Gå til innhold

Hun 19, han 29

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må man velge akkurat den unge da? Det er en verden full av mennesker. Man må ikke være med noen, ikke en gang når man er forelsket. Mange par som skilles av ulike grunner, jeg ser ikke poenget med å risikere noe for noen som er så ung. Finn noen andre. 

Anonymkode: 1fc04...027

Ingen sier at man velge en yngre partner. Poenget er bare at voksne mennesker kan gjøre ulike valg uten at det automatisk er feil eller uansvarlig. Å mene at man selv ikke ville tatt risikoen er jo helt greit, men det er fortsatt et personlig verdivalg, ikke en allmenn regel.

Anonymkode: e925c...804

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

Noen menn, og kvinner faktisk.  Er besatt av at de skal være så unge, mye yngre enn dem. Jeg skjønner ikke det. Jeg forstår at man kan falle genuin for en som er mye yngre,  men når man KUN går etter yngre,  da er det sært. Jeg lurer også litt på hvordan de kan like tanken på at de selv er så mye eldre. Når de selv begynner å få alderstegn og partneren enda er unge og freshe. Husker jeg leste en mann på kg som skrev dette. Han foretrakk kvinner på sin egen alder da han ville føle seg ille til mote med tanke på at han ikke var på sitt beste lenger, mens den yngre så mye bedre ut. Men for all del, ikke alle unge ser så bra ut heller, men uansett så har de bra hud stort sett, mens den mye eldre ikke lenger er så fresh.  Godt noen tenker. 

Det tror jeg mange kan være enige i. når kun alder er kriteriet, blir det fort et varsko. Men samtidig er det stor forskjell på å være «besatt av unge» og å bli forelsket i et menneske som tilfeldigvis er yngre. Motivasjon og mønster betyr mer enn selve aldersforskjellen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer til å dumpe når han blir eldre. De fleste kvinner foretrekker eldre menn nå. Menn dør tidligere enn kvinner. Derfor mer fordeler med yngre menn.

Anonymkode: aea16...8a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen sier at man velge en yngre partner. Poenget er bare at voksne mennesker kan gjøre ulike valg uten at det automatisk er feil eller uansvarlig. Å mene at man selv ikke ville tatt risikoen er jo helt greit, men det er fortsatt et personlig verdivalg, ikke en allmenn regel.

Faktisk, siden du er fullt istand til å ta andre valg, er det objektivt uansvarlig. Det er et uansvarlig valg av partner. Ikke bare det, det er noe av det aller mest uansvarlige partner valget du kan ta foruten om de er enda yngre, har helsemessige utfordringer som gjør dem ute av stand til å samtykke på ditt nivå eller om de er døde, en gjenstand, et dyr. Du må virkelig gjøre en innsats for å kunne ta et verre valg av partner. Serie morder er også på lista av dårlige valg, men der vet de seg jo ikke bestandig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk, siden du er fullt istand til å ta andre valg, er det objektivt uansvarlig. Det er et uansvarlig valg av partner. Ikke bare det, det er noe av det aller mest uansvarlige partner valget du kan ta foruten om de er enda yngre, har helsemessige utfordringer som gjør dem ute av stand til å samtykke på ditt nivå eller om de er døde, en gjenstand, et dyr. Du må virkelig gjøre en innsats for å kunne ta et verre valg av partner. Serie morder er også på lista av dårlige valg, men der vet de seg jo ikke bestandig. 

Vet de det ikke bestandig*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun kommer til å dumpe når han blir eldre. De fleste kvinner foretrekker eldre menn nå. Menn dør tidligere enn kvinner. Derfor mer fordeler med yngre menn.

Altså jeg mente mange foretrekker yngre menn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der er ganske bastante spådommer presentert som fakta. At menn i snitt lever kortere sier lite om hva som skjer i et konkret forhold mellom to personer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikke et argument, men en kraftig overdrivelse som blander lovlige forhold med ekstreme og irrelevante eksempler. Når man må trekke inn døde, dyr og seriemordere for å få poenget til å virke sterkt, har man forlatt saklig diskusjon. Uenighet om valg er greit - å kalle andres lovlige og samtykkende forhold «objektivt uansvarlige» uten annet grunnlag er det ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener, men «flertallet» blir fortsatt en antakelse uten mer enn personlige observasjoner. Vi kan anerkjenne at risikoen kan være høyere i noen tilfeller, uten å slå fast at utfallet som regel er usunt for alle.

Men det er fakta at det er flertallet. 

AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (8 timer siden):

Men det er fakta at det er flertallet. 

Det er fortsatt ikke «fakta» uten dokumentasjon, det er en påstand. At noe oppleves som vanlig i eget miljø gjør det ikke representativt for flertallet generelt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er fortsatt ikke «fakta» uten dokumentasjon, det er en påstand. At noe oppleves som vanlig i eget miljø gjør det ikke representativt for flertallet generelt.

Det er viktig for deg å forsvare dette. 

Verden rundt er dette negativt. De fleste 19 åringer er fortsatt ganske umodne. En på 30 er ferdigutviklet og voksen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er nettopp slike generaliseringer mange reagerer på i denne tråden.

Et stort flertall støtter seksuelt mangfold. Det at en 29-åring legger seg etter ei jente på 19 kan ikke karakteriseres som mangfold, fordi sjansen for at det er maktmisbruk og overgrep er stor. Det ligner derfor mer på enfold. Jo, vi synes det er ekkelt. Det er jeg sikker på at et flertall av den norske befolkningen mener. Nei, det blir ikke mindre ekkelt selv om du forsøker å pakke det inn i et liksom-intellektuelt språk. Ellers vil jeg opplyse om at gjennomsnitts aldersforskjellen til norske heterofile par er 2,5 år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er ikke et argument, men en kraftig overdrivelse som blander lovlige forhold med ekstreme og irrelevante eksempler. Når man må trekke inn døde, dyr og seriemordere for å få poenget til å virke sterkt, har man forlatt saklig diskusjon. Uenighet om valg er greit - å kalle andres lovlige og samtykkende forhold «objektivt uansvarlige» uten annet grunnlag er det ikke.

Har du logikken på plass til å se hvorfor? 
Deg er fordi å gå så ungt som du kan er det mest uansvarlige du lovlig kan gjøre før du kommer på lista over ulovlige ting som pedofili, dyr og alt grusomt. 

Du eller noen andre syns det er veldig viktig å fremme hvor lite ansvar en voksen person har, men det er her du tar feil. Vi bedømmer selvsagt mer når noen pirker seg nær ulovlighetens grenser isteden for å finne seg en som er nærmere sitt eget kognitive nivå eller bare lengre unna tenåring generelt. 

Dette jeg er så snill du får ikke fortelle meg annet er en dårlig taktikk å bruke mot meg, for jeg vet jo du ikke er. Handlingene er handlingene. Det er ikke noe men.

AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (55 minutter siden):

Et stort flertall støtter seksuelt mangfold. Det at en 29-åring legger seg etter ei jente på 19 kan ikke karakteriseres som mangfold, fordi sjansen for at det er maktmisbruk og overgrep er stor. Det ligner derfor mer på enfold. Jo, vi synes det er ekkelt. Det er jeg sikker på at et flertall av den norske befolkningen mener. Nei, det blir ikke mindre ekkelt selv om du forsøker å pakke det inn i et liksom-intellektuelt språk. Ellers vil jeg opplyse om at gjennomsnitts aldersforskjellen til norske heterofile par er 2,5 år. 

Her hopper du igjen fra mening til «flertallet mener» uten å dokumentere det, og kaller det fakta. At gjennomsnittlig aldersforskjell er 2,5 år sier noe om hva som er vanlig, ikke om hva som er uetisk eller innebærer overgrep. Å hevde at risiko kan være høyere er én ting; å slå fast at et lovlig og samtykkende forhold «ligner overgrep» er noe helt annet. Ubehag er reelt, men ubehag alene er ikke et objektivt moralsk kriterium.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her hopper du igjen fra mening til «flertallet mener» uten å dokumentere det, og kaller det fakta. At gjennomsnittlig aldersforskjell er 2,5 år sier noe om hva som er vanlig, ikke om hva som er uetisk eller innebærer overgrep. Å hevde at risiko kan være høyere er én ting; å slå fast at et lovlig og samtykkende forhold «ligner overgrep» er noe helt annet. Ubehag er reelt, men ubehag alene er ikke et objektivt moralsk kriterium.

Du kan bagatellisere deg bak gitter om du må for min del, men vi andre forholder oss til økt risiko og ubehag fordi det er det det krever å være en ansvarlig person. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan bagatellisere deg bak gitter om du må for min del, men vi andre forholder oss til økt risiko og ubehag fordi det er det det krever å være en ansvarlig person. 

Å ta risiko på alvor er fornuftig, men å bruke den til å stemple alle slike forhold som uansvarlige er noe annet. Ansvarlighet handler også om presisjon, tenker da på å skille mellom økt risiko og faktisk skade, og mellom ubehag og moralsk dom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Det er viktig for deg å forsvare dette. 

Verden rundt er dette negativt. De fleste 19 åringer er fortsatt ganske umodne. En på 30 er ferdigutviklet og voksen. 

Det som er viktig for meg er ikke å «forsvare dette», men å forsvare voksnes rett til å ta egne valg uten å bli møtt med hets og bastante dommer. At mange 19-åringer er umodne og at 30-åringer ofte er mer ferdigutviklet kan være sant generelt, men det gjør ikke alle relasjoner mellom dem automatisk feil.

Tenker vi kan diskutere risiko og skepsis uten å moralisere eller frata voksne mennesker handlekraft.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Et slikt forhold har nok små sjanser for å lykkes (som i bli et langvarig/etablert forhold), men ser ikke noe moralsk galt i det. Det får være måte på til infantilisering av myndige personer.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du logikken på plass til å se hvorfor? 
Deg er fordi å gå så ungt som du kan er det mest uansvarlige du lovlig kan gjøre før du kommer på lista over ulovlige ting som pedofili, dyr og alt grusomt. 

Du eller noen andre syns det er veldig viktig å fremme hvor lite ansvar en voksen person har, men det er her du tar feil. Vi bedømmer selvsagt mer når noen pirker seg nær ulovlighetens grenser isteden for å finne seg en som er nærmere sitt eget kognitive nivå eller bare lengre unna tenåring generelt. 

Dette jeg er så snill du får ikke fortelle meg annet er en dårlig taktikk å bruke mot meg, for jeg vet jo du ikke er. Handlingene er handlingene. Det er ikke noe men.

Det du gjør her er å flytte grensen for hva som er «nær ulovlighet» basert på egne moralske vurderinger, ikke faktiske kriterier. Lovlig og samtykkende er ikke et «forstadium» til ulovlighet, og det blir misvisende å plassere det på samme skala som overgrep. At du misliker valget er legitimt, å fremstille det som objektivt grenseland mot det kriminelle er det ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det som er viktig for meg er ikke å «forsvare dette», men å forsvare voksnes rett til å ta egne valg uten å bli møtt med hets og bastante dommer. At mange 19-åringer er umodne og at 30-åringer ofte er mer ferdigutviklet kan være sant generelt, men det gjør ikke alle relasjoner mellom dem automatisk feil.

Tenker vi kan diskutere risiko og skepsis uten å moralisere eller frata voksne mennesker handlekraft.

Men det er barnslig av en 30 åring å falle for en tenåring

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...