Sannhetsøkende Skrevet onsdag kl. 10:50 #181 Skrevet onsdag kl. 10:50 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Da er vi tilbake til det samme punktet: «flertallet» er fortsatt en påstand uten dokumentasjon. Vi kan godt snakke om økt risiko og mange dårlige eksempler, men å gjøre det til en generell sannhet for de fleste går lenger enn det grunnlaget tilsier. Anonymkode: e925c...804 Vis din dokumentasjon.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:32 #182 Skrevet onsdag kl. 11:32 Sannhetsøkende skrev (37 minutter siden): Vis din dokumentasjon. Det er den som hevder at «flertallet» av slike forhold er usunne som må dokumentere det. Jeg har ikke påstått at de som regel er gode, bare at det ikke finnes grunnlag for å hevde en generell fasit. Å be meg dokumentere fraværet av en påstått majoritet er en klassisk feilslutning. I saklig diskusjon er det alltid den som fremmer en sterk generalisering som må underbygge den. Men jeg har sett på noen litt interessante linker som viser litt blandede resultater, hvis du er interessert. Anonymkode: e925c...804 1 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:38 #183 Skrevet onsdag kl. 11:38 Har en kompis som for flere år siden dates ei på 19-20 år da han selv var 30. han klaget på at hun var barnslig…er det mulig! Du velger å date en russ, så klager du på at hun er barnslig…vet hun sendte mange bilder av seg selv også, av veldig seksuell art. De har han fortsatt…nå er han snart 40. Anonymkode: 688a0...e44 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:44 #184 Skrevet onsdag kl. 11:44 Sannhetsøkende skrev (47 minutter siden): Ingen som tar i fra dem handlekraftig eller retten til å bestemme selv. Har du dokumententasjon på det motsatte? Jeg mener ikke juridisk handlekraft, men sosial. Når voksne mennesker konsekvent blir stemplet som uansvarlige, umoralske eller «nær overgrep» for lovlige valg, er det nettopp en form for sosial sanksjonering. Det er det jeg reagerer på, ikke uenighet eller skepsis i seg selv. Anonymkode: e925c...804 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:51 #185 Skrevet onsdag kl. 11:51 Sannhetsøkende skrev (57 minutter siden): At menn kan få barn i høyere alder, betyr ikke det at det er biologisk idéelt. Beste er nok at et par som er biologisk best i stand til å få barn, får barn sammen. Det er riktig at «biologisk ideelt» ofte brukes om fertilitet alene, men det er et veldig snevert perspektiv. Å få barn handler også om helse, stabilitet, relasjon, omsorgsevne og ønsker, ikke bare om hvem som har best statistikk på reproduksjon. Dessuten er det stor individuell variasjon, både hos kvinner og menn, så «biologisk best egnet» lar seg ikke redusere til alder alene. Anonymkode: e925c...804 3 1 1
Maleficenta Skrevet onsdag kl. 16:09 #186 Skrevet onsdag kl. 16:09 Resignert skrev (18 timer siden): Rent biologisk er det jo optimalt å bli mor i 20 årene. Og mannen kan jo faktisk være gammel nok til å ØNSKE å bli far. Og til og med ha "rast fra seg" og skaffet seg en stabil økonomi. Damer som ikke tenker på barn før i 35-40 årsalderen må jo ha sovet i biologitimene..... Etter min mening er den største innvendigen mot et par med dame på 20 og mann på 38 hvordan livet blir 30 år frem i tid. En er da pensjonist, og den andre midt i overgangsalderen... Biologisk ja men en 20 åring må jo fullføre utdannelse osv
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:22 #187 Skrevet onsdag kl. 16:22 Jeg har prøvd denne, jeg var 18 da vi møttes, han 28. Jeg gikk siste året på vgs, han jobbet og hadde gjort det i mange år. Vi hadde det veldig fint sammen, problemet var bare at alle vennene hans syntes jeg var en liten drittunge, jeg syntes hans venner var eldgamle, osv. Han var skikkelig attpåklatt, så foreldrene hans var like gamle som mine besteforeldre, søskenene på alder med mine foreldre, osv. Det var en veldig skeivfordeling der hele tiden. Og han var i grunn klar for å slå seg ned og få barn, mens jeg skulle ut i verden og studere. Vi holdt sammen i noen år, til tross for maaaange negative kommentarer, særlig fra hans familie og venner. Men til slutt innså vi at forskjellene var for store, og vi var aldri på samme sted i livet. Hvor man er i livet er viktigere enn alder og de rundt. Men hvis man ikke vil det samme så funker det ikke, rett og slett. Han hadde vært student og festet og hatt eksamener, og var klar for hvitt stakittgjerde og stasjonsvogn. Jeg var klar for eventyr. Hadde en av oss vært på den andres sted hadde det hatt langt bedre forutsetninger for å funke.. Anonymkode: 32de1...018 2
Sannhetsøkende Skrevet torsdag kl. 20:02 #188 Skrevet torsdag kl. 20:02 AnonymBruker skrev (På 18.2.2026 den 12.32): Det er den som hevder at «flertallet» av slike forhold er usunne som må dokumentere det. Jeg har ikke påstått at de som regel er gode, bare at det ikke finnes grunnlag for å hevde en generell fasit. Å be meg dokumentere fraværet av en påstått majoritet er en klassisk feilslutning. I saklig diskusjon er det alltid den som fremmer en sterk generalisering som må underbygge den. Men jeg har sett på noen litt interessante linker som viser litt blandede resultater, hvis du er interessert. Anonymkode: e925c...804 Ja, du får vise frem. Og gjerne hvor lenge forholdet varte. AnonymBruker skrev (På 18.2.2026 den 12.51): Det er riktig at «biologisk ideelt» ofte brukes om fertilitet alene, men det er et veldig snevert perspektiv. Å få barn handler også om helse, stabilitet, relasjon, omsorgsevne og ønsker, ikke bare om hvem som har best statistikk på reproduksjon. Dessuten er det stor individuell variasjon, både hos kvinner og menn, så «biologisk best egnet» lar seg ikke redusere til alder alene. Anonymkode: e925c...804 Dette er sant. Men når bare tok jeg eksemplet fordi noen påpeker at kun menn kan få barn senere i livet og at det er best å få det med en som er "biologisk" best egnet for det. Da bør det gå begge veier.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:23 #189 Skrevet torsdag kl. 22:23 Sannhetsøkende skrev (2 timer siden): Ja, du får vise frem. Og gjerne hvor lenge forholdet varte. Her har vi egentlig hoppet over et viktig steg i diskusjonen. Det var du som først slo fast at flertallet av slike forhold er usunne, uten å vise til dokumentasjon. Når det ikke underbygges, står påstanden fortsatt ubesvart. Jeg har ikke hevdet det motsatte, bare påpekt at det ikke finnes grunnlag for en generell fasit. Da kan ikke dokumentasjonsbyrden flyttes over på meg som om jeg må bevise at flertallet ikke er usunt. Hvis vi skal diskutere seriøst, må vi først avklare om påstanden om «flertallet» faktisk kan dokumenteres. Uten det blir det bare en runddans der én side venter på bevis, uten selv å ha levert noen. Og helt ærlig, det er ganske frekt å plutselig begynne å kreve dokumentasjon av andre motsatt vei, før man har levert noe selv, etter gjentatte oppfordringer. Du kan ikke snu dokumentasjonsbyrden slik at jeg må bevise fraværet av en påstand du selv ikke har underbygget. Anonymkode: e925c...804 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:40 #190 Skrevet torsdag kl. 22:40 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her har vi egentlig hoppet over et viktig steg i diskusjonen. Det var du som først slo fast at flertallet av slike forhold er usunne, uten å vise til dokumentasjon. Når det ikke underbygges, står påstanden fortsatt ubesvart. Jeg har ikke hevdet det motsatte, bare påpekt at det ikke finnes grunnlag for en generell fasit. Da kan ikke dokumentasjonsbyrden flyttes over på meg som om jeg må bevise at flertallet ikke er usunt. Hvis vi skal diskutere seriøst, må vi først avklare om påstanden om «flertallet» faktisk kan dokumenteres. Uten det blir det bare en runddans der én side venter på bevis, uten selv å ha levert noen. Og helt ærlig, det er ganske frekt å plutselig begynne å kreve dokumentasjon av andre motsatt vei, før man har levert noe selv, etter gjentatte oppfordringer. Du kan ikke snu dokumentasjonsbyrden slik at jeg må bevise fraværet av en påstand du selv ikke har underbygget. Anonymkode: e925c...804 Uten dokumentasjon? Har du øyne? Ser du tiden bevege seg og påvirke oss og vår utvikling ja eller nei? Må du genuint ha en 3 person fortelle deg om virkeligheten for å tro på den? Anonymkode: 1fc04...027 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 02:08 #191 Skrevet fredag kl. 02:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uten dokumentasjon? Har du øyne? Ser du tiden bevege seg og påvirke oss og vår utvikling ja eller nei? Må du genuint ha en 3 person fortelle deg om virkeligheten for å tro på den? Anonymkode: 1fc04...027 Det virker som du tror jeg benekter at usunne forhold har eksistert i denne kombinasjonen. Det gjør jeg ikke. Poenget er at slike forhold finnes i alle parsammensetninger: jevnaldrende, eldre kvinne-yngre mann og motsatt, samme alder, stor eller liten aldersforskjell. At noe kan være usunt betyr ikke at det som regel er det. Å erkjenne risiko uten å gjøre det til en universell dom er altså hele poenget. Anonymkode: e925c...804 3 1
Sannhetsøkende Skrevet fredag kl. 11:26 #192 Skrevet fredag kl. 11:26 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her har vi egentlig hoppet over et viktig steg i diskusjonen. Det var du som først slo fast at flertallet av slike forhold er usunne, uten å vise til dokumentasjon. Når det ikke underbygges, står påstanden fortsatt ubesvart. Jeg har ikke hevdet det motsatte, bare påpekt at det ikke finnes grunnlag for en generell fasit. Da kan ikke dokumentasjonsbyrden flyttes over på meg som om jeg må bevise at flertallet ikke er usunt. Hvis vi skal diskutere seriøst, må vi først avklare om påstanden om «flertallet» faktisk kan dokumenteres. Uten det blir det bare en runddans der én side venter på bevis, uten selv å ha levert noen. Og helt ærlig, det er ganske frekt å plutselig begynne å kreve dokumentasjon av andre motsatt vei, før man har levert noe selv, etter gjentatte oppfordringer. Du kan ikke snu dokumentasjonsbyrden slik at jeg må bevise fraværet av en påstand du selv ikke har underbygget. Anonymkode: e925c...804 Vel, det er du som siterer oss som mener noe annet enn deg. Så får vel du vise til dokumentasjon da.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:06 #193 Skrevet lørdag kl. 15:06 Har aldri klart å sette meg inn i det å være tiltrukket av eldre menn. Selv nå, som 30-åring så synes jeg menn som er 10 år eldre er gamle gubber, vi har jo ingen ting til felles! Hadde i alle fall ikke hatt noe til felles med menn på 30 da jeg var 20. Forskningen er vel også ganske tydelig på dette, parforhold med stor aldersforskjell varer sjeldent lenge. Anonymkode: 58cbf...2cb 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:06 #194 Skrevet lørdag kl. 15:06 Gaia skrev (På 5.2.2026 den 14.25): Du har helt rett i det jeg har hevet ut i første avsnittt. Dette er nok mer et emosjonelt forsvar fra min side, men samtidig er det noe med prinsippet her. Er det virkelig ålreit at en 29-åring finner seg ei dame som kommer rett fra videregående? Hvor moden er han da? Hvorfor finner han seg heller ikke ei dame på sin egen alder? Mange som finner seg yngre og mindre modne damer gjør det, fordi de ikke greier å skaffe seg damer på sin egen alder (og dette er det forsket på). Keg holdt på og si: og hva så ? En homofil kunne kanskje ha funnet noen av det annet kjønn, hvorfor gjør de ikke det? En kvinne som tjener 500.000 kunne sikkert ha funnet en mann som tjener 500.000 hva i all verden skal hun med en mann som tjener over en million de har sikkert ingenting felles? Anonymkode: 5e7b9...f89 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:12 #195 Skrevet lørdag kl. 15:12 Tenker det er litt forskjellig fra person til person, jeg ble selv i lag med en på 29 når jeg var 19. Anonymkode: 387f1...c0e 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:16 #196 Skrevet lørdag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 22.44): Det er da ikke helt uvanlig med 10 års aldersforskjell! Anonymkode: bff10...629 Det VAR ikke det. Fordi det var akseptert av samfunnet at den eldre/mektigere/smartere/rikere etc utnyttet den svakeste. Ønsker du å leve i et slikt samfunn igjen? Problemet er dette: en normalfungerende 29-åringen er like mye smartere enn en tilsvarende normal 19-åring som 19-åring er i forhold til sine søsken på 11-12. Det er en enorm distanse. Og det er omtrent samme forskjell i evne til å holde en vettug samtale (19-åringer flest har liten til ingen slik evne) Og om vi antar 29-åringen ikke ser etter yngre partnere fordi hen er et rovdyr men fordi hen er umoden og dysfunksjonell? Ok. Ingen unner en 19-åring et forhold med en som både er eldre OG dysfunksjonell, gjør de? Anonymkode: aff4a...f2f 2
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 15:34 #197 Skrevet lørdag kl. 15:34 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Keg holdt på og si: og hva så ? En homofil kunne kanskje ha funnet noen av det annet kjønn, hvorfor gjør de ikke det? En kvinne som tjener 500.000 kunne sikkert ha funnet en mann som tjener 500.000 hva i all verden skal hun med en mann som tjener over en million de har sikkert ingenting felles? Anonymkode: 5e7b9...f89 Hæ en homofil hadde da selvsagt ikke kunnet bli forelsket i noen av motsatt kjønn... 1
Gaia Skrevet lørdag kl. 15:54 #198 Skrevet lørdag kl. 15:54 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Keg holdt på og si: og hva så ? En homofil kunne kanskje ha funnet noen av det annet kjønn, hvorfor gjør de ikke det? En kvinne som tjener 500.000 kunne sikkert ha funnet en mann som tjener 500.000 hva i all verden skal hun med en mann som tjener over en million de har sikkert ingenting felles? Anonymkode: 5e7b9...f89 Dette er ikke sammenlignbart. Det handler om alder og modenhet. 10 år er mye når den ene parten kanskje ikke er ferdig med (eller nylig er) ferdig med vgs. Det er ikke så mye hvis de hadde vært 23 og 33 eller 25 og 35. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:28 #199 Skrevet lørdag kl. 23:28 Hadde ikke giddet. Som kvinne kan jeg bare si når vi er fra 17-27 år skjer mye i hodet. Vil regne med denne kvinnen vil bytte deg ut når hun nærmer seg 30. Det er bedre å finne ei på 30 som er moden og vet hva hun vil. Velger du så ungt, kommer du nok til å angre på du ikke valgte noen på din alder senere, for jeg vil tippe denne damen forlater deg før eller siden. Kanskje når du er 50. Vanskeligere å finne ny dame da. Anonymkode: aea16...8a9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:33 #200 Skrevet lørdag kl. 23:33 Det vil oppstå problemer når du nærmer deg pensjonist. Du vil sikkert noe annet enn henne når den tiden kommer og det tror jeg hun vil tenke på før eller siden. Du som er gammel nok burde være klokere og moden til å se det selv. Anonymkode: aea16...8a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå