Gå til innhold

Skjermtid - hvor mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til dere som har barn i barneskolealder, iPad (eller tilsvarende) og benytter dere av funksjonen skjermtid, skjermfri tid og appgrenser. Hvilke innstillinger har dere? 

Her har jeg en 2. og en 3. klassing. De får 30 min om dagen til det vi kaller hjernegodteri (streaming på nrkbarn, div apper og spill) og så kan de sitte mer med hjernemat som Storytel, picatale eller bookcreator. All skjerm bortsett fra Storytel er også blokkert mellom 20-06. Synes det fungerer greit, men vil gjerne høre andres erfaringer. 

De får også lov til å se på tv eller spille Nintendo switch uten at vi har noe fastsatt tid. Men da blir det fort en mer sosial greie og på tv i stua, og det er ikke like oppslukende som iPaden. 

Anonymkode: 8b92c...4a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 time hver med PlayStation eller Pc. Så ser vi av og til noen familieprogram på tv sammen i tillegg 🙂 

Den eldste har telefon, og kan evt bruke timen sin der. Har ikke noen krav til hva hun skal gjøre, men har begrensninger på YouTube og lagt inn aktuell aldersgrense 🙂 

Anonymkode: 5498f...8ca

Skrevet

Her på KG følger de fleste foreldre skjermrådene slavisk. Det betyr minimalt til ingen skjerm i ukedagene og en halv Disneyfilm hver lørdag. Å se en hel film, er lov fra 13 år.

Anonymkode: c737d...41d

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen skjermtid i hverdagen, vi ser film sammen i helgene (ikke så mye på vår og sommer). Men lydbok får de høre på, bøker er jo bare bra. 

Anonymkode: ef146...870

Skrevet

Mer enn hva som er anbefalt. 
blir tv før skolen faktisk. Også blir det barne tv etter skolen. I helger blir det mer enn på hverdager. Han har akkurat sett Harry Potter 1 og 2 (ikke samme dag). men da kutter vi som regel barne tv på kvelden. 
hender også det blir en times tid med spilling på PS/switch. 

Anonymkode: d1975...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer enn hva som er anbefalt. 
blir tv før skolen faktisk. Også blir det barne tv etter skolen. I helger blir det mer enn på hverdager. Han har akkurat sett Harry Potter 1 og 2 (ikke samme dag). men da kutter vi som regel barne tv på kvelden. 
hender også det blir en times tid med spilling på PS/switch. 

Han er blir 8 år neste uke 

Skrevet

1 time aktivitet blir 30 min spilling på telefon. 30 min aktivitet blir 15 min spilling på telefon. 

Telefon er stengt fra kl 21.30-07.15. 

De har ikke nettbrett, bortsett fra skolen sitt. 

Når vi satt at aktivitet gir tid til telefon har det blitt mindre mas og mer aktivitet. 

Anonymkode: dcb6a...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen skjermtid i hverdagen, vi ser film sammen i helgene (ikke så mye på vår og sommer). Men lydbok får de høre på, bøker er jo bare bra. 

Anonymkode: ef146...870

Det er noe av det dummeste jeg har lest 🤣

"Bøker er jo bra?", dvs det eneste som er greit? For en snever tankegang.

Det er mye bra med skjerm, inkl gaming, også. Mitt barn på 9 år er langt fremme når det kommer til skole, da han løser oppgaver i form av logisk tenkning og strategi gjennom gaming, programmering og redigering på PC. 

Han kodet egne spill som seksåring, og er ekstremt skarp i matte.

Bøker leser han selv. Latskap å høre på lydbøker da. Da kan man like så godt ha på en film i bakgrunnen. Men Gud forby at man får hjelp til å visualisere en fortelling? 🙃

Anonymkode: 3bded...92e

AnonymBruker
Skrevet

Masse skjermbruk her, både før og etter skolen. De må gi seg når det er middag, lekser og aktiviteter, ellers får de holde på med skjerm. Bor på bygda, så ikke så lett finne på noe da det ikke bor andre unger her. 

