Gå til innhold

Vi prioriterer ikke barnebursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

barnas sosiale nettverk starter med foreldrene og det starter tidligere nå enn før, å ikke prioritere dette kan føre til at barnet ditt står utenfor samholdet de andre foreldrene bygger for barna når dere en dag ønsker delta. 

Anonymkode: 15629...64d

Vi har som sagt et veldig stort nettverk bestående av mange barn. Min datter er nok den i barnehagen som er mest sosial og godt likt. At vi står over barnebursdag, ser jeg absolutt ingen problem med.

Vår datter har hatt store bursdagsselskap med venner utenfor barnehagen, og vi har deltatt i flere bursdager til venner av oss. Vi er sosiale, men ser ikke noe behov for å sosialiseres med de fra barnehagen, utover to barn vi liker godt.

Anonymkode: 57578...f94

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har som sagt et veldig stort nettverk bestående av mange barn. Min datter er nok den i barnehagen som er mest sosial og godt likt. At vi står over barnebursdag, ser jeg absolutt ingen problem med.

Vår datter har hatt store bursdagsselskap med venner utenfor barnehagen, og vi har deltatt i flere bursdager til venner av oss. Vi er sosiale, men ser ikke noe behov for å sosialiseres med de fra barnehagen, utover to barn vi liker godt.

Av og til kan det være nyttig å sosialisere seg med andre enn de nærmeste også. Mye lærdom for de små å gå på besøk til "ukjente" hus og barn som de/du (?) ikke "liker godt".  Dette blir jo realiteten på skolen, både med vennegruppe og bursdager.

Anonymkode: 11ee4...62f

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet
ToveM skrev (45 minutter siden):

Når mine gikk i barnehagen  (de er voksne nå), var det ikke vanlig med barnebursdager i barnehagen. Ungene var ute og lekte om ettermiddagen,  eller vi gikk på de lokale lekeplassen og traff andre unger. Når de begynte på skolen car det mer eller mindre en selvfølge å møte på bursdager en var invitert i.

Det må ha variert, jeg husker godt bursdager for barnehagene

Anonymkode: 6218a...2a4

Skrevet

Mine to yngste går på barneskolen. Etter flere år med mobbekultur i klassene, foreldre som kverulerer og lærere som er tafatte, der det attpåtil har blitt kultur å feire flere sammen med hele klassen på 42 stykker, gidder vi ikke mer. Vi blir med i bursdager som arrangeres med færre deltakere med mindre kaotisk atmosfære. 

Anonymkode: 3b3e1...120

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et stort nettverk i nabolaget vårt, ser ikke behov for å sosialiseres så veldig mye med barnehagebarna. 

Selvsentrerte foreldre som oppdrar selvsentrerte barn.

Anonymkode: 6da5d...3ff

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Av og til kan det være nyttig å sosialisere seg med andre enn de nærmeste også. Mye lærdom for de små å gå på besøk til "ukjente" hus og barn som de/du (?) ikke "liker godt".  Dette blir jo realiteten på skolen, både med vennegruppe og bursdager.

Anonymkode: 11ee4...62f

Ikke alle skoler praktisere dette vennegruppetullet. Mine barn har aldri opplevd noe sånt. Det er også idiotisk å måtte gå til noen man ikke liker "fordi derfor". Man begynner ikke å like dette barnet noe mer bare fordi man har sittet og spist kake i barnets hus to timer per år. 

Jeg er tidligere mobbeoffer. Hadde ingen venner på skolen, visste at ingen likte meg. Men så var det plikt for dem å komme i bursdagen min. Etter to år med dette sa jeg klart til moren min at jeg ikke ønsker å feire flere bursdager. Mobbingen eskalerte etter bursdagene, for nå så de innsiden av huset mitt (vi levde ganske fattig den gangen), og hadde enda flere ting å "ta" meg på. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsentrerte foreldre som oppdrar selvsentrerte barn.

Bedre enn falske foreldre med falsk, tvungen omgangskrets. Det verste jeg ser er tvungen sosialisering, der du ser tydelig at folk ikke liker hverandre, men MÅÅÅÅ omgås på grunn av en regel/tradisjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bedre enn falske foreldre med falsk, tvungen omgangskrets. Det verste jeg ser er tvungen sosialisering, der du ser tydelig at folk ikke liker hverandre, men MÅÅÅÅ omgås på grunn av en regel/tradisjon. 

