AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:19 #1 Skrevet fredag kl. 11:19 Snart er mitt barn 18 år, og NAV har sendt meg varsel om at bidrag til mor opphører, men at jeg å barnet kan opprette egen avtale for videre bidrag til hen (som det heter i dag...). Vi har hatt delt fast bosted hele tiden, jeg har betalt alt til min eks flere dager før avtalt tid (gjennom NAV da hun var så inni helvete vanskelig å samarbeide med, og selvsagt fortsatt er), men nå kommer dage snart, der jeg skal betale direte til hen, siden denne går på videregående fortsatt. For opplysningens skyld, jeg har betalt egenhendig for opplevelser og for turer uten noen som helst bidrag fra mor tidligere, kjøpt klær osv. Meg og min snart 18-åring har snakket om dette med hva jeg skal betale selvsagt (mistenker veldig at mor har vært å påvirket litt her også, siden hun var veldig økonomisk interessert i å få mest mulig da det ble slutt, #sinnafjes). Jeg har ingen intensjon overhode, så det er 100 % avklart, om å lure mitt barn på noen måte. jeg vil betale det som behøves. Det jeg lurer på fra dere er; 1. Hva legger dere til grunn for avtalen? (gjerne litt detaljert om mulig). 2. Betales det månedlig, ved behov, eller årlig? 3. Hva er inkludert i den summen dere betaler? (Hen Jobber noe , men går på skole også, så inntekt kanskje på mellom 60-80 tusen pr år) 4. Bor gratis, betaler ikke for mat, strøm osv. burde dette inkluderes? 5. Jeg betaler fortsatt for mobilabonnement, burde dette overføres? 6. Jeg betaler i mine uke, på forespørsel pr sms, for lunsjer, kaffe snacks på skole. og noen ganger for ting når de er ute sammen som venner 7.Får ingen "ukepenger" i hjemmet fra tidligere, da det ikke gjøres noe innsats for vasking i huset, oppvask, snøbrøyting/plenklipping, rengjøring av eget rom eller bad heller. Egentlig bare "eksisterer" å gjør som hun vil. 8. Har allerede fått penger til å ta førerkort....avtale mellom meg og mor, så den er grei. Hen har i tillegg besteforeldre som bidrar med økonomiske tilskudd nå og da... uten at det har betydnign. Som enslig far og med mine forpliktelser, som ALLE andre, på lån, strøm , mat kommunale avgifter osv...så biter det litt ekstra ved å betale bidrag, men nå skal endelig summen komme hele summen til min 18-åring....og det ser jeg veldig frem til!! Håper på å få noe tilbakemeldinger fra dere gode folk her inne Anonymkode: 3282f...a1b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:27 #2 Skrevet fredag kl. 11:27 Det letteste er nok en månedlig sum som før, barnet trenger vel ca det samme av mat osv som før. Ikke nødvendig å dekke ekstra når barnet har deltidsjobb og får lommepenger på den måten. Anonymkode: e4751...065
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:07 #3 Skrevet fredag kl. 12:07 Jeg tenker at her må 18 åringen velge: Enten avtaler dere / får NAV til å beregne et bidrag. - og må da dekke ALT økonomisk selv ELLER så får 18 åringen de ytelsene dere i dag tilbyr: bo og spise gratis, mobil etc Anonymkode: 056de...948 5 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:14 #4 Skrevet fredag kl. 12:14 Hvordan bor hun, 50/50? Anonymkode: 36bdc...71c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:39 #5 Skrevet fredag kl. 14:39 Bor 18 åringen hjemme 50/50? Eller bare hos mor? Jeg er ikke så sikker på at du skal betale noe bidrag her hvis hun bor hjemme typ 50/50 . Jeg fikk i min ungdom bidrag fra begge foreldre, men da bodde jeg på hybel mens jeg gikk på vgs. Ta alt og alle opplysninger med nav, slik at det blir riktig. Anonymkode: 357f8...761
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:50 #6 Skrevet fredag kl. 14:50 Gled deg ikke for tidlig 🙂. Min bonusdatter ble tvunget til å gi hele beløpet til sin mor, for kost og losji. Moren hadde god råd. Så min bonusdatter måtte betale for alt selv med penger fra lørdags- og sommerjobb, som hun hadde måttet fra hun var 15. Anonymkode: f818a...2e6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:16 #7 Skrevet fredag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Snart er mitt barn 18 år, og NAV har sendt meg varsel om at bidrag til mor opphører, men at jeg å barnet kan opprette egen avtale for videre bidrag til hen (som det heter i dag...). Vi har hatt delt fast bosted hele tiden, jeg har betalt alt til min eks flere dager før avtalt tid (gjennom NAV da hun var så inni helvete vanskelig å samarbeide med, og selvsagt fortsatt er), men nå kommer dage snart, der jeg skal betale direte til hen, siden denne går på videregående fortsatt. For opplysningens skyld, jeg har betalt egenhendig for opplevelser og for turer uten noen som helst bidrag fra mor tidligere, kjøpt klær osv. Meg og min snart 18-åring har snakket om dette med hva jeg skal betale selvsagt (mistenker veldig at mor har vært å påvirket litt her også, siden hun var veldig økonomisk interessert i å få mest mulig da det ble slutt, #sinnafjes). Jeg har ingen intensjon overhode, så det er 100 % avklart, om å lure mitt barn på noen måte. jeg vil betale det som behøves. Det jeg lurer på fra dere er; 1. Hva legger dere til grunn for avtalen? (gjerne litt detaljert om mulig). 2. Betales det månedlig, ved behov, eller årlig? 3. Hva er inkludert i den summen dere betaler? (Hen Jobber noe , men går på skole også, så inntekt kanskje på mellom 60-80 tusen pr år) 4. Bor gratis, betaler ikke for mat, strøm osv. burde dette inkluderes? 5. Jeg betaler fortsatt for mobilabonnement, burde dette overføres? 6. Jeg betaler i mine uke, på forespørsel pr sms, for lunsjer, kaffe snacks på skole. og noen ganger for ting når de er ute sammen som venner 7.Får ingen "ukepenger" i hjemmet fra tidligere, da det ikke gjøres noe innsats for vasking i huset, oppvask, snøbrøyting/plenklipping, rengjøring av eget rom eller bad heller. Egentlig bare "eksisterer" å gjør som hun vil. 8. Har allerede fått penger til å ta førerkort....avtale mellom meg og mor, så den er grei. Hen har i tillegg besteforeldre som bidrar med økonomiske tilskudd nå og da... uten at det har betydnign. Som enslig far og med mine forpliktelser, som ALLE andre, på lån, strøm , mat kommunale avgifter osv...så biter det litt ekstra ved å betale bidrag, men nå skal endelig summen komme hele summen til min 18-åring....og det ser jeg veldig frem til!! Håper på å få noe tilbakemeldinger fra dere gode folk her inne Anonymkode: 3282f...a1b Betaler hver mnd. Samme sum som før barnet ble 18 år. Anonymkode: 883aa...4a3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:44 #8 Skrevet fredag kl. 19:44 Er dette bidraget kun tenkt som lommepenger? I såfall høres hun ganske bortskjemt ut dersom hun ikke må gjøre noe for pengene? Mine får lommepenger av meg i tillegg til det de tjener på egen jobb men det er som betaling for det de bidrar med i huset (den ene støvsuger og lager middag 2 ganger i uken). Den andre vasker bad, gulv og lager middag en dag i uken. Anonymkode: 81f4c...7db
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:39 #9 Skrevet fredag kl. 20:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snart er mitt barn 18 år, og NAV har sendt meg varsel om at bidrag til mor opphører, men at jeg å barnet kan opprette egen avtale for videre bidrag til hen (som det heter i dag...). Vi har hatt delt fast bosted hele tiden, jeg har betalt alt til min eks flere dager før avtalt tid (gjennom NAV da hun var så inni helvete vanskelig å samarbeide med, og selvsagt fortsatt er), men nå kommer dage snart, der jeg skal betale direte til hen, siden denne går på videregående fortsatt. For opplysningens skyld, jeg har betalt egenhendig for opplevelser og for turer uten noen som helst bidrag fra mor tidligere, kjøpt klær osv. Meg og min snart 18-åring har snakket om dette med hva jeg skal betale selvsagt (mistenker veldig at mor har vært å påvirket litt her også, siden hun var veldig økonomisk interessert i å få mest mulig da det ble slutt, #sinnafjes). Jeg har ingen intensjon overhode, så det er 100 % avklart, om å lure mitt barn på noen måte. jeg vil betale det som behøves. Det jeg lurer på fra dere er; 1. Hva legger dere til grunn for avtalen? (gjerne litt detaljert om mulig). 2. Betales det månedlig, ved behov, eller årlig? 3. Hva er inkludert i den summen dere betaler? (Hen Jobber noe , men går på skole også, så inntekt kanskje på mellom 60-80 tusen pr år) 4. Bor gratis, betaler ikke for mat, strøm osv. burde dette inkluderes? 5. Jeg betaler fortsatt for mobilabonnement, burde dette overføres? 6. Jeg betaler i mine uke, på forespørsel pr sms, for lunsjer, kaffe snacks på skole. og noen ganger for ting når de er ute sammen som venner 7.Får ingen "ukepenger" i hjemmet fra tidligere, da det ikke gjøres noe innsats for vasking i huset, oppvask, snøbrøyting/plenklipping, rengjøring av eget rom eller bad heller. Egentlig bare "eksisterer" å gjør som hun vil. 8. Har allerede fått penger til å ta førerkort....avtale mellom meg og mor, så den er grei. Hen har i tillegg besteforeldre som bidrar med økonomiske tilskudd nå og da... uten at det har betydnign. Som enslig far og med mine forpliktelser, som ALLE andre, på lån, strøm , mat kommunale avgifter osv...så biter det litt ekstra ved å betale bidrag, men nå skal endelig summen komme hele summen til min 18-åring....og det ser jeg veldig frem til!! Håper på å få noe tilbakemeldinger fra dere gode folk her inne Anonymkode: 3282f...a1b Litt spesielt å ha barn i 18 år og ikke forstå poenget med barnebidrag. Siden du betaler så bor vel barnet mer hos mor. Bidraget har nok gått til utgifter med å ha barn. Det er neppe penger du har gitt mor på toppen av å betale 50% av det det koster å ha barnet (inkludert ekstra utgifter til strøm, mat, vann, bolig i tillegg til alt barnet trenger av klær, fritidsinteresser osv). Så lenge barn bor hjemme og forsørges av mor så synes jeg det er helt merkelig at bidrag skal gå til barnet som lommepenger. Til det du spør om så har vel NAV bidragskalkulator som man bruker for å beregne sum per måned. Om du vil betale mobil og slikt i tillegg får du nesten bestemme selv. Du og mor har fremdeles forsørgerplikt men det innebærer jo mat, husly og klær ikke ekstra ting. Anonymkode: f68b0...715 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:16 #10 Skrevet fredag kl. 21:16 Hvorfor tenker du det skal være noe endring i bidrag? Du skal ikke betale mindre, du skal bare betale beløpet rett til datter. Anonymkode: af724...069
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Litt spesielt å ha barn i 18 år og ikke forstå poenget med barnebidrag. Siden du betaler så bor vel barnet mer hos mor. Bidraget har nok gått til utgifter med å ha barn. Det er neppe penger du har gitt mor på toppen av å betale 50% av det det koster å ha barnet (inkludert ekstra utgifter til strøm, mat, vann, bolig i tillegg til alt barnet trenger av klær, fritidsinteresser osv). Så lenge barn bor hjemme og forsørges av mor så synes jeg det er helt merkelig at bidrag skal gå til barnet som lommepenger. Til det du spør om så har vel NAV bidragskalkulator som man bruker for å beregne sum per måned. Om du vil betale mobil og slikt i tillegg får du nesten bestemme selv. Du og mor har fremdeles forsørgerplikt men det innebærer jo mat, husly og klær ikke ekstra ting. Anonymkode: f68b0...715 TS her Barnet bor 50/50, altså annenhver uke hos mor og far. Og ja, jeg har måttet betale i underkant av 3000, pr mnd, og dette er utregnet i regi av NAV. Det er nemelig ikke noe automatik i at 50/50 deling er ensbetydene med at jeg som far ikke må betale bidrag. Det som endres nå er at bidragete skal betales direkte til barnet. Og jeg var nysgjerrig på hva andre i lignende situasjon har gjort mtp sum de har betalt, og hva de har lagt til grunn for akkurat den summen. Kanskje er den høyere eller lavere, ikke vet jeg, hva andre foreldre har gjort. Ønsker selvsagt bare seriøse svar Anonymkode: 3282f...a1b
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Er i samme situasjon om ikke lenge. Vi har ikke tatt diskusjonen ennå, men det må vi. Bidraget skal dekke det samme som før, men jeg regner med at hun ikke har avtale om å betale noe til mor for å bo der? Mottar mor hele barnetrygden? Her betaler jeg makssats bidrag, og i tillegg ganske mye utenom. Så om hun får samme bidraget direkte, så skal det da dekke alt av trening, mobiltelefon, tilskudd til ferier m.m. Hun har også deltidsjobb. Anonymkode: 36bdc...71c
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden Jeg er mor. Mine er 17 og 18. Begge går på videregående. Far betaler bidrag, eller det tvangtrekkes fra lønna hans. 18-åringen får det rett på konto, 17-åringens bidrag kommer til meg, jeg vipser til henne. Beløpet er 2000kr hver i mnd. Noen mnd får de mer, siden han har gjeld etter mange år uten å betale. Vi har 0 kontakt med far. Barna har ikke sett ham på over 8 år. De har alltid bodd hos meg, han hadde noe helgesamvær da de var små. Pengene bruker barna til sparing, pluss innkjøp av klær, kafébesøk og småting. Så lommepenger og sparing gjør de med bidraget. Ingen av dem betaler for å bo hjemme. Jeg betaler all mat, abo på treningssenter, linser, telefonabonnement,noe klær, penger til mat i kantina en gang i uka osv. De skal ha det de trenger så lenge de bor hjemme mener jeg. Den eneste avtalen vi har mtp pengebruk er at de må spare. De får ikke sløse penger, og skal alltid ha en sum på brukskontoen. Anonymkode: 6ba5a...049
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå