AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Norgespris er debatert mye her inne, Selv om alle som bor i SørNorge og bryr seg har valgt Norgespris. Men kapasitetsleddet er det lite snakk om. Dette skal ha som formål å jevne ut forbruket gjennom døgnet. Og det baseres på de tre høyeste timesforbrukene i løpet av måneden, uavhengig av når på døgnet disse inntreffer. Men det er vel det TOTALE forbruket i området som skal jevnes ut, ikke mitt private forbruk? Så om jeg får topper om natta, når jeg velger å lade elbilen, burde vel det bare være fint og ikke straffes med økt kapasitetsedd? Hvorfor ikke fokusere på de periodene av døgnet der totalforbruket er høyt? Anonymkode: b8f68...60e
newman01 Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Norgespris er debatert mye her inne, Selv om alle som bor i SørNorge og bryr seg har valgt Norgespris. Men kapasitetsleddet er det lite snakk om. Dette skal ha som formål å jevne ut forbruket gjennom døgnet. Og det baseres på de tre høyeste timesforbrukene i løpet av måneden, uavhengig av når på døgnet disse inntreffer. Men det er vel det TOTALE forbruket i området som skal jevnes ut, ikke mitt private forbruk? Så om jeg får topper om natta, når jeg velger å lade elbilen, burde vel det bare være fint og ikke straffes med økt kapasitetsedd? Hvorfor ikke fokusere på de periodene av døgnet der totalforbruket er høyt? Anonymkode: b8f68...60e Gjør det veldig uforutsigbart for innbyggerne da. Hvordan skal det administreres i hjemmet? Skal alle nabolag ha en høy mast med en stor skjerm på, som kan sees fra alle hus, som viser grønn, gul eller rød farge avhengig av det totale strømforbruket i strømsonen? Så når skjermen lyser gult må man forte seg ned i kjelleren og slå av vaskemaskinen og redusere temperaturen på varmekablene for å ikke risikere høyere effektledd. Selv synes jeg det fungerer greit slik det er nå. Har en liten enhet koblet til HAN-porten på AMS-måleren som er stilt inn på 9,9kWh/timen, og den reduserer elbilladingen til et fornuftig nivå når jeg bruker strøm til andre ting i huset 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden F.eks. ved å bare se på timene fra 0600 til 2000. Ikke ved å gå inn på små lokale detaljer. Og uten å måtte koble til enheter i anlegget. Anonymkode: b8f68...60e
newman01 Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Men det blir jo ubalanse i strømnettet de timene også... Nettselskapet prøver å ha jevnest mulig spenning i nettet, så store hopp er ikke ønskelig. Statnett betaler ganske store summer ut til kunder som kan fungere som nettstabilisatorer. I 2024 ble strømselskapet Tibber en slik tilbyder, hvor alle elbileiere som har en Easee-lader koblet til bilen kan aktivere Tibber Rewards. Da betaler Statnett Tibber for å bruke elbilenes batteri. Ved stor kapasitet i strømnettet fikk man plutselig betalt alt fra -10øre og opp til 200øre pr kWh, og så kunne man oppleve å få betalt for å pause ladingen i perioder. Systemet til Tibber styrte alt, det eneste man trengte å gjøre var å koble til en elbil som ikke var fulladet.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Nei, kapasitetsleddet kan ikke skape full balanse i strømnettet. Mitt poeng var bare å fokusere på de timene vi erfaringsmessig vet at forbruket er på sitt høyeste. Mer forutsigbart for brukerne og mer målrettet enn dagens system for strømleverandørene. Tipper at det ikke er så mange som vet hva HAN-porten på AMS-måleren er. Eller har den rette lader og strømleverandør..... Anonymkode: b8f68...60e
newman01 Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, kapasitetsleddet kan ikke skape full balanse i strømnettet. Mitt poeng var bare å fokusere på de timene vi erfaringsmessig vet at forbruket er på sitt høyeste. Mer forutsigbart for brukerne og mer målrettet enn dagens system for strømleverandørene. Tipper at det ikke er så mange som vet hva HAN-porten på AMS-måleren er. Eller har den rette lader og strømleverandør..... Anonymkode: b8f68...60e Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til? Skal det ikke være effektbegrensning på natta?
TBL12 Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Strøm var gjerne basert på en viss effekt i starten. Det var ingen måler i starten. Mer avanserte målere kom og en ordning med to tellere var vanlig i mange år. Trolig flere lokale varianter. To tellere ble avviklet på starten av 1980 tallet. Da var maks effekt begrenset av hovedsikring. Etter innføringen av AMS målere kom det flere varianter med ulike trinn hos de ulike nettselskapene. Hovedprinsippet er mye likt. Bedrifter har i stor grad betalt for effekt i mange år, også før dagens AMS målere.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden newman01 skrev (17 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til? Skal det ikke være effektbegrensning på natta? Jeg mener at det ikke er hensiktsmessig med effektbegrensning for den enkelte i perioder av døgnet der en erfaringsmessig vet at forbruket er lavt (natt). Poenget er jo å styre noe av forbruket vekk fra forbrukstoppene totalt sett. Anonymkode: b8f68...60e
newman01 Skrevet 4 minutter siden #9 Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at det ikke er hensiktsmessig med effektbegrensning for den enkelte i perioder av døgnet der en erfaringsmessig vet at forbruket er lavt (natt). Poenget er jo å styre noe av forbruket vekk fra forbrukstoppene totalt sett. Anonymkode: b8f68...60e Men trenger du virkelig å lade med mer enn 9kW effekt på natten? Resten av huset går i dvale, så det er ganske mye kapasitet til overs til å lade bilen. Blir det snaut får du hoppe opp et kapasitetsledd da. Uten begrensninger ville det blitt en forbrukshopp rett etter kl.22, når alle elbilene plutselig drar til og lader med full kapasitet, som for mange er 11kW når nettleia halveres
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå