Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gaia skrev (49 minutter siden):

Sånn rent statistisk; hvordan tror du dynamikken i et forhold mellom en 19- årig kvinne, rett fra videregående og en mann med kanskje 10 år på baken i arbeidslivet vil fortone seg? Tror du det i majoriteten av tilfellene vil være 50/50?

Sånn rent statistisk: hvem kommer til å bestemme mest i et forhold der den ene kommer rett fra videregående, og kanskje aldri har bodd for seg selv, og en som har bodd for seg selv i 10 år?

Hvor mye erfaring og modenhet, sånn rent statistisk forventer du at en 19-åring har, og hvordan tenker du at denne mangelen på modenhet (for her kommer det til å være en mangel, det må du innrømme) vil påvirke dynamikken og relasjonen disse to i mellom?

Æsj er i aller høyeste grad en smaksvurdering. Kanskje fordi jeg er mor til en ung voksen og tenker på at noen som er 10 år eldre skal kjenne seg hag i det som for få år siden var et barn. Faktisk bare for ett år siden. 

Majoriteten av 19-åringer er på en reise der de skal frigjøre seg fra de voksne der hjemme, og de aller fleste studerer eller er lærlinger i denne alderen. Å gå rett inn i et forhold med en som er 10 år eldre, vil neppe være frigjørende. I alle fall ikke i majoriteten av tilfellene. 10 års aldersforskjell er MYE når den ene er 19, men ikke like mye når denne 19-åringen blir 25 og har skaffet seg erfaringer med å bo for seg selv, sørge for seg selv, ha opplevd litt annet enn bare det å bo hjemme sammen med familien sin etc.  

De aller fleste skjønner hvordan et sånn forhold vil kunne fungere. Det tror jeg til og med du gjør. Ut fra den tørre sakligheten i argumentasjonen din, tipper jeg at du er en mann som gjerne liker kvinner som er mye yngre enn deg selv. Gjennom argumentasjonen din, rettferdiggjør du dine preferanser, i stedet for at du tillater deg selv i å se det absurde i aldersforskjellen her. 

Når du spør «sånn rent statistisk», er det viktig å være ærlig: vi har ikke statistikk som sier at dynamikken i forhold mellom 19-åringer og 29-åringer i majoriteten av tilfellene er utnyttende, skjev eller styrt av den eldste. Det finnes forskning som peker på økt risiko for maktubalanse ved store aldersforskjeller tidlig i voksenlivet, ja, men risiko er ikke det samme som utfall. Det er nettopp derfor jeg hele tiden snakker om vurdering av dynamikk, ikke frikort eller forbud.

Hvem som «bestemmer mest» i et forhold avgjøres heller ikke automatisk av hvem som har bodd lengst alene eller vært lengst i arbeidslivet. Jeg har sett 19-åringer med sterke grenser og tydelig selvstendighet, og jeg har sett 30-åringer som er usikre, konfliktsky og lite tilpasningsorienterte. Alder øker sannsynligheten for erfaring, men den garanterer verken emosjonell modenhet eller sunn maktbruk.

Du har rett i én ting: en 19-åring har mindre livserfaring enn en 29-åring. Det har jeg aldri bestridt. Spørsmålet er hva man gjør med den erkjennelsen. Å erkjenne ulikhet er én ting. Å konkludere med at forholdet derfor «neppe er frigjørende» i de fleste tilfeller, uten å se individene, er noe annet. Det er en antakelse, ikke et faktum.

Når du til slutt går over til å spekulere i hvem jeg er, kjønn, alder og motiver, så beveger vi oss bort fra sak og over i person. Det setter jeg en grense for. Argumenter står eller faller på innholdet sitt, ikke på hvem du antar at avsenderen er. Å tillegge meg skjulte preferanser fordi jeg etterlyser nyanser, er ikke saklig kritikk.

Vi er faktisk egentlig enige om mye. 10 år er mer når man er 19 enn når man er 29. Ja, det finnes reelle risikofaktorer, og mange 19-åringer er i en sårbar frigjøringsfase. Jeg forstår godt at du skriver dette også som mor, og den bekymringen er legitim. Det er helt normalt å reagere instinktivt når man ser for seg sitt eget barn i en situasjon man selv ikke ville vært komfortabel med. Det betyr likevel ikke at den reaksjonen automatisk beskriver alle faktiske relasjoner korrekt.

Der vi er uenige, er at du gjør dette til en nesten forhåndsdømt dynamikk, mens jeg mener at voksne mennesker bør vurderes ut fra faktisk adferd, ikke antatt statistikk og magefølelse alene. Du har lov til å synes «æsj». Jeg mener bare at personlige aversjoner ikke er et tilstrekkelig grunnlag for bastante konklusjoner om andres forhold. Og der står vi nok igjen, litt uenige, men forhåpentligvis fortsatt på sak.

Anonymkode: 20dad...acc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 22.36):

Husker i første klasse på videregående så var det ei jente på 16 som ble sammen med en gutt på 28. Det var en ganske stor snakkis husker jeg, men virker som at hun ikke brydde seg til tross for kommentarer.

Anonymkode: 68482...478

Høres veldig spesielt ut. Hadde hun ikke foreldre?

Anonymkode: 5f8db...ca2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres veldig spesielt ut. Hadde hun ikke foreldre?

Hva har det med saken å gjøre? Tror du foreldrene hennes automatisk hadde greid å stoppe henne?

Nei

Anonymkode: 8f5a8...721

• Liker 1
Skrevet

Ja, forskjellen er for stor.

Anonymkode: 05355...794

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? Tror du foreldrene hennes automatisk hadde greid å stoppe henne?

Nei

Anonymkode: 8f5a8...721

Spurte jeg deg? Nei.

Og jo, er faktisk mange tenåringer som lytter til foreldrene sine når de _snakker_ med barna sine.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 17.49):

Er forskjellen for stor?

Anonymkode: fd255...03b

10 år forskjell har mye å si når man er ung (under 25) og når man er gammel (over 70). Så jeg vil si at 19 og 29 ikke er optimalt for parforhold, men kan sikkert fungere på andre områder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er vel drømmesituasjon for mange menn det der! 

Anonymkode: 5c723...d9a

Jeg er 39. Hvorfor skulle jeg IKKE benyttet sjansen til å ligge med en flott 19-åring? Hun er jo voksen. Mange digge 07`ere der ute.

Anonymkode: aa7b0...980

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 39. Hvorfor skulle jeg IKKE benyttet sjansen til å ligge med en flott 19-åring? Hun er jo voksen. Mange digge 07`ere der ute.

Det er de som er født fra 2005 til 2010 som er de diggeste nå. 16-21 er damenes prime.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er de som er født fra 2005 til 2010 som er de diggeste nå. 16-21 er damenes prime.

Jeg håper inderlig at dette ikke er den generelle holdningen til mine medmenn, fyfaen så ekkelt 🤮

Anonymkode: 698ab...732

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi er faktisk egentlig enige om mye. 10 år er mer når man er 19 enn når man er 29. Ja, det finnes reelle risikofaktorer, og mange 19-åringer er i en sårbar frigjøringsfase. Jeg forstår godt at du skriver dette også som mor, og den bekymringen er legitim. Det er helt normalt å reagere instinktivt når man ser for seg sitt eget barn i en situasjon man selv ikke ville vært komfortabel med. Det betyr likevel ikke at den reaksjonen automatisk beskriver alle faktiske relasjoner korrekt.

Der vi er uenige, er at du gjør dette til en nesten forhåndsdømt dynamikk, mens jeg mener at voksne mennesker bør vurderes ut fra faktisk adferd, ikke antatt statistikk og magefølelse alene. Du har lov til å synes «æsj». Jeg mener bare at personlige aversjoner ikke er et tilstrekkelig grunnlag for bastante konklusjoner om andres forhold. Og der står vi nok igjen, litt uenige, men forhåpentligvis fortsatt på sak.

Du har helt rett i det jeg har hevet ut i første avsnittt. Dette er nok mer et emosjonelt forsvar fra min side, men samtidig er det noe med prinsippet her. Er det virkelig ålreit at en 29-åring finner seg ei dame som kommer rett fra videregående? Hvor moden er han da? Hvorfor finner han seg heller ikke ei dame på sin egen alder? Mange som finner seg yngre og mindre modne damer gjør det, fordi de ikke greier å skaffe seg damer på sin egen alder (og dette er det forsket på). 

Og på andre utheving har du også helt rett, men kanskje ikke i aldersspennet 19-29, men heller litt over 20 og litt over 30. Noen ekstra år på baken etter vgs. gjør ganske mye for de aller fleste når det kommer både til modning og selvhevdelse, noe man bør ta me di betraktningen når man skal diskutere aldersforskjeller. Det jevner seg ut, dess eldre man blir, heldigvis. 

Skrevet
Gaia skrev (31 minutter siden):

Mange som finner seg yngre og mindre modne damer gjør det, fordi de ikke greier å skaffe seg damer på sin egen alder (og dette er det forsket på). 

Kan du vise til konkrete studier?

Anonymkode: fc5c7...cd6

• Nyttig 1
Skrevet
Søgni skrev (På 3.2.2026 den 22.53):

Etter min svogerforskning: Ja. Dette er et massivt, rødt flagg. Og når denne 19-åringen er 29 selv, så skjønner hun det selv. Ja - jeg skriver hun, for det er oftest hun som er 19, og 29-åringen er oftest en han. 

Jeg syns det er forskjell på 19 og 29 og eksempelvis 30 og 40. Som 19-åring har du oftest ikke fullført utdanning, du har en løs tilknytning til arbeidslivet, du har oftest langt mindre penger og ressurser å stille opp med mot en 29-åring, og du er mer naiv og  mer utsatt for å komme i et skjevt maktforhold med en 29-åring enn om du var 29 og traff noen på 39. Oftest så "er disse 19-åringene så voksne for alderen", men mine observasjoner er at det oftere er snakk om at du har så mye negativ livserfaring at du er mindre i stand til å stå i en likestilt relasjon med noen som er ti år eldre som 19-åring, enn de uten denne "voksenheten for alderen". 

skjønner veldig godt hva du peker på, og jeg er faktisk enig i en del av bekymringen din, men ikke i konklusjonen om at dette i seg selv er et massivt rødt flagg. Jeg er 23 år og sammen med en mann som er 9 år eldre enn meg. Vi ble sammen i fjor. Og ja, jeg har tenkt mye på makt, livsfase, økonomi, erfaring og alt det der, både før og underveis. Så dette er ikke et «rosa skylapper»-svar altså 😊 Du har helt rett i at 19 og 29 ofte er to veldig ulike livssituasjoner. Det er forskjell på å være midt i utdanning, kanskje bo hjemme, være ny i voksenlivet, og å være etablert, ferdigutdannet og økonomisk trygg. Den asymmetrien kan skape skjeve maktforhold. Ingen uenighet der. Men der jeg mener du går litt for langt, er når dette nesten behandles som en slags naturlov, som at 19 + 29 = problem. Det finnes maktubalanser i nesten alle forhold. Økonomi, psykisk helse, tidligere traumer, personlighet, sosial kapital, kjønn, kultur osv. alder er bare én av mange variabler. Jeg vet om 22-åringer som blir totalt overkjørt av jevnaldrende kjærester, og 19-åringer som er ekstremt tydelige på grenser og egne behov.

Argumentet om «så voksen for alderen» misbrukes ofte, ja, enig i det. Men det betyr ikke at all modenhet hos unge kvinner kommer av traumer eller negativ livserfaring. Noen har faktisk hatt trygge oppvekster, gode rollemodeller og sterk selvfølelse. Det er litt reduktivt å anta det motsatte hver gang. jeg vil snu litt på perspektivet. I mitt forhold er det nettopp aldersforskjellen som gjør det trygt. Han har ikke behov for å konkurrere, kontrollere eller «forme» meg. Han er ferdig med den fasen. Jeg blir ikke sett på som et prosjekt, men som en partner. Det opplever jeg som veldig annerledes enn flere forhold jeg hadde med jevnaldrende menn. Det jeg mener er viktigere enn alder, er f.eks om den yngste har reell frihet til å si nei? Er det rom for uenighet uten sanksjoner? Er det økonomisk og sosial selvstendighet (eller støtte til å oppnå den) eller blir forskjellen brukt mot den ene, eller bare erkjent?

Jeg synes det er bra at vi er årvåkne altså, spesielt når unge mennesker kan bli utnyttet. Men jeg tror vi mister noe viktig hvis vi automatisk mistenkeliggjør alle par med aldersforskjell, særlig når det ofte er kvinner som implisitt fremstilles som enten naive eller skadet. 19 og 29 kan være problematisk i noen tilfeller. men det er ikke automatisk et rødt flagg etter min mening. Og ja, noen av oss unge kvinner vet faktisk veldig godt hva vi går inn i 💛 Og helt ærlig, hvis vi virkelig vil beskytte unge kvinner, burde vi kanskje snakke minst like mye om dynamikk som om fødselsår. Synes jeg da :)

Anonymkode: bd996...6d4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 18.53):

Tvilsom type

M30

Anonymkode: 698ab...732

AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 18.58):

Ja. Han må være utrolig umoden.

Anonymkode: 20895...cdd

AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 19.21):

Ja, det er så vanvittig mye som skjer av utvikling på akkurat de årene der + at man er totalt ulike steder i livet. Kan ikke forstå hva en 29åring skal ha til felles med en 19-åring, med mindre hen er lite utviklet/emosjonelt moden.

Anonymkode: 19cb0...080

Jeg forsøker meg på et slags "samlesvar." Jeg ser disse innleggene får en god del upvotes, og det får meg til å reagere litt kjenner jeg. Jeg synes det er verdt å stoppe litt opp ved hvordan vi omtaler mennesker vi faktisk ikke kjenner. Å kalle noen «tvilsom type», «utrolig umoden» eller anta lav emosjonell utvikling, utelukkende basert på alder og en kort beskrivelse, er nettopp forhåndsdømming. Det er ikke analyse av et forhold, det er karakterdom over et menneske vi ikke har sett i samspill med noen. Joda, det skjer mye utvikling mellom 19 og 29. Det er det ingen uenighet om. Men det følger ikke automatisk av det at den eldste parten er umoden, at relasjonen er tom for felles verdier, eller at motivene er problematiske. Det er en antakelse, ikke et faktum.

Argumentet «hva kan de ha til felles?» brukes ofte, men bygger på en ganske snever forståelse av hva felleskap i et forhold faktisk er. Mange par bindes sammen av verdier, humor, interesser, kommunikasjon og følelsesmessig trygghet, ikke av identisk livsfase eller lik CV. Å være «på samme sted i livet» kan bety mange ting, og ikke alle følger samme tidslinje. Det jeg savner i mange av disse svarene, er nysgjerrighet. Som f.eks hvordan han behandler henne. Hvordan tar de beslutninger sammen? Har hun rom til å vokse, utvikle seg og være selvstendig? Det er disse spørsmålene som sier noe om sunnhet og modenhet, ikke etiketter festet på forhånd.

Vi får ikke et tryggere samfunn av å møte ukjente mennesker med skepsis og mistenkeliggjøring som utgangspunkt. Vi får et varmere samfunn av å kombinere kritisk tenkning med åpenhet, og av å skille mellom reell bekymring og automatiske dommer. Å problematisere aldersforskjeller er legitimt. Å konkludere med at et menneske er «tvilsomt» eller «lite utviklet» uten innsikt i faktisk adferd, er noe annet. Og etter mitt syn langt mindre konstruktivt, både for debatten og for menneskene den handler om.

Gaia skrev (4 timer siden):

Du har helt rett i det jeg har hevet ut i første avsnittt. Dette er nok mer et emosjonelt forsvar fra min side, men samtidig er det noe med prinsippet her. Er det virkelig ålreit at en 29-åring finner seg ei dame som kommer rett fra videregående? Hvor moden er han da? Hvorfor finner han seg heller ikke ei dame på sin egen alder? Mange som finner seg yngre og mindre modne damer gjør det, fordi de ikke greier å skaffe seg damer på sin egen alder (og dette er det forsket på). 

Og på andre utheving har du også helt rett, men kanskje ikke i aldersspennet 19-29, men heller litt over 20 og litt over 30. Noen ekstra år på baken etter vgs. gjør ganske mye for de aller fleste når det kommer både til modning og selvhevdelse, noe man bør ta me di betraktningen når man skal diskutere aldersforskjeller. Det jevner seg ut, dess eldre man blir, heldigvis. 

Takk for et mer nyansert innlegg, det setter jeg pris på, og jeg opplever at vi nærmer oss hverandre her. Du stiller noen helt legitime prinsipielle spørsmål, og jeg skal prøve å gi et godt svar. Det er relevante ting å undersøke, så absolutt. I noen tilfeller kan svaret absolutt være problematisk: behov for kontroll, lav emosjonell modenhet, eller vansker med å fungere i jevnaldrende relasjoner. Jeg skal ikke påstå sånt som dette aldri har skjedd. Det finnes forskning som peker i den retningen for noen menn, og det bør ikke avfeies. Samtidig er det viktig å være presis også her: forskningen sier ikke at dette gjelder alle menn som er sammen med yngre kvinner, men at det er en overrepresentasjon av visse trekk i enkelte grupper. Overrepresentasjon er ikke det samme som årsak eller automatikk. Det er derfor jeg hele tiden vender tilbake til vurdering av faktisk dynamikk, ikke bare motivantakelser.

Når du spør «hvor moden er han da?», mener jeg svaret må finnes i hvordan han opptrer: respekterer han hennes autonomi?Oppmuntrer han henne til utdanning, jobb og egne relasjoner? Tåler han uenighet og grenser, eller søker han bekreftelse og overtak? Dette er naturlig å dykke inn i, tenker jeg. Det er her skillet går for meg. Alder kan gi en pekepinn, men adferd gir svaret. Jeg er også enig med deg i det siste du skriver. Noen ekstra år etter videregående utgjør ofte en betydelig forskjell i selvstendighet, erfaring og selvhevdelse for de fleste. Derfor oppleves aldersforskjeller mindre problematiske jo eldre begge er. Det er et poeng jeg synes er både rimelig og viktig.

Der jeg fortsatt er uenig, er når dette glir over i at forhold i aldersspennet 19-29 nærmest implisitt blir sett på som ugreie eller «umodne» på den eldste partens vegne. Prinsippdiskusjonen er legitim, men den kan ikke erstatte vurdering av konkrete mennesker og konkrete relasjoner. Jeg tror dog egentlig vi er ganske enige om kjernen, nemlig at unge voksne bør beskyttes mot utnyttelse. Aldersforskjeller tidlig i voksenlivet krever ekstra bevissthet, og magefølelse og statistisk risiko kan gi grunn til å være kritisk, men ikke til å dømme i forkant. At dette «jevner seg ut» med alder, er vi helt på linje om. Og det er kanskje der nyansen ligger: forsiktighet, ikke fordømmelse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forsøker meg på et slags "samlesvar." Jeg ser disse innleggene får en god del upvotes, og det får meg til å reagere litt kjenner jeg. Jeg synes det er verdt å stoppe litt opp ved hvordan vi omtaler mennesker vi faktisk ikke kjenner. Å kalle noen «tvilsom type», «utrolig umoden» eller anta lav emosjonell utvikling, utelukkende basert på alder og en kort beskrivelse, er nettopp forhåndsdømming. Det er ikke analyse av et forhold, det er karakterdom over et menneske vi ikke har sett i samspill med noen. Joda, det skjer mye utvikling mellom 19 og 29. Det er det ingen uenighet om. Men det følger ikke automatisk av det at den eldste parten er umoden, at relasjonen er tom for felles verdier, eller at motivene er problematiske. Det er en antakelse, ikke et faktum.

Argumentet «hva kan de ha til felles?» brukes ofte, men bygger på en ganske snever forståelse av hva felleskap i et forhold faktisk er. Mange par bindes sammen av verdier, humor, interesser, kommunikasjon og følelsesmessig trygghet, ikke av identisk livsfase eller lik CV. Å være «på samme sted i livet» kan bety mange ting, og ikke alle følger samme tidslinje. Det jeg savner i mange av disse svarene, er nysgjerrighet. Som f.eks hvordan han behandler henne. Hvordan tar de beslutninger sammen? Har hun rom til å vokse, utvikle seg og være selvstendig? Det er disse spørsmålene som sier noe om sunnhet og modenhet, ikke etiketter festet på forhånd.

Vi får ikke et tryggere samfunn av å møte ukjente mennesker med skepsis og mistenkeliggjøring som utgangspunkt. Vi får et varmere samfunn av å kombinere kritisk tenkning med åpenhet, og av å skille mellom reell bekymring og automatiske dommer. Å problematisere aldersforskjeller er legitimt. Å konkludere med at et menneske er «tvilsomt» eller «lite utviklet» uten innsikt i faktisk adferd, er noe annet. Og etter mitt syn langt mindre konstruktivt, både for debatten og for menneskene den handler om.

Takk for et mer nyansert innlegg, det setter jeg pris på, og jeg opplever at vi nærmer oss hverandre her. Du stiller noen helt legitime prinsipielle spørsmål, og jeg skal prøve å gi et godt svar. Det er relevante ting å undersøke, så absolutt. I noen tilfeller kan svaret absolutt være problematisk: behov for kontroll, lav emosjonell modenhet, eller vansker med å fungere i jevnaldrende relasjoner. Jeg skal ikke påstå sånt som dette aldri har skjedd. Det finnes forskning som peker i den retningen for noen menn, og det bør ikke avfeies. Samtidig er det viktig å være presis også her: forskningen sier ikke at dette gjelder alle menn som er sammen med yngre kvinner, men at det er en overrepresentasjon av visse trekk i enkelte grupper. Overrepresentasjon er ikke det samme som årsak eller automatikk. Det er derfor jeg hele tiden vender tilbake til vurdering av faktisk dynamikk, ikke bare motivantakelser.

Når du spør «hvor moden er han da?», mener jeg svaret må finnes i hvordan han opptrer: respekterer han hennes autonomi?Oppmuntrer han henne til utdanning, jobb og egne relasjoner? Tåler han uenighet og grenser, eller søker han bekreftelse og overtak? Dette er naturlig å dykke inn i, tenker jeg. Det er her skillet går for meg. Alder kan gi en pekepinn, men adferd gir svaret. Jeg er også enig med deg i det siste du skriver. Noen ekstra år etter videregående utgjør ofte en betydelig forskjell i selvstendighet, erfaring og selvhevdelse for de fleste. Derfor oppleves aldersforskjeller mindre problematiske jo eldre begge er. Det er et poeng jeg synes er både rimelig og viktig.

Der jeg fortsatt er uenig, er når dette glir over i at forhold i aldersspennet 19-29 nærmest implisitt blir sett på som ugreie eller «umodne» på den eldste partens vegne. Prinsippdiskusjonen er legitim, men den kan ikke erstatte vurdering av konkrete mennesker og konkrete relasjoner. Jeg tror dog egentlig vi er ganske enige om kjernen, nemlig at unge voksne bør beskyttes mot utnyttelse. Aldersforskjeller tidlig i voksenlivet krever ekstra bevissthet, og magefølelse og statistisk risiko kan gi grunn til å være kritisk, men ikke til å dømme i forkant. At dette «jevner seg ut» med alder, er vi helt på linje om. Og det er kanskje der nyansen ligger: forsiktighet, ikke fordømmelse.

Folk må få tenke at noen som går etter en ung person når de selv er fullvoksen er rart.

Det er faktisk ikke helt bra hvor himla involvert og engasjert du var da i å beskytte dette. Novelle. 
Si du elsker tenåringer som voksen i 1000 ord.

Anonymkode: 1fc04...027

• Nyttig 2
Skrevet

Naboen her er 45 og han er sammen med ei på 19. ja vi alle reagerer. Hun har noen diagnoser. Så han utnytter henne helt sikkert. Jeg fatter ikke hva han eller han du snakker med har til felles med ei som er så ung. Sex tenker jeg da. Hadde hun vært eldre så hadde jeg ikke reagert på 10 års aldersforskjell. For da har hun mere erfaring i livet. Jeg som mor hadde prøvd å snakke fornuft til dem begge to. Har ei selv på 20. og hvis hun hadde kommet og sagt at hun hadde møtt en på 30 så hadde jeg reagert. 

Anonymkode: 5c9b3...42e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk må få tenke at noen som går etter en ung person når de selv er fullvoksen er rart.

Det er faktisk ikke helt bra hvor himla involvert og engasjert du var da i å beskytte dette. Novelle. 
Si du elsker tenåringer som voksen i 1000 ord.

Anonymkode: 1fc04...027

Folk får absolutt mene at det er rart. Det har jeg aldri forsøkt å ta fra noen. Å synes noe er ubehagelig, fremmed eller feil for en selv, er helt legitimt. Det jeg reagerer på, og som jeg svarer på, er når meninger glir over i personangrep, insinuasjoner og seksualiserte anklager mot folk man ikke kjenner. Det er to forskjellige ting. Når du nå går fra å diskutere aldersforskjeller til å antyde at jeg «elsker tenåringer», så bekrefter du egentlig poenget mitt ganske godt, dette har sluttet å handle om sak, og begynt å handle om å mistenkeliggjøre motdebattanter. Det er en grense jeg setter.

At jeg skriver langt og grundig, handler ikke om å «beskytte» noen gruppe, men om å forsøke å holde en diskusjon faktabasert og nyansert i stedet for moralsk ladet og polariserende. Lengde er ikke det samme som forsvar, det er bare argumentasjon. Jeg har vært tydelig hele veien på at aldersforskjeller kan innebære risiko, at 19-29 er et spenn jeg ikke motsetter meg at mange har et ekstra kritisk blikk på, og at utnyttelse, kontroll og skjev makt er uakseptabelt.

Det jeg ikke aksepterer, er at man automatisk gjør folk suspekte, umodne eller seksuelt avvikende fordi de ikke passer inn i ens eget komfortområde. Du kan gjerne mene at det er rart. Du kan gjerne mene at du ikke ville akseptert det for deg selv eller dine. Men når du begynner å tillegge andre skjulte seksuelle motiver, meg inkludert, fordi de etterlyser nyanser, da er vi ferdige med saklig debatt. Hvis du vil diskutere prinsipper og risiko videre, er jeg med. Hvis det skal handle om å kaste insinuasjoner, så er jeg ikke interessert.

Der setter jeg streken.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er forskjellen for stor?

Jeg vet om flere som har holdt på med menn på den alderen da vi var 19 år og nå, som de er noe eldre, så beskriver de aller fleste at det føltes som et overgrep av disse mennene. Jeg vet om et tilfelle der begynte å sende skjermdump av meldinger til arbeidsgiver, venner og familie - han fikk ikke så veldig fint rykte, for å si det pent. Og mine personlig tanker er at eldre menn som løper etter jenter går på videregående er mentalt tilbakestående. 

Anonymkode: 60184...217

• Nyttig 2
Skrevet

Hvordan to vilt fremmede mennesker velger å leve sine liv kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: ee2cb...5a6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet om flere som har holdt på med menn på den alderen da vi var 19 år og nå, som de er noe eldre, så beskriver de aller fleste at det føltes som et overgrep av disse mennene. Jeg vet om et tilfelle der begynte å sende skjermdump av meldinger til arbeidsgiver, venner og familie - han fikk ikke så veldig fint rykte, for å si det pent. Og mine personlig tanker er at eldre menn som løper etter jenter går på videregående er mentalt tilbakestående. 

Anonymkode: 60184...217

Min mening er at jeg tror det er viktig å skille mellom dårlige erfaringer og å gjøre dem til en universell og objektiv sannhet. Sier ikke med dette at det gjelder bare deg. At noen har opplevd relasjoner som ubehagelige eller grenseløse betyr ikke at alle forhold med aldersforskjell er overgrep eller bygger på utnyttelse. Greit å ha i bakhodet synes jeg. Jeg tenker at en 19-åring er myndig og kan selv vurdere hvem hun vil være sammen med, akkurat som andre voksne, og mange i slike forhold beskriver dem som trygge, respektfulle og gjensidig ønsket. Å stemple menn som automatisk «mentalt tilbakestående» basert på alder alene bidrar mest til stigmatisering, ikke nyansering eller reell beskyttelse av unge mennesker. Det er adferd, maktmisbruk og manglende respekt som bør kritiseres, ikke aldersforskjeller i seg selv.

Anonymkode: e925c...804

• Liker 2
Skrevet

Er forskjellen for stor?

Ja det syns jeg

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...