Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er viktig for meg er ikke å «forsvare dette», men å forsvare voksnes rett til å ta egne valg uten å bli møtt med hets og bastante dommer. At mange 19-åringer er umodne og at 30-åringer ofte er mer ferdigutviklet kan være sant generelt, men det gjør ikke alle relasjoner mellom dem automatisk feil.

Tenker vi kan diskutere risiko og skepsis uten å moralisere eller frata voksne mennesker handlekraft.

Anonymkode: e925c...804

Igjen, jeg sa ikke at alle forhold er det, men flertallet er det.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan jo også merke oss at den seksuelle lavalderen i de fleste stater i USA er 18 år. Er forhold som omtales i denne tråden her uetiske der? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

"Menn ønsker partnere som er nærmest mulig maksimal reproduktiv verdi, som ligger rundt 21 års alder for kvinner. Det betyr at menn under 21 år ideelt vil søke partnere noe eldre og menn over 21 år gjerne vil ha stadig yngre partnere med stigende alder."

https://snl.no/partnerpreferanser

Det er ikke så rart eller unormalt at menn foretrekker yngre damer.

Så lenge de er i et sunt og godt forhold, så er det uproblematisk.

Anonymkode: fc5c7...cd6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://snl.no/partnerpreferanser

Det er ikke så rart eller unormalt at menn foretrekker yngre damer.

Så lenge de er i et sunt og godt forhold, så er det uproblematisk.

Det er rart om du anerkjenner at hun skal like han også. 

Anonymkode: 1fc04...027

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er rart om du anerkjenner at hun skal like han også. 

Hæ?

Jeg er selv 20 år og sammen med en 38-åring. Hvorfor er så det rart at jeg ønsker at andre skal få leve i et like godt forhold som meg?

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hæ?

Jeg er selv 20 år og sammen med en 38-åring. Hvorfor er så det rart at jeg ønsker at andre skal få leve i et like godt forhold som meg?

Kom tilbake til denne tråden når du nærmer deg 30. Jeg håper du for din del svarer det samme men ikke påvirk andre til å ta like dumme valg som deg du gjør. Du har ikke tidenes beste forhold, du har et langt under gjennomsnittlig et.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (56 minutter siden):

Igjen, jeg sa ikke at alle forhold er det, men flertallet er det.  

Da er vi tilbake til det samme punktet: «flertallet» er fortsatt en påstand uten dokumentasjon. Vi kan godt snakke om økt risiko og mange dårlige eksempler, men å gjøre det til en generell sannhet for de fleste går lenger enn det grunnlaget tilsier.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (1 time siden):

Vi kan jo også merke oss at den seksuelle lavalderen i de fleste stater i USA er 18 år. Er forhold som omtales i denne tråden her uetiske der? 

Ikke automatisk. Lovlig seksuell alder sier bare hva som er straffbart/ikke straffbart, ikke hva som er etisk. Etikk handler fortsatt om ting som maktbalanse, modenhet, samtykke og relasjonsdynamikk, for å nevne noe, ikke bare hvilket tall som står i loven.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ?

Blir tidlig mor du da. Håper du er klar for det nå for han nærmer seg 40 ..

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kom tilbake til denne tråden når du nærmer deg 30. Jeg håper du for din del svarer det samme men ikke påvirk andre til å ta like dumme valg som deg du gjør. Du har ikke tidenes beste forhold, du har et langt under gjennomsnittlig et.

Så flott at du kjenner mer til forholdet mitt enn det jeg gjør selv! 🙄

Mitt tidligere forhold var med en jevnaldrende, men jeg fikk oppgradert 😉

Med min nåværende partner har vi flere felles interesser, vi støtter hverandre og har det generelt helt topp.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva i alle dager? 😐 Så.... fordi hun er 20, betyr det automatisk at hun ikke er i stand til å vurdere sitt forhold? Det går faktisk an å være "ung og dum" (som det virker som du mener hun er) , noe hun slett ikke virker som, og samtidig ha et sunt, trygt og godt forhold... også med en eldre partner. Å kalle valget hennes dumt uten å kjenne henne eller forholdet sier kanskje mer om deg enn om henne? Du kan vel være uenig uten å frata henne dømmekraft eller erfaring? Hvorfor ikke heller ønske henne lykke til, fremfor å spå at hun vil angre?😳

Anonymkode: bd996...6d4

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Laaaangt innenfor...

Anonymkode: dea99...96d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 22.16):

Helt ok. Kvinner blir tidlig voksne

Anonymkode: b6428...f30

Ja,så fort dem er 13 er det rus og hor som gjelder. Bli gravid som 15,bor sammen med en ufør subb på 20 og kaller seg voksen?

Men virker som alle har en form for adhd og ikke får medisiner før dem er 40 og begynner ikke å fungere "normalt" før da. 

Mange "voksne" barn der ute... 

Anonymkode: 126af...422

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja,så fort dem er 13 er det rus og hor som gjelder. Bli gravid som 15,bor sammen med en ufør subb på 20 og kaller seg voksen?

Men virker som alle har en form for adhd og ikke får medisiner før dem er 40 og begynner ikke å fungere "normalt" før da. 

Mange "voksne" barn der ute... 

Anonymkode: 126af...422

Det er mange som har det vondt. 

Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Blir tidlig mor du da. Håper du er klar for det nå for han nærmer seg 40 ..

Rent biologisk er det jo optimalt å bli mor i 20 årene. Og mannen kan jo faktisk være gammel nok til å ØNSKE å bli far. Og til og med ha "rast fra seg" og skaffet seg en stabil økonomi. Damer som ikke tenker på barn før i 35-40 årsalderen må jo ha sovet i biologitimene.....

Etter min mening er den største innvendigen mot et par med dame på 20 og mann på 38 hvordan livet blir 30 år frem i tid. En er da pensjonist,  og den andre midt i overgangsalderen...

AnonymBruker
Skrevet
Resignert skrev (12 minutter siden):

Rent biologisk er det jo optimalt å bli mor i 20 årene. Og mannen kan jo faktisk være gammel nok til å ØNSKE å bli far. Og til og med ha "rast fra seg" og skaffet seg en stabil økonomi. Damer som ikke tenker på barn før i 35-40 årsalderen må jo ha sovet i biologitimene.....

Etter min mening er den største innvendigen mot et par med dame på 20 og mann på 38 hvordan livet blir 30 år frem i tid. En er da pensjonist,  og den andre midt i overgangsalderen...

Han er jo den som da har sovet i biologi timen. Menn får ikke donere sæd etter en viss alder og den tror jeg noen steder er på 33 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Han er jo den som da har sovet i biologi timen. Menn får ikke donere sæd etter en viss alder og den tror jeg noen steder er på 33 år.

Det finnes ingen generell biologisk grense på 33 år for menn når det gjelder fertilitet. Menn kan få barn langt opp i 40- og 50-årene, noen også senere. Når det gjelder sæddonasjon, varierer aldersgrensene etter land og klinikk, og de settes av praktiske og medisinske hensyn, ikke fordi menn «ikke er fertile» etter en viss alder. sædkvalitet kan gradvis reduseres med alder, (som jeg antar er det du sikter til), akkurat som fertilitet hos kvinner endrer seg, men det er snakk om en lav, relativ risikoøkning, ikke et brått biologisk stup. Å fremstille menn i slutten av 30-årene som biologisk uegnet er rett og slett feil. (tar forbehold om at jeg kan ha lest flere litt feil her)

Jeg vil også si at biologi alene avgjør verken foreldreskap eller relasjonskvalitet. Ting som helse, livsstil, ansvar, stabilitet og ønsker betyr langt mer enn et enkelt tall. (dette gjelder kvinner også)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det som er viktig for meg er ikke å «forsvare dette», men å forsvare voksnes rett til å ta egne valg uten å bli møtt med hets og bastante dommer. At mange 19-åringer er umodne og at 30-åringer ofte er mer ferdigutviklet kan være sant generelt, men det gjør ikke alle relasjoner mellom dem automatisk feil.

Tenker vi kan diskutere risiko og skepsis uten å moralisere eller frata voksne mennesker handlekraft.

Ingen som tar i fra dem handlekraftig eller retten til å bestemme selv. Har du dokumententasjon på det motsatte?

Skrevet
Resignert skrev (13 timer siden):

At menn kan få barn i høyere alder, betyr ikke det at det er biologisk idéelt. Beste er nok at et par som er biologisk best i stand til å få barn, får barn sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...