Gå til innhold

Erfaring med terminal fase?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig. Med bestefar tok det 3 dager, bestemor 7 dager. Med bestemor var de sikre på at hver dag var siste, men kroppen ville ikke gi opp. 

Anonymkode: 3da38...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 7.00):

Her er det en pårørende som fortsetter å mate med joghurt gi mase trikke tross for at lege og sykepleier sier han ikke skal ha det. 
Jeg opplever at denne pårørende trosser det helsepersonell sier og forlenger dødsprosessen. 🥲

Anonymkode: 9f4a6...29d

Akkurat, selv uten dette kan slikt ta lang tid. Det viktigste er at man lar folk med kompetanse styre dette, så skal man selvfølgelig følge med å være "kritisk". Det som er viktig her er at den som er i livet sin siste fase får den hjelpen som hjelper den personen, til å få en verdig utgang på livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 23.19):

Min far er alzheimersyk og kommet i terminal fase.

Får fast morfin og ligger bare i sengen. 
hvilke erfaring har dere med denne prosessen? Varer den i mange dager?  Så dere tegn på at døden var nær?

Tok hele syv dager for oss etter at mat og drikke ble kuttet ut, så det er en myte at det må gå fort uten næring. Se etter gulfarge i huden, den kommer gjerne 1-2 dager før det er over. Føler med deg❤️

Anonymkode: 24e3c...9a5

AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (På 4.2.2026 den 7.15):

Har han svelgefunksjon fortsatt, siden denne pårørende holder på sånn? Her bør jo fagfolk snakke med personen... Det sies at "man dør ikke fordi man slutter å spise, man slutter å spise fordi man dør" - altså i sånne situasjoner. Tror jeg hadde blitt ganske tydelig med vedkommende selv, må jeg innrømme. Man vil jo ikke at lidelsen skal vare lenger enn nødvendig når man vet hvilken vei det går.... Det er forskjell på å ha puls og å ha et liv, tenker jeg da....

Helt enig med deg. Problemet er at denne pårørende vet best selv og trosser helsepersonellet. Krangler og roper på de som jobber der.

legen har forklart tydlig, men likevel fortsetter denne pårørende med mating av yoghurt osv.. så vidt han klarer svelge og sover jo omtrent hele tiden. 
så fort han våkner bitte litt forer hun på 🙈🙄 Fortvilet situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det en pårørende som fortsetter å mate med joghurt gi mase trikke tross for at lege og sykepleier sier han ikke skal ha det. 
Jeg opplever at denne pårørende trosser det helsepersonell sier og forlenger dødsprosessen. 🥲

Om pasienten kan svelge yoghurt og drikke, så skal h*n selvsagt få det så lenge pasienten ønsker det. De fleste lukker munnen selv eller klarer ikke svelge på et tidspunkt. Da skal man selvsagt ikke presse noe i dem.

Anonymkode: 4f6c4...380

AnonymBruker
Skrevet

Kjære trådstarter. Kanskje din far ikke er mer nå? Eller ikke kontaktbar?❤️

Jeg har masse erfaring med terminalt pleie. Både som pleier og som pårørende. Som andre sier her varierer det veldog hvor lenge det varer. Fra 1-2 dager til over en uke. Det er egentlig ingen helt sikre tegn. Feks så blir mange kalde og marmorert på ben og hender rett før de dør. Men hos andre kan de bli varme igjen og det går ett par dager til. Det jeg derimot ofte ser hos de fleste døgnet eller timene før de dør er et eget drag i ansiktet. De blir på en måte litt ekstra innhulte og får gradvis en nokså grålig hud. Gul hud som en annen nevner er kun dersom leveren svikter før hjertet og det er langt fra hos alle.

Vet mange pårørende ønsker svar på når det skjer. De vil gjerne være der når sin kjære dør, men vet ikke om de klarer døgn etter døgn på dødsleie. Det er derimot oftest helt umulig for personalet å vite sikkert.

Hadde det vært meg ville jeg bare vært der. Eller ihvertfall sørget for at en av de nærmeste i familien var der. Enten det tok 2 dager eller 2 uker. Man dør bare en gang i livet og etter dette får man aldri være sammen med personen igjen. Dette er vanskelig å forestille seg på dødsleiet. Men noe som ofte kommer opp i tankene i sorgprosessen etter dødsfallet.

Anonymkode: 4f6c4...380

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan skal man kunne sitte der i to uker eller mer når man er i full jobb? Jeg er eneste pårørende og det lurer jeg veldig på. 

Anonymkode: 96ef1...998

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men hvordan skal man kunne sitte der i to uker eller mer når man er i full jobb? Jeg er eneste pårørende og det lurer jeg veldig på. 

Velferds permisjon 

Sykemelding

Anonymkode: 943f8...5cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velferds permisjon 

Sykemelding

JEG er jo ikke syk og velferdspermisjon er uten lønn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 14.11):

JEG er jo ikke syk og velferdspermisjon er uten lønn

Snakk med legen din da

Skrevet

hvilke erfaring har dere med denne prosessen? Varer den i mange dager?  Så dere tegn på at døden var nær?

Min bestemor lå i 14 dager uten mat før hun døde. De siste dagene tok de bort IV-løsningen hennes, og da var hun borte innen 5 dager.

Det er seigpining. Det bør pleierne gi beskjed om. 
Vi fikk streng beskjed om å ikke prøve å tilføre næring de siste 14 dagene.

AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 7.17):

Husk at kroppen ikke har behov for mat i denne fasen, det er helt normalt.

Man kan også kjenne en litt spesiell lukt fra personen. Får ikke til å forklare det men det er en ganske skarp spesiell lukt, litt gassaktig.

Tidsperspektiv er utrolig vanskelig.. 

Anonymkode: 37889...c52

Det begynner å lukte av ketose når mennesker går lenge uten mat. Litt sånn aceton-lukt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer og kommer veldig an på pårørende ofte. Hvis pårørende er sta og vil pushe på med vann, tar dødsprosessen lenger tid, og det blir mer liding for den terminale. Den terminale kjenner ikke på sult eller tørst lenger. 

Det kommer også veldig an på personale om de tør å gi nok morfin, eller om de gir , for ofte er det en lett overdose de dør av, noe som og forsåvidt gjerne er det beste. Jo mer morfin, jo mindre oksygen trenger de, og det blir lenger mellom hver pust. 

Anonymkode: 5f4f8...39a

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Her

Takk for svar 🙏

han startet å bli gul i huden i går, ble mer uthulet i ansiktet og glatt i huden. Sover og ikke våken. Får 5 ml morfin hver andre time.

hvis leveren svikter, hvordan er forløpet da?

Blir alle marmorert før man dør? Og hvor lenge etter går man hvis det skjer?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts. Her

Takk for svar 🙏

han startet å bli gul i huden i går, ble mer uthulet i ansiktet og glatt i huden. Sover og ikke våken. Får 5 ml morfin hver andre time.

Ikke alle blir marmorert. At han er blitt gul i huden er et tegn på at levera svikter. Det er ulike styrke på morfin, så 5 ml er ikke bare 5 ml. 5 ml i slengen er dessuten ganske mye, og gir fare for innkapsling av medikamentet. 

Hadde han vert min pasient, hadde han fått smertepumpe og hvert døgn hadde en titterert opp styrken på denne, henholdsvis morfin, midazolam og haldol og gitt morfin og midazolam subcutant på butterfly ved behov. Å gi 5 ml morfin annenhver time skal være unødvendig etter min mening - da får han ikke nok. Hvis pasienten får mer enn 5-6 behovsdoser, er ikke grunn medisineringen høy nok. De opparbeider seg også alltid en toleranse mot morfin. Grunnbehovet vil derfor alltid bli høyere og høyere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle blir marmorert. At han er blitt gul i huden er et tegn på at levera svikter. Det er ulike styrke på morfin, så 5 ml er ikke bare 5 ml. 5 ml i slengen er dessuten ganske mye, og gir fare for innkapsling av medikamentet. 

Hadde han vert min pasient, hadde han fått smertepumpe og hvert døgn hadde en titterert opp styrken på denne, henholdsvis morfin, midazolam og haldol og gitt morfin og midazolam subcutant på butterfly ved behov. Å gi 5 ml morfin annenhver time skal være unødvendig etter min mening - da får han ikke nok. Hvis pasienten får mer enn 5-6 behovsdoser, er ikke grunn medisineringen høy nok. De opparbeider seg også alltid en toleranse mot morfin. Grunnbehovet vil derfor alltid bli høyere og høyere.

Din kunnskap skulle jeg gjerne hatt rundt pappa nå kjenner jeg. 

Hab har vært uten mat og drikke siden torsdag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Din kunnskap skulle jeg gjerne hatt rundt pappa nå kjenner jeg. 

Hab har vært uten mat og drikke siden torsdag.

Jeg syns terminalpleie er veldig spennende, og jeg syns det er viktig å gi de en verdig slutt på livet. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt det opp med en sykepleier. Det skal også stå på butterflyen hvilken styrke morfin de gir.

Ser også at det jeg skrev kan virke litt selvmotsigende... Jeg mente at 5ml morfin er mye i mengde, det er ikke mye i seg selv, men man skal ikke gi 5ml subkutant hver gang. De bør da øke styrken på mofrinen, da jeg tviler på at han får 50 mg morfin i slengen, da hadde han vært død av overdosering for lenge siden.

Normal dosering kan være f.eks 5mg, eller 0,5ml hvis styrken er 10mg/ml. En hovedregel er at man bør aldri overstige 2ml per dose, da det øker faren for innkapsling eller lekkasje av medikamentet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts. Her

Takk for svar 🙏

Min mor ble ikke marmorert, men hun ble veldig uthulet i ansiktet. Veldig lys i huden. Hoven i armen. Det gikk veldig fort og fredfult for seg, etter ca. 4 dager uten noe mat/drikke.. Dødsøyeblikket kom brått på og plutselig når alle var ute av rommet. 

Hun hadde forøvrig også smertepumpe som vi benyttet. Btw, anbefalingen om å ikke overstige 2 ml per dose gjelder vel primært stabile pasienter i vanlig klinisk praksis? I terminal fase er vurderingene mer fleksible, og større volum kan brukes når det er nødvendig for tilstrekkelig symptomlindring.. 

Anonymkode: 3340d...54a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mor ble ikke marmorert, men hun ble veldig uthulet i ansiktet. Veldig lys i huden. Hoven i armen. Det gikk veldig fort og fredfult for seg, etter ca. 4 dager uten noe mat/drikke.. Dødsøyeblikket kom brått på og plutselig når alle var ute av rommet. 

Hun hadde forøvrig også smertepumpe som vi benyttet. Btw, anbefalingen om å ikke overstige 2 ml per dose gjelder vel primært stabile pasienter i vanlig klinisk praksis? I terminal fase er vurderingene mer fleksible, og større volum kan brukes når det er nødvendig for tilstrekkelig symptomlindring.. 

Anonymkode: 3340d...54a

Nei, anbefalingen om å ikke overstige 2ml handler like mye om at medikamentet kan bli innkapslet. Det danner seg en kapsel med medikament. Faren med det er både at pasienten ikke får nok medikament, og at kapselen sprekker og pasienten dør av overdose. 

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære pappa døde av kreft i 2021. Han ble lagt inn på pallativ avd på en mandag i utgangspkt for smertelindring, men døde der lørdsg ettermiddag.

Pappa fikk mye morfin fra onsdag ettemiddag, da lå han å døste hele tiden. Vi var der alle sammen fredsg etteemiddag, da legene sa det ikke var lenge ifjen. Lørdag ble vi ringt etter i 09 tide . Da hadde han våknet til med hjerteflimmer, fått mere morfin, og var velsig rolig. Føtter og legger var begynt å bli kaldere, og pusten ble annerledes. Pappa fikk ikke mere mat eller drikke etter morfin, der kunne komme i lungene og gi han stort ubehag. Fikk munnen fuktet med en svamp. Vi barna dro hjem i 15 tiden for en matbit og sjekk av egne barn. Mamma var enig, og vi skulle komme tilbake i 17tiden. 1645 ringer mamma, og sier at pappa akkurat døde. Han åpnet øynene, så på mamma-og så var det over💔🥲 

Anonymkode: 33217...587

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Grusom lesing, hvorfor skal vi mennesker seigpines til døde, er så uverdig. Når dyrene er syke så avlives de humant og raskt. 

Anonymkode: 6eac0...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...