AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #1 Skrevet i går, 07:01 Hei, og mannen er uenig. Som regel er det jeg som mamma som står opp med vår datter på 5 år, hun er veldig knyttet til meg og vi har en fin rutine på morgenen. Pappaen er veldig B-menneske og bruker eeeekstremt langt tid på å våkne og stå opp om morgenen , om jeg ber han om å stå opp med barnet så må jeg faktisk vekke han x antall ganger før at han står opp. Frustrerende for meg som aldri får sovet ut på morgenen. Nå er det slik at jeg er høygravid, termin om 3 dager, altså når som helst så jeg trenger mer søvn for tiden. Så her er greien--> Hver gang pappaen skal stå opp med barnet så blir hun lei seg, for hun vil at jeg skal stå opp med henne, hun blir skuffet og gråter litt. Jeg prøver å formidle til mannen at det er fordi hun er vant med denne rutinen at det er jeg som står opp med henne og at for henne på 5 år og følesene på utsiden av kroppen så føles det feil for henne. Da hun gråter litt. Han forstår ikke dette, Og ser det som sutring . Jeg sa at han fikk gjøre noe med denne rutinen og lese seg opp på det om han ikke hører på meg ,da han ikke årker å hører på meg og mener det bare er tull. Må nesten alltid en tredje part inn for å vise til mine påstander. Vet noen om link til morgenrutiner, forutsigbarhet med barn,? Gråten går selvfølgelig fort over når de er sammen så er vel bare den overgangen siden hun ikke er forberedt bestandig. Anonymkode: 6442d...5a3
Himmelen_91 Skrevet i går, 07:05 #2 Skrevet i går, 07:05 Så slitsomt. Gratulerer med 3 barn snart. Hvordan blir det når babyen blir født? Må du ta deg av babyen og passe på at både far og 5 åringen gjør seg klare? 🥹 3
frøkna Skrevet i går, 07:09 #3 Skrevet i går, 07:09 Han må ta seg sammen og steppe opp som pappa. Blir oppgitt og sint på dine vegne. Så klart 5 åringen gråter når hun ikke får mamma slik hun er vant til på morgenen. Hun er 5 år! Kanskje involver helsestasjonen i dette så du kan få støtte fra en fagperson i overgangen til å få ett barn til. Eventuelt familievernkontoret for situasjonen vil nok ikke være holdbar for deg med enda ett barn. Han må bli en voksen og stille opp som en partner på morgenen.
Rattkjelke Skrevet i går, 07:17 #4 Skrevet i går, 07:17 Så synd at mannen din ikke har så god empati med verken datteren din eller deg... Empati er ikke en enkel ting å "skaffe seg" når man mangler det. Men ønsker deg masse lykke til med fødselen og framtiden! ❤️
NoaideBiehtar Skrevet i går, 08:08 #5 Skrevet i går, 08:08 Noen ting er så åpenbart at det er vanskelig å finne dokumentasjon på det, fordi ingen har skrevet en fagartikkel som sier svart på hvitt "barn er vant til rutiner og kan bli opprørt ved brudd på rutiner." Hvis han ikke forstår det så er det jammen vanskelig å hjelpe??? Han bør jo gå på foreldrekurs.
Lønnesirup01 Skrevet i går, 08:41 #6 Skrevet i går, 08:41 Har de en fin relasjon ellers? De bør nok "øve seg" på å stå opp litt sammen. Det kan være brutalt nok for henne å få et småsøsken som tar all mammas oppmerksomhet. Da er det viktig at det ligger en god relasjon til pappa i bunn. Overgangen til baby i hus OG at dere ikke får en eneste morgen sammen på en god stund, blir jo stor. Kan han avtale å gjøre det samme med henne som du gjør? Og at du f.eks. tar leggingen, og snakker med henne allerede da om at pappa står opp med henne?
Rattkjelke Skrevet i går, 11:18 #7 Skrevet i går, 11:18 Bufdir skriver i hvert fall om betydningen av planlegging og rutiner for barn: https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/skolebarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/lar-barna-a-planlegge-og-a-forberede-seg/ 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:11 #8 Skrevet i går, 21:11 Her har vi annenhver dag så barnet vet hvem som skal stå opp og alle forsøk på "nei jeg vil ha pappa/mamma i dag" enkelt kan møtes med et "det hører vi, men nå er det mammadag/pappadag fordi det var <omvendt> i går". enkelt og forståelig for barnet. Dere kan jo forberede dagen før så både barn og dere vet hvem som skal stå opp, så dere kan si det til barnet allerede dagen før. Og så far legger seg og er forberedt på å stå opp. Vi er begge B-mennesker men er lettere når man vet på forhånd at man skal opp enn om det kommer plutselig og uforutsigbart nå og da. Så må du nesten si til mannen at han må ta ansvar selv også for å gjøre morningene hyggelige så barnet ikke sutrer etter deg. Anonymkode: eca78...7f9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå