Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen har fått vannkopper, og da begynte jeg å lure litt.. Er det fortsatt vanlig å vaksinere gravide som ikke har hatt røde hunder, eller har de sluttet med det? Jeg har ikke hatt røde hunder, og som dere kanskje husker driver vi og prøver, og vil gjerne vite :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg tror ikke de vaksinerer GRAVIDE. De fleste barn er jo vaksinert mot røde huner (MMR) vaksinen, selv ble jeg vaksinert på ungdomsskolen (og det er noen år siden nå) - så det kan vel være at du allerede er vaksinert? Det kan du sjekke på helsestasjonen. Det som er sikkert er at røde hunder i svangeskapet kan føre til fosterskade - så det er vel bedre å være føre var i dette tilfellet....

Lykke til!

Skrevet
Er det fortsatt vanlig å vaksinere gravide som ikke har hatt røde hunder, eller har de sluttet med det?  Jeg har ikke hatt røde hunder, og som dere kanskje husker driver vi og prøver, og vil gjerne vite :-)

De vaksinerer ikke gravide - en vaksine inneholder jo smittestoffer i små mengder og kan også være skadelig for fosteret. De er faktisk forsiktige med å vaksinere kvinner i fruktbar alder hvis det ikke er helt sikkert at de ikke er gravide!

En blodprøve kan vise om du har antistoffer (kanskje du ble vaksinert på skolen uten at du husker det?). Hvis du ikke har antistoffer kan det kanskje være lurt å ta en vaksine, men da bør dere ta en pause i prøvingen. Legen eller helsestasjonen kan nok gi deg gode råd.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter som du ikke er gravid, kan du vaksinere deg, se her:Graviditet og rubella

Leste fra lommelegen:

Kontroll av alle gravide. Vaksinen mot røde hunder forebygger fosterskade. Noen få kvinner er ikke vaksinert. Derfor tas det blodprøve av alle kvinner ved den første svangerskapskontrollen. Hvis en gravid ikke har beskyttelse (antistoffer) mot røde hunder, blir hun rådet til å holde seg unna personer som kan tenkes å ha røde hunder, og å vaksinere seg etter fødselen.

Du finner alt her:Lommelegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...