AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Skrevet 20 timer siden Datteren min på 5 år har siden desember utviklet tvangstanker og ritualer. Hun spør om de samme tingene om og om igjen, hun må si det helt riktig, eller så starter hun på nytt. Det er også viktig for henne at jeg svarer helt riktig, jeg må også gjenta svaret flere ganger før hun er fornøyd. Hun har også utviklet noen ritualer hvor hun må gjøre ting 5 ganger. Jeg har ringt helsestasjonen og har time der til uken. Er det noen som har erfaring med dette? Hva hjalp for dere? Er det noen som kjenner til en dyktig behandler på Østlandet? Anonymkode: 25543...f83 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Datteren min på 5 år har siden desember utviklet tvangstanker og ritualer. Hun spør om de samme tingene om og om igjen, hun må si det helt riktig, eller så starter hun på nytt. Det er også viktig for henne at jeg svarer helt riktig, jeg må også gjenta svaret flere ganger før hun er fornøyd. Hun har også utviklet noen ritualer hvor hun må gjøre ting 5 ganger. Jeg har ringt helsestasjonen og har time der til uken. Er det noen som har erfaring med dette? Hva hjalp for dere? Er det noen som kjenner til en dyktig behandler på Østlandet? Anonymkode: 25543...f83 Jeg vil bare si at tvangstanker og OCD finnes det meget god behandling for. ❤️ lykke til! Anonymkode: 289f4...c76
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Hei, dette finnes det god behandling for, også for små barn 😊 Lykke til ❤️ Anonymkode: e41ca...c16
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden Mine hadde også dette da de var yngre. Særlig den eldste. Jeg hadde det litt selv også, men det har gått bort i voksen alder. Jeg vil tippe de har det litt fortsatt og så lenge det ikke er for omfattende eller har for stor inngripen i hverdagen, så lever de greit med det. Det jeg tenker du kan gjøre er å ikke bli med dem på tvangen. Jeg pleide å vøre konsekvent på at jeg bare svarte en gang og at de ikke fikk styre meg eller andre med den. Jeg utforsket også hva de trodde kom til å skje dersom de ikke gjorde det og da jeg fikk til svar at det ikke var knyttet for stor angst til det, kunne jeg utfordre dem litt mer til å ikke utføre tvangshandlingene selv. Eks gå og sjekke noe på rommet enda en gang. Det var viktig for meg å vise at det ikke var farlig å snakke om eller å står i mot og at jeg var der for å hjelpe. Eks kunne det ene barnet si: " Skal jeg sjekke rommet en gang til?" Og jeg svarte "Tror du du vil finne ut noe annet da? " Når han svarte nei, kunne jeg si at da ville jeg latt være. Og så er jeg klar over at graden av tvang er høyst varierende og ulik fra person til person og at det kan gå i faser i livet. Noen vil trenge behandling, andre ikke. Men generelt har man noen kriterier for behandling ut fra hvor mye tid som brukes på ritualene, deres innvirkning på hverdagen og graden av angst. Anonymkode: 09dd1...350 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden Jeg ble diagnostisert med OCD som 3-åring, og er veldig takknemlig for at det ble oppdaget tidlig slik at jeg forsto hvorfor jeg tenkte og gjorde som jeg gjorde. Du kan forsøke å kontakte BUP. OCD er forresten genetisk, så det kan hende at flere i familien har det. Anonymkode: 181ee...0fb
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Har hørt at dette ikke er så uvanlig blant barn. Det forsvinner for de aller fleste når de bli eldre. Men hør gjerne med helsestasjonen eller fastlegen din, ja. Anonymkode: bb092...efb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå