Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette opp noen maskiner hvor diskettstasjonen ikke virker, og ønsker å bruke ghost til å gjøre det. Har CD-spiller som virker, og håper jeg kan klare å presse et image inn på det.

Men hvordan går jeg fram? All dokumentasjon jeg finner går på at man må starte i DOS. Jeg har brukt oppstartsdiskett for å komme inn til DOS, og har ghost programmet på en annen diskett, men jeg antar at det finnes andre måter å gjøre det på? Kan man lage en oppstarts CD som også inneholder Ghost? Det skal vel også være mulig å gjøre det over nettverk? Noen som kan gi meg et crash-course?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Norton Ghost? Man kan ghoste mens man er i Windows, men det er litt vanskelig å få det på noe annet enn DVD-plate tror jeg. Det jeg gjør (jeg har ikke brukt ghost-imaget), er at jeg har ghostet og lagt det på en annen partisjon. Når jeg skal ta en restore med det imaget, bruker jeg bare norton ghost-cd og starter opp maskinen med den. Henter fram ghost-image fra den andre partisjon og sier at jeg skal "dumpe" den ned på den partisjonen jeg har Windows.

Gjest DataBeate
Skrevet

Hei.

Jeg har gjort det med en gammel win98 boot diskett som jeg overførte til CD ved å bruke funksjonene for brenning av bootbar CD i Nero. Jeg passet på å legge Ghost (2003-versjon) inn på samme disk. Fungerer helt fint, hvis maskinen lar seg boote fra CD (noen PCer krever at du trykker f.eks. F12 mens du starter opp).

Ellers kan dette være en bra side for å lage boot-CD enklere:

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Ghost er super, men ikke gjør som jeg en gang gjorde: Skriv fra tom disk til full disk... Det gjør en bare 1 gang, selv om det via div. opprettingsprogrammer går an å få tilbake noe av det som overskrives.

Lykke til! :)

mvh

DB

Skrevet

Takk for hjelpen. Jeg klarte til slutt å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det over nett. *krysser fingrene for at resten av dem også går greit*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...