AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:45 #1 Skrevet onsdag kl. 17:45 Hei. Skriver her da jeg ikke vet mine arme råd lenger. Mann på 37 år. Går rett på sak å det handler for det meste om økonomi og å bidra i parforhold. Har vært samboer med min kjæreste i over 8 år nå. Vi har 2 barn sammen. Kjøpte hus for 7 år siden. Samboer kunne desverre ikke vær med på huskjøpet da hun hadde mye kredittkort gjeld å forbrukslån å betalings anmerkninger. I alle den årene har jeg betalt alt. Strøm,internett,kommunale regninger, you name it. Alt av inventar i huset er kjøpt av meg. Begge bilene har jeg kjøpt. Alt har liksom falt på meg. Opprinnelig var planen att hun skulle bidra med 5000 i måneden men det har kun skjedd i hypp å napp. En sjelden gang altså. For 5-6 år siden tok jeg opp ekstra lån på huset for å prøve å hjelpe hun med det økonomiske, ca 200 000, betalte ned alt av forbrukslån å kredittkort å slikt. Så var opprinnelig planen att hun skulle betale meg tilbake. Betalte dette selv fort ned da jeg ville bli kvitt det. Det som skjer da er att jeg åpner posten hennes å ser hun har tatt opp enda mer kredittkort gjeld noe jeg konfronterer henne med, kommer ingen vei der så lar det ligge. Når hun begynte å jobbe igjen etter mammapermen var over so lovde hun att hun skulle bidra økonomisk. Dette skjedde jo ikke. Og hver gang jeg tar opp att hun ska bidra eller hjelpe til økonomisk så blir det Silent Treatment. Jeg jobber turnus. Da svarer hun ikke på meldinger på flere dager, ingen bilder av barna, 0 niks nada. Dette skjer hver gang. I løpet av forholdet har jeg sikkert vippset hun over en halv million. Føler meg rett å slett grovt utnyttet å som en idiot som har latt dette pågått over så lang tid. Men har funnet meg i det pga barna. Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Har dere noen tips? Anonymkode: 7a1be...c0f 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:57 #2 Skrevet onsdag kl. 17:57 Gå fra henne🤷♀️ Anonymkode: 838d0...25f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:01 #3 Skrevet onsdag kl. 18:01 Har 2 barn, det er ikke så enkelt da jeg gjerne vil være der mest mulig for dem. Anonymkode: 7a1be...c0f
FrstadM1961 Skrevet onsdag kl. 18:07 #4 Skrevet onsdag kl. 18:07 Du skriver ikke noe om dere har noen samboeravtale e.l.? Uansett så virker det som om du vil holde ut på grunn av barna. Personlig mener jeg at det å holde sammen pga barna er helt feil argument. Spesielt hvis det går ut over hverdagen. Må jo bli sliten av det der. Hvis du vil bli så kan det høres ut som at dere trenger hjelp av en utenforstående. Ta initiativ til familierådgivning. Som en del av det bør du forsøke å få inn en samboeravtale. Hvis ikke risikerer du å komme dårlig ut av det hvis dere har felles barn og det skulle skjære seg helt. All the best 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:08 #5 Skrevet onsdag kl. 18:08 Med mindre dere har tvillinger, hvorfor har du valgt å få to barn med en som enten er uhyre uintelligent eller en som utnytter deg? Anonymkode: 73097...e29 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:08 #6 Skrevet onsdag kl. 18:08 Slutt å gi henne penger. Hun har et avhengighetsproblem som må behandles (når hun tar opp nye kredittlån etter at du har betalt henne ut), da må ikke det fôres med et handlingsrom for å bruke penger som hun vil. Du må bli mye strengere, kreve at hun overfører penger til felles, og slutte å redde henne ut. Skjønner godt at du ikke vil gå, men pengene du har brukt mistenker jeg du kan se langt etter. Jeg kan ikke si du har latt deg bruke uten å kjenne dama, men du har vært altfor snill. Og med noen som sliter med ekstremforbruk er det en skikkelig bjørnetjeneste. Den beste måten du hjelper henne er å sørge for at hun har tilgang på minst mulig penger. Ikke sett noen verdier på henne. Har riktig eierandel på boligen (som ser ut til å være 100% på deg), da var på alt du har av kvitteringer og bankslipper. Husk at enkelte banker bare har historikk noen få år tilbake også må du betalte dyrt for å hente ut de eldre. Du må lagre alle slipper selv så du har bevis på hva du har betalt. Og det er mtp HVIS det skulle bli slutt, og hun hevder 50% av verdiene. Hvis det ikke blir slutt (noe jeg personlig såfall beundrer deg for, jeg hadde ALDRI blitt hos en mann som gjorde sånne valg), må du bare bli streng og tenke på pengene dine fremover mens de bakover må du trolig anse som forbrukt. Anonymkode: 4f767...76f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:11 #7 Skrevet onsdag kl. 18:11 Gå fra henne. Du vil få barna. Rådfør deg med advokat for veien videre. Anonymkode: 71759...359 2
jassådu123 Skrevet onsdag kl. 18:20 #8 Skrevet onsdag kl. 18:20 (endret) Ts her. Har ingen samboer avtale desverre. Barna er 4 å 2 år. Valgte å få en til pga eldste skulle få seg ett søsken. Tenkte det var nå eller aldri. Er jo ikke akkuratt så ung lenger. Har sluttet å gi hun penger, hun får ingenting lenger forutenom att jeg betaler alt av faste utgifter. Alt av hus å biler står 100% på meg. Pengene jeg har brukt på henne har jeg innsett for lenge siden att jeg aldri får igjen men det får bare vær. Det jeg er mest redd for er om jeg går nå så kommer hun til å kreve hovedomsorgen siden jeg jobber turnus. Derfor blir jeg værende. Ungene merker ikke dette enda da jeg som regel holder det inni meg og når jeg først eventuelt tar det opp er jeg på jobb å vi tar det over messenger. Men da blir det Silent treatment i mange dager. En ting jeg glemte å nevne i sted er att hun betaler bhg. Hun får også selvsagt barnetrygden. Endret onsdag kl. 18:21 av jassådu123
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:27 #9 Skrevet onsdag kl. 18:27 jassådu123 skrev (6 minutter siden): Barna er 4 å 2 år. Valgte å få en til pga eldste skulle få seg ett søsken. Tenkte det var nå eller aldri. Er jo ikke akkuratt så ung lenger. Du kunne sikkert funnet en med bedre gener å få et halvsøsken til barnet med. Anonymkode: 73097...e29 1
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 00:00 #10 Skrevet i går, 00:00 jassådu123 skrev (5 timer siden): Ts her. Har ingen samboer avtale desverre. Barna er 4 å 2 år. Valgte å få en til pga eldste skulle få seg ett søsken. Tenkte det var nå eller aldri. Er jo ikke akkuratt så ung lenger. Har sluttet å gi hun penger, hun får ingenting lenger forutenom att jeg betaler alt av faste utgifter. Alt av hus å biler står 100% på meg. Pengene jeg har brukt på henne har jeg innsett for lenge siden att jeg aldri får igjen men det får bare vær. Det jeg er mest redd for er om jeg går nå så kommer hun til å kreve hovedomsorgen siden jeg jobber turnus. Derfor blir jeg værende. Ungene merker ikke dette enda da jeg som regel holder det inni meg og når jeg først eventuelt tar det opp er jeg på jobb å vi tar det over messenger. Men da blir det Silent treatment i mange dager. En ting jeg glemte å nevne i sted er att hun betaler bhg. Hun får også selvsagt barnetrygden. Det er ganske vanlig å jobbe turnus. Også for skilte kvinner og menn. Det løser seg. Jeg synes du skal • gi henne 8 uker til å finne seg et nytt sted å bo • kreve delt omsorg • gjøre et forsøk på å få tilbakebetalt de 200.000,- Resten av pengene får du tenke på som tap / dyrekjøpt lærdom.
petterm Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden Du må prate med henne ansikt til ansikt. Hun klarer åpenbart ikke håndtere penger. Hun må jo innse det sjøl. Hvis hun blir innstilt på å ta tak i økonomien så kan hun legge inn frivillig kredittsperre og klippe alle kredittkort i 2. Hun bør sette inn automatisk trekk på et beløp som overføres til deg på lønningsdag. Da har hun mulighet til å få kontroll på forbruket. Regner med at du jobber nordsjø turnus eller lignende. Jeg skjønner at det vil være utfordrende å skille lag med en sånn jobb. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden Be om å få det skriftlig. Feks at hun sender deg en sms der hun bekrefter å skylde deg 200.000. Da kan du kreve pengene om dere skiller dere. Du har bevis. Og hun får ikke automatisk hovedomsorgen kun fordi du jobber turnus. Anonymkode: 91d57...1f1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden Jeg tenker at hun har fått flere sjanser til å være med å bidra. Du har forsøkt å lufte frustrasjonen din og hun viser ingen evne til samarbeide. Dette kommer ikke til å endre seg. Du bør gå fra henne. Er det noe mulighet for deg å skifte arbeid slik at du ikke jobber turnus? Og hva slags turnus er det? Er du bortreist en periode og så hjemme i perioder? Kan du ha barna når du ikke er på jobb? Hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt alle muligheter i det stille. Snakk med advokat, sjekk mulighet for å bytte jobb. Gjør alt klart, ha planen klar før du til slutt tar oppvasken med samboeren din. Og ikke la deg lure av lovnadene hennes mer. Anonymkode: 53987...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden petterm skrev (17 minutter siden): Du må prate med henne ansikt til ansikt. Hun klarer åpenbart ikke håndtere penger. Hun må jo innse det sjøl. Hvis hun blir innstilt på å ta tak i økonomien så kan hun legge inn frivillig kredittsperre og klippe alle kredittkort i 2. Hun bør sette inn automatisk trekk på et beløp som overføres til deg på lønningsdag. Da har hun mulighet til å få kontroll på forbruket. Regner med at du jobber nordsjø turnus eller lignende. Jeg skjønner at det vil være utfordrende å skille lag med en sånn jobb. Lykke til! Jeg tror ikke det er bare pengene som er problemet her. Dama viser null evne til å samarbeide eller selvinnsikt. Silent treatment er ett massivt rødt lys! Slike folk tror jeg sjeldent endrer seg.. Jeg er ikke ts. Anonymkode: 53987...7ed 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden Skille deg fordi du ikke får 5000 i måneden. Dyrere å være bidragsfar Kvinnfolk er kostnader uansett hvordan du ser på det Anonymkode: 099dc...efb
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skille deg fordi du ikke får 5000 i måneden. Dyrere å være bidragsfar Kvinnfolk er kostnader uansett hvordan du ser på det Anonymkode: 099dc...efb Han betaler for barna i dag også, hvordan skulle bidrag bli dyrere? Anonymkode: dc580...456
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden Hun må få et ultimate. Mer rettferdig fordeling ellers bidrar ikke du mer heller. Jeg hadde også stilt det krav at tar hun ny kreditt så mister hun de 200000 du allerede har betalt. Da må hun dekke dem inn selv med renter. Høres ut som hun har levd med puter under armene og har ingen økonomisk sans. Noen lærer aldri dessverre. Anonymkode: 71673...4ee
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden Skjønner deg med barna. Slutt å gi henne penger, som personen over sier er dette en avhengighet. Pass på at verdier står på deg. Husk at barna lærer av foreldrenes økonomiske vaner. Uansett høres ikke dette ut som et sunt menneske å leve med. Silent treatment? Dette er ikke greit, spesielt ikke fra et voksent menneske. Hvordan er hun med barna? Bruker hun silent treatment på dem også? Dette er psykisk vold. Anonymkode: 99527...e66
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden Om du ikke ønsker å skille lag, så må dere gå å få hjelp. At hun går hen å tar opp ny kredittgjeld ETTER at du har betalt ned hennes gamle gjeld, er jo bare ondskap. Hun må jo ha et alvorlig problem? Det er ikke normalt. Du har vel ikke skrevet henne opp som medeier i huset? Anonymkode: 1e62a...701 2
skeiv-ostepop Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden Dette må dere prate om når dere kan sette dere ned sammen, og ikke over meldinger. Her opplever jeg at det blir litt svart hvitt tankegang og at du er negativ fordi du føler deg utnyttet. Og det har du nok grunn til å være og. Men samtidig er det verdt å tenke litt over at du har kunnet hatt den jobben du har hatt fordi hun har vært hjemme med barna mens du har hatt turnus. Du sier ikke noe om hvilken type jobb du har med det høres ut som offshore eller maritimt? Det er en veldig krevende jobb å beholde dersom du velger å gå fra henne og skal ha 50/50. Sannsynligvis må du godta 60/40 eller 70/30 med hensyn til usikkerhet rundt reise til/fra, og når du da er hjemme etter ei økt på jobb så er du 100% pappa med alt det medfører. Og det forutsetter at vi snakker om 1-2 ukers turnus. Er du ute lengre enn det vil en fordeling bli utfordrende for barna og dere. Og kaster du henne ut vil du sannsynligvis ha de samme utgiftene fortsatt, samtidig som du risikerer å få bidragsplikt. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå