Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (22 timer siden):

Collisson, B., De Leon, L.P. Perceived inequity predicts prejudice towards age-gap relationships. Curr Psychol 39, 2108–2115 (2020). https://doi.org/10.1007/s12144-018-9895-6

Botzet, L.J., Shea, A., Vitzthum, V.J. et al. The Link Between Age and Partner Preferences in a Large, International Sample of Single Women. Hum Nat 34, 539–568 (2023). https://doi.org/10.1007/s12110-023-09460-4

Det dreier seg om at når en mann ikke finner seg noe innenfor sitt eget aldersspenn, så utvider han aldersspennet han er interessert i, og da er umodne, yngre kvinner enklere å få på kroken enn noen som f.eks. er eldre. Eldre kvinner er heller ikke spesielt attraktive, men da handler det om biologi, og kanskje utsikter til å kunne bli far en gang i livet. 

Collisson, B., De Leon, L.P. Perceived inequity predicts prejudice towards age-gap relationships. Curr Psychol 39, 2108–2115 (2020). https://doi.org/10.1007/s12144-018-9895-6

Denne studien handler om holdninger til aldersgap-forhold, ikke hvorfor noen menn velger yngre partnere eller hvilke strategier de bruker. Den viser at folk ofte oppfatter aldersgap som mindre rettferdige, og at dette henger sammen med fordommer, ikke med objektive forhold i parene.

Studien sier ingenting om at menn som ikke finner partnere i sin egen alder derfor søker yngre, eller at yngre kvinner er «enklere å få på kroken». Den sier heller ingenting om modenhet hos partnerne.

Botzet, L.J., Shea, A., Vitzthum, V.J. et al. The Link Between Age and Partner Preferences in a Large, International Sample of Single Women. Hum Nat 34, 539–568 (2023). https://doi.org/10.1007/s12110-023-09460-4

Denne studien undersøker partnerpreferanser hos kvinner, og finner at alder har neglisjerbar effekt på de fleste preferanser (som attraktivitet, personlighet, utdanning og økonomi). Alder er knyttet til noen små preferanseendringer (som økt vekt på selvsikkerhet), og eldre kvinner aksepterer generelt et bredere aldersspenn, men dette er preferanser, ikke realitetsdata om faktiske valg eller forholdsmønstre.

Den sier ikke at menn velger yngre fordi de «ikke finner noen på sin egen alder». Så forskningen du refererer til underbygger ikke argumentet du bruker den til. Den viser noe annet, om folks holdninger og preferanser, ikke om enkeltes motiver eller relasjonsdynamikk.

Anonymkode: 20dad...acc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne studien handler om holdninger til aldersgap-forhold, ikke hvorfor noen menn velger yngre partnere eller hvilke strategier de bruker. Den viser at folk ofte oppfatter aldersgap som mindre rettferdige, og at dette henger sammen med fordommer, ikke med objektive forhold i parene.

Studien sier ingenting om at menn som ikke finner partnere i sin egen alder derfor søker yngre, eller at yngre kvinner er «enklere å få på kroken». Den sier heller ingenting om modenhet hos partnerne.

Denne studien undersøker partnerpreferanser hos kvinner, og finner at alder har neglisjerbar effekt på de fleste preferanser (som attraktivitet, personlighet, utdanning og økonomi). Alder er knyttet til noen små preferanseendringer (som økt vekt på selvsikkerhet), og eldre kvinner aksepterer generelt et bredere aldersspenn, men dette er preferanser, ikke realitetsdata om faktiske valg eller forholdsmønstre.

Den sier ikke at menn velger yngre fordi de «ikke finner noen på sin egen alder». Så forskningen du refererer til underbygger ikke argumentet du bruker den til. Den viser noe annet, om folks holdninger og preferanser, ikke om enkeltes motiver eller relasjonsdynamikk.

Flink til å bruke KI du. 😁 Har du vurdert å lese dem gjennom i stedet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 18.58):

Ja. Han må være utrolig umoden.

Anonymkode: 20895...cdd

Jeg syns ikke det. Og du har vel ikke mer rett enn meg? 

Anonymkode: 62dbc...293

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Veldig spesielt, sier jo en del om mannen du var forlovet med. Jeg har selv 2 døtre som er tidlig i tyveårene, aldri hørt om at noen av venninnene deres eller jenter i klassen har vært med menn som er i slutten av 20årene eller passert 30. Ikke når de gikk på ungdomsskolen eller VGS, ikke nå når de var tidlig i studiene. De fleste jentene i denne alderen syntes de på 25+ er eldre og da spesielt de som er nærme 30. 

En på 29 kan da umulig ha noe til felles med ei på 19. Bare kvalmt og dumt, snakk om å vokse opp og finne seg en på sitt eget nivå, voksen og selvstendig. De fleste på 19 er enten russ iår eller de var russ i 2025. Det sier det meste. 

Anonymkode: 8d400...bb3

Jeg blir faktisk litt forbauset over at du ikke vet om noen. Jeg er fra Lørenskog og kjenner flere helt vanlige par som møttes da den ene var rundt 19 og den andre nærmere 30. At du ikke har sett det i din krets betyr ikke at det er «kvalmt og dumt» generelt, erfaringer varierer mer enn man kanskje liker å tro. Jeg bor riktig nok ikke i gokk akkurat, og det er mye av alt her.

Anonymkode: e925c...804

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

I din verden kanskje... Normale modne 30 årige menn flyr ikke etter 19 åringer. Hadde min 19 åring kommet hjem med en kjæreste på 30 hadde jeg spurt 30 åringen om hn ikke klarte  finne noen på egen alder. Og hadde mitt barn vært 30 åringen hadde jeg tenkt at jeg hadde feilet grovt som mor

At noe ikke er for deg personlig gjør det jo ikke unormalt eller umoralsk generelt. Og jeg synes det er litt rart å koble voksnes valg av partner til foreldreskap og «å ha feilet som mor», voksne mennesker tar egne valg, på godt og vondt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (11 timer siden):

Flink til å bruke KI du. 😁 Har du vurdert å lese dem gjennom i stedet?

Jeg har lest dem. Det er nettopp derfor jeg er så tydelig på hva de faktisk sier, og ikke sier. Hvis du mener at jeg har feiltolket artiklene, er du velkommen til å peke konkret på hva som er feil. Hvor i Collisson & De Leon står det at menn velger yngre fordi de ikke finner jevnaldrende partnere? Hvor i Botzet et al. trekkes det kausale slutninger om menns motiver eller strategier i valg av yngre partnere? Hvis svaret er «ingen steder», så er poenget mitt nettopp det: forskningen brukes her til å støtte en tolkning som går lenger enn det datagrunnlaget faktisk tillater.

Du skriver at når menn ikke finner noen i sitt eget aldersspenn, utvider de spennet og velger yngre. Ingen av de to artiklene viser dette. Collisson & De Leon (2020)  handler om hvordan folk vurderer "age-gap"-par, ikke hvorfor de dannes. Botzet et al. (2023) handler om preferanser rapportert i spørreskjema, ikke om faktisk datingadferd, strategier eller «nest beste»-valg.  Studiene beskriver hva folk foretrekker og hva folk tror om aldersgap i relasjoner. De konkluderer ikke med at menn i slike forhold er mindre modne, at de velger yngre av «nød» og at relasjonen derfor er problematisk. (ekstrapolert)

Når du bruker forskningen til å underbygge eller antyde slike påstander, legger du til egne vurderinger. Det er lov, men da er det ikke lenger «det forskningen viser». Poenget mitt er ikke at forskningen er irrelevant, men at disse studiene beskriver holdninger og preferanser, ikke årsaker, motiver eller relasjonsdynamikk. Det er et metodisk skille vi ikke kan viske ut uten å misbruke forskningen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At noe ikke er for deg personlig gjør det jo ikke unormalt eller umoralsk generelt. Og jeg synes det er litt rart å koble voksnes valg av partner til foreldreskap og «å ha feilet som mor», voksne mennesker tar egne valg, på godt og vondt.

En 19 åring er voksen kun på papiret. Ikke i hodet. Og en 29 åring som involverer seg med en på 19 må være veldig umoden. Sp umoden at jeg tenker at 19 åringen omtrent har bedt om å bli alenemor til en voksen mann som hun må gjøre alt for etter de har fått barn, for en sånn mann må garantert være mannebaby deluxe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 17.49):

Er forskjellen for stor?

Anonymkode: fd255...03b

Noen spesiell grunn til du lurer på dette?

Jeg var 26 år og min kone 18 når vi møttes, når vi ble sammen så var hun blitt 19 og jeg 27. Ble forlovet etter et par år, nå har vi vært gift i 16.år og har barn sammen..

Så tja, det går da vel an. Kommer helt ann på personene tenker jeg, hvor de er i livet og hva de er klare for.

