Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Fordi de lar seg groome av 30 åringer som stjeler deres ungdomstid?

Hjelpes

Vet du hva grooming er? Det er en veldig alvorlig og skadelig påstand å komme med.

Du kommer med slike anklager uten noen konkrete bevis. Bare fordi du føler eller mener noe, så betyr det ikke at det er sannheten. 

Anonymkode: fc5c7...cd6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpes

Vet du hva grooming er? Det er en veldig alvorlig og skadelig påstand å komme med.

Du kommer med slike anklager uten noen konkrete bevis. Bare fordi du føler eller mener noe, så betyr det ikke at det er sannheten. 

Hva ellers skal en på tretti gå på leting etter en tenåring da? De fleste utesteder der 30 åringer går har 20 års grense

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hva ellers skal en på tretti gå på leting etter en tenåring da? De fleste utesteder der 30 åringer går har 20 års grense

Hvorfor tror du at det alltid er grooming som er tilfellet?

Det er en merkelig antakelse, spesielt når det finnes mange grunner til at menn foretrekker yngre kvinner. Dette viser til og med en rekke undersøkelser...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (14 timer siden):

Det at man er voksen i juridisk forstand gjør dem ikke modne nok for et forhold med en godt voksen. 

Modenhet er heller ikke noe som automatisk følger alder i begge retninger. Noen «godt voksne» er umodne, og noen 19-åringer er fullt i stand til å inngå sunne relasjoner. Derfor gir det mer mening å vurdere personer og dynamikk enn å trekke bastante grenser basert på alder alene.

Anonymkode: e925c...804

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (14 timer siden):

Det er veldig relevant faktisk

At livserfaring kan være relevant betyr ikke at den er avgjørende eller entydig. Relevans varierer med person, situasjon og relasjon, ikke bare med alder. Å redusere komplekse mennesker til én faktor gir fortsatt et altfor grovt bilde.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Fordi de lar seg groome av 30 åringer som stjeler deres ungdomstid?

Å kalle alle forhold mellom voksne automatisk «grooming» tømmer begrepet for mening. Grooming handler om manipulering og maktmisbruk, ikke om alder alene. Igjen, det er adferd og dynamikk som avgjør, ikke fødselsår.

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Har du sett hvor barnslig russen oppfører seg?

Ja, mange russ oppfører seg barnslig, akkurat som mange godt voksne også gjør i ulike sammenhenger. Festkultur sier lite om evnen til å ta egne valg i relasjoner. Enkel atferd i én fase kan ikke brukes til å definere modenheten til en hel aldersgruppe.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Det finnes mange helt ordinære måter voksne mennesker møtes på, f.eks jobb, studier, venner, hobbyer, datingsider osv, uten at noen «går på leting». At to voksne møtes på tvers av alder er ikke i seg selv mistenkelig. Igjen blandes personlig antagelse med bastante anklager, og det gjør ikke diskusjonen mer opplysende.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 19.13):

Nå.

Han 29, hun 19.

(29÷2)+7=21,5.

19 er ungt. 

Om 5 år.

Han 34, hun 24.

(34÷2)+7=24.

Hun er ferdig å studere. 

Han godt etablert.

❤️❤️

.

Anonymkode: 81340...1b8

Du er klar over at dette er en formel fra en roman skrevet i 1901, kun basert på noe forfatteren diktet opp?

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 9.53):

Spurte jeg deg? Nei.

Og jo, er faktisk mange tenåringer som lytter til foreldrene sine når de _snakker_ med barna sine.

Anonymkode: 5f8db...ca2

Ba jeg deg om tillatelse til å svare i denne tråden, som er åpen for alle? 

Nei. 

Anonymkode: 8f5a8...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det finnes mange helt ordinære måter voksne mennesker møtes på, f.eks jobb, studier, venner, hobbyer, datingsider osv, uten at noen «går på leting». At to voksne møtes på tvers av alder er ikke i seg selv mistenkelig. Igjen blandes personlig antagelse med bastante anklager, og det gjør ikke diskusjonen mer opplysende.

At en voksen møter en tenåring og faller er mistenkelig. 

Opplysende= andre skal akseptere at jeg som voksen ligger med tenåringer og jeg kommer til å klage og påpeke at dere diskuterer feil og tenker feil til dere ignorerer at dere syns at jeg føler feil for de unge.

Anonymkode: 1fc04...027

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At en voksen møter en tenåring og faller er mistenkelig. 

Opplysende= andre skal akseptere at jeg som voksen ligger med tenåringer og jeg kommer til å klage og påpeke at dere diskuterer feil og tenker feil til dere ignorerer at dere syns at jeg føler feil for de unge.

Anonymkode: 1fc04...027

Dette er en stråmann. Ingen har bedt andre «akseptere» noe eller ignorere følelser. Poenget har hele tiden vært at man må vurdere handlinger, samtykke og maktbruk, ikke tillegge folk motiver automatisk. Å kalle alt mistenkelig uten konkrete tegn er ikke opplysende, bare mistenkeliggjørende.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobb. Joda det skjer jo det og datingsider jo. Men hva skal de da finne på sammen. Altså en nittenåring kommer som sagt ikke inn på alle utesteder så det utelukker noen alternativer der. Og hva har de nå for felles interesser? Kan ikke forstå greia. Men dette er vel vanlig på landet. Mindre vanlig i byen vil jeg tro. Jeg bare forstår ikke. En 30 åring må være barnslig for alderen for å unngå forhold med en tenåring. Kan ikke forstå noe annet. Rett og slett.

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (10 timer siden):

Jobb. Joda det skjer jo det og datingsider jo. Men hva skal de da finne på sammen. Altså en nittenåring kommer som sagt ikke inn på alle utesteder så det utelukker noen alternativer der. Og hva har de nå for felles interesser? Kan ikke forstå greia. Men dette er vel vanlig på landet. Mindre vanlig i byen vil jeg tro. Jeg bare forstår ikke. En 30 åring må være barnslig for alderen for å unngå forhold med en tenåring. Kan ikke forstå noe annet. Rett og slett.

Man trenger ikke å forstå alle relasjoner for at de skal være legitime 🙂 Felles interesser kan være alt fra trening, friluftsliv, musikk, studier, jobb eller verdier osv, ikke bare utesteder. At du ikke ser hvordan det fungerer betyr ikke at den ene må være «barnslig», bare at mennesker lever og matcher ulikt, både i by og på land. Jeg skjønner skepsisen din, den er ikke helt uvanlig, men jeg tror rett og slett ikke virkeligheten er så mørk eller entydig som du beskriver den. 🙂 Alle tilfellene jeg vet om, er i Oslo-Lørenskog, men det er jo her jeg bor, og det er også mer av alt her.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man trenger ikke å forstå alle relasjoner for at de skal være legitime 🙂 Felles interesser kan være alt fra trening, friluftsliv, musikk, studier, jobb eller verdier osv, ikke bare utesteder. At du ikke ser hvordan det fungerer betyr ikke at den ene må være «barnslig», bare at mennesker lever og matcher ulikt, både i by og på land. Jeg skjønner skepsisen din, den er ikke helt uvanlig, men jeg tror rett og slett ikke virkeligheten er så mørk eller entydig som du beskriver den. 🙂 Alle tilfellene jeg vet om, er i Oslo-Lørenskog, men det er jo her jeg bor, og det er også mer av alt her.

Jo for 19 åringer er ungdommer. Du kan si hva du vil. En 19 åring blir aldri like voksen eller moden som en normal 30 åring

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet
Maleficenta skrev (17 timer siden):

Jo for 19 åringer er ungdommer. Du kan si hva du vil. En 19 åring blir aldri like voksen eller moden som en normal 30 åring

Ingen sier at en 19-åring er like moden som en «normal» 30-åring. Poenget er at modenhet ikke er binær og heller ikke lik for alle på samme alder. At forskjeller finnes betyr ikke automatisk at relasjoner blir usunne eller feil.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen sier at en 19-åring er like moden som en «normal» 30-åring. Poenget er at modenhet ikke er binær og heller ikke lik for alle på samme alder. At forskjeller finnes betyr ikke automatisk at relasjoner blir usunne eller feil.

Jo jeg syns det når yngste er ungdom. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 22.45):

Jeg holdt på med en på 30 når jeg var 19 , når jeg tenker på det nå så var der jo ganske sykt av han 🙈

Anonymkode: bfac9...1fe

Kjenner en som var sammen med på 19 da han var 30. Han syns derimot det er helt feil at kvinner er eldst.  Han kjenner en dame på 40 som er sammen med en mann på 30. Det er helt forferdelig i hans øyne. Men helt greit at en mann på 30 er sammen med en 19 åring. 

19 åringen var utro mot han visst. Svarte med at en mann på 30 kan ikke forvente så mye av en jentunge på 19 uansett.  Enkelte menn er rare der😄

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Jo jeg syns det når yngste er ungdom. 

Enig! La ungdom få være ungdom. Husker selv hvor mye jeg forandret meg fra jeg var 19 til 29. Det er stort gap det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...