Gå til innhold

Hvorfor svetter jeg mer enn andre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overraskende nok er jeg er i god form, har drevet med løping i over 10 år, og løpt flere halvmaratons. I vinter var jeg lei av løping med brodder og meldte meg inn i treningssenter hvor jeg trener styrke og løping på mølle. Når jeg ser meg rundt på de andre damene på møllene så svetter jeg helt klart mer enn dem. Det renner av meg, og jeg har et tørkle med meg som jeg må bruke i ansiktet og nakken når øktene er intense. Mange av mennene jeg ser gjør det samme, men alle damene ser freste og tørre ut. 

Kan det være fordi jeg er vant med å løpe ute hvor man har avkjølende luft i bevegelse? Syns det generelt er altfor varmt på senter når jeg trener kardio, og det er ikke alltid at viftene virker. Men jeg blir tydeligvis mer preget enn andre. 

Anonymkode: e8bac...705

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å sammenligne deg med andre? Er jo forskjell på folk, man svetter ikke likt, verken i mengde eller hvor. 

Anonymkode: 81ad0...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hyperhidrose?

https://nhi.no/symptomer/hud/svettetendens-veiviser

Anonymkode: 61e98...c16

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen her. Jeg svetter veldig lite ellers, og f.eks aldri på natten, kun når jeg trener hardt. 

image.thumb.png.c1e9d7b3fad28f0d0d9f52dc4e79dcaa.png

Anonymkode: e8bac...705

AnonymBruker
Skrevet

Jo bedre trent du er jo mer svettekjertler er aktivert. Ikke utenkelig at nettopp siden du har drevet med mye løping at kroppen har aktivert masse kjertler for å sørge for god nok avkjøling under trening. 

Anonymkode: 58b0a...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løper jeg intervaller så ser det ut som jeg har dusjet når jeg er ferdig og har svetteperler på hele kroppen og er klissvåt. Løper jeg derimot rolig på mølla, så blir jeg også svett og kjenner det selv, men kan ikke se det like mye på meg selv om jeg kjenner det godt selv. 

Anonymkode: 877f1...94c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen fryser støtt til tross  å ha høy romtempratur medan andre  sitter å svetter.

Folk som er vant til å jobbe utendørs å alt slags ver er åpenbart mer herdet for kulde en folk som har en kontorjobb o.l. 

Noen spiser mye,men legger ikkje på seg medan andre må vera mer omtenksame på hva de putter inn i kjæften.  Årsaken ligg nok høyst sansynlig i den  kroppslige forbrenning. Dei  fleste som har eit  fysisk  kroppslig arbeide bruker både muskler og sjelett. 

Kroppslig arbeide er helsforbyggende såfremt ein ikkj blir utsatt for belastningskader. 

Anonymkode: 2ef33...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Da er vi to. Jeg vil si jeg er godt trent. Men er til tider plaget med høy svetteproduksjon. Derfor må jeg være veldig nøye med hvilke og hvor mye klær jeg har på meg under trening. Inne som ute. Jeg må også være ekstra påpasselig med å drikke nok. Men selv om jeg drikker mye rekker ikke det å erstatte hurtig væsketap godt nok til at jeg ender med å få hodepine. 

Anonymkode: 5b508...555

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik deg, svetter masse med en gang kroppen settes i gang. Har en veldig aktiv og fysisk krevende jobb, svetter så det drypper av meg og håret blir kliss vått. Sykt irriterende, føler bare det er meg som blir slik.

Om vinteren bruker jeg bare en tynn jakke, en boblejakke hadde gitt meg heteslag etter en liten gåtur ute. 

Tenker at slik svette forbinnes med utrente folk, men nei nei stemmer ikke!  Vi er forskjellige, men enda ikke helt funnet ut fordelen med å svette mye. 

Men en ting, er over 40 år og ikke en linje eller rynke, tror svett og fuktig hud er hudens naturlige rynkekrem =D 

Anonymkode: e04a4...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...