AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Kvinne 50 med ekstrem tannlegeskrekk og trang økonomi. Har veldig stygge og misfargede tenner.. De er også litt skjeve og når jeg f.eks. ler høyt synes masse stygg amalgan fra en skoletannlege på tidl 80 tallet som borret i mange tenner hos barn som ikke faktisk trengte det.. ( og derav min ekstreme tannlegeskrekk) jeg er nøye med tannpuss og tanntråd. Har prøvd alle typer tannkrem. Men tennene er så stygge og gul/brune ( jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke kaffe og vin typ en gang i halvåret) Vet det finnes mye tull på markedet, men er det noen som har noen råd? Jeg skjemmes så veldig og vil ikke prate eller le når andre ser meg.. Anonymkode: c6724...5ff
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Hydrogenperoksid. Selges i apotek. Instrukser på flasken for munnskyllevann. Anonymkode: 162d5...bf8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Tannkrem med kull hjelper mot misfarging. Anonymkode: 3e713...6a4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Du må til tannlegen. Du er voksen og vet at ikke tannleger er som han du hadde på 80-tallet. Så da tar man seg sammen. Anonymkode: 85cf5...3a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Jeg investerte i ordentlig tannbleking fra tannlegen, og det funka helt fantastisk og har holdt i mange år nå. Anonymkode: b7eaf...199 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Tannlegeskrekk nå er bare tull. Vi har bedøvelse og ikke gjør det vondt, og de er effektive. Bare å komme seg til tannlegen. 80-tallet er 40 år siden. Anonymkode: dc57e...d63
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kvinne 50 med ekstrem tannlegeskrekk og trang økonomi. Har veldig stygge og misfargede tenner.. De er også litt skjeve og når jeg f.eks. ler høyt synes masse stygg amalgan fra en skoletannlege på tidl 80 tallet som borret i mange tenner hos barn som ikke faktisk trengte det.. ( og derav min ekstreme tannlegeskrekk) jeg er nøye med tannpuss og tanntråd. Har prøvd alle typer tannkrem. Men tennene er så stygge og gul/brune ( jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke kaffe og vin typ en gang i halvåret) Vet det finnes mye tull på markedet, men er det noen som har noen råd? Jeg skjemmes så veldig og vil ikke prate eller le når andre ser meg.. Anonymkode: c6724...5ff I fare for å høres litt hard ut; du må velge mellom å være redd for tannlegen og da ha stygge tenner, eller dra til tannlegen. Du kan få egne skinner til bleking og kjøpe blekemiddel hos tannlege, dette koster ikke så fryktelig mye som en skulle trodd (noen tusen), og du vet da at blekingen du bruker er trygg og ikke vil ødelegge tennene dine på sikt. Å styre med kjerringråd og billige tannblekeprodukter på noe så edelt som tenner er noe jeg personlig aldri ville gjort. Mange tannleger har høy kompetanse når det kommer til tannlegeskrekk og vil ivareta deg kjempe bra. Har forståelse for trang økonomi, det du kan gjøre er at du begynner å spare allerede i dag og så kan du sette som mål at du drar til tannlegen for eksempel til sommeren eller høsten, alt etter når du tenker at du har spart opp nok til for eksempel en kontroll hvor du også stiller spørsmål om bleking osv. Du har god tannhelse tydeligvis siden du både pusser og bruker tanntråd nøye. Snakk med folk du kjenner og få anbefalt en god tannlege i ditt område. Og begynn å spar i dag. Prioriter tennene dine. ❤️ Anonymkode: c2f8a...c46 1
Million Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tannlegeskrekk nå er bare tull. Vi har bedøvelse og ikke gjør det vondt, og de er effektive. Bare å komme seg til tannlegen. 80-tallet er 40 år siden. Anonymkode: dc57e...d63 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du må til tannlegen. Du er voksen og vet at ikke tannleger er som han du hadde på 80-tallet. Så da tar man seg sammen. Anonymkode: 85cf5...3a5 Hm. Der prater dere som dere har vett til... Folk som har vært i krig og får flash backs og anfall av panikk og redsel resten av livet etter at de kom hjem.... bare å ta seg sammen? Det er jo "bare" gamle minner, det er lenge siden. TA SEG SAMMEN HJELPER JO på psykiske traumer! Å ha opplevd et traume hos tannlegen og skremt vettet av et barn setter psykiske spor. Det kan sitte i for resten av livet. Lukten av tannlegekontoret... lyden av et tannlegebor.... alt dette kan sette panikken i gang og redselen slår til. Det er ikke noe man kan styre, det er kroppen som reagerer på barndommens traumer. Jeg var bare 8 år da jeg ble holdt fast, skrikende av redsel, i tannlegestolen av fire mennesker. Tannlegen bendte opp munnen min med makt og presset inn et metallrør, som han så brukte til å føre inn tannlegeboret og bore gjennom. Jeg hylte og gråt av skrekk, ingen brydde seg. Han var bare sint og brukte makt og hjelperne hans fysisk holdt meg fast. Jajamensann. Lukten av et tannlegekontor får hjertet mitt til å begynne og banke og rase, tårene renner, den dag i dag, 40-50 år senere. Jeg har tannlegeskrekk! Jeg skjønner VELDIG godt at trådstarter sliter med å komme seg til tannlegen. (jeg presser meg til å gå til tannlegen uansett, en gang i året for kontroll, men det er ikke lett. Men jeg gjør det for jeg er enda reddere for resultatet om jeg lar være) Endret 11 timer siden av Million 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Million skrev (4 minutter siden): Hm. Der prater dere som dere har vett til... Folk som har vært i krig og får flash backs og anfall av panikk og redsel resten av livet etter at de kom hjem.... bare å ta seg sammen? Det er jo "bare" gamle minner, det er lenge siden. TA SEG SAMMEN HJELPER JO på psykiske traumer! Å ha opplevd et traume hos tannlegen og skremt vettet av et barn setter psykiske spor. Det kan sitte i for resten av livet. Lukten av tannlegekontoret... lyden av et tannlegebor.... alt dette kan sette panikken i gang og redselen slår til. Det er ikke noe man kan styre, det er kroppen som reagerer på barndommens traumer. Jeg var bare 8 år da jeg ble holdt fast, skrikende av redsel, i tannlegestolen av fire mennesker. Tannlegen bendte opp munnen min med makt og presset inn et metallrør, som han så brukte til å føre inn tannlegeboret og bore gjennom. Jeg hylte og gråt av skrekk, ingen brydde seg. Han var bare sint og brukte makt og hjelperne hans fysisk holdt meg fast. Jajamensann. Lukten av et tannlegekontor får hjertet mitt til å begynne og banke og rase den dag i dag, 40-50 år senere. Jeg har tannlegeskrekk! Jeg skjønner VELDIG godt at trådstarter sliter med å komme seg til tannlegen. (jeg presser meg til å gå til tannlegen uansett, en gang i året for kontroll, men det er ikke lett. Men jeg gjør det for jeg er enda reddere for resultatet om jeg lar være) Så grusomt:( Men ja, det er akkurat det! I tillegg kan også seksuelle overgrep tidligere i livet gi tannlegeskrekk. Særlig oralt. Fordi det er fremmede som holder på med redskaper i munn, og det kan trigge assosiasjoner. Folk som skriver slike kommentarer du svarte, har dessverre begrenset kunnskap og forståelse. Anonymkode: 5bf05...8b5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Det finnes et tannlegetilbud for de med odontofobi kalt TOO. Jeg har vært igjennom det og det hjalp meg. Kan anbefale det. Anonymkode: ffc52...9ae
Evot_i_skogen Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Jeg hadde ekstrem tannlegeskrekk i over 15 år. Klarte ikke å gå i nærheten av et tannlegekontor på grunn av ekstrem overborring av barne og ungdomstannlege, med tilhørende fastholding i stol til tider. Men etterhvert så kom frykten for hva som ville skje med tennene og tenkte at dette må jeg bare jobbe meg igjennom så jeg ikke blir tannløs før jeg ble 40. Tannproblemer gir en høyere betennelsestilstand i kroppen og kan påvirke alt fra hormoner og humør til søvn og fordøyelse. Løste det ved egenkomponert eksponeringsterapi. Fant først en veldig god tannlege med kompetanse på tannlegeskrekk (søkte mye på nettet). Deretter avtale jeg møte med å bare komme såvidt innom døren for å bare prate. Etter et par turer så klarte jeg tilsutt å komme inn på selve tannlegekontoret. Høy puls og mye stress, men jeg klarte det. Etter et par småsjekker så klarte jeg fint å ta bilder og etterhvert også rens. Det var jæ... når det stod på, men hver gang ble det bedre og bedre. Når store ting skulle gjøres, hadde noen visdomstenner som MÅTTE ut, så fikk jeg først en god samtale om hva som skulle gjøres. Så fikk jeg møte litt tidlig til timen og fikk en beroligende tabelett. Det var som natt og dag for meg. Plutselig gikk det helt fint å sitte der i stolen. Selv når de trakk 2 visdomstenner på samme tid. Hadde det kjempegøy i tannlegestolen 🤣 Etter en ca 5 år med denne sakte tilnærmingen (og selvfølgelig beroligende ved store inngrep) så forsvant skrekken helt. Sist gang hos tannlegen klarte jeg til og med å borre ut et lite hull uten bedøvelse 😁, det hadde jeg aldri trodd at jeg noensinne skulle takle. Jeg som pleide å hylgrine bare jeg stod opp samme dag som jeg visste det var tannlegetime. Som satt dødens stille med dødsgrep i alle stoler før tannlegetimen. Som kjøpslo med min mor og var villig til å selge sjelen min for å slippe. Som hadde forferdelige mareritt både før og etter hver eneste time. Som på det verste nektet å bli med og stakk heller av til venner den dagen jeg hadde tannlegetime. En gang har jeg også løpt gråtende ut av kontoret før timen for jeg klarte bare ikke å sitte i lukten noe mer. Så mine beste tips oppsummert er: Finn tannlege med kompetanse på tannlegeskrekk (bruk tannlegelisten, den er gull verdt), be om beroligende midler (det kan du få selv ved bare en enkel undersøkelse hvis skrekken er stor nok) og ta det sakte. Men press deg selv også. Det er kun du som kan styre dette her, men hvis du ikke presser deg så vil du bare fortsette i det samme mønsteret og aldri få noen mestringsfølelse over frykten. Frykt er bare en følelse og den er ikke farlig selv om den er ubehagelig. Hold deg langt unne hjemmebleking, du kan risikere mye større skader og enda høyere behov for tannlege. Ta et skritt av gangen, du klarer dette. Du klarer så mye mer enn du tror!
Fighter83 Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kvinne 50 med ekstrem tannlegeskrekk og trang økonomi. Har veldig stygge og misfargede tenner.. De er også litt skjeve og når jeg f.eks. ler høyt synes masse stygg amalgan fra en skoletannlege på tidl 80 tallet som borret i mange tenner hos barn som ikke faktisk trengte det.. ( og derav min ekstreme tannlegeskrekk) jeg er nøye med tannpuss og tanntråd. Har prøvd alle typer tannkrem. Men tennene er så stygge og gul/brune ( jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke kaffe og vin typ en gang i halvåret) Vet det finnes mye tull på markedet, men er det noen som har noen råd? Jeg skjemmes så veldig og vil ikke prate eller le når andre ser meg.. Anonymkode: c6724...5ff Jeg leste denne artikkelen for noen dager siden. Kanskje dette er aktuelt om du bor i samme område? https://www.tvedestrandsposten.no/jeg-har-pasienter-som-trekker-sine-egne-tenner/s/5-52-886980 Finner flere tannleger i denne linken. https://www.odont.uio.no/forskning/prosjekter/tannbehandlingsangst/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå