Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er da ikke helt uvanlig med 10 års aldersforskjell!  

Anonymkode: bff10...629

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holdt på med en på 30 når jeg var 19 , når jeg tenker på det nå så var der jo ganske sykt av han 🙈

Anonymkode: bfac9...1fe

• Liker 2
Skrevet

Etter min svogerforskning: Ja. Dette er et massivt, rødt flagg. Og når denne 19-åringen er 29 selv, så skjønner hun det selv. Ja - jeg skriver hun, for det er oftest hun som er 19, og 29-åringen er oftest en han. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er forskjell på 19 og 29 og eksempelvis 30 og 40. Som 19-åring har du oftest ikke fullført utdanning, du har en løs tilknytning til arbeidslivet, du har oftest langt mindre penger og ressurser å stille opp med mot en 29-åring, og du er mer naiv og  mer utsatt for å komme i et skjevt maktforhold med en 29-åring enn om du var 29 og traff noen på 39. Oftest så "er disse 19-åringene så voksne for alderen", men mine observasjoner er at det oftere er snakk om at du har så mye negativ livserfaring at du er mindre i stand til å stå i en likestilt relasjon med noen som er ti år eldre som 19-åring, enn de uten denne "voksenheten for alderen". 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja jeg syns det. Men jeg møtte min mann da jeg var 20 år gammel. Han var 34. Vi var sammen i 20 år og er enda kjempegode venner og prater på telefon daglig. 

Endret av Sitronterte
Skrevet

110% innafor

Anonymkode: 8d1fd...e20

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er forskjellen for stor?

Anonymkode: fd255...03b

Hvis jeg hadde vært i samme situasjon, hadde jeg iallefall ikke spurt KG..
Jeg hadde nok spurt dama først.. og så mora og faren, bestemora og bestefaren, onkler og tanter😅
7 tomler opp, burde rekke i massevis..
Tør du å gjøre det samme TS? Hvis ikke, er hun for ung😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er noe annet når begge er voksne. Og selv da har jeg erfart at det er for mye.

Anonymkode: e8456...94e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De neste visdomsordene kommer nå.

Trodde hun, da hun var 19. Han fortsatte å tenke det ut livet. Han hadde litt gammel pikk, og hun lærte ikke noe hun ikke lærte med andre og det hun lærte best av var fra en tilfeldig YouTube dame. Hun ble kjempe kvalm av tanken på han eldre da hun så småttis ansiktene til tenåringer da hun bikka 30.  Det satt en stopper på 3 år hvor hun ikke taklet å date noen, men hun skaffet seg katt og hadde det kjempe koselig hjemme denne tiden. Så traff hun en normal mann som ikke liker tenåringer da hun ble 34 selv. Namaste. 

Anonymkode: 1fc04...027

Så å treffe den man sannsynligvis ønsker å få barn med først når man er 34? Sov du i biologitimene på skolen? Kvinners fruktbarhet faller fra ca 30 årsalderen,  raskere etter 35. Så din "oppskrift" er direkte naturstridig. Mens hun på 19 har noen år på seg til å bli ferdig med utdannelse, og til å bygge opp forholdet, så kan hun begynne å få barn når hun er rundt 25, som er rimelig optimalt. Mannen er da midt i 30 årene, og økonomien er forhåpentligvis stabil og god.

Det snakkes jo i mange sammenhenger om at menn ikke er fullt kognitivt/ emosjonelt utviklet før rundt 25, så at han er noe eldre burde vel være positivt, eller?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun får godt med pikk og blir lært opp på en god måte. 
Så går begge videre i livet. 

Dagens visdomsord 

Anonymkode: 78f36...19f

Gammelt jungelord. 

Anonymkode: 00e52...b8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal folk absolutt drive å mene noe om hva andres forhold? Har dere virkelig så lite meningsfulle liv selv? De er begge myndige individer som tar sine egne avgjørelser for sine liv. 

Anonymkode: e81db...12d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ok. Kvinner blir tidlig voksne

Anonymkode: b6428...f30

Nei det blir kvinner så absolutt ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er forskjellen for stor?

Jeg tenker at spørsmålet ikke kan besvares generelt, uten å se på menneskene det faktisk gjelder.

Alder i seg selv sier noe om livsfase og erfaring, men den sier ikke alt om modenhet, verdier, kommunikasjonsevne eller hvordan et forhold faktisk fungerer i praksis. En 19-åring er ikke automatisk naiv eller uten grenser, og en 29-åring er ikke automatisk kontrollerende eller «ute etter noe». Slike antakelser blir fort mer fordommer enn omsorg. Det viktigste i et forhold er etter mitt syn frivillighet, gjensidig respekt, likeverd, god kommunikasjon, og at begge faktisk har det bra over tid

Hvis disse tingene er til stede, blir aldersforskjellen sekundær. Jeg synes også det er verdt å være presis på fakta: det er fullt lovlig for to voksne mennesker på 19 og 29 å være sammen. Forskning viser dessuten at aldersforskjeller i seg selv ikke er en god prediktor for om et forhold blir sunt eller usunt, det er maktbruk, kontroll, sjalusi og dårlig kommunikasjon som er risikofaktorer, ikke fødselsår. Når det er sagt, ja, aldersforskjeller kan innebære utfordringer. Ulik livssituasjon, tempo og forventninger kan skape friksjon. Men det gjelder også par på samme alder. Forskjellen er at vi ofte problematiserer det ene mer enn det andre.

Jeg reagerer litt på retorikken som antyder at voksne kvinner ikke er i stand til å ta egne valg, eller at alle eldre partnere har skjulte motiver. Det er mulig å være kritisk uten å frata folk handlekraft eller verdighet.

jeg mener ikke at «alt er uproblematisk bare fordi det er lovlig». Men jeg mener heller ikke at aldersforskjeller automatisk er et rødt flagg. Hvert forhold må vurderes på egne premisser, ikke dømmes på forhånd.

Anonymkode: 20dad...acc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det blir feil. Men ikke pga. de rene tall for aldersforskjell, men at de nok er på helt forskjellige modenhetsnivåer. Ingen av dem får det de ønsker, og han berøver henne for en fin periode i hennes liv. Var det min datter, hadde nok han fått høre at han bør pelle seg vekk... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at spørsmålet ikke kan besvares generelt, uten å se på menneskene det faktisk gjelder.

Alder i seg selv sier noe om livsfase og erfaring, men den sier ikke alt om modenhet, verdier, kommunikasjonsevne eller hvordan et forhold faktisk fungerer i praksis. En 19-åring er ikke automatisk naiv eller uten grenser, og en 29-åring er ikke automatisk kontrollerende eller «ute etter noe». Slike antakelser blir fort mer fordommer enn omsorg. Det viktigste i et forhold er etter mitt syn frivillighet, gjensidig respekt, likeverd, god kommunikasjon, og at begge faktisk har det bra over tid

Hvis disse tingene er til stede, blir aldersforskjellen sekundær. Jeg synes også det er verdt å være presis på fakta: det er fullt lovlig for to voksne mennesker på 19 og 29 å være sammen. Forskning viser dessuten at aldersforskjeller i seg selv ikke er en god prediktor for om et forhold blir sunt eller usunt, det er maktbruk, kontroll, sjalusi og dårlig kommunikasjon som er risikofaktorer, ikke fødselsår. Når det er sagt, ja, aldersforskjeller kan innebære utfordringer. Ulik livssituasjon, tempo og forventninger kan skape friksjon. Men det gjelder også par på samme alder. Forskjellen er at vi ofte problematiserer det ene mer enn det andre.

Jeg reagerer litt på retorikken som antyder at voksne kvinner ikke er i stand til å ta egne valg, eller at alle eldre partnere har skjulte motiver. Det er mulig å være kritisk uten å frata folk handlekraft eller verdighet.

jeg mener ikke at «alt er uproblematisk bare fordi det er lovlig». Men jeg mener heller ikke at aldersforskjeller automatisk er et rødt flagg. Hvert forhold må vurderes på egne premisser, ikke dømmes på forhånd.

Den sier noe om modenhet og erfaring jo herregud.

jeg er en over gjennomsnittlig fornuftig person. Lærte tidlig at alkohol er skadelig for kroppen, så skadene oppførsel av visse russ hadde, så gjennom dop, omtalt godt og pliktoppfyllende for eksempel. 
Deg var meg da, under 19 år. Betyr det at en mann på 34 skulle fått meg? Eh NEI

Betyr det at det ikke er en forskjell til nå når jeg er bikket 30? Jeg er eldre for å si det sånn og er enda smartere nå. Jeg var smart nok til å ikke stole på de creepy menn, til å ikke begynne med dop, til å ikke falle for knep mobbere kom med mot andre, til å stå imot gruppepress, til å gjøre som jeg skulle, til å forstå det vi skulle lære, men så kommer kjærligheten. Visste jeg hva jeg følte? Nei. 

Ikke kødd med de unge. Å være lur er ikke å ha erfaring, heller ikke å være utviklet som seg. Det fratar også ny i verden stadiet hvor hun skal forme sin fremtid å være med noen som allerede er langt der borte. Selv uten utdanning som voksen er man voksen. I tillegg ser de unge ut så det er fundementalt galt. 

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor syns jeg 

Anonymkode: 450d9...2e8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jepp. 

Anonymkode: f9fc1...c23

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere ser ut som barn. Det er greit hun liker han, men den andre veien er virkelig forstyrrende. 

Hvor gammel er du nå og ser du på tenåringer? Ser du hvordan tenåringer kan flørte? Lytter du når de sitter å prater? Tenker du deg er normalt for en på over 30?

Det har et navn også, noe på h og fil men husker ikke og ønsker ikke, hva heter det når man liker tenåringer i google søket mitt lol.

Her mener jeg det er viktig å roe litt ned og være presis, både språklig og faktamessig.

For det første, å antyde at en person som er sammen med en 19-åring driver med noe som «har et navn på h og fil» er en alvorlig anklage. La oss rydde i begrepene: hebefili brukes om seksuell tiltrekning primært rettet mot tidlig pubertale ungdommer, altså typisk 11-14-åringer. Det er ikke en diagnose i ICD eller DSM, og det brukes ikke om forhold til unge voksne. En 19-åring faller utenfor dette begrepet. Å trekke hebefili inn i en diskusjon om to juridisk voksne mennesker er derfor faglig feil, og bidrar til å blande sammen helt ulike problemstillinger.

At du opplever tenåringer som umodne i språk, flørting og væremåte i dag, er helt normalt, mange gjør det når de blir eldre. Men igjen, din subjektive opplevelse er ikke et universelt fasitsvar på hva som er «forstyrrende» eller «unormalt» for alle andre. Det blir også en logisk brist her. Du aksepterer at hun kan like ham, men nekter for at han kan like henne, uten automatisk å ha noe galt ved seg. Det impliserer at voksne kvinner mangler agens, mens menn alltid har skjulte motiver. Det er et syn jeg ikke deler, og som heller ikke støttes av fakta.

Ingen sier at alle på over 30 bør date 19-åringer. Ingen sier at det alltid er uproblematisk. Men å gå rett til seksualiserte kategoriseringer og moralske anklager, fremfor å se på samtykke, respekt og faktisk dynamikk i forholdet, er ikke saklig kritikk.

Vi kan diskutere aldersforskjeller uten å demonisere mennesker eller feilbruke alvorlige begreper. Det skylder vi både unge, voksne - og ikke minst debatten.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Den sier noe om modenhet og erfaring jo herregud.

jeg er en over gjennomsnittlig fornuftig person. Lærte tidlig at alkohol er skadelig for kroppen, så skadene oppførsel av visse russ hadde, så gjennom dop, omtalt godt og pliktoppfyllende for eksempel. 
Deg var meg da, under 19 år. Betyr det at en mann på 34 skulle fått meg? Eh NEI

Betyr det at det ikke er en forskjell til nå når jeg er bikket 30? Jeg er eldre for å si det sånn og er enda smartere nå. Jeg var smart nok til å ikke stole på de creepy menn, til å ikke begynne med dop, til å ikke falle for knep mobbere kom med mot andre, til å stå imot gruppepress, til å gjøre som jeg skulle, til å forstå det vi skulle lære, men så kommer kjærligheten. Visste jeg hva jeg følte? Nei. 

Ikke kødd med de unge. Å være lur er ikke å ha erfaring, heller ikke å være utviklet som seg. Det fratar også ny i verden stadiet hvor hun skal forme sin fremtid å være med noen som allerede er langt der borte. Selv uten utdanning som voksen er man voksen. I tillegg ser de unge ut så det er fundementalt galt. 

Jeg er enig i én ting: alder sier noe om erfaring og modenhet. Det har jeg heller ikke benektet. Det jeg reagerer på, er når det brukes som et absolutt argument for at bestemte forhold per definisjon er feil eller skadelige.

Du bruker deg selv som eksempel, og det er helt fair, men det er nettopp et personlig eksempel. At du ikke ville vært komfortabel med en 34-åring da du var under 19, betyr ikke at alle 19-åringer nødvendigvis er i samme situasjon, eller at alle eldre partnere er «creepy». Det er her generaliseringen kommer inn.

Når du skriver «ikke kødd med de unge», er vi faktisk helt enige i prinsippet. Ingen skal utnyttes, presses eller manipuleres. Men igjen, det er handlingene som avgjør, ikke tallet i passet. En relasjon er ikke automatisk utnyttende fordi det er ti års aldersforskjell, på samme måte som et jevnaldrende forhold ikke automatisk er trygt.

Det er også et par faktuelle ting jeg vil korrigere: en 19-åring er juridisk voksen og har rett til å ta egne valg, også valg andre kan være uenige i. Det finnes ikke grunnlag for å hevde at unge voksne «fratas muligheten til å forme fremtiden» bare fordi de er i et forhold med noen eldre. Mange former livet sitt sammen med en partner, uansett alder. Å si at det er «fundamentalt galt» fordi unge «ser unge ut», beveger seg bort fra saklig argumentasjon og over i moralsk smak, det er noe annet enn fakta.

Du skriver også at det å være lur ikke er det samme som å ha erfaring, og der er jeg enig. Poenget mitt er nettopp at både erfaring, modenhet og sårbarhet varierer enormt fra person til person. Derfor blir det for enkelt å trekke bastante konklusjoner basert på alder alene.

Jeg opplever innlegget ditt som engasjert, men også ganske absolutt i formen. Det er greit å advare mot risiko og være kritisk, det er ikke greit å implisere at voksne kvinner ikke er i stand til å vurdere egne grenser, eller at alle menn som dater yngre automatisk har uærlige motiver. Vi kan godt være uenige her, men da bør vi holde oss til sak, ikke moralske merkelapper. Det tjener ingen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er forskjellen for stor?

Er vel drømmesituasjon for mange menn det der! 

Anonymkode: 5c723...d9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gaia skrev (18 timer siden):

Hvilken mann på 29 vil ha ei dame som blir russ til våren, eller nettopp var russ? Æsj! 

19-åringer skal studere eller jobbe som lærliger i den alderen. 

Jeg skjønner at du reagerer emosjonelt, men her synes jeg språket og argumentasjonen sklir litt ut. «Æsj» er ikke et argument, det er en smaksvurdering. Det sier noe om hva du føler, ikke noe faktuelt om forholdet eller menneskene det gjelder. At noen er russ, eller nylig har vært det, sier ingenting entydig om modenhet, verdier eller hva slags forhold de er i stand til å ha. Russetiden er en kort periode, ikke en personlighetsbeskrivelse.

Når du skriver at «19-åringer skal studere eller være lærlinger», så er det rett og slett ikke slik virkeligheten ser ut. Mange jobber fullt, noen tar friår, noen studerer, noen har allerede ansvar for bolig, økonomi eller barn. Det finnes ikke én «riktig» mal for hvordan livet skal se ut i den alderen, akkurat som det ikke finnes én mal for 29-åringer. Jeg synes også det er verdt å merke seg at du ikke kommenterer hvordan forholdet fungerer, bare hvem de er. Det blir en normativ fordømmelse basert på alder og livsfase, ikke en vurdering av samtykke, likeverd eller trivsel.

Det er helt greit å si at du personlig ikke ville vært komfortabel med et slikt forhold. Men når vi begynner å bruke avsky og bastante påbud om hvordan voksne mennesker «skal» leve livene sine, så er vi langt unna saklig debatt. Vi kan diskutere aldersforskjeller uten å redusere folk til «russ» og «æsj». Det gagner ingen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen sier at alle på over 30 bør date 19-åringer. Ingen sier at det alltid er uproblematisk. Men å gå rett til seksualiserte kategoriseringer og moralske anklager, fremfor å se på samtykke, respekt og faktisk dynamikk i forholdet, er ikke saklig kritikk.

Når du skriver «ikke kødd med de unge», er vi faktisk helt enige i prinsippet. Ingen skal utnyttes, presses eller manipuleres. Men igjen, det er handlingene som avgjør, ikke tallet i passet. En relasjon er ikke automatisk utnyttende fordi det er ti års aldersforskjell, på samme måte som et jevnaldrende forhold ikke automatisk er trygt.

Du skriver også at det å være lur ikke er det samme som å ha erfaring, og der er jeg enig. Poenget mitt er nettopp at både erfaring, modenhet og sårbarhet varierer enormt fra person til person. Derfor blir det for enkelt å trekke bastante konklusjoner basert på alder alene.

Sånn rent statistisk; hvordan tror du dynamikken i et forhold mellom en 19- årig kvinne, rett fra videregående og en mann med kanskje 10 år på baken i arbeidslivet vil fortone seg? Tror du det i majoriteten av tilfellene vil være 50/50?

Sånn rent statistisk: hvem kommer til å bestemme mest i et forhold der den ene kommer rett fra videregående, og kanskje aldri har bodd for seg selv, og en som har bodd for seg selv i 10 år?

Hvor mye erfaring og modenhet, sånn rent statistisk forventer du at en 19-åring har, og hvordan tenker du at denne mangelen på modenhet (for her kommer det til å være en mangel, det må du innrømme) vil påvirke dynamikken og relasjonen disse to i mellom?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at du reagerer emosjonelt, men her synes jeg språket og argumentasjonen sklir litt ut. «Æsj» er ikke et argument, det er en smaksvurdering. Det sier noe om hva du føler, ikke noe faktuelt om forholdet eller menneskene det gjelder. At noen er russ, eller nylig har vært det, sier ingenting entydig om modenhet, verdier eller hva slags forhold de er i stand til å ha. Russetiden er en kort periode, ikke en personlighetsbeskrivelse.

Når du skriver at «19-åringer skal studere eller være lærlinger», så er det rett og slett ikke slik virkeligheten ser ut. Mange jobber fullt, noen tar friår, noen studerer, noen har allerede ansvar for bolig, økonomi eller barn. Det finnes ikke én «riktig» mal for hvordan livet skal se ut i den alderen, akkurat som det ikke finnes én mal for 29-åringer. Jeg synes også det er verdt å merke seg at du ikke kommenterer hvordan forholdet fungerer, bare hvem de er. Det blir en normativ fordømmelse basert på alder og livsfase, ikke en vurdering av samtykke, likeverd eller trivsel.

Det er helt greit å si at du personlig ikke ville vært komfortabel med et slikt forhold. Men når vi begynner å bruke avsky og bastante påbud om hvordan voksne mennesker «skal» leve livene sine, så er vi langt unna saklig debatt. Vi kan diskutere aldersforskjeller uten å redusere folk til «russ» og «æsj». Det gagner ingen.

Æsj er i aller høyeste grad en smaksvurdering. Kanskje fordi jeg er mor til en ung voksen og tenker på at noen som er 10 år eldre skal kjenne seg hag i det som for få år siden var et barn. Faktisk bare for ett år siden. 

Majoriteten av 19-åringer er på en reise der de skal frigjøre seg fra de voksne der hjemme, og de aller fleste studerer eller er lærlinger i denne alderen. Å gå rett inn i et forhold med en som er 10 år eldre, vil neppe være frigjørende. I alle fall ikke i majoriteten av tilfellene. 10 års aldersforskjell er MYE når den ene er 19, men ikke like mye når denne 19-åringen blir 25 og har skaffet seg erfaringer med å bo for seg selv, sørge for seg selv, ha opplevd litt annet enn bare det å bo hjemme sammen med familien sin etc.  

De aller fleste skjønner hvordan et sånn forhold vil kunne fungere. Det tror jeg til og med du gjør. Ut fra den tørre sakligheten i argumentasjonen din, tipper jeg at du er en mann som gjerne liker kvinner som er mye yngre enn deg selv. Gjennom argumentasjonen din, rettferdiggjør du dine preferanser, i stedet for at du tillater deg selv i å se det absurde i aldersforskjellen her. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...