AnonymBruker Skrevet 5. februar #21 Skrevet 5. februar Dere som tror far får automatisk omsorg pga økonomi, tar grundig feil. Hun vil slite i et økonomisk skifte. Men barnefordeling blander ikke kortene og tar ikke fra en forelder omsorg pga økonomi. Mest sannsynlig vil det bli en 50/50 løsning der mot vil motta et bidrag på grunn av ulik inntekt. Tolker det slik at hun tjener betydelig mindre enn far. Anonymkode: 71673...4ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #22 Skrevet 5. februar FrstadM1961 skrev (12 timer siden): Du skriver ikke noe om dere har noen samboeravtale e.l.? Uansett så virker det som om du vil holde ut på grunn av barna. Personlig mener jeg at det å holde sammen pga barna er helt feil argument. Spesielt hvis det går ut over hverdagen. Må jo bli sliten av det der. Hvis du vil bli så kan det høres ut som at dere trenger hjelp av en utenforstående. Ta initiativ til familierådgivning. Som en del av det bør du forsøke å få inn en samboeravtale. Hvis ikke risikerer du å komme dårlig ut av det hvis dere har felles barn og det skulle skjære seg helt. All the best Hvis ikke dette lykkes, bør du i det stille snakke med en god advokat. Anonymkode: ac3cf...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #23 Skrevet 5. februar Kjære ts, de pengene du har gitt og brukt må du nok bare anse som tapt, du har i allefall satt en stopper for det nå. Partneren din sliter med alvorlig avhengighet, det handler ikke bare om penger, måten hun behandler deg på med silent treatment når ting ikke passer henne, er veldig manipulerende og en måte å få kontroll over deg på. Hvis du vil holde ut for barna, i allefall noen år til, så fortsett å ikke gi penger. Hus og bil står på deg, all gjeld hun opparbeider seg får hun løse selv. Vær bestemt. Tenk på at penger du gir henne til hennes kredittkort, er penger du tar fra barna dine som de kan ha nytte av i fremtiden. Anonymkode: 8834e...21e 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar #24 Skrevet 5. februar her ville jeg satt hardt mot hardt, dokumenter all økonomisk hjelp hun har fått og si tydelig at dette økonomiske rotet slutter nå, en person med null økonomisk kontroll er ikke i stand til å ta vare på barna så enten tar hun grep og søker hjelp (proffesjonell hjelp) eller så må hun flytte ut og klare seg alene uten deg og med samværsavtale på barna siden hun ikke har økonomi til å forsørge dem. Alternativet er å la utnyttelsen av deg fortsette uten at du kan klage noe mer på dette - opp til deg.. Anonymkode: 303b1...8a1
skeiv-ostepop Skrevet 5. februar #25 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): her ville jeg satt hardt mot hardt, dokumenter all økonomisk hjelp hun har fått og si tydelig at dette økonomiske rotet slutter nå, en person med null økonomisk kontroll er ikke i stand til å ta vare på barna så enten tar hun grep og søker hjelp (proffesjonell hjelp) eller så må hun flytte ut og klare seg alene uten deg og med samværsavtale på barna siden hun ikke har økonomi til å forsørge dem. Alternativet er å la utnyttelsen av deg fortsette uten at du kan klage noe mer på dette - opp til deg.. Anonymkode: 303b1...8a1 Samtidig er det ikke sikkert at ts kan beholde den godt betalte jobben sin dersom de skiller lag og han skal ha 50/50. 1
Lillemy8 Skrevet 5. februar #26 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei. Skriver her da jeg ikke vet mine arme råd lenger. Mann på 37 år. Går rett på sak å det handler for det meste om økonomi og å bidra i parforhold. Har vært samboer med min kjæreste i over 8 år nå. Vi har 2 barn sammen. Kjøpte hus for 7 år siden. Samboer kunne desverre ikke vær med på huskjøpet da hun hadde mye kredittkort gjeld å forbrukslån å betalings anmerkninger. I alle den årene har jeg betalt alt. Strøm,internett,kommunale regninger, you name it. Alt av inventar i huset er kjøpt av meg. Begge bilene har jeg kjøpt. Alt har liksom falt på meg. Opprinnelig var planen att hun skulle bidra med 5000 i måneden men det har kun skjedd i hypp å napp. En sjelden gang altså. For 5-6 år siden tok jeg opp ekstra lån på huset for å prøve å hjelpe hun med det økonomiske, ca 200 000, betalte ned alt av forbrukslån å kredittkort å slikt. Så var opprinnelig planen att hun skulle betale meg tilbake. Betalte dette selv fort ned da jeg ville bli kvitt det. Det som skjer da er att jeg åpner posten hennes å ser hun har tatt opp enda mer kredittkort gjeld noe jeg konfronterer henne med, kommer ingen vei der så lar det ligge. Når hun begynte å jobbe igjen etter mammapermen var over so lovde hun att hun skulle bidra økonomisk. Dette skjedde jo ikke. Og hver gang jeg tar opp att hun ska bidra eller hjelpe til økonomisk så blir det Silent Treatment. Jeg jobber turnus. Da svarer hun ikke på meldinger på flere dager, ingen bilder av barna, 0 niks nada. Dette skjer hver gang. I løpet av forholdet har jeg sikkert vippset hun over en halv million. Føler meg rett å slett grovt utnyttet å som en idiot som har latt dette pågått over så lang tid. Men har funnet meg i det pga barna. Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Har dere noen tips? Anonymkode: 7a1be...c0f Silent treatment over flere dager, spesielt når du er på jobb og berører barna, er ikke greit. At hun tar opp ny gjeld i skjul etter at du har ryddet opp for henne, er et alvorlig tillitsbrudd. At du har vippset over en halv million og sitter igjen med all risiko – det er dårlig partnerskap. Du må sette tydelige grenser nå. Bestill time hos familievernkontoret alene først. Du trenger ikke ha henne med i første runde. Få hjelp til å rydde i hva som faktisk har skjedd, formulere krav og grenser, vurdere om og hvordan dette kan fortsette. Deretter invitere henne med – hvis du ønsker å gi forholdet en reell sjanse til endring. De hjelper til med å få til en samtale der hun ikke bare kan “lukke ned”. 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar #27 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skille deg fordi du ikke får 5000 i måneden. Dyrere å være bidragsfar Kvinnfolk er kostnader uansett hvordan du ser på det Anonymkode: 099dc...efb Her var det motsatt. Mannen hadde ingen styring eller økonomisk forståelse. Anonymkode: 33625...017
Ny Bruker Skrevet 5. februar #28 Skrevet 5. februar Jobber hun? Fulltid? Hvor går hennes inntekt? Barn er dyrt. Det høres ut at du dekker faste utgifter, mens hun dekker varierende utgifter som klær, mat, hygiene, medisiner, aktiviteter, parkering o.l. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #29 Skrevet 5. februar Du eier et hus, to biler og alt inventar. Hun har bare gjeld. Hun har brukt kroppen sin og av tiden sin til å bære og fostre opp to barn. Du kan jobbe turnus fordi hun er hjemme. Setter du opp regnskapet slik er det ikke så urettferdig som du tror akkurat nå. Hun er den desidert største taperen økonomisk sett. Før du gjør noe drastisk prøv å sett deg inn i hennes situasjon. Er hun bitter? Ensom? Er det trøsteshopping? Depresjon? Anonymkode: 5c73b...fea 1 1
Lønnesirup01 Skrevet 5. februar #30 Skrevet 5. februar Du må ta en alvorsprat med henne ang. økonomi, og denne må gjøres mens du er hjemme, IKKE over sms/mail mens du er bortreist. Ideelt sett skulle jo dette vært gjort for lenge siden, før dere etablerte dere med barn og du reddet henne inn økonomisk. Hvis ikke er det kun en midlertidig løsning, når du ikke nøster opp i årsakene til hennes økonomiske problemer - og det har det også blitt, da hun er tilbake i samme tralten. Hvor er det skoen trykker her? Hva slags inntekt har hun? Og hvor mye faste utgifter? Er dere jevngamle? Hva er det alle pengene går til? Jeg hadde nok vært forbanna om jeg var deg, men når du skal ta opp dette er det nok mer hensiktsmessig å nærme seg henne på en litt mild og vennlig måte så du får henne i tale. Det høres jo ut som dette er skambelagt for henne, og hun stenger seg helt inne når du nærmer deg problemstillingen, for hun har ikke gode svar. Som voksen og mor til to må hun få bedre orden på økonomien, uavhengig av hva som skjer mellom dere. 3
Amys Skrevet 5. februar #31 Skrevet 5. februar Du må iallefall slutte å tro på at hun kommer til å bidra økonomisk, og så velge om dette er noe du kan godta eller ikke. Og slutt å betal gjelden hennes. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 5. februar #32 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere som tror far får automatisk omsorg pga økonomi, tar grundig feil. Hun vil slite i et økonomisk skifte. Men barnefordeling blander ikke kortene og tar ikke fra en forelder omsorg pga økonomi. Mest sannsynlig vil det bli en 50/50 løsning der mot vil motta et bidrag på grunn av ulik inntekt. Tolker det slik at hun tjener betydelig mindre enn far. Anonymkode: 71673...4ee Hun har hatt inntekt og bodd gratis over flere år. Det er ingen som påstår at far har krav på full omsorg alene. De aller fleste voksne mennesker i Norge må betale for å bo. Det har hun sluppet å gjøre over flere år nå, og kunne stilt sterkere økonomisk hvis hun ikke hadde brukt alt til forbruk. Hvordan hun skal få råd til å betale husleie eller kjøpe en ny bolig må være hennes ansvar / problem. Ikke fars. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #33 Skrevet 5. februar Familievernkontoret. Dette må dere snakke om, det er et gigantisk rødt flagg at hun tar opp ny kredittgjeld etter du har betalt henne ut. Du må gjøre det du kan for ikke å la moren til dine barn gå til grunne økonomisk. Hvis du bestemmer deg for å bryte, som jeg godt kan forstå; må du kanskje se deg om etter en annen jobb. Anonymkode: 5df42...22f 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar #34 Skrevet 5. februar Hva bruker hun alle pengene på? Har hun noen avhengighet som hun betaler på? Rus/ shopping? Anonymkode: 8683b...75f
AnonymBruker Skrevet 5. februar #35 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du eier et hus, to biler og alt inventar. Hun har bare gjeld. Hun har brukt kroppen sin og av tiden sin til å bære og fostre opp to barn. Du kan jobbe turnus fordi hun er hjemme. Setter du opp regnskapet slik er det ikke så urettferdig som du tror akkurat nå. Hun er den desidert største taperen økonomisk sett. Før du gjør noe drastisk prøv å sett deg inn i hennes situasjon. Er hun bitter? Ensom? Er det trøsteshopping? Depresjon? Anonymkode: 5c73b...fea nei vettu hva. slutt å sette voksne folk i offerroller når de selv tar helt idiotiske valg igjen og igjen. dama utnytter ts, er økonomisk utro. driver med psykisk mishandling (som silent treatment er) dette kommer ikke til å bli bedre ts. kun værre. aldri gift deg med henne, for da får du faktisk et økonomis ansvar for henne som du ikke har i dag. Anonymkode: 13828...b5b 3 5
Rødvinsfilosofen Skrevet 6. februar #36 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du eier et hus, to biler og alt inventar. Hun har bare gjeld. Hun har brukt kroppen sin og av tiden sin til å bære og fostre opp to barn. Du kan jobbe turnus fordi hun er hjemme. Setter du opp regnskapet slik er det ikke så urettferdig som du tror akkurat nå. Hun er den desidert største taperen økonomisk sett. Før du gjør noe drastisk prøv å sett deg inn i hennes situasjon. Er hun bitter? Ensom? Er det trøsteshopping? Depresjon? Anonymkode: 5c73b...fea Du kan jo prøve å dra disse argumentene for skifteretten… 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #37 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): nei vettu hva. slutt å sette voksne folk i offerroller når de selv tar helt idiotiske valg igjen og igjen. dama utnytter ts, er økonomisk utro. driver med psykisk mishandling (som silent treatment er) dette kommer ikke til å bli bedre ts. kun værre. aldri gift deg med henne, for da får du faktisk et økonomis ansvar for henne som du ikke har i dag. Anonymkode: 13828...b5b Hvem gjorde jeg til offer? Jeg gjorde vel ts til en vinner. ts kan avslutte forholdet og få det bedre økonomisk. Han har verdier. Hun har ingenting. Hvem sin feil det er at det ble slik vet vi ikke. ts er i en situasjon mange menn strever etter å være i - å eie alt i forholdet. Jeg skjønner det er surt å ha laget barn med et surrehode, men han går ikke tomhendt fra henne. Om det er det han vil. Om ts skulle ha betalt en surrogat hadde det blitt en par-tre millioner for to unger. Siden han jobber turnus måtte han også ansatt barnepike på heltid. Hva koster det? Mye sikkert. Selv om ts har betalt ned gjeld for henne og dekket løpende utgifter har han likevel fått store verdier ut av forholdet. Jeg tilbyr bare ts er annet slags perspektiv. Og når det kommer til oppførsel til ts sin samboer må de sette seg ned å prate skikkelig ut om hvorfor hun ikke håndterer penger og hvorfor hun bruker Silent treatment. Og du ts må begynne å se deg om etter 7-4 jobb slik at du kan ha ungene dine. Anonymkode: 5c73b...fea
AnonymBruker Skrevet 6. februar #38 Skrevet 6. februar Enig i at denne saken var spesiell. Det hun driver med er vel nærmest både psykisk og økonomisk vold. Samtidig er det du som sitter på pengene og dermed også makten i forholdet. Hun er vel et klassisk ‘kvinnefella’ eksempel, men virker ikke som hun bryr seg så mye om det. Du sier ikke noe om hun har en jobb eller hvor mye mer du tjener enn henne. Dette har ganske mye å si. Om du må få deg ny jobb for å kunne ha barna 50-50 og dere dermed møtes mer på halvveien inntektsmessig, så trenger du heller ikke betale barnebidrag. Og hun vil bli tvunget til å se på forbruket sitt. Barnebidrag er der både for at den ene forelderen ikke skal ha mer utgifter med barna enn den andre. Samtidig som Nav er opptatt av at barna ikke har det mye bedre økonomisk hos den ene forelderen enn den andre. De ser derimot da kun på inntekt. Om den ene sløser bort lønna si, nytter det ikke å løpe til Nav og kreve barnebidrag. Din (eks) samboer vil dermed bli tvunget til å tenke annerledes om hun blir alene. Da må barna komme først. Klarer hun ikke det er det hun som stiller dårlig hos familievernkontoret/Nav og i en evt fremtidig ny barnefordelingssak. Anonymkode: 03d1a...473 2 2
jassådu123 Skrevet 6. februar #39 Skrevet 6. februar (endret) Ts her! Her har det skjedd litt. Jeg jobber turnus, 4-5 uker borte å det samme hjemme. Når jeg er hjemme da gjør jeg det meste siden hun må stå alene når jeg er borte. Dette her har pågått lenge før vi fikk barn att hun ikke har bidratt. Hadde jeg vist det jeg viste i dag så hadde jeg aldri satset på hun. Men nå er det 2 barn inni bilde og jeg må få gjort det beste utav det derfor spørr jeg om råd å tips og det har kommet mange gode råd her så takker for det. Hun jobber 100% å har barnetrygden men den går til bhg. Det jeg ikke skjønner er hvor pengene hennes blir av. Hun må ha lønnstrekk eller vanvittig høy kredittkortgjeld/forbruks lån. Eller så har hun gjemt unna penger. Vi er ikke gift. Hun tjener vel 450 000+ i året så penger burde hun ha til å hjelpe til hjemme. Angående barnebidrag så blir vel det samme med utgiftene jeg har nå som om jeg skulle vært alene mtp med alle utgiftene jeg har når jeg er borte. Når jeg er hjemme står jeg får ca 90% av utgiftene til handling,diesel å alt sånt. Står også får 90% av alt av husstell når jeg er hjemme. Det er Silent treatment'en som er værst for min del, vet ikke hvordan det går med ungene eller hva som skjer hjemme. Og kan hun gjøre slikt når vi er samboere so frykter jeg hva hun gjør om jeg går. Og stortsett går det meste til favør til mor angående barnefordeling å slikt. Har lagt meg en liten plan på å bytte jobb i fremtiden og kanskje få 2-4 turnus men den jobben jeg har nå er for godt betalt til å bare slutte desverre. Endret 6. februar av jassådu123 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar #40 Skrevet 7. februar Når man har barn sammen, så kan man ikke betale likt, som i at "Du skylder meg 56 kr for den osten jeg kjøpte på torsdag". Kvinner bruker flere år av livet sitt og kroppen sin på å ruge frem barn, og må også noen år være personen barna er helt avhengig av. Dette "ødelegger" både kropp og mulighet for karriere. Mange gjør også mesteparten av husarbeide, barnepass og matlaging. "Prisen" på dette burde være ganske høy. Men selvsagt skal ikke du betale alt, mens hun bruker alle pengene sine på gudene vet hva. Og tar opp kredittgjeld for å sløse enda mer. Har dere planer om å være sammen livet ut så tenker jeg at begges lønning går i samme pott. Og at produksjonen av barna går i samme pott. Dvs at du "eier" halvparten av ungene selv om du kun bisto med et par sædceller. Og så tenker jeg at du da har innsyn i hva hun bruker penger på, og at hun svartelister seg for kredittgjeld (har sett det på Luksusfellen, så antar at det går an?) Anonymkode: 20410...56c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå