Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var 19 da jeg ble sammen med min kjæreste på 29. Vi er fortsatt sammen. 

Jeg ble ikke groomet, han er ikke mentalt tilbakestående, og ja - vi har faktisk ting å snakke om.  Han er heller ikke en overgriper som noen her skrev. 

Jeg er heller mye mer sammen med verdens snilleste mann som er litt eldre, enn noen med så innmari firkanta tankegang.

Anonymkode: 772b5...3cf

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg var 19 da jeg ble sammen med min kjæreste på 29. Vi er fortsatt sammen. 

Jeg ble ikke groomet, han er ikke mentalt tilbakestående, og ja - vi har faktisk ting å snakke om.  Han er heller ikke en overgriper som noen her skrev. 

Jeg er heller mye mer sammen med verdens snilleste mann som er litt eldre, enn noen med så innmari firkanta tankegang.

Hvorfor var foreldrene dine ok med han?

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hvorfor var foreldrene dine ok med han?

Fordi de lot meg ta egne valg, og har ikke så snever tankegang. Går det bra sånn ellers? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi de lot meg ta egne valg, og har ikke så snever tankegang. Går det bra sånn ellers? 

Hadde du noen ungdomstid i det hele tatt da? 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Hadde du noen ungdomstid i det hele tatt da? 

Men herlighet. Hun kan jo ha hatt det likevel. En kjæreste er ikke hele livet, man kan jo ha venner, opplevelser og ferieturer likevel. La folk leve sine liv!!

Anonymkode: f508c...aeb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (På 12.2.2026 den 5.36):

Enig! La ungdom få være ungdom. Husker selv hvor mye jeg forandret meg fra jeg var 19 til 29. Det er stort gap det.

Helt enig i at mange forandrer seg mye mellom 19 og 29, det gjør de fleste. Men personlig utvikling betyr ikke at alle valg man tar som 19-åring er feil eller ugyldige i ettertid. Det går an å anerkjenne begge deler uten å gjøre det svart-hvitt.

Anonymkode: e925c...804

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig i at mange forandrer seg mye mellom 19 og 29, det gjør de fleste. Men personlig utvikling betyr ikke at alle valg man tar som 19-åring er feil eller ugyldige i ettertid. Det går an å anerkjenne begge deler uten å gjøre det svart-hvitt.

Nei, men det betyr at man må få rom til å ta dem og føle dem uten at en 29 åring er der å setter en stoppe for alt. 

Anonymkode: 1fc04...027

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men det betyr at man må få rom til å ta dem og føle dem uten at en 29 åring er der å setter en stoppe for alt. 

Det forutsetter at en 29-åring automatisk begrenser eller stopper utvikling, og det stemmer ikke nødvendigvis. Et forhold kan også gi rom, støtte og selvstendighet, det avgjøres av dynamikk, ikke alder alene.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 12.01):

Men herlighet. Hun kan jo ha hatt det likevel. En kjæreste er ikke hele livet, man kan jo ha venner, opplevelser og ferieturer likevel. La folk leve sine liv!!

Anonymkode: f508c...aeb

Men er jo ikke det samme å dra han med på fest med dine jevngamle venner?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Neida,  ikke alle valg man tar er gale. Men de jeg kjenner som hadde mye eldre kjærester når de var helt unge fikk mye ansvar på sine skuldre av sin mye eldre kjæreste.  Det gikk som det gikk. De eldre mannfolka var ikke fornøyde, men hva kan en voksen mann forvente av en ungjente? Og de er i dag voksne kvinner og ser hvor feil dette var. Stort sett er det ikke sunne relasjoner når jenta er såpass ung. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det forutsetter at en 29-åring automatisk begrenser eller stopper utvikling, og det stemmer ikke nødvendigvis. Et forhold kan også gi rom, støtte og selvstendighet, det avgjøres av dynamikk, ikke alder alene.

Det setter en stopper. De snakker ulikt, de beveger seg ulikt. 20 er kjempe ungt. 

Skrevet

Var helt utenkelig for meg da jeg var 19. Samtidig har jeg gjennom et langt liv møtt mange menn i mange aldre, og en mann på 29 er ofte svært umoden. Jeg tenker at hun må finne ut av dette selv. En på 29 trenger da ikke være mer "skummel" eller farlig for henne enn feil mann på hennes egen alder. Det er mannen som må vurderes, ikke hans alder. 

Anonymkode: 3567f...939

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det setter en stopper. De snakker ulikt, de beveger seg ulikt. 20 er kjempe ungt. 

20 er ungt, ja, men ungt betyr ikke automatisk ufritt eller passivisert. Mennesker snakker og lever ulikt også innen samme alder, og forskjeller trenger ikke være hemmende. Igjen er det relasjonens dynamikk som avgjør, ikke tallet på fødselsattesten.

• Liker 1
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (4 timer siden):

Neida,  ikke alle valg man tar er gale. Men de jeg kjenner som hadde mye eldre kjærester når de var helt unge fikk mye ansvar på sine skuldre av sin mye eldre kjæreste.  Det gikk som det gikk. De eldre mannfolka var ikke fornøyde, men hva kan en voksen mann forvente av en ungjente? Og de er i dag voksne kvinner og ser hvor feil dette var. Stort sett er det ikke sunne relasjoner når jenta er såpass ung. 

Det du beskriver er selvsagt reelle og viktige erfaringer, og de fortjener å bli tatt på alvor. Samtidig er det fortsatt erfaringer, ikke en fasit for alle. At noen forhold blir usunne betyr ikke at alle er det, og igjen er det forventninger, makt og ansvar som avgjør mer enn alder alene.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...