Anonymkode: 4cc9b...29a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (8 timer siden):

En 19 åring er voksen kun på papiret. Ikke i hodet. Og en 29 åring som involverer seg med en på 19 må være veldig umoden. Sp umoden at jeg tenker at 19 åringen omtrent har bedt om å bli alenemor til en voksen mann som hun må gjøre alt for etter de har fått barn, for en sånn mann må garantert være mannebaby deluxe

Dette blir veldig grovsortering av mennesker basert på alder og antakelser. Du tegner et ganske ekstremt fremtidsbilde uten å kjenne verken personene eller dynamikken mellom dem. Jeg tenker at umodenhet, ansvar og respekt fordeler seg ikke ryddig etter fødselsår. Noen 19-åringer er mer reflekterte enn enkelte 29-åringer, og omvendt. Fordommer forklarer sjelden virkeligheten særlig godt. Jeg prøver å tenke minst mulig negativt om mennesker jeg aldri har møtt, særlig når de ikke har gjort noe alvorlig galt. Å tillegge folk de verste motivene på forhånd sier ofte mer om fordommer enn om virkelighet. Jeg tror samfunnet blir bedre av litt mer raushet og mindre automatisk mistenkeliggjøring.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette blir veldig grovsortering av mennesker basert på alder og antakelser. Du tegner et ganske ekstremt fremtidsbilde uten å kjenne verken personene eller dynamikken mellom dem. Jeg tenker at umodenhet, ansvar og respekt fordeler seg ikke ryddig etter fødselsår. Noen 19-åringer er mer reflekterte enn enkelte 29-åringer, og omvendt. Fordommer forklarer sjelden virkeligheten særlig godt. Jeg prøver å tenke minst mulig negativt om mennesker jeg aldri har møtt, særlig når de ikke har gjort noe alvorlig galt. Å tillegge folk de verste motivene på forhånd sier ofte mer om fordommer enn om virkelighet. Jeg tror samfunnet blir bedre av litt mer raushet og mindre automatisk mistenkeliggjøring.

Jo det fordeler seg mye etter fødselsår pga livserfaring. En på 29 bør ha mer livserfaring enn en p 19. Om ikke er det noe galt

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Noen spesiell grunn til du lurer på dette?

Jeg var 26 år og min kone 18 når vi møttes, når vi ble sammen så var hun blitt 19 og jeg 27. Ble forlovet etter et par år, nå har vi vært gift i 16.år og har barn sammen..

Så tja, det går da vel an. Kommer helt ann på personene tenker jeg, hvor de er i livet og hva de er klare for.

Anonymkode: 4cc9b...29a

Håper dere venta til hun ble over 20 før barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 3.21):

Vil påpeke nok en gang. 19 åringer får på vgs. De er russ. De er IKKE voksne

Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

De har vært myndige i 1 år og buksemyndige i 3 år.

Slipp de unge fri. 

Anonymkode: 78f36...19f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jo det fordeler seg mye etter fødselsår pga livserfaring. En på 29 bør ha mer livserfaring enn en p 19. Om ikke er det noe galt

Livserfaring øker ofte med alder, ja, men det betyr ikke at den er lik, sunn eller relevant for relasjoner. Folk lever veldig ulike liv, sykdom, ansvar, jobb, omsorg og motgang gir erfaring uavhengig av fødselsår. Å si at «det er noe galt» om erfaring ikke følger en fast aldersmal blir igjen en grov forenkling av mennesker.

• Liker 3
Skrevet

At 19-åringer kan gå på VGS eller være russ endrer ikke at de er voksne i juridisk og praktisk forstand. Voksenhet handler ikke om skoleløp eller russebukse, men om ansvar, samtykke og individuelle forskjeller. Å erklære alle 19-åringer som «ikke voksne» er igjen en grov generalisering.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

At 19-åringer kan gå på VGS eller være russ endrer ikke at de er voksne i juridisk og praktisk forstand. Voksenhet handler ikke om skoleløp eller russebukse, men om ansvar, samtykke og individuelle forskjeller. Å erklære alle 19-åringer som «ikke voksne» er igjen en grov generalisering.

Det at man er voksen i juridisk forstand gjør dem ikke modne nok for et forhold med en godt voksen. 

Skrevet

Livserfaring øker ofte med alder, ja, men det betyr ikke at den er lik, sunn eller relevant for relasjoner. Folk lever veldig ulike liv, sykdom, ansvar, jobb, omsorg og motgang gir erfaring uavhengig av fødselsår. Å si at «det er noe galt» om erfaring ikke følger en fast aldersmal blir igjen en grov forenkling av mennesker.

Det er veldig relevant faktisk

Skrevet

Når jeg ser noen av svarene, så tenker jeg at en del 19-åringer er mer modne enn godt voksne damer...

Anonymkode: fc5c7...cd6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg ser noen av svarene, så tenker jeg at en del 19-åringer er mer modne enn godt voksne damer...

Anonymkode: fc5c7...cd6

Fordi de lar seg groome av 30 åringer som stjeler deres ungdomstid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du sett hvor barnslig russen oppfører seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...