Kittykat Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 (endret) ... Endret 7. april 2006 av Kittykat
Marililja Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Er ikke det litt tidlig å begynne å gi ukepenger? Jeg ville vært redd for at alle pengene gikk på en gang. Tror heller jeg ville sagt nei oftere når h*n spør om penger til å kjøpe godter. For meg er det fortsatt vanlig med kun godter på lørdager (hvis ikke spesielle anledninger)!
Kittykat Skrevet 6. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2006 (endret) ... Endret 7. april 2006 av Kittykat
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 Men bruker de det på godteri eller andre ting? Det synes jeg er ganske relevant. Søsteren min kan få en tier til et garnnøste på butikken f.eks., og det er mye lettere å si ja til det enn en sjokolade liksom...
Marililja Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Jeg synes fortsatt det høres rart ut da, men det er jo dere som foreldre som må bestemme. Jeg tenker på at du sier at hun blir irritert hvis hun ikke får penger. Da tror jeg hun vet at hun kan mase litt, så får hun. Hvis hun har brukt opp 20 kroningen hun har fått før lørdagen, og hun bæljer som bare det for å få lørdagsgodter. Klarer dere da å si nei? Jeg tenker også at hun er 6 år. Det er ikke alltid like lett for dem å fordele penger til en uke!! Men dere kan jo ta en prøveperiode på en måned å se hva som skjer. Funker det, så er det jo bare å fortsette. Personlig ville jeg fortsatt som før. Og sagt nei når hun maser. Det er nok av unger som kan mase/skrike seg til hva det skulle være (jeg var desverre en sånn unge. Det er flaut!!!)!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #6 Skrevet 6. april 2006 Kanskje du kan snakke med foreldrene til venninna hennes? Synes Frysepulver har rett i det om å ta hensyn til hva de vil bruke pengene til. Det er ikke bra hvis de bruker for mye penger på godteri.
Gjest Kane Skrevet 6. april 2006 #7 Skrevet 6. april 2006 Okay... ukelønn er en god ting når de er så gamle at de skjønner poenget - men 6 år? Veel, jeg tror heller jeg ville sagt at per uke kan du få 50 kroner av oss - men du får ikke alle på en gang, 20kr er forbeholdt lørdag, de resterende kan du bruke inntil 5kr. pr. dag, og bruker du ikke en dag går den over til neste eller noe.. Da slipper hun "arbeidet" med å fordele - men kan alikevel spare dem opp til en større handel liksom??... Forøvrig får min 6åring ikke ukepenger - men hun får heller ikke gå alene i butikken med venner for jeg syns det er en "uting" for betjeningen å ha småunger hengende rundt gottedisken som de må passe på - for det er jo stort sett der de samler seg da.... Omtrent som de foreldrene som "parkerer" ungene på lekebutikken på senteret og sitter selv på cafè............
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #8 Skrevet 6. april 2006 Jeg ville ikke gitt ukelønn til en på seks. Ukelønn kan de får når de begynner å gjøre noe fast hjemme synes jeg, slik som "ta ut og inn av oppvaskmaskinen" eller andre faste oppgaver. "Ukelønn" for å eksistere klinger ikke i mine ører Og det ville ikke vært greit at mine barn kjøpte godteri i ukedagene, bare på lørdager, men trolig ikke hver lørdag heller. Da kan de heller spare pengene/kjøpe noe annet av og til. Godteri og sånt er jo en uting
Kittykat Skrevet 6. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2006 (endret) ... Endret 7. april 2006 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Mine barn på 6 og 8 har fått jobbelister. Der krysser de av for hvilke arbeidsoppgaver de har utført i løpet av en uke (oppvaskmaskin, bære søppel osv.) Når uka er slutt går vi gjennom den sammen og ser hvor mange kryss de har fått samlet og lønner ut fra det. Totalt pleier det å bli ca. 30-50 kr. pr. uke. For mine unger fungerer dette perfekt, men jeg er veldig nøye med å fortelle at de ikke kan få betalt for alt husarbeid til enhver tid. Når jeg har det travelt og skal ut på noe sammen med ungene f.eks. ber jeg dem hjelpe å rydde av bordet osv. uten at de får krysse på lista. Da handler det om å hjelpe hverandre. Noen dager jobber de masse og får mange kryss, mens andre dager tar de helt "fri". Det bestemmer de selv. Når det gjelder å holde rommet ryddig, har jeg en "inspeksjon" der hver dag. Dersom de har det noenlunde (og dersom jeg ser de jobber for å ha det ryddig) får de smilefjes på en kalender. Deretter samler de et visst antall smilefjes og får en liten belønning for det også utenom.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 Min datter på 9 år får ikke ukepenger. Hun får godteri på lørdagen. Det er først nå i det siste at jeg har begynt å vurdere ukepenger mot at hun hjelper til med forskjellige småting i huset. Men det er uaktuelt at hun skal få penger for å gjøre leksene, det skal hun gjøre uten å få betalt for det.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #12 Skrevet 6. april 2006 Mine barn på 6 og 8 har fått jobbelister. Der krysser de av for hvilke arbeidsoppgaver de har utført i løpet av en uke (oppvaskmaskin, bære søppel osv.) Når uka er slutt går vi gjennom den sammen og ser hvor mange kryss de har fått samlet og lønner ut fra det. Totalt pleier det å bli ca. 30-50 kr. pr. uke. For mine unger fungerer dette perfekt, men jeg er veldig nøye med å fortelle at de ikke kan få betalt for alt husarbeid til enhver tid. Når jeg har det travelt og skal ut på noe sammen med ungene f.eks. ber jeg dem hjelpe å rydde av bordet osv. uten at de får krysse på lista. Da handler det om å hjelpe hverandre. Noen dager jobber de masse og får mange kryss, mens andre dager tar de helt "fri". Det bestemmer de selv. Når det gjelder å holde rommet ryddig, har jeg en "inspeksjon" der hver dag. Dersom de har det noenlunde (og dersom jeg ser de jobber for å ha det ryddig) får de smilefjes på en kalender. Deretter samler de et visst antall smilefjes og får en liten belønning for det også utenom. ← Kjempefint opplegg du har. Liste til å krysse av på har jeg også vurdert til min datter på 9. Morsom ide med kalender og smilefjes Jeg synes også det er viktig at de lærer at de ikke får betalt for alt de gjør, de må også tåle å yte noe for fellesskapet uten at det skal koste kroner. Å lekser mener jeg at det ikke skal betales for at de gjør.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #13 Skrevet 6. april 2006 Jeg ville gitt blaffen i hva denne venninnen får eller ikke får. Hvis alle foreldre skulle innrettet seg etter hva "alle andre" får, så skulle det blitt morosamt gitt (NOT) Her i huset har ungene (5,8 og 12 år) faste oppgaver hver dag, og får det får de 30 kroner hver lørdag. Det kan de velge om de vil kjøpe lørdagsgodt for eller spare til noe annet. Funker utmerket. De får ikke reke på butikken i ukedagene. Det er det nok av unger som gjør og det synes jeg er en uting.
Kittykat Skrevet 6. april 2006 Forfatter #14 Skrevet 6. april 2006 (endret) ... Endret 7. april 2006 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #15 Skrevet 7. april 2006 Og datteren vår får lov til å være med venninnen ned på kjøpesenteret for der ligger også biblioteket som de begge to låner bøker fra. Jeg ville ha råd og tips om ukepenger, ikke hvorvidt barn skal få lov til å gå på butikken eller ikke i ukedagene. Å hindre dem i å gå på kjøpesenteret lar seg ikke gjøre for kjøpesenteret ligger 5 minutter fra oss i gåavstand. Og jeg kan ikke passe på henne hele den tiden hun er ute da jeg har 2 andre barn og passe på i tillegg. Så de stikker ned på kjøpesenteret selv om de ikke har penger og da går de på biblioteket. ← Personlig så synes jeg at 6 åringer er for små til å gå på kjøpesenter og bibliotek alene. Å hvis du har mistet kontrollen på hvor datteren går allerede nå, hvordan vil det da bli når hun blir eldre
Kittykat Skrevet 7. april 2006 Forfatter #16 Skrevet 7. april 2006 Personlig så synes jeg at 6 åringer er for små til å gå på kjøpesenter og bibliotek alene. Å hvis du har mistet kontrollen på hvor datteren går allerede nå, hvordan vil det da bli når hun blir eldre ← Jeg har ikke sagt at jeg har mistet kontrollen på henne. Hun sier alltid i fra hvor hun går når hun går ut og hun er hjemme til det avtalte tidspunktet. Når hun blir eldre så regner jeg med at det blir på samme måte.
Gjest Gjesta Skrevet 7. april 2006 #17 Skrevet 7. april 2006 Det virker som om du vil kjøpe deg fri fra masingen ved å gi henne lommepenger og lov til å gå på butikken alene. Jeg syns begge deler er helt feil når hun bare er seks år.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #18 Skrevet 7. april 2006 Men hva har 6 åringer på et kjøpesenter alene å gjøre?
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #19 Skrevet 7. april 2006 Jeg ville gitt blaffen i hva denne venninnen får eller ikke får. Hvis alle foreldre skulle innrettet seg etter hva "alle andre" får, så skulle det blitt morosamt gitt (NOT) Her i huset har ungene (5,8 og 12 år) faste oppgaver hver dag, og får det får de 30 kroner hver lørdag. Det kan de velge om de vil kjøpe lørdagsgodt for eller spare til noe annet. Funker utmerket. De får ikke reke på butikken i ukedagene. Det er det nok av unger som gjør og det synes jeg er en uting. ← Høres ut slik jeg ville ha gjort det
asterix Skrevet 7. april 2006 #20 Skrevet 7. april 2006 Jeg har ikke sagt at jeg har mistet kontrollen på henne. Hun sier alltid i fra hvor hun går når hun går ut og hun er hjemme til det avtalte tidspunktet. Når hun blir eldre så regner jeg med at det blir på samme måte. ← Om hun alltid sier fra hvor hun går så er det jo bare å si nei da, om hun sier hun har tenkt seg på kjøpesenteret...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå