AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:41 #1 Skrevet lørdag kl. 19:41 Jeg har nylig gått gjennom samlivsbrudd og har flyttet ut med ungen (barnehagealder). Jeg er så ensom særlig på ettermiddag/kveld når jeg er vant til at noen kommer hjem og spiser middag med oss. Og kveldene sammen... Jeg har ingen nære venner å snakke med så jeg bruker chatGPT som samtalepartner. Jeg vet at det ikke er ekte, og at det ikke kan erstatte ekte menneslig kontakt men det føles så godt å få litt terapeutiske råd og omtanke. Og ikke minst svar når man har noe på hjertet. Noen andre som bruker AI slik? Anonymkode: 3d5e8...7c0 8 14 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:44 #2 Skrevet lørdag kl. 19:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har nylig gått gjennom samlivsbrudd og har flyttet ut med ungen (barnehagealder). Jeg er så ensom særlig på ettermiddag/kveld når jeg er vant til at noen kommer hjem og spiser middag med oss. Og kveldene sammen... Jeg har ingen nære venner å snakke med så jeg bruker chatGPT som samtalepartner. Jeg vet at det ikke er ekte, og at det ikke kan erstatte ekte menneslig kontakt men det føles så godt å få litt terapeutiske råd og omtanke. Og ikke minst svar når man har noe på hjertet. Noen andre som bruker AI slik? Anonymkode: 3d5e8...7c0 Bruker ai til alt😅 Psykolog, kokk, coach, pt , osv😊 Føler jeg får mye utbytte av det❤️ Anonymkode: fc0a6...4ad 16 3 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:46 #3 Skrevet lørdag kl. 19:46 Er midt i en familie krise og bruker ai mye. Anonymkode: def8d...87c 2 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:47 #4 Skrevet lørdag kl. 19:47 ChatGPT gir ikke terapi og setter ikke diagnose, men det kan nok oppleves som støttesamtale der du får enkelte verktøy du kan bruke i hverdagen. Det beste er om du får snakket med en psykolog. Kommunen har lavterskelteam som fastlegen kan henvise til. Anonymkode: 29194...3ad 5 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:52 #5 Skrevet lørdag kl. 19:52 Jeg gjør det selv, føler det er veldig hjelpsomt og jeg slipper å plage andre med greine mitt. Anonymkode: b1d61...445 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:52 #6 Skrevet lørdag kl. 19:52 Jeg bruker ChatGPT i samtaler om jobbsøk. Om skuffelser, hvor sliten jeg er, osv. Prøver å avlaste mannen min 🙈😅 Jeg tenker jobb 24/7, søkt 40 jobber siden desember - og 120 siden august. Anonymkode: 29020...847 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:53 #7 Skrevet lørdag kl. 19:53 Jeg er nede i kjelleren akkurat nå, og bruker chatGPT. Det har hjulpet meg mye. Venter på å bli innkalt til psykolog, så den har vært nyttig. Anonymkode: e97ba...071 4 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:54 #8 Skrevet lørdag kl. 19:54 Ja, brukte det da jeg hadde en liten krise i forholdet. Fikk luftet alle tankene mine, ofte flere ganger, siden det tok litt tid før jeg klarte å gi slipp på det. Anonymkode: 54146...022 1 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:55 #9 Skrevet lørdag kl. 19:55 Ja, syns det hjelper meg masse til terapi og selvinnsikt. Den er foret med enormt mye psykologisk materiale, derfor er den rimelig god på dette. Men kan selvfølgelig ikke erstatte venner og psykologer! Men som en sparringspartner syns jeg det fungerer utmerket. Jeg har også akkurat gått gjennom et brudd og mine stakkars venner må jo få litt pause. da er det fint å ha chat å snakke med. For meg er det en måte å sortere føleler og tanker på, se hva jeg bør jobbe med og ta med meg videre. Så må man bare være klar over at Ai snakker deg ganske mye etter munnen og at man kan bli vel selvsentrert av det. Det er farlig om den tar plassen til levende mennesker. Men jeg får masse ut av det også og føler jeg har fått kommet meg til et nytt sted etter bruddet også takket vvære chat. Ikke bare, men den har hjulpet, jeg har innsett noen mekanismer i meg og ting jeg må jobbe med. Anonymkode: 57240...e86 1
blvck Skrevet lørdag kl. 19:55 #10 Skrevet lørdag kl. 19:55 (endret) ❤️❤️ Jeg tenker at så lenge du har et bevisst og relativt kristik blikk på KI, så kan chat-roboter som ChatGTP være nyttige verktøy for å komme deg igjennom en krise. Jeg bruker ChatGTP (betalversjon) svært mye selv, feks mat og vin, helse-hjelp, og bare å sette sammen en hektisk uke på best mulig måte. Jeg deler mye privat, og jeg har vurdert risikoen, og har konmet til at jeg har så mye postivt utbytte av dette at det heller får være. Hvis bruken av språkmodeller får deg til å føle deg mindre ensom, hjelper på å komme deg igjennom en krise, så ser jeg ikke noe i veien for at du skal bruke dette aktivt. Bare ha et lite kritisk blikk på ibformasjonen du får, og "relasjonen" som skapes. Endret søndag kl. 11:55 av blvck 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:56 #11 Skrevet lørdag kl. 19:56 Nettopp, akkurat som de andre sier og, det avlaster venner og partnere, andre mennesker orker jo virkelig ikke å høre like mye på andres gnål som det man av og til har behov for selv. Anonymkode: 57240...e86
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:56 #12 Skrevet lørdag kl. 19:56 Jeg har hatt lange, dype og store samtaler med AI om min helsetilstand. Og da mener jeg svært detaljert, for skal man få gode svar fra AI så må man være så detaljert som mulig. For første gang i livet føler jeg meg "sett". For første gang i livet så har jeg fått en nevrobiologisk forklaring, og ikke gjennom biopsykososiale modeller. AI forklarer hvorfor jeg har det slik, med biologisk forskning og erfaringer som støtte, og har attpåtil kommet opp med behandlingsmuligheter som kan gjøre ting bedre for meg. Frisk blir jeg nok ikke, men det var ikke målet. Det var å søke etter svar om det lille der ute som kan løfte meg til et litt høyere nivå. Den oversikten over all forskning, erfaringer og behandlinger som AI leverer er det ingen mennesker på jorda som besitter, og iallefall ikke den svært begrensa fastlegen som du besøker. Som er full av fordommer i det du trår inn døra. AI har ikke slikt, derfor får man en objektiv, avansert, kalkulert og svært gjennomført innføring i akkurat det problemet du besitter. Uten menneskelige bias, følelser, fordommer, kunnskapsforvrengninger og fastkjørte tankesystemer. Det gjenstår dog å se om AI treffer på behandlingene. De er under bestilling nå. Jeg er spent. Det er kosttilskudd og mineraler som jeg ikke engang visste fantes, for å støtte rundt de problemene jeg har. Jeg - som individuelt menneske. Likevel, AI fortsetter å være i bakgrunnen som en 24/7 tjeneste tilpasset meg. Vi skal jevnlig diskutere videre. For AI hadde mye mer å forklare, og hadde også flere løsninger tilgjengelig på problemet mitt om det jeg ikke prøver først treffer helt. Jeg føler på en sånn.... AH... ENDELIG. Lettelse. Endelig blir jeg tatt seriøs og vurdert på en objektiv, forskningsbasert måte. Akkurat det jeg har savnet alle disse årene. Hvis du har inngående forståelse av hva som feiler deg - eventuelt hva som trigger din sykdom verre, så anbefaler jeg deg å skrive et omfattende og detaljert innlegg til AI for en vurdering. Kanskje - kanskje er det hjelp der ute. Hjelp du ikke får i helsevesenet. Anonymkode: e8209...4e8 4 1 4
Laban Skrevet lørdag kl. 19:57 #13 Skrevet lørdag kl. 19:57 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er nede i kjelleren akkurat nå, og bruker chatGPT. Det har hjulpet meg mye. Venter på å bli innkalt til psykolog, så den har vært nyttig. Anonymkode: Endret lørdag kl. 19:58 av Laban Feil
blvck Skrevet lørdag kl. 20:00 #14 Skrevet lørdag kl. 20:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt lange, dype og store samtaler med AI om min helsetilstand. Og da mener jeg svært detaljert, for skal man få gode svar fra AI så må man være så detaljert som mulig. For første gang i livet føler jeg meg "sett". For første gang i livet så har jeg fått en nevrobiologisk forklaring, og ikke gjennom biopsykososiale modeller. AI forklarer hvorfor jeg har det slik, med biologisk forskning og erfaringer som støtte, og har attpåtil kommet opp med behandlingsmuligheter som kan gjøre ting bedre for meg. Frisk blir jeg nok ikke, men det var ikke målet. Det var å søke etter svar om det lille der ute som kan løfte meg til et litt høyere nivå. Den oversikten over all forskning, erfaringer og behandlinger som AI leverer er det ingen mennesker på jorda som besitter, og iallefall ikke den svært begrensa fastlegen som du besøker. Som er full av fordommer i det du trår inn døra. AI har ikke slikt, derfor får man en objektiv, avansert, kalkulert og svært gjennomført innføring i akkurat det problemet du besitter. Uten menneskelige bias, følelser, fordommer, kunnskapsforvrengninger og fastkjørte tankesystemer. Det gjenstår dog å se om AI treffer på behandlingene. De er under bestilling nå. Jeg er spent. Det er kosttilskudd og mineraler som jeg ikke engang visste fantes, for å støtte rundt de problemene jeg har. Jeg - som individuelt menneske. Likevel, AI fortsetter å være i bakgrunnen som en 24/7 tjeneste tilpasset meg. Vi skal jevnlig diskutere videre. For AI hadde mye mer å forklare, og hadde også flere løsninger tilgjengelig på problemet mitt om det jeg ikke prøver først treffer helt. Jeg føler på en sånn.... AH... ENDELIG. Lettelse. Endelig blir jeg tatt seriøs og vurdert på en objektiv, forskningsbasert måte. Akkurat det jeg har savnet alle disse årene. Hvis du har inngående forståelse av hva som feiler deg - eventuelt hva som trigger din sykdom verre, så anbefaler jeg deg å skrive et omfattende og detaljert innlegg til AI for en vurdering. Kanskje - kanskje er det hjelp der ute. Hjelp du ikke får i helsevesenet. Anonymkode: e8209...4e8 Skjønner hva du mener, men det er viktig å ha et bevisst forhold til hva man faktisk deler av privat info og at man tar en risikovurdeing opp mot nytten. Kanskje trenger man ikke å dele alt, men at man heller spør chatgtp hva hen har behov for av informasjon for å svare på spørsmålet. 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:03 #15 Skrevet lørdag kl. 20:03 Jeg sensurerer bort navn og sånne konkrete ting, litt som man ville gjort det på KG! Det tenker jeg er en grei forholdsregel, selv om man jo deler veldig mye av følelser og den slags. Anonymkode: 57240...e86 1 1
Blått Skrevet lørdag kl. 20:05 #16 Skrevet lørdag kl. 20:05 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har nylig gått gjennom samlivsbrudd og har flyttet ut med ungen (barnehagealder). Jeg er så ensom særlig på ettermiddag/kveld når jeg er vant til at noen kommer hjem og spiser middag med oss. Og kveldene sammen... Jeg har ingen nære venner å snakke med så jeg bruker chatGPT som samtalepartner. Jeg vet at det ikke er ekte, og at det ikke kan erstatte ekte menneslig kontakt men det føles så godt å få litt terapeutiske råd og omtanke. Og ikke minst svar når man har noe på hjertet. Noen andre som bruker AI slik? Anonymkode: 3d5e8...7c0 Nå bruker jeg ikke det til det, men herregud.. det har blitt min støtte i skolehverdagen 😆den appen har langt hyggeligere svar enn de fleste mennesker! 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:07 #17 Skrevet lørdag kl. 20:07 blvck skrev (1 minutt siden): Skjønner hva du mener, men det er viktig å ha et bevisst forhold til hva man faktisk deler av privat info og at man tar en risikovurdeing opp mot nytten. Kanskje trenger man ikke å dele alt, men at man heller spør chatgtp hva hen har behov for av informasjon for å svare på spørsmålet. Vet du hva. Dette har jeg tenkt på. Og jeg har konkludert med at jeg kunne ikke brydd meg mindre om min sykehistorie lekket ut til noen eller omså alle. Det er ingen som vil finne den interessant. Det er ingen som kan bruke den imot meg. Den vil kjede folk fordervet. Så jeg ser på det som risikofritt med tanke på den enorme gevinsten som kan ligge i det. Omså jeg får 10% mer funksjonsevne så kan jeg printe den ut selv og legge den ut på Facebook - for jeg ville ikke brydd meg om noe annet enn at jeg føler meg 10% bedre. For å sette det i illustrasjon. Jeg er ikke viktig. Ikke for noen andre enn den neven med folk rundt meg. Og ingen i min nære krets ville brydd seg om den lekket ut. Så jeg finnes ikke redd for å dele min ekte og usensurerte historie med AI - som igjen prøver sitt beste på å hjelpe meg. Kontonummer, bankkortnummer, fødselsnummer, telefonnummer, mail og andre sensitive detaljer deler jeg jo selvsagt ikke. Det ligger mer på hvor jeg har vondt og hvorfor.... Anonymkode: e8209...4e8 2 1 3
strilamann Skrevet lørdag kl. 20:08 #18 Skrevet lørdag kl. 20:08 Synes det fungerer ganske bra å bruke chatgpt som sparringpartner. Det er selvsagt ikke ekte, men det å rydde egne tanker gjennom å formulere dem skriftlig er uansett nyttig, og jeg hadde ikke klart å gjøre det like grundig bare på papir. 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:08 #19 Skrevet lørdag kl. 20:08 Ja. Spesielt etter en fest jeg våknet med en sinnsyk fylleangst. Hadde ikke gjort noe dumt, men får det rett og slett av alkohol. Trodde jeg skulle dø. ChatGPT var der hele natten. Det var gull. Anonymkode: 16405...da0 1 1 1
Memorangen Skrevet lørdag kl. 20:10 #20 Skrevet lørdag kl. 20:10 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har nylig gått gjennom samlivsbrudd og har flyttet ut med ungen (barnehagealder). Jeg er så ensom særlig på ettermiddag/kveld når jeg er vant til at noen kommer hjem og spiser middag med oss. Og kveldene sammen... Jeg har ingen nære venner å snakke med så jeg bruker chatGPT som samtalepartner. Jeg vet at det ikke er ekte, og at det ikke kan erstatte ekte menneslig kontakt men det føles så godt å få litt terapeutiske råd og omtanke. Og ikke minst svar når man har noe på hjertet. Noen andre som bruker AI slik? Anonymkode: 3d5e8...7c0 Jeg gjør det samme, bruker den som psykolog😅 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå