AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Blir man raskere frisk om man presser seg til å være sosial, gå lange turer, gjøre husarbeid, gjøre ting man brukte å like før depresjonen traff osv? Jeg har straks vært deprimert i 2 mnd og er desperat etter bedring, går på antidepressiva og akkurat begynt i behandling hos psykolog. Sliter så utrolig med å se fremover, at dette skal bli bedre Anonymkode: df6d2...c98
Mei88 Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Dette er helt individuelt, så dette er det kun du som må finne ut av 2 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Jeg ble hvert fall dårligere dess mindre jeg aktiviserte meg selv. Ble også vanskeligere å komme tilbake og begynne med «vanlige» ting da jeg sluttet å gjøre alle de hverdagslige tingene som skole, jobb, husarbeid etc. Så vet ikke om man blir bedre raskere, men man unngår hvert fall å bli verre. Håper ting ordner seg for deg❤️ Anonymkode: d64af...e40
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Jo mer passiv du er jo mindre friskere blir du.. Det er nå motbevist 100% at sykemelding for å være hjemme er gid medisin for å blir frisk fra depresjon. Anonymkode: 30d5e...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble hvert fall dårligere dess mindre jeg aktiviserte meg selv. Ble også vanskeligere å komme tilbake og begynne med «vanlige» ting da jeg sluttet å gjøre alle de hverdagslige tingene som skole, jobb, husarbeid etc. Så vet ikke om man blir bedre raskere, men man unngår hvert fall å bli verre. Håper ting ordner seg for deg❤️ Anonymkode: d64af...e40 Hvor lenge varte det for deg? Gikk du i behandling? Anonymkode: df6d2...c98
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden Det hjelper i hvert fall ikke å isolere seg. Vært deprimert noe ganger og det som funker er å komme seg ut i frisk luft. Holde på rutiner og være snill mot seg selv. Anonymkode: 37169...31c
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Dere som har vært deprimerte, hvor lenge varte det? Jeg føler jeg vasser rundt i en tykk grøt jeg ikke aner hvordan jeg kommer meg ut av. Ts Anonymkode: df6d2...c98
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor lenge varte det for deg? Gikk du i behandling? Anonymkode: df6d2...c98 Varte kanskje 2-3 år (med både gode og dårlige perioder selvsagt). Gikk i behandling ja. Da jeg var på mitt verste var det det å aktivisere meg selv som hjalp mest, selv om det var veldig små ting i starten. Det kunne f.eks. være det å stå opp og spise frokost, så fikk jeg kanskje ikke til noe resten av dagen. Men å gradvis få mer rutiner inn i hverdagen og bare gjøre ting, uavhengig om jeg hadde lyst til det eller ikke, var nok det som hjalp mest. Jeg ble ikke lykkelig og glad liksom, men kom meg hvert fall ut av depresjonståka hvor man blir helt passiv og er konstant trist og lei. Anonymkode: d64af...e40
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Jeg har tidvis deoresjon, angst, kptsd og flere fysiske sykdommer. Slitet med depresjon siden barndommen, både svært "alvorlig" depresjon (jeg vet all depresjon er alvorlig) til mildere episoder. For min del hjelper det å lese boken "lev her og nå". Det sies jo (veldig forenklet selvsagt) at depresjon handler om fortid og angst om fremtid. Men akkurat i nuet (hvis hodet er i nuet) eksisterer hverken angst eller depresjon. Og det stemmer jo, noe man vil opplevd når man virkelig evner å leve akkurat i nuet. Våkner jeg opp med angst eller sliter med depressive tanker må jeg kjempe med å føre tankene til her og nå. Det funker. MEN desverre så tar jeg jo ikke opp den boken når jeg er deprimert eller kjemper. Nettopp fordi jeg der og da ikke ser poenget med det og svært tiltaksløs. Det jeg derimot gjør (etter lengre tid i sengen og i depresjonen) er å ta vitaminer og supplementer, samt drikke mye vann. Det krever lite av meg, men gjør enorm forskjell. Litt og litt ruller da ballen. Jeg får litt og litt mer energi og litt og litt mer livsglede og gjør litt og litt mer. (tidspennet er fra en uke til mange måneder, så er ofte sengeliggende over lang tid før jeg tar tak og sier at nok er nok) Anonymkode: 92769...276
Kelia Kenobi Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som har vært deprimerte, hvor lenge varte det? Jeg føler jeg vasser rundt i en tykk grøt jeg ikke aner hvordan jeg kommer meg ut av. Ts Anonymkode: df6d2...c98 Dette vil være veldig individuelt avhengig av hva som er årsakene til at du er deprimert. For meg er det traumer fra barndommen som er hovedårsaken til depresjon, men også en fancy personlighetsforstyrrelse slengt oppå der igjen. Jeg har vært sykmeldt i fem måneder, og har blitt noe bedre på grunn av medisinering og tett oppfølging, men det er enda en lang vei igjen å gå. For meg var det helt alfa og omega at jeg fikk en behandler som jeg virkelig kunne stole på, og som jeg turte være 100% ærlig med. Ting kan ta tid, for noen av oss veldig lang tid, men hvert lille skritt du tar, er et skritt i riktig retning. ❤️
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Jeg har gått i samtaleterapi i årevis, gått på antidepressiva en periode. Det eneste som virkelig hjalp meg på et fundamentalt nivå var trening: https://www.vg.no/forbruker/i/6qzoJ3/ny-forskning-dette-kan-behandle-depresjon-like-effektivt-som-terapi Det å være sosial, levere på jobb og husarbeid ble automatisk lettere av at jeg fikk det bedre av å være fysisk aktiv. Men i starten var det ekstremt krevende. Det var det siste jeg orket. Så ja, jeg presset meg gjennom trening i flere uker før det plutselig løsnet. Klart det krever en del mer av deg. Og det tar tid. Ofte tenkte jeg "hva er vitsen med dette, med alt", så ble tatt litt på sengen av at det faktisk virkelig gjorde så gode ting for psyken min. Så er det det med å opprettholde vanene, da. Men nå har jeg en motivasjon for å fortsette. Anonymkode: 01d63...623
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå