Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har kjøpt tomt som skal være på 1,3 mål iflg prislista og situasjonskart. Vi var en av tre par som var spesielt intr i akkurat denne tomta, så vi ba om et mer detaljert tomtekart der det viste seg at tomta var 1,15 mål. Vi konfronterte selger med dette som ikke ville gå ned i pris da de andre var villig til å "overse" denne lille forskjellen. Vi fikk tilsagnet, men har nå etter egne mistanker fått ny oppmåling som viser at tomta er "bare" 1 mål, faktisk bittelitt i underkant. Når man selger etter en fast prisliste, skal ikke da dette forholdet stemme overrens? Vi ser på dette som en vesentlig mangel - det er jo nesten 1/4 av arealet og dersom ikke selger går med på prisavslag mener jeg vi kan heve kjøpet. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg forstår det dithen at tomten ikke var ferdig oppmålt? Hvis så er så vil jeg tro at arealet er kun rettledende - og at det er opplyst om at tomten ikke var ferdig oppmålt. Jeg lurer på om du da risikerer at det står og faller på om tomten er for liten til å bygge det dere ønsker - med den størrelsen dere tross alt har så vil tomtestørrelsen ikke påvirket byggeprosjektet? :klø:

Skrevet

jeg vil absolutt anse dette som en vesentlig mangel!

her er det ikke overensstemmelse med hva dere ble forespeilet ved kjøpsinngåelsen og hva dere har fått.

ettersom dere var spesielt interessert i denne tomten, så vil jeg anta at dere fortsatt ønsker å beholde den?

jeg ville da fremmet et spørsmål om prisavslag. men ja, jeg mener at dere burde ha rett til å heve kjøpet hvis det er det alternativet dere lander på.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er et privat tomtefelt og ja, det er DEN tomta vi vil ha. Situasjonskart er jo ikke så detaljert så det var oversiktskartet, og prisliste vi hadde til å begynne med. Tomtene var oppmålt, det var ikke tatt forbehold om nøyaktig str. Da vi så fikk nøye oppmålt tomtegrensene, og bl.a. kontaktet teknisk etat, måtte selger innrømme at det visstnok ikke var med enn 1,15 mål der. Nå har bl.a. kommunen igjen vert oppe og holdt offisiell oppmålingsforretning (eller hva det nå heter), og da ser det ut til at vi ligger på noe rundt 995 kv.mtr. Ikke stemmer de nye tomtegrensene med det originale tomtekartet heller. Tomtene ble solgt til fast pris etter størrelse, ingen budrunde el.lign. Vi mener derfor vi bør få et avslag, mens selger nekter da han mener det står flere klar med penger som ikke bryr seg så mye om arealet. Vi vil jo gjerne ha tomta, men vil ikke bli behandlet sånn som dette heller. Vi har jo faktisk betalt overpris.

Skrevet

Tomten var ikke ferdig oppmålt hvis det ikke hadde blitt avholdt kartforretning.

Skaff en oversikt over de andre tomtene på prosjektet (etter oppmåling) og salgsprisen - det er kanskje den letteste måten å finne ut om dere kan dokumentere overpris?

Gjest ArneP
Skrevet

Kontakt advokat, antagelig dekkes advokatutgiftene av forsikringen deres.

For boliger mener jeg å huske at 8% feil areal er blitt definert av høyesterett som en vesentlig mangel. Om dette også gjelder for tomter aner jeg ikke. Uansett er det vel 1,15 som er utgangspunktet, da jeg forstår det som dere visste det ikke var 1,3 da dere skrev kontrakt.

Gjest Gjest
Skrevet

Tomtstørrelsen har betydning for utnyttelsesgraden på tomten - så det kan så absolutt ha en betydelig konsekvens for dere.

Skrevet

Snakke med megler kanskje?

Sjekk sidene til klagenemda for eiendomsmeglingstjenester og Norsk Eiendomsmeglerforbund. Klagenemnda har sikkert behandlet tilsvarende saker flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...