Og dette mener du barne(hage)bursdager er et eksempel på? Litt av en fellesskapsforståelse …

Anonymkode: 2b0ec...1f2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

sosiale ferdigheter er ikke falsk, det er veldig nyttig spesielt siden man jo må forholde seg til alle typer mennesker jo eldre man blir på et sosialt akeptabelt nivå med høflighet og inkludering. Å ikke lære dette tildig er å gjøre barna sine en bjørnetjeneste 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi snakker ikke om voksne i barselsgrupper og 40 års dagen til kollegaer, vi prater barn og bursdag. Har du det helt greit?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

sosiale ferdigheter er ikke falsk, det er veldig nyttig spesielt siden man jo må forholde seg til alle typer mennesker jo eldre man blir på et sosialt akeptabelt nivå med høflighet og inkludering. Å ikke lære dette tildig er å gjøre barna sine en bjørnetjeneste 

Høflighet og inkludering betyr ikke at man må i noens hjem.

Skrevet

Vi har et stort nettverk i nabolaget vårt, ser ikke behov for å sosialiseres så veldig mye med barnehagebarna. 

Men kanskje barnet ditt ser behovet?

Anonymkode: 5f418...6ec

• Liker 6
Skrevet

Nå er det ikke snakk om deg, men barnet! Du ser kanskje ikke behovet, men barnet kan ha behov for å omgås barn utenfor nabolaget. 

Anonymkode: 07adb...c25

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke snakk om deg, men barnet! Du ser kanskje ikke behovet, men barnet kan ha behov for å omgås barn utenfor nabolaget. 

Hvorfor det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men barnebursdager er ikke for at du skal sosialisere deg, det er fordi barna har lyst til å feire med vennene sine. 

Anonymkode: ed922...9f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men barnebursdager er ikke for at du skal sosialisere deg, det er fordi barna har lyst til å feire med vennene sine. 

Anonymkode: ed922...9f9

Nei. Det er fordi barna er pålagt fra skolen å invitere alle fra hele klassen. Det er ikke sikkert alle 20-25 jentene i klassen er venninner av barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor det?

Det har du fått svar på i tråden din.

• Liker 2
Skrevet

Vi har bestandig vært litt midt i mellom på dette  med bursdager, både i barnehage og skole. Og jeg vet jeg banner i kirka her, hver gang jeg nevner dette blir mange provoserte, men vi har delt inn i to grupper: De invitasjonene som kommer fra vennene barna henger med til vanlig har vi prioritert høyt og de invitasjonene som bare er sånn "Vi inviterer alle 45 elevene til playdate på lekeland" har vi prioritert ekstremt lavt. 

Dette har vil løst med å la barna selv få be om å dra når det er disse samlebånd-oppleggene. Om de ikke har nevnt noe, har ikke vi sagt noe heller. Har det kommet invitasjoner i fra nære og gode venner har vi sagt i fra at de har blitt invitert. 

Dette avhenger for oss av to ting: Vi bor på bonde-byga. Det er lite rotasjon på hvem som bor her. De fleste som bor her gjør det fordi de eier eller driver en gård. Ergo kan vi forvente å se akkurat de samme menneskene til alle de samme tilstelningene og greiene hele tiden barna går i skolen. Barna kjenner alle, alle leker med alle, foreldrene kjenner alle, de aller fleste er 5-menninger og har samme tippoldreforeldre. Barna skal ha de samme vennene sine igjennom hele oppveksten. De vennene de har i dag (de er nå snart unge-voksne) er de samme vennene de har hatt siden de begynte i barnehagen da de var 1 år. 

Jeg har aldri vært så veldig opptatt av disse samlebånd-sosialierings-oppleggene. Vi har ikke stilt opp på trivelstiltak eller annet heller med mindre ungene har eksplistitt bedt om at de har lyst til å dra. Derimot synes jeg det er viktig å vedlikeholde de vennene man har. Jeg er ikke interessert i å ha en masse perfifere venner og kontakter, og har ingen som helst glede av å tvangsosialiseres med foreldrene til de ulike ungene. Det har ikke ungene heller. Jeg har ofte hatt bursdagsselskap, men jeg har aldri invitert alle kollegaene mine av den grunn. 

Anonymkode: cac9b...453

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser flere skriver at barnebursdag prioriteres høyt? Hvorfor egentlig? Nå går vår datter siste året i barnehagen, og vi nedprioriterer virkelig invitasjoner fra barnehagen og har vel kun vært i et besøk på de fem årene hun har vært i barnehagen. 

Mulig det blir annerledes på skole?

3 barn, aldri invitert til barnebursdag i bhg alder. Men gjør det hvert år i skolealder fra 1-5 klasse. Fra 6 klasse får barna velge selv.. 

Det prioriteres for det sosiale, samhold og relasjonsbygging. Noe vi som foreldre er ekstremt viktig i den alderen. 

Anonymkode: 8ea5c...791

• Liker 3
Skrevet

Om barnet er populært vil det neppe fortsette på skolen om det ikke deltar i skolebursdagene. For det forventes. 

Anonymkode: 9f665...2ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...