Gå til innhold

Erfaring med terminal fase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min far er alzheimersyk og kommet i terminal fase.

Får fast morfin og ligger bare i sengen. 
hvilke erfaring har dere med denne prosessen? Varer den i mange dager?  Så dere tegn på at døden var nær?

Anonymkode: 9f4a6...29d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sittet på mange dødsleier, og de har vært veldig forskjellige.

Men etter at de slutter å ta til seg noe mat eller drikke, går det gjerne få dager. Min far spiste og drakk nesten ikke på 14 dager, men fra han ikke drakk eller spiste noe og ikke drakk fra svampepinnen heller, så mener jeg det gikk fire dager.

Det er vondt å sitte der, men det er også godt når de får gi slipp. Gode tanker til deg ❤️

Anonymkode: 1ec4e...838

Skrevet

Spør de som jobber der ang tidsperspektiv, noen ganger har de en ide. For vår del tok det et par uker med kun sengeleie og morfin osv. Vi hadde en "turnusordning" for oss nærmeste så noen alltid var der. Så hadde vi litt overlapp og stunder hvor mange kom innom, alt var fint. Jeg satt ofte og leste bok og bare hadde en hånd på armen el til min. Når det var på de siste dagene så vi tydelig endring, først sluttet hun å spise og drikke noe særlig, organer shuttet ned, hun orket mindre, var nesten ikke våken, den siste samtalen vår var bare et par setninger. Vi passet på godt stell, snakket alikevel med henne, de sier at hørsel er det siste som forsvinner. Vi sang og spilte musikk og leste og sånn og. Passet på at hun alltid var komfortabel. Ansiktet fikk et drag, og hun fikk cheyne-stokes respirasjon de siste dagene, i tillegg til veldig lav pustefrekvens. Vi skjønte at det var nært forestående da, og var også tilstede på natt. Personalet tok en "siste dager" test som har noen parameter, og den var også tydelig. 
Selv om det var trist var det veldig mange fine øyeblikk i den perioden og, veldig glad vi fikk den. 

Anonymkode: 9baac...aa7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det en pårørende som fortsetter å mate med joghurt gi mase trikke tross for at lege og sykepleier sier han ikke skal ha det. 
Jeg opplever at denne pårørende trosser det helsepersonell sier og forlenger dødsprosessen. 🥲

• Liker 1
Skrevet

Min far hadde også Alzheimer. Han satt oppe en torsdag og virket "grei", men spiste ikke så mye. Fra fredag lå han i sengen, da lurte vi på om dette var "starten på slutten", og de startet smertestillende. Han var delvis bevisst fredag. Lørdag lå han kun i døs, pustet tungt og hadde økt smertestillende intravenøst. Da var vi ikke i tvil om hvilken vei det gikk. Han døde søndag formiddag. 

Hos oss gikk det altså ganske raskt, og det er jeg "glad" for, misforstå meg rett. Å vente på det uunngåelige over lang tid er en stor belastning (og når man har kommet så langt har man som regel levd i belastning i flere år allerede).

Klem til deg, jeg vet hvordan du har det!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du spør om er helt forståelig og alle har behov for et tydelig og konkret svar. Problemet er st ingen helsepersonell kan si noe sikkert. Regelmessige og langvarige pustestans, mindre farge og sirkulasjon og at personen ikke er kontaktbar er ofte en indikasjon på at man er kommet langt i prosessen, men ikke en fast regel.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er det en pårørende som fortsetter å mate med joghurt gi mase trikke tross for at lege og sykepleier sier han ikke skal ha det. 
Jeg opplever at denne pårørende trosser det helsepersonell sier og forlenger dødsprosessen. 🥲

Det kan være frustrerende å se på, men husk at den pårørende gjør det i beste mening og at folk i slike situasjoner kan bli desperate etter å bidra med "noe". Gi personen forståelig og begrunnet kunnskap i stedet for ubegrunnede beskjeder. Det løser ofte problemet. Gi den pårørende undervisning i munnstell slik at vedkommende får gitt hjelpen de har behov for å gi.

Anonymkode: 116b1...264

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har han svelgefunksjon fortsatt, siden denne pårørende holder på sånn? Her bør jo fagfolk snakke med personen... Det sies at "man dør ikke fordi man slutter å spise, man slutter å spise fordi man dør" - altså i sånne situasjoner. Tror jeg hadde blitt ganske tydelig med vedkommende selv, må jeg innrømme. Man vil jo ikke at lidelsen skal vare lenger enn nødvendig når man vet hvilken vei det går.... Det er forskjell på å ha puls og å ha et liv, tenker jeg da....

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at kroppen ikke har behov for mat i denne fasen, det er helt normalt.

Man kan også kjenne en litt spesiell lukt fra personen. Får ikke til å forklare det men det er en ganske skarp spesiell lukt, litt gassaktig.

Tidsperspektiv er utrolig vanskelig.. 

Anonymkode: 37889...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonellet svarte oss mange ganger at det er umulig å forutsi hvor lang tid det tar. 
Mamma fikk morfin, var bevisstløs og skulle få sovne rolig inn. Det tok en hel uke til tross for at kroppen var veldig, veldig svak i utgangspunktet. Det var en veldig, veldig tung og lang uke. Vi maktet ikke sitte der om natta, så vi var der fra morgen til kveld, og tok farvel hver kveld. Dagen etter var situasjonen den samme.

Men hold ut. Vær tilstede. Vær sammen i ventesorgen. Lykke til. 

Anonymkode: a3476...37d

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min far er alzheimersyk og kommet i terminal fase.

Får fast morfin og ligger bare i sengen. 
hvilke erfaring har dere med denne prosessen? Varer den i mange dager?  Så dere tegn på at døden var nær?

Hvis han ikke lenger klarer å holde seg våken, men sover for det meste så kan det være at han sovner stille inn i løpet av noen dager. 

Skrevet

Vil bare gi deg en klem❤️ Føler med deg! Dette med å vente, det er så vondt. Og det er vanskelig å si hvor lang tid det tar, tror det varierer.  Mange varme klemmer til deg❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt forskjellige opplevelser av hvor lang tid det tar.  Dette med kreft

Mamma havnet mer eller mindre i en døs

pga smertepumpe en onsdag hun døde lørdag kveld.

en annen i familien med kreft hadde vi kontakt med til ca 2 t før døden inntraff

En kan se at leppene blir blåaktig og marmorering på beina når slutten nærmer seg.

Håper han slipper å ligge for lenge 🥰 

Anonymkode: 6a48d...268

Skrevet

Med de vi har mistet de siste årene så har det tatt alt fra tre dager til en uke.

Det kunne ha gått litt raskere med mamma, men hun hadde så sterkt hjerte. ❤️

Marmoreringen på beina var et tydelig tegn på at det nærmet seg slutten.

AnonymBruker
Skrevet

En slektning døde av kreft og vi var hos han da på slutten da han var på palliativ avdeling. Sykepleierne var veldig flinke og fortalte oss hva vi kunne forvente, og de hadde faktisk relativt grei oversikt over tidsperspektiv (det var sikkert lettere å si noe om i det tilfellet med mange kreftformer samtidig). Vi satt inne hos han og han var på smertelindring og ikke kontaktbar. Sykepleier hadde fortalt at det kunne oppstå pustestans og at det var vanlig. Vi satt ved sengen hans og snakket om hyggelige minner vi husket fra tiden sammen og så bare sluttet han å puste. Helt uten dramatikk. Vi ventet for å se om pusten kom tilbake men forsto raskt at det ikke kom til å skje. 

Jeg har også erfaring fra dødsleiet til en som døde av slag. Da var han på respirator men legene bestemte seg for å koble ut og de sa at det ikke kom til å ta veldig lang tid etter at de koblet fra. Men det tok nesten 12 timer og det var tydelig at han strevde med å puste. Han fikk smertelindring og oksygen for å gjøre det lettere, men det var likevel vondt å være med på syns jeg. 

Anonymkode: bd932...002

AnonymBruker
Skrevet

Du kan følge med selv ved å sjekke etter blå legger. Etter hvert som døden nærmer seg, jo blåere blir bena. Ved min tid på sykehjem så sjekket vi bena hver gang vi var innom rommet.

Ansikter kan endre seg veldig også. Vi har hatt personer med gode og runde ansikt, som i løpet av timer er svært merkbart avmagret i fjeset.

Pusten blir mer og mer ujevn. På slutten kan du faktisk oppleve at det tar veldig lang tid mellom utpust og innpust. Veldig mange trur at nå er det over for så at personen 30 sekunder senere trekker pusten inn igjen.

Anonymkode: 25168...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappa døde av kreft på pallativ avd i jan 2021. Han gikk inn på egne bwin med rullator på mandag formiddag, døde lørdag ettermiddag kl 17. Satt opp både mandag og tirsdag. Spiste litt middag og dessert med mamma på tirsdag ettermiddag. Vi ble ringt etter onsdag morgen, da trodde de det var nære slutten. Da vi kom satt han i senga og smilte. Under legevisitt samme ettermiddag, ble det besluttet å kutte mat og drikke-og gi han sommerfuglinfusjon med morfin grunnet smerter. Han lå etter det døsig, men rolig. Fikk fuktet lepper med svamp. Vi var der mye, sang og pratet med han. Fredag kveld var ale barn, svigerbarn og barnebarn der en liten halvtime da vi tenkte det var siste mulighet. Lørdag formiddag kom vi. Pappa hadde våknrt med hjerteflimmer sa avd, fikk mere smertestillende-men hjerte galopperte hele lørdagen. Pappa hadde begynt å få marmorering på beina, pusten var dypere og roligere. Han var også kaldere på beina. Personalet sa det ikke var lenge igjen. Vi barna dro hjem for en matbit(10 min kjøring) i 14 tiden. Avtalte å hente mamma i 1730 tiden for ny avlasting. Hun ringte oss 1705 og sa det var over. Han hadde våknet, sett på mamma-så var det over💔🥲

Anonymkode: 33217...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...