Anonymkode: 5f53e...4cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine regler for skjerm har alltid vært kort fortalt: 

Lekser først 

Skjerm skal ikke fortrenge fysisk samvær

Ingen skjerm til mat og ingen skjerm ved leggetid 

Ingen sosiale medier (min nå 15-åring har kun snap som er noe hun har fått relativt nylig) 

Ansvar/oppgaver i huset skal gjøres etter planen, hvis ikke blokkeres skjerm. 

Ved sykdom: fri flyt 

Anonymkode: 1e801...b78

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her på KG følger de fleste foreldre skjermrådene slavisk. Det betyr minimalt til ingen skjerm i ukedagene og en halv Disneyfilm hver lørdag. Å se en hel film, er lov fra 13 år.

Anonymkode: c737d...41d

Jeg tror også det er flest folk med streng skjermtid som svarer her på KG;)

Unntaket er kanskje denne tråden. 
Vi bor også, som noen over her, på bygda. Ingen nære naboer- og når da skole og aktiviteter (og lekser) er ferdig for dagen er sønnen vår ganske sliten, og får slappe av med iPad. Ingen spesiell skjermtid. Så lenge aktiviteter og skole føles opp, har vi valgt og ha fri skjermtid. Dette har i vårt tilfelle ført til en fin selvregulering omkring dette. Skjønner det er forskjell på barn, men det fungerer her. I helger kan det bli mange timer på pad og spilling. I hverdagen er det som regel ikke så god tid, så ser ikke noe problem med dette. 

Anonymkode: 60a91...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke skjermtid. Noen dager ser de ingenting og andre dager mye. Når de eller vi er syke blir det mer enn normalt. De kan se en hel film en onsdag og ingenting lørdag. De ser kun tv i felles stue. Pad er forbeholdt lekser, men de brukes femten minutter et par ganger i uken til det her hjemme. Nintendo får de spille annenhver måned. Jeg synes de blir kjipe og vanskelige unger av det, så hver gang de har spilt tar jeg den bort i et par måneder. Jeg tviler på vi holder de fastsatte skjermtidene. Vet ikke hva anbefalingene er 

Anonymkode: 8cd93...e26

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til dere som har barn i barneskolealder, iPad (eller tilsvarende) og benytter dere av funksjonen skjermtid, skjermfri tid og appgrenser. Hvilke innstillinger har dere? 

Her har jeg en 2. og en 3. klassing. De får 30 min om dagen til det vi kaller hjernegodteri (streaming på nrkbarn, div apper og spill) og så kan de sitte mer med hjernemat som Storytel, picatale eller bookcreator. All skjerm bortsett fra Storytel er også blokkert mellom 20-06. Synes det fungerer greit, men vil gjerne høre andres erfaringer. 

De får også lov til å se på tv eller spille Nintendo switch uten at vi har noe fastsatt tid. Men da blir det fort en mer sosial greie og på tv i stua, og det er ikke like oppslukende som iPaden. 

Anonymkode: 8b92c...4a0

Vår er 6 år snart og han har ikke iPad og nettbrett. Han får se på tv i cirka 30-60 min hver dag. Det er den eneste skjermtiden han har. Når han får iPad til seksårsdagen sin vil vi gi 30 minutter med skjermtid hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Inntil 1.5t i hverdager - men også med holdningen om at sosialt / aktivitet med venner skal alltid være pri 1. noen dager blir det ingenting, andre dager 1.5 .

Ingen sosiale medier(tiktok, youtube, youtube kids o.l.

Anonymkode: 65bdf...96d

Skrevet

Det er ganske avslappet forhold her. 1 og 3klassing. Det eneste vi har gjort er å slette roblox, det gikk helt fint, ingen protester. 

Spiller litt ipad/playstation, switch. Både hver for seg eller sammen med oss foreldre. De liker og å se minecraft videoer på youtube, samt mr beast videoer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...