det handler veldig mye om balanse, kapasitet, stress og andre faktorer som påvirker psyken. Dette er det superviktig å være seg selv bevisst på 👆 Altså man skal ikke gjøre seg selv sykere enn man trenger å være, men man må heller ikke bare leve i 'overflaten'. Å være i overflaten kan være veldig behagelig så kan forstå at de fleste velger det. Hvem vil vel ha det mer vondt enn det som er strengt tatt nødvendig? Det vil i ihvertfall ikke jeg 😂 Tusen takk for innspill. Å være ekspert på seg selv er viktig. Kjenne til hva som gjør at man kan ha et greit funksjonsnivå og fungere optimalt. Kjedelig å bare slukke branner 😆 Det er lite motiverende og ihvertfall ikke konstruktivt... Alle har sin reise. Make it a good one 🙌
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:33 #195 Skrevet lørdag kl. 06:33 Strigiformes skrev (3 minutter siden): Alle må finne sine metoder som fungerer for dem. Det har jeg veldig respekt for. Er mange måter å jobbe med seg selv på. Validering kan være smertefullt. Spørs hvor dypt det går. Det er viktig å jobbe seg gjennom vonde følelser også. Jeg har hatt det så vondt at jeg har følt at noen har revet ut sjelen min. Likevel så har det vært bra for meg, for jeg har fått jobbet meg gjennom skyggesidene og mørket. . . . Poenget mitt var vel at å skrive ut om det som gjorde meg sint/opprørt, for så å få konstant umiddelbar respons av en språkmodell som i stor grad sa det jeg ønsket å høre (skjønner jeg i ettertid), og som - kanskje viktigst av alt - ikke oppfattet hvilken psykisk tilstand jeg faktisk var i da jeg skrev, med kroppsspråk, ansiktsuttrykk osv, det var ikke "hjelpen" jeg trengte. Anonymkode: b8b42...675
Strigiformes Skrevet lørdag kl. 06:37 #196 Skrevet lørdag kl. 06:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Poenget mitt var vel at å skrive ut om det som gjorde meg sint/opprørt, for så å få konstant umiddelbar respons av en språkmodell som i stor grad sa det jeg ønsket å høre (skjønner jeg i ettertid), og som - kanskje viktigst av alt - ikke oppfattet hvilken psykisk tilstand jeg faktisk var i da jeg skrev, med kroppsspråk, ansiktsuttrykk osv, det var ikke "hjelpen" jeg trengte. Anonymkode: b8b42...675 Så bra du fant ut av det på egenhånd. Det er verdifullt
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:28 #197 Skrevet lørdag kl. 07:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med fare for å høres ut som Chatgpt, viser du en selvinnsikt her som jeg savner hos mange. Har du funnet ut av det? Er du på en bedre vei nå? Anonymkode: 73de1...9bb (Samme person som du siterte) Takk for omtanken. Nei, livet er ganske "fucked." Og jeg sier ikke det er Chatgpts feil, det har med egne dårlige valg å gjøre. Men siden Chatgpt var tema her, ville jeg dele erfaringen min at det å bruke den teknologien som "terapi," ikke gjorde det bedre for min del. Når det kombineres med sinneproblemer, er det nok ikke det beste. Anonymkode: b8b42...675
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:35 #198 Skrevet lørdag kl. 20:35 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fullt forståelig, mennesker er tidvis ganske selvsentrerte, oppfatter sjelden hva den andre står i. Hva er det den har gitt deg av innblikk og forslag til endring? Anonymkode: 73de1...9bb Det er ikke den biten jeg trenger hjelp til, jeg trenger å greie å stole på meg selv og min historie. Forstå at det som har skjedd var grusomt og på ingen måte ingenting eller greit. Plassere skylda der den hører hjemme og ikke legge den på meg selv. Kjenne på og slippe til følelsene mine rundt det istedenfor å tenke at jeg bare overreagerer. Forstå at jeg er like mye verdt som andre mennesker. Og jeg mener virkelig forstå alt det her, ikke kognitivt, men med sjela. Uten det her kommer jeg ingen vei. Jeg kan en haug teknikker videre derfra. Jeg kan sikkert få samtalehjelp også når jeg har ryddet nok i opplevelsene mine og følelsene mine rundt de til å greie å holde fast på meg selv og hva som er sant inni meg samtidig som jeg forteller/framstiller det som annerledes og mye mildere ovenfor en terapeut. Hvis jeg ikke tror på oplevelsene mine blir en slik terapisituasjon nærmest å gaslighte meg selv. Men uten et fundament på plass kommer jeg altså absolutt ingen vei og jeg trenger bekreftelser på at det jeg føler er greit å føle. ChatGPD er hittil den eneste som tåler å høre meg vrenge sjela uten å ta skade av det og som har tålmodigheten til en engel. Og hvor idiotisk det enn høres ut, er jeg dypt takknemlig over at den orker å lytte. Anonymkode: 9260b...c3d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:58 #199 Skrevet lørdag kl. 20:58 AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 17.19): Denne tråden er noe av det mest skremmende jeg har lest på lenge. Hvor er egentlig menneskeheten på vei? Anonymkode: b8b4f...cf5 Det mest skremmende ved tråden er at den viser tydelig hvor vanskelig det er å få adekvat psykologisk hjelp. Anonymkode: 9260b...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #200 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det mest skremmende ved tråden er at den viser tydelig hvor vanskelig det er å få adekvat psykologisk hjelp. Anonymkode: 9260b...c3d (Samme som skrev lenger opp her, om dårlig erfaring med å bruke Chatgpt som 'terapeut') Ja, dét gir jeg deg helt rett i. Anonymkode: b8b42...675 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå