Gå til innhold

Letrozol, starte eller vente??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, litt bakgrunnsinformasjon: jeg fikk påvist PCOS i august/september ifjor da jeg ikke fikk eggløsning og generelt hadde rare og lange sykluser etter p-pilleslutt noen måneder før. Fikk metformin som jeg har gått på siden, altså i litt over 5 måneder nå. Har fått mye mer stabile sykluser (pleide å være 48 dager, er nå rundt 35-38) men da jeg ikke hadde fått eggløsning etter 3-4 måneder på metformin fikk jeg letrozol av gynekologen min. Men! Veldig overraskende fikk jeg eggløsning av meg selv forrige uke uten hjelp av letrozol! Hadde slim og positive eggløsningstester to dager på rad. Veldig overraskende og gøy! 

Men nå er spørsmålet (gitt at jeg ikke har blitt gravid, men regner ikke med at vi traff på første forsøk hehe) om jeg skal ta letrozol når mensen kommer eller (!) holde ut en syklus til og se om langtidsvirkningen av metformin kanskje gjør at jeg faktisk får eggløsning av meg selv nå?? Er veldig delt og grubler en del på dette. Og ja, jeg vet at verken slim eller positive el-tester kan garantere eggløsning men jeg orker ikke holde på å tempe, det funker ikke for meg. 

Blir veldig glad for perspektiver, kanskje noen som har brukt metformin i denne sammenhengen har noen kloke tanker:) til info er jeg 32 år og har ingen barn fra før. Utenom mild pcos er jeg frisk og normalvektig. 

Anonymkode: 7302b...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste sikre måten du kan vite om du har hatt eggløsning på, er at du får målt progesteron (blodprøve) ca en uke etter forventet eggløsning. Denne testen kan lege eller gynekolog bestille. 

Jeg har også PCOS. Kan ikke kalle den mild, da jeg har anovulasjon, men er normalvektig og ikke for mye androgener. Men jeg trodde jeg hadde EL fordi jeg hadde "sykluser" på 34-35 dager, positive EL-tester flere ganger osv. Viste seg at kroppen prøvde å få EL, men fikk det ikke til. Det fant jeg ut siden jeg tok progesteron i flere av "syklusene". Tok 8 mnd fra jeg begynte på letrozol til jeg ble gravid.

Anonymkode: 59fe0...527

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eneste sikre måten du kan vite om du har hatt eggløsning på, er at du får målt progesteron (blodprøve) ca en uke etter forventet eggløsning. Denne testen kan lege eller gynekolog bestille. 

Jeg har også PCOS. Kan ikke kalle den mild, da jeg har anovulasjon, men er normalvektig og ikke for mye androgener. Men jeg trodde jeg hadde EL fordi jeg hadde "sykluser" på 34-35 dager, positive EL-tester flere ganger osv. Viste seg at kroppen prøvde å få EL, men fikk det ikke til. Det fant jeg ut siden jeg tok progesteron i flere av "syklusene". Tok 8 mnd fra jeg begynte på letrozol til jeg ble gravid.

Anonymkode: 59fe0...527

TS her. Takk for svar ❤️ ja har skjønt at det går an å ta blodprøve, det har bare aldri blitt nevnt hos verken gyn eller legen min så syns det er vanskelig å "be om" av en eller annen grunn. 

Ja er litt det jeg lurer på, om kroppen prøvde å få til el men at det kanskje ikke har gått. Men ble likevel glad om det så bare var det, for det er nærmere en eggløsning enn jeg har vært på lenge. 

Skrevet

Husk at med pcos får vi ofte falsk positiv eggløsningstest. Du kan få eggløsning dag 10-25 etter siste pille. Men ofte må man ta ultralyd eller blodprøve for å se eggløsning 

Så jeg ville ventet i 45 dager etter siste pille og on du ikke er gravid eller mens ville jeg startet på Provera og så letzerol 

Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Husk at med pcos får vi ofte falsk positiv eggløsningstest. Du kan få eggløsning dag 10-25 etter siste pille. Men ofte må man ta ultralyd eller blodprøve for å se eggløsning 

Så jeg ville ventet i 45 dager etter siste pille og on du ikke er gravid eller mens ville jeg startet på Provera og så letzerol 

Ja vet at man kan få falsk positiv så tar høyde for det. Men har aldri fått positiv eggløsningstest før, og hadde to-tre sykluser i fjor hvor jeg testet konstant og var aldri i nærheten av positiv. Så dette var første gangen jeg fikk smilefjes. 

Provera vet jeg egentlig ikke hva gjør? Vil du forklare det kort? Har avtalt å prøve tre (tror jeg, husker ikke helt akkurat nå) sykluser med letrozol før jeg skal kontakte gyn igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...