AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Skrevet 4. februar Jeg sliter med selvfølelsen min, spesielt i forhold, og håper å høre fra andre som kjenner seg igjen. Hver gang jeg er i et forhold blir jeg veldig usikker på meg selv. Jeg sammenligner meg med andre, kjærester i omgangskretsen eller jenter på internett, og føler at jeg ikke er fin nok. Hvis jeg føler meg fin og så ser et bilde av meg selv som noen har tatt fra samme kveld, kan hele følelsen kollapse. Da føler jeg meg stygg. Jeg er nesten sykelig opphengt i å være fin, men føler meg aldri fin nok. Jeg er redd for at partneren min skal synes andre er finere enn meg, eller være utro. Hvis det hadde skjedd, tror jeg at jeg ville tolket det som at jeg ikke var bra nok eller verdt nok. Jeg har en vanskelig bakgrunn med psykisk sykdom hos foreldre, ustabil oppvekst, overgrep i barndom og tidligere kjærester som har vært utro eller hatt rusproblemer. Jeg har gått i terapi for hendelsene, men kjenner at følelsen av å være mindre verdt fortsatt sitter dypt, spesielt når jeg er i et forhold. Er det noen andre som kjenner på denne typen usikkerhet i forhold? Hva har hjulpet dere med å bygge selvfølelse og føle dere “bra nok”? Jeg har kommet til et punkt der jeg egentlig ikke vet hva jeg skal gjøre, og dette ødelegger mitt nåværende forhold.. Anonymkode: 51d37...333 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar #2 Skrevet 4. februar Det er alltid noen som er finere enn deg, og det må en nesten bare godta. Begynn å trene, spis mat med næring og skru av mobilen. Slutt å bli opphengt i ting du ikke kan gjøre noe med. Bry deg om andre og fokuser utover. Du er bra nok som du er, og det er godt nok. Anonymkode: b8264...9af 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar #3 Skrevet 4. februar Å begynne å si jeg elsker deg til meg selv i speilet. Hver dag. Føles rart i begynnelsen, men det er effektivt. Etterhvert får man mer medfølelse, forståelse og kjærlighet for seg selv. Og så kommer alt det positive rullende. Ja, høres rart ut, men prøv. Og så gjør du det igjen. Og igjen. Og igjen. Og så begynner det å skje ting. Anonymkode: 42a35...ada 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar #4 Skrevet 5. februar Jeg slettet snap og insta. ❤️ Anonymkode: 035a9...2d5 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar #5 Skrevet 5. februar Er singel og søker aldri menn sin bekreftelse. Det fikset selvbildet mitt, men jeg måtte ofre sex og intimitet med menn. 9 år siden sist, får ikke følelser for menn lenger. 😊😊 Anonymkode: 500cd...de9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #6 Skrevet 5. februar Selvbildet mitt har blitt bedre av at jeg putter enn større innsats i meg selv. Jeg spiser og drikker sjeldent noe usunt, som har gitt meg renere hud. Jeg trener relativt ofte, og holder meg tynn med god kondisjon. Anonymkode: 77d5e...05d 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar #7 Skrevet 5. februar Tusen takk for alle svar. Jeg setter virkelig pris på det. Og jeg skal gi de et forsøk. jeg legger allerede tid i meg selv med trening og selvpleie, men jeg sliter med å endre fokus på hvorfor jeg gjør det. Jeg gjør det jo utelukkende for å prøve å være pen. Anonymkode: 51d37...333 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #8 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selvbildet mitt har blitt bedre av at jeg putter enn større innsats i meg selv. Jeg spiser og drikker sjeldent noe usunt, som har gitt meg renere hud. Jeg trener relativt ofte, og holder meg tynn med god kondisjon. Anonymkode: 77d5e...05d Det er ikke TS det er noe feil med. Anonymkode: f8898...fea 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #9 Skrevet 5. februar https://vekstpsykolog.no/11-tips-for-a-booste-selvfolelsen/ Jeg tror det er mange som ikke vet hva selvfølelse er eller hvordan man kan jobbe med den, så jeg legger inn en lenke her. Dette er en jobb som gjøres 90% inne i hodet og handler ikke om utseeende, riktig mat eller trening. Anonymkode: d12da...9d6 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar #10 Skrevet 5. februar Slutte med sosiale medier. Det kommer ingenting godt av å sammenligne seg selv med fasadene folk velger å poste. Anonymkode: 24d1c...25c 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar #11 Skrevet 5. februar Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men jeg kan love deg at du på et eller annet tidspunkt i livet må innse at du uansett er for gammel til å leve på eller av utseendet. Det er hardt å innse, men man kan likså godt bare begynne å forberede seg på det. Selv var jeg aldri den peneste på skolen, men jeg blomstret skikkelig opp i 20-årene. Var ganske fin mellom 25 og 35, men etter fylte 40 begynte det å gå nedover igjen med utseendet. Frem til jeg var 35 var det veldig viktig for meg å være attraktiv, men så fant jeg en annen interesse i midten av 30-årene som gjorde at jeg bygde en INDRE selvtillit, og nå lever jeg kun på den indre selvtilliten. Jeg merker at verden behandler meg annerledes nå enn da jeg var penere, men samma det; jeg har guts til å stå i det. Jeg vet jo at jeg er knallgod i visse greier, at jeg på noen områder dominerer sterkt, og da betyr det med utseendet niks og nada. Anbefaler deg å finne DIN greie, ts, og vær så snill: ikke la det handle om utseendet. Utseendet falmer uansett, mens egenskaper og interesser er noe du kan finpolere og pusse på resten av livet✨️✨️✨️ Anonymkode: e3db2...276 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #12 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men jeg kan love deg at du på et eller annet tidspunkt i livet må innse at du uansett er for gammel til å leve på eller av utseendet. Det er hardt å innse, men man kan likså godt bare begynne å forberede seg på det. Selv var jeg aldri den peneste på skolen, men jeg blomstret skikkelig opp i 20-årene. Var ganske fin mellom 25 og 35, men etter fylte 40 begynte det å gå nedover igjen med utseendet. Frem til jeg var 35 var det veldig viktig for meg å være attraktiv, men så fant jeg en annen interesse i midten av 30-årene som gjorde at jeg bygde en INDRE selvtillit, og nå lever jeg kun på den indre selvtilliten. Jeg merker at verden behandler meg annerledes nå enn da jeg var penere, men samma det; jeg har guts til å stå i det. Jeg vet jo at jeg er knallgod i visse greier, at jeg på noen områder dominerer sterkt, og da betyr det med utseendet niks og nada. Anbefaler deg å finne DIN greie, ts, og vær så snill: ikke la det handle om utseendet. Utseendet falmer uansett, mens egenskaper og interesser er noe du kan finpolere og pusse på resten av livet✨️✨️✨️ Anonymkode: e3db2...276 Tusen takk. Jeg skal virkelig forsøke å finne noe. Jeg har faktisk ingen ekte hobbyer, er egentlig ikke særlig flink til noe(mener ikke det for å trekke meg selv lenger ned, men alt som ikke omhandler selvpleie, trening og jobb, har jeg aldri fått ordentlig til). vil også takke dere andre som har tatt dere tid til å svare. Det betyr mye. Anonymkode: 51d37...333 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #13 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men jeg kan love deg at du på et eller annet tidspunkt i livet må innse at du uansett er for gammel til å leve på eller av utseendet. Det er hardt å innse, men man kan likså godt bare begynne å forberede seg på det. Selv var jeg aldri den peneste på skolen, men jeg blomstret skikkelig opp i 20-årene. Var ganske fin mellom 25 og 35, men etter fylte 40 begynte det å gå nedover igjen med utseendet. Frem til jeg var 35 var det veldig viktig for meg å være attraktiv, men så fant jeg en annen interesse i midten av 30-årene som gjorde at jeg bygde en INDRE selvtillit, og nå lever jeg kun på den indre selvtilliten. Jeg merker at verden behandler meg annerledes nå enn da jeg var penere, men samma det; jeg har guts til å stå i det. Jeg vet jo at jeg er knallgod i visse greier, at jeg på noen områder dominerer sterkt, og da betyr det med utseendet niks og nada. Anbefaler deg å finne DIN greie, ts, og vær så snill: ikke la det handle om utseendet. Utseendet falmer uansett, mens egenskaper og interesser er noe du kan finpolere og pusse på resten av livet✨️✨️✨️ Anonymkode: e3db2...276 Er enig i det du sier altså. Men ville bare legge til at med dagens teknologi og hvor langt man har kommet. Så kan man holde seg ganske ung og flott med kirurgi hvis man ønsker å gå den veien. Men det er dyrt, så må ha god økonomi. Anonymkode: 6c79c...9d1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #14 Skrevet 6. februar Jeg får god selvtillit av å ha et indre kompass som går ut på å være et godt menneske. Jeg prøver å være bra for andre, bra for barnet mitt. Når jeg oppfører meg som en total dott så føler jeg skam og skyldfølelse og får ikke god selvtillit. Utseende mitt er jo viktig det og, men jeg ser jo ut som jeg gjør. Når jeg blir gammel så vil skjønnheten bli borte, så å bruke utseende som en faktor for hvor bra jeg er, fungerer ganske dårlig i lengden. Anonymkode: 4e196...939 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #15 Skrevet 6. februar Kjenner meg igjen TS. Har ingen gode råd dessverre. Anonymkode: c2e4c...dcc
AnonymBruker Skrevet 6. februar #16 Skrevet 6. februar Terapi, alder og erfaring. Anonymkode: 26cc8...04a
AnonymBruker Skrevet 6. februar #17 Skrevet 6. februar Husk at han også bare er et menneske og at det godt kan være du som mister følelser for han ikke omvendt. Ikke legg så mye press på deg, din jobb er å leve livet. Det går fint om du noen ganger ser og føler deg skikkelig vakker eller deilig, mens andre dager er det flaut om man blir bevitnet av naboen. Anonymkode: 6ae8e...719 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #18 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er enig i det du sier altså. Men ville bare legge til at med dagens teknologi og hvor langt man har kommet. Så kan man holde seg ganske ung og flott med kirurgi hvis man ønsker å gå den veien. Men det er dyrt, så må ha god økonomi. Anonymkode: 6c79c...9d1 Å det kan bli et dårlig resultat eller man kan dø eller få ulike handicap. Så det også er nevnt. Anonymkode: 6ae8e...719
AnonymBruker Skrevet 6. februar #19 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Kjenner meg igjen TS. Har ingen gode råd dessverre. Anonymkode: c2e4c...dcc Se på lenken som ligger litt lenger opp på siden her, der er det mange tips til både deg og TS. ❤️ Anonymkode: d12da...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #20 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 6.28): Tusen takk for alle svar. Jeg setter virkelig pris på det. Og jeg skal gi de et forsøk. jeg legger allerede tid i meg selv med trening og selvpleie, men jeg sliter med å endre fokus på hvorfor jeg gjør det. Jeg gjør det jo utelukkende for å prøve å være pen. Anonymkode: 51d37...333 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men: Har du noengang tenkt på at om 10-20 år så er du ikke særlig pen uansett? Det lønner seg mye mer for deg å fokusere på å bli god i jobben din, være et bra menneske og gjøre gode valg. Jeg kjenner meg jo igjen i det du sier. Utseendet var viktig for meg også. Men i slutten av 30-årene var det aldri noen som SÅ på meg på den måten lenger uansett. Og nå, som 53 og stygg (i dine øyne), har jeg et veldig godt selvbilde fordi jeg vet at jeg er godt likt og flink til det jeg driver meg. Du lever trolig til du er 90. Slutt å kaste bort dine beste år med å prøve å være penest, det er en kamp du taper uansett. Anonymkode: 71e7e...655 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå