AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:33 #1 Skrevet torsdag kl. 11:33 Var på 6 ukers kontroll 9 desember og målte hb og jern. Var da hhv 15,2 og 254. Tok frem til da tilskudd med jern, slutta tvert. Har spist lite rødt kjøtt samt latt være med tilskudd (multivit) frem til for to uker siden. Drikker kaffe med tilskuddet for å hemme jern. Nå 2 februar var hb og jern hhv 14,1 og 152. Er kvinne i 30 årene og fullammer et barn, men synes dette var drastisk? Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:06 #2 Skrevet torsdag kl. 12:06 Det viser jo bare at tilskuddet har hatt effekt. Jeg synes ikke fallet var drastisk sånn sett. Jeg tar jerntabletter to ganger i uka nå (mot hver dag før), og da holder nivået seg stort sett på "øvre del av midten", noe jeg synes er greit (har tidligere hatt enorme blødninger og vært helt tom for jern på alle måter). Anonymkode: da917...dac
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:24 #3 Skrevet torsdag kl. 12:24 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det viser jo bare at tilskuddet har hatt effekt. Jeg synes ikke fallet var drastisk sånn sett. Jeg tar jerntabletter to ganger i uka nå (mot hver dag før), og da holder nivået seg stort sett på "øvre del av midten", noe jeg synes er greit (har tidligere hatt enorme blødninger og vært helt tom for jern på alle måter). Anonymkode: da917...dac Jeg skulle nok presisert bedre, men tok multivitaminer med jern Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:49 #4 Skrevet torsdag kl. 14:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skulle nok presisert bedre, men tok multivitaminer med jern Anonymkode: 6d5e9...fd0 Sjekket et tilfeldig multivitamintilskudd nå, Nycoplus multi. Står at det inneholder 15 mg jern pr tablett, noe som er over 100% av dagsbehovet (står 107%). Tilskuddet jeg tar inneholder 20 mg, så ikke så stor forskjell. Er ikke så rart at det har blitt mindre i kroppen på to måneder da, synes jeg fortsatt da Anonymkode: da917...dac
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:51 #5 Skrevet torsdag kl. 14:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekket et tilfeldig multivitamintilskudd nå, Nycoplus multi. Står at det inneholder 15 mg jern pr tablett, noe som er over 100% av dagsbehovet (står 107%). Tilskuddet jeg tar inneholder 20 mg, så ikke så stor forskjell. Er ikke så rart at det har blitt mindre i kroppen på to måneder da, synes jeg fortsatt da Anonymkode: da917...dac Er akkurat de jeg tok frem til desember og begynte på for 14 dager siden 😅 men gått inn for å hemme jern med kaffe og 0 vit-C samt lite rødt kjøtt o.l. Googler og får da opp at et fall på 100 ferritin indikerer blødning mage-tarm, så kjenner jeg er noe redd nå 🙈 Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:04 #6 Skrevet torsdag kl. 22:04 Nå vet jeg ikke helt hva verdiene skal ligge på for gravide/ammende, men HB på 14 og 152 høres ekstremt bra ut i min bok. At det faller etter du har slutta på tilskudd vil jeg tro er normalt. Til sammenligning har jeg kronisk tarmsykdom og gastrolegen gjør ikke noe før det faller under 30. (Jeg kan ikke ta tilskudd så vanskelig å forebygge). Da får jeg infusjon. Jeg fikk en infusjon i august i fjor og i november var verdiene mine på 97, som egentlig er veldig bra for meg. Ikke stress, ta nye prøver om noen måneder. Anonymkode: 50fdc...84e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:12 #7 Skrevet torsdag kl. 22:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå vet jeg ikke helt hva verdiene skal ligge på for gravide/ammende, men HB på 14 og 152 høres ekstremt bra ut i min bok. At det faller etter du har slutta på tilskudd vil jeg tro er normalt. Til sammenligning har jeg kronisk tarmsykdom og gastrolegen gjør ikke noe før det faller under 30. (Jeg kan ikke ta tilskudd så vanskelig å forebygge). Da får jeg infusjon. Jeg fikk en infusjon i august i fjor og i november var verdiene mine på 97, som egentlig er veldig bra for meg. Ikke stress, ta nye prøver om noen måneder. Anonymkode: 50fdc...84e Hb på 14 og ferritin på 152 er gull det, er mer den store nedgangen fra 254 til 152 jeg var bekymret for 😊 Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:39 #8 Skrevet fredag kl. 07:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hb på 14 og ferritin på 152 er gull det, er mer den store nedgangen fra 254 til 152 jeg var bekymret for 😊 Anonymkode: 6d5e9...fd0 Det ville jeg ikke vært bekymret for siden du gikk på tilskudd. Tilskudd vil jeg kunstig høyt nivå, vanligvis skal man stoppe å ta tilskudd noen dager før man tar blodprøver. Verdier kan også variere veldig fra dag til dag, så er ikke sikkert nedgangen er på 100 slik du ser for deg, men naturlige variasjoner. Det må også ses i sammenhengen med HB som er knallgod. Du skal langt under dette før man begynner å bli bekymret. Men det er bra du er bra og forut og passer på verdiene dine slik at du holder nivåene optimale. Bare fortsett å få i deg jern med vanlige kostholdskilder, også ta heller ny prøve om 3 mnd eller noe for å sjekke. Anonymkode: 50fdc...84e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:58 #9 Skrevet fredag kl. 07:58 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det ville jeg ikke vært bekymret for siden du gikk på tilskudd. Tilskudd vil jeg kunstig høyt nivå, vanligvis skal man stoppe å ta tilskudd noen dager før man tar blodprøver. Verdier kan også variere veldig fra dag til dag, så er ikke sikkert nedgangen er på 100 slik du ser for deg, men naturlige variasjoner. Det må også ses i sammenhengen med HB som er knallgod. Du skal langt under dette før man begynner å bli bekymret. Men det er bra du er bra og forut og passer på verdiene dine slik at du holder nivåene optimale. Bare fortsett å få i deg jern med vanlige kostholdskilder, også ta heller ny prøve om 3 mnd eller noe for å sjekke. Anonymkode: 50fdc...84e Jeg tok ikke rent men gjennom multivitaminer. Startet opp disse for to uker siden igjen, men tok dem sammen med kaffe da.... ellers har hb droppet fra 15,2 til 14,1 på samme tid, men var dehydrert ved forrige prøve som kan forklare denne litt. Ellers utredes jeg for sykdom i mage/tarm, derav prøvene 😊 ble derfor satt ut når jeg leste om droppet på 102 i ferritin ettersom det kan indikere blødning i mage/tarm (okkult) Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:22 #10 Skrevet fredag kl. 09:22 Ville ikke vært bekymret for et sånt fall nå! Hvis du IKKE hadde tatt noe tilskudd og det falt så mye, så hadde det vært noe annet. Men det er jo nettopp dette tilskudd gjør. Hadde du levd helt som vanlig og det hadde falt sånn, så kunne jeg jo tenkt at man evt burde sjekke om det fortsatte, men ingenting av det du sier vekker bekymring hos meg her. Anonymkode: da917...dac
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:01 #11 Skrevet fredag kl. 11:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tok ikke rent men gjennom multivitaminer. Startet opp disse for to uker siden igjen, men tok dem sammen med kaffe da.... ellers har hb droppet fra 15,2 til 14,1 på samme tid, men var dehydrert ved forrige prøve som kan forklare denne litt. Ellers utredes jeg for sykdom i mage/tarm, derav prøvene 😊 ble derfor satt ut når jeg leste om droppet på 102 i ferritin ettersom det kan indikere blødning i mage/tarm (okkult) Anonymkode: 6d5e9...fd0 Har du tatt hemofec, avføringsprøve? Jeg tror også at fallet kun erfaring fordi du har stoppet å ta tilskudd om det hadde vært pga blødning ville nok hb gått mer ned. Anonymkode: 2a34a...1e1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:03 #12 Skrevet fredag kl. 11:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du tatt hemofec, avføringsprøve? Jeg tror også at fallet kun erfaring fordi du har stoppet å ta tilskudd om det hadde vært pga blødning ville nok hb gått mer ned. Anonymkode: 2a34a...1e1 Ikke enda, har mensen 😊 hb har gått ned, fra 15,2 til 14,1. Tror hb synker når jernet synker mer Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:50 #13 Skrevet fredag kl. 11:50 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke enda, har mensen 😊 hb har gått ned, fra 15,2 til 14,1. Tror hb synker når jernet synker mer Anonymkode: 6d5e9...fd0 Men jeg synes ikke det er et så stort fall i hverken jern eller HB. Forstår bekymringen din, men mest sannsynlig er det tilknyttet stopp på tilskudd. Anonymkode: 2a34a...1e1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:12 #14 Skrevet fredag kl. 12:12 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men jeg synes ikke det er et så stort fall i hverken jern eller HB. Forstår bekymringen din, men mest sannsynlig er det tilknyttet stopp på tilskudd. Anonymkode: 2a34a...1e1 Håper det, men leste at det tar uker/måneder før det begynner å synke etter stopp. Multivitaminene jeg tok inneholder bare 15ug/l så var ikke så sterke heller. Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:50 #15 Skrevet fredag kl. 16:50 Lege konkluderte med at fallet skyldes det faktumet at jeg har spist mindre rødt kjøtt enn vanlig (nesten bare hatt kylling den siste mnd til middag). Trodde jernlageret mitt var utømmelig, spesielt siden jeg har hatt verdier på 160-190 de gangene jeg har målt 😅 Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:08 #16 Skrevet lørdag kl. 00:08 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Håper det, men leste at det tar uker/måneder før det begynner å synke etter stopp. Multivitaminene jeg tok inneholder bare 15ug/l så var ikke så sterke heller. Anonymkode: 6d5e9...fd0 Jeg forstår godt bekymringen din og det er absolutt verdt å sjekke ut. Men min erfaring er at man ser et enda tydeligere fall om man blør, selv om det er sparsomt. Du skal ta avføringsprøve når mensen har stoppet da? Hvilke symptomer har du som gjør at du utredes i utgangspunktet? Anonymkode: 2a34a...1e1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:03 #17 Skrevet lørdag kl. 07:03 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg forstår godt bekymringen din og det er absolutt verdt å sjekke ut. Men min erfaring er at man ser et enda tydeligere fall om man blør, selv om det er sparsomt. Du skal ta avføringsprøve når mensen har stoppet da? Hvilke symptomer har du som gjør at du utredes i utgangspunktet? Anonymkode: 2a34a...1e1 Det skal jeg. Er endret avføringsmønster, hatt det siden oktober 2024. Var gravid i fjor. Hatt en del vekslende avføring og perioder med løs mage, ikke annet enn det. Ikke følt meg syk eller hatt vondt heller. Går noe ned i vekt, men fullammer trossalt en baby og spiser nok for lite også Anonymkode: 6d5e9...fd0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:54 #18 Skrevet lørdag kl. 13:54 Har du tatt opp med legen din at du må ha hjelp med helseangsten din, TS? Anonymkode: 17959...2e1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:40 #19 Skrevet lørdag kl. 18:40 AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 12.33): Var på 6 ukers kontroll 9 desember og målte hb og jern. Var da hhv 15,2 og 254. Tok frem til da tilskudd med jern, slutta tvert. Har spist lite rødt kjøtt samt latt være med tilskudd (multivit) frem til for to uker siden. Drikker kaffe med tilskuddet for å hemme jern. Nå 2 februar var hb og jern hhv 14,1 og 152. Er kvinne i 30 årene og fullammer et barn, men synes dette var drastisk? Anonymkode: 6d5e9...fd0 Jeg spiste biff en gang i uka spsnderte ikke pp noen andre det var bare til meg hver gang. kunne spist 2 i uka et verdt det! Mye jern er superviktigt gorr både deg og baby. Anonymkode: 29d3e...461
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:46 #20 Skrevet lørdag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiste biff en gang i uka spsnderte ikke pp noen andre det var bare til meg hver gang. kunne spist 2 i uka et verdt det! Mye jern er superviktigt gorr både deg og baby. Anonymkode: 29d3e...461 Biff er digg! Har godt med jern fortsatt heldigvis, så lenge det ikke dropper mye mer nå. 102 på 2 måneder er hinsides mye Anonymkode: 6d5e9...fd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå