Gå til innhold

Damer - Tren Kampsport!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Damer – begynn å tren kampsport! Med alt som foregår i verden der kvinner opplever omtrent daglig, diskriminering, trakassering, vold osv., så må man ta grep! Meld dere inn i kampsport! Jeg er en dame på 1,60 som ikke veier mer enn 60 kg. Når jeg er på trening trener jeg med mannfolk som er 2 hoder høyere og nesten det dobbelte av meg i vekt. og med de rette teknikkene så sliter selv de mot meg.

Det er kanskje ønsketenkning at man skal reagere som man gjør på trening når noe skulle skje på ekte, men jeg tror sjansen er utrolig mye større for at man gjør NOE. At man gjør såpass mye at de tenker det ikke er verdt det.

Jeg tenker ikke på taekwondo eller karate, meld deg på noe selvforsvartbasert eller nærkontakt. Jiu-jitsu, Kali, MMA, Kickboksing. NOE.

Vi trenger flere tøffe damer som kan forsvare seg selv.

Anonymkode: 0bcd6...fea

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Damer – begynn å tren kampsport! Med alt som foregår i verden der kvinner opplever omtrent daglig, diskriminering, trakassering, vold osv., så må man ta grep! Meld dere inn i kampsport! Jeg er en dame på 1,60 som ikke veier mer enn 60 kg. Når jeg er på trening trener jeg med mannfolk som er 2 hoder høyere og nesten det dobbelte av meg i vekt. og med de rette teknikkene så sliter selv de mot meg.

Det er kanskje ønsketenkning at man skal reagere som man gjør på trening når noe skulle skje på ekte, men jeg tror sjansen er utrolig mye større for at man gjør NOE. At man gjør såpass mye at de tenker det ikke er verdt det.

Jeg tenker ikke på taekwondo eller karate, meld deg på noe selvforsvartbasert eller nærkontakt. Jiu-jitsu, Kali, MMA, Kickboksing. NOE.

Kampsport er ikke særlig feminint og klasse over. Damer bør helst trene ballett, turn og aerobic. 

Anonymkode: a2b25...d08

AnonymBruker
Skrevet

Holder meg til yoga og løping.

Anonymkode: 28dd1...cb4

AnonymBruker
Skrevet

De fleste overgrep i Norge blir utført av ektemannen, kjæresten eller en kompis. Mange voldtekter er også sovevoldtekter. I disse situasjonene hjelper kampsport lite. 

Det beste man kan gjøre for å beskytte seg selv, er å velge en bra mann som ikke voldtar. Og å unngå å drikke seg overvettig beruset. 

Anonymkode: 9ae5a...d2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst, så mange trente  menn på de treningene 🤩

Anonymkode: 9da2a...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er grenser for hvor innbilsk jeg er😅 lærte nærkamp i Forsvaret og eneste gang det kanskje hadde vært nyttig er mot rabiate kvinner.

Anonymkode: 70cf3...dc5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hah, jeg lover deg at min sønns taekwondotrener ikke er ei du vil møte i ei mørk bakgate, hun er badass så det holder 😅

Anonymkode: 12cb3...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener Krav Maga, og det det har funket best til så langt er å hviske det i øret på innpåslitne menn som ikke forstår betydningen av ordet nei. Utrolig hvordan den opplysningen også gjør at de plutselig forstår hva nei betyr 😉

Men det å vite at jeg faktisk kan gi menn en skikkelig kamp, tross mine 55 kg, før de ev overvinner meg, gir meg en veldig trygghet og selvtillit.

Anonymkode: b1b43...b3c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Anbefaler absolutt kampsport, drev med dette i en årrekke, før jeg igjen tok opp igjen treningen nylig.

MEN, det tar ca 5 år før man virkelig får internalisert kunnskapen og faktisk klarer å få brukt den. Det er i hvert fall det man sier i min stilart. Det betyr at man bør trene jevnlig over lengre periode, slik at dette også setter seg i muskelminnet. 

Og det er veldig gøy, og kjempegod trening!

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hah, jeg lover deg at min sønns taekwondotrener ikke er ei du vil møte i ei mørk bakgate, hun er badass så det holder 😅

Anonymkode: 12cb3...5ed

Var ikke meningen å se ned på disse tradisjonelle kampsportstilene, men de fokuserer ofte mye på å trene på en side, på en spesiell måte. Når man er vant til å trene med venstrefoten fremme kan man i kampens hete fort bli satt ut av spill fordi plutselig høyrefoten er fremme og man ikke har trent på det. Men absolutt, ALT av kampsport hjelper! 

Som noen skrev over her, det gjør noe med selvtillit og trygghetsfølelse når man har noe sånt i bunn. 

Er bare trist at det er så få damer i de mer "nærkontakt" stilene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kampsport er ikke særlig feminint og klasse over. Damer bør helst trene ballett, turn og aerobic. 

:hoho:tull

Anonymkode: a786d...b82

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (18 timer siden):

Anbefaler absolutt kampsport, drev med dette i en årrekke, før jeg igjen tok opp igjen treningen nylig.

MEN, det tar ca 5 år før man virkelig får internalisert kunnskapen og faktisk klarer å få brukt den. Det er i hvert fall det man sier i min stilart. Det betyr at man bør trene jevnlig over lengre periode, slik at dette også setter seg i muskelminnet. 

Og det er veldig gøy, og kjempegod trening!

Hvilken kampsport anbefaler du? Hvilken type trener du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilken kampsport anbefaler du? Hvilken type trener du? 

Karate. Skal sies at det er mange stilarter. Jeg trives best med karate, men man må nesten finne den kampsporten som passer deg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

er det viktig å brøle masse når man driver med kampsport? 

Anonymkode: 238f2...809

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

er det viktig å brøle masse når man driver med kampsport? 

Anonymkode: 238f2...809

Det er ikke særlig feminint og klasse over. Derfor bør ikke damer drive med slik kampsport. 
Damer vil beskytte seg? Du trenger ikke 10 års trening fra karate, judo, jiu jitsu etc for å immobilisere en mann.
Hvor ble det av det gode gamle ballesparket? Et kne eller en fot opp i bjellene så er en overgrepsmann handikappet. 

AnonymBruker
Skrevet

Som forventet så ble det noen useriøse svar på denne. Heldigvis noen gode også, setter pris på det!

Målet mitt med innlegget var vel i grunn bare et lite hjertesukk fordi jeg ofte har vært den eneste eller 1 av veldig få dager i de stilartene jeg har vært innom (ikke karate og teakwando som er mer "mainstream") og det syns jeg er trist. 

Det kampsport har gjort for meg er å gi meg selvtillit, jeg har blitt kjent med menn som er de beste jeg kjenner, som behandler alle rundt seg med respekt og tar vare på hverandre. Det har gjort meg sterkere både mentalt og fysisk og jeg ser mange kvinner i livet mitt som kunne hatt godt av det. Man får bedre koordinasjon, reflekser blir bedre, man klarer å lese folk bedre og vil forhåpentligvis se at noe er i ferd med å skje før det skjer. 

Det gir meg personlig en mestringsfølelse jeg ikke får noen andre steder. 

Og selv om det er kjekt å trene med bare menn, så er det innimellom kjekt om en annen dame hadde vært på trening også. Ingenting er så kult som å trene med en dame som er så flink, rå og sterk som man virkelig kan se opp til og tenke at, henne vil du ha i hjørnet ditt dersom noe skulle skje i mørk bakgate.

Og for den som skrev at de fleste overgrep i Norge skjer i hjemmet og voldtekter skjer mens man sover og at man må velge en god mann og ikke drikke seg for full - DET er det som er galt i dagens samfunn. Damen som er utsatt må ta forhåndsregler, istedenfor at menn blir lært opp til å ikke oppføre seg som villdyr som ikke hører hjemme innendørs. Det er menn som er problemet - uansett hvor full en dame måtte drikke seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Kampsport er supernyttig av mange grunner. Det gir fysisk trening, fleksibilitet, styrke og kroppskontroll. Mentalt gir det mestring, kontroll og økt selvsikkerhet.

Men man skal trene lenge for at det skal ha noen som helst effekt som selvforsvar. 

Anonymkode: 37428...16a

AnonymBruker
Skrevet

Meget positivt for kvinner å trene kampsport.

Jeg har noen års erfaring som dørvakt. Min påstand er at grener som har fokus på slag og spark er mindre egnet som selvforsvar for kvinner.

Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ) er et eksempel på noe som funker. Ikke nødvendigvis for å "vinne" mot en mann, men for å komme seg fri. Også bryting kan i denne sammenheng være svært nyttig. Tror det er få menn (uten erfaring med grappling) som ville fått kontroll på Grace Bullen (62 kg)

Uansett, psykologien i selvforsvar er det viktigste. Dette med å kjenne sine begrensninger, beherske frykt/adrenalin  og ha evnen til å bruke det man kan i rette øyeblikk.

Anonymkode: e25b5...020

AnonymBruker
Skrevet

Støtter denne over. Lest en del om grener som Kali - der kommer dirty boksing inn i bilde. Det er her jeg tror man som kvinne kan gjøre litt skade. 

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 70 år gamle mor trener karate nå, jeg har mast om det i flere år, og hun digger det! Skal sies at hun gjorde det som ung og, hadde brunt belte da. Men jeg tenker det er megaviktig nå også. Jeg trener andre ting, styrke og cardio. 

Anonymkode: ce58b...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...