AnonymBruker Skrevet 5. februar #1 Skrevet 5. februar Hei, Jeg har sett mange tråder her hvor ts får tips og råd i forbindelse med å ha fått sin første kontorjobb med krav til litt mer formell klesstil. Nå har jeg selv kommet i en situasjon som er litt motsatt, altså at jeg går fra å ha hatt relativt strenge krav til kleskode gjennom de siste 20 årene til at jeg kan kle meg i hva jeg vil. Problemet? Jeg vet ikke hva jeg vil, og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Føler meg helt lost når jeg går i butikker, og dras fortsatt mot det som passer inn på kontoret. Garderoben min er full av sorte dressbukser, silkeskjorter og blazere. Jeg har gått i det på jobb, og middager og sånt har gjerne vært rett etter jobb slik at jeg kanskje bare har tatt på litt mer sminke og smykker og kastet blazeren før jeg går ut. Jeg er i midten av 40-årene, og aner ikke hva som vil se bra ut på meg med unntak av den noe uniformerte stilen jeg har hatt. Jeg trives i kvalitetsmaterialer, og har egentlig ingenting jeg verken vil skjule eller fremheve med kroppen min, men jeg trenger hjelp til å finne "min stil" når det ikke er noen begrensninger. Hvor hadde du begynt hvis dette gjaldt deg? Anonymkode: 274c6...f01 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #3 Skrevet 5. februar Leppeblomst skrev (28 minutter siden): Hva går du med på fritiden da? Jeg er oppvokst med å bytte til "inneklær" hjemme, så det er ikke stort annet enn enten treningstøy eller lounge-klær. På fest går jeg alltid med kjole, men føler ikke for å begynne med det til hverdags tror jeg. Ellers i sosiale lag har jeg gått med jobb-klær, siden det som regel finner sted rett etter jobb. Føler at mye av identiteten min ligger i den stilen, men så blir det bare rart nå som jeg ikke har en sånn type jobb lenger og egentlig står helt fritt. Anonymkode: 274c6...f01
AnonymBruker Skrevet 5. februar #4 Skrevet 5. februar Dressbukse og bluse/en pen topp passer alltid, så ut utgangspunktet syntes jeg ikke du behøver endre garderoben din. Dersom den nye arbeidsplassen er veldig uformell kan du droppe blazeren (men den er fortsatt ikke «feil»!) Dressbukse og en pen genser av ull/kashmir er alltid gull. Når det er sagt så kan du jo, dersom du ønsker å kle deg enda mer «casual», bruke jeans eller en loungebukse med vide ben i ull/kashmir, eller silke på sommeren. Anonymkode: 2b3b8...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #5 Skrevet 5. februar Du kan også kjøre dressbukse med en mer casual overdel. Silkeskjorte til jeans. Blazer til jeans. Så blir antrekket ikke fullt så stivt, men du kan likevel bruke de samme plaggene. Anonymkode: cd0e7...d01 5 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:19 #6 Skrevet torsdag kl. 15:19 Hva med COS? Der finner du plagg som ikke er så langt fra din gamle garderobe, men som har mer "edge". Spesielt deres bukser og jeans synes jeg er hakket kulere enn de klassiske, og mange av overdelene har også et snitt som føles mer moderne. Jeg er litt i samme situasjon, og kombinerer mine gamle klær (typisk fra Filippa K eller Tiger of S) med mer uformelle plagg. Silkeskjortene kan jeg bruke til jeans for eksempel, og dressbuksene med polo eller ullgenser og med sneakers eller boots av den mer chunky typen nå på vinteren. Anonymkode: e7b7e...396 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:27 #7 Skrevet torsdag kl. 15:27 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du kan også kjøre dressbukse med en mer casual overdel. Silkeskjorte til jeans. Blazer til jeans. Så blir antrekket ikke fullt så stivt, men du kan likevel bruke de samme plaggene. Anonymkode: cd0e7...d01 Godt poeng! Jeg har ikke noe ønske om å kvitte meg med det jeg har fra før, så å tenke nye kombinasjoner er smart. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med COS? Der finner du plagg som ikke er så langt fra din gamle garderobe, men som har mer "edge". Spesielt deres bukser og jeans synes jeg er hakket kulere enn de klassiske, og mange av overdelene har også et snitt som føles mer moderne. Jeg er litt i samme situasjon, og kombinerer mine gamle klær (typisk fra Filippa K eller Tiger of S) med mer uformelle plagg. Silkeskjortene kan jeg bruke til jeans for eksempel, og dressbuksene med polo eller ullgenser og med sneakers eller boots av den mer chunky typen nå på vinteren. Anonymkode: e7b7e...396 Tusen takk for tips, det skal jeg sjekke ut! Ønsker meg litt mer "edge" ja. Rett og slett å se litt kulere og mer oppdatert ut, men uten å prøve å se yngre ut eller noe sånt. Anonymkode: 274c6...f01
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:28 #8 Skrevet torsdag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dressbukse og bluse/en pen topp passer alltid, så ut utgangspunktet syntes jeg ikke du behøver endre garderoben din. Dersom den nye arbeidsplassen er veldig uformell kan du droppe blazeren (men den er fortsatt ikke «feil»!) Dressbukse og en pen genser av ull/kashmir er alltid gull. Når det er sagt så kan du jo, dersom du ønsker å kle deg enda mer «casual», bruke jeans eller en loungebukse med vide ben i ull/kashmir, eller silke på sommeren. Anonymkode: 2b3b8...2e8 På kontoret hos oss hadde det vært en av de veldig få veldig oppkledde hvor en virkelig stikker seg ut i klesstil. Blazer er det såvidt jeg har sett direktører i. Det går i jeans, lammeullsgensere, en og annen nøytral bluse for de mer varmblodige og gjerne joggesko. T-skjortene, noen få i skjorte og jeans på menn. Stor ingeniørbedrift. ts, se litt rundt deg på hva andre går med og tenk etter om du kan bruke noe liknende? Jeans, nøytral genser eller skjorte i ull/bomull, joggesko. Litt mer farger kanskje? Anonymkode: 96422...6d0 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:33 #9 Skrevet torsdag kl. 15:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dressbukse og bluse/en pen topp passer alltid, så ut utgangspunktet syntes jeg ikke du behøver endre garderoben din. Dersom den nye arbeidsplassen er veldig uformell kan du droppe blazeren (men den er fortsatt ikke «feil»!) Dressbukse og en pen genser av ull/kashmir er alltid gull. Når det er sagt så kan du jo, dersom du ønsker å kle deg enda mer «casual», bruke jeans eller en loungebukse med vide ben i ull/kashmir, eller silke på sommeren. Anonymkode: 2b3b8...2e8 Så ikke denne før nå, men takk! Jeg var nok litt uklar, men det er ikke først og fremst jobb-antrekk jeg er på jakt etter nå. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På kontoret hos oss hadde det vært en av de veldig få veldig oppkledde hvor en virkelig stikker seg ut i klesstil. Blazer er det såvidt jeg har sett direktører i. Det går i jeans, lammeullsgensere, en og annen nøytral bluse for de mer varmblodige og gjerne joggesko. T-skjortene, noen få i skjorte og jeans på menn. Stor ingeniørbedrift. ts, se litt rundt deg på hva andre går med og tenk etter om du kan bruke noe liknende? Jeans, nøytral genser eller skjorte i ull/bomull, joggesko. Litt mer farger kanskje? Anonymkode: 96422...6d0 Litt mer farger tror jeg at jeg vil ha ja. Jeg har kledd meg for jobben i så mange år at det egentlig har vært det eneste fokuset, og nå vet jeg liksom ikke hva jeg selv liker lenger. Kanskje jeg burde oppsøke en stylist eller noe sånt, for plutselig er liksom alt lov og jeg står igjen som litt retningsløs her. Anonymkode: 274c6...f01
Ullvott Skrevet torsdag kl. 15:39 #10 Skrevet torsdag kl. 15:39 Jeg er enig i tipset om å ta utgangspunkt i det du har, og heller style dem ned litt. Jeans er allerede nevnt. Dressbuksene kan for eksempel kombineres med pene lamullsgensere. Og lamullsgensere og jeans er jo også en god kombo. Hva slags sko du bruker vil også ha noe å si for helhetsinntrykket. Litt røffere eller mer uformelle sko eller sneakers vil også gjøre et ellers formelt antrekk mindre stivt og gjøre at det kan passe til mer hverdagsbruk. 1
Miss Meilir Skrevet torsdag kl. 16:36 #11 Skrevet torsdag kl. 16:36 Enig med de andre - og deg- mix og match med det du har. Kjøp en olaskjorte og bruk den til dressbukser. Kjøp noen fine belter med farger, for å få inn litt farge. Og bruk olabukser sammen med de nevnte skjorter og blazere. Seilersko, kanskje? Er in i år. Og Denim er jo alltid flott. Bildene er fra Eurosko og Kappahl. Lenke med bilde av ulike belter er fra Frøken Dianas salonger Flettet skinnbelte glitter - syrup – Frøken Dianas Salonger Belte firkantet spenne - brun – Frøken Dianas Salonger
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:38 #12 Skrevet fredag kl. 09:38 Ja, jeg støtter de over, men å kombinere det med noe mer uformelt. En fin mørk jeans, gjør fort antrekket mer avslappet enn svart dressbukse. Dressbukse men med lave sko eller ullgenser/pologenser. Litt mer oversized skjorte med en ullgenser over + dressbukse. Anonymkode: 4b178...c0d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:51 #13 Skrevet fredag kl. 09:51 Tror det kan bli veldig fint å kombinere noen av de finere plaggene med mer nøytrale som andre her sier Siden du nå har muligheten til å finne deg selv litt mer, har du sett på Pinterest, Instagram, TikTok og lignende? Veldig fint for inspirasjon og sammensetninger. Lagre bilder og finn lignende i butikker. Vil også anbefale å finne ut av hvilket fargepalett du kler og liker best, utrolig hvor mye noen farger kan komplimentere og andre gjør at man ser veldig blass ut Anonymkode: 73bcd...bb4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:57 #14 Skrevet fredag kl. 14:57 Ullvott skrev (23 timer siden): Jeg er enig i tipset om å ta utgangspunkt i det du har, og heller style dem ned litt. Jeans er allerede nevnt. Dressbuksene kan for eksempel kombineres med pene lamullsgensere. Og lamullsgensere og jeans er jo også en god kombo. Hva slags sko du bruker vil også ha noe å si for helhetsinntrykket. Litt røffere eller mer uformelle sko eller sneakers vil også gjøre et ellers formelt antrekk mindre stivt og gjøre at det kan passe til mer hverdagsbruk. Miss Meilir skrev (22 timer siden): Enig med de andre - og deg- mix og match med det du har. Kjøp en olaskjorte og bruk den til dressbukser. Kjøp noen fine belter med farger, for å få inn litt farge. Og bruk olabukser sammen med de nevnte skjorter og blazere. Seilersko, kanskje? Er in i år. Og Denim er jo alltid flott. Bildene er fra Eurosko og Kappahl. Lenke med bilde av ulike belter er fra Frøken Dianas salonger AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg støtter de over, men å kombinere det med noe mer uformelt. En fin mørk jeans, gjør fort antrekket mer avslappet enn svart dressbukse. Dressbukse men med lave sko eller ullgenser/pologenser. Litt mer oversized skjorte med en ullgenser over + dressbukse. Anonymkode: 4b178...c0d AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror det kan bli veldig fint å kombinere noen av de finere plaggene med mer nøytrale som andre her sier Siden du nå har muligheten til å finne deg selv litt mer, har du sett på Pinterest, Instagram, TikTok og lignende? Veldig fint for inspirasjon og sammensetninger. Lagre bilder og finn lignende i butikker. Vil også anbefale å finne ut av hvilket fargepalett du kler og liker best, utrolig hvor mye noen farger kan komplimentere og andre gjør at man ser veldig blass ut Anonymkode: 73bcd...bb4 Tusen takk for gode råd og tips! Jeg har sett litt på Instagram og liknende og fått noe inspirasjon, men så var det det med å sette det ut i praksis da. Har vært på en liten runde og sett i butikker nå, og det var i alle fall med noen nye tanker i hodet om hva jeg egentlig kler og hvordan jeg har lyst til å se ut. Anonymkode: 274c6...f01 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå