AnonymBruker Skrevet 12. februar #121 Skrevet 12. februar Jeg var 19 da jeg ble sammen med min kjæreste på 29. Vi er fortsatt sammen. Jeg ble ikke groomet, han er ikke mentalt tilbakestående, og ja - vi har faktisk ting å snakke om. Han er heller ikke en overgriper som noen her skrev. Jeg er heller mye mer sammen med verdens snilleste mann som er litt eldre, enn noen med så innmari firkanta tankegang. Anonymkode: 772b5...3cf 3 4
Maleficenta Skrevet 12. februar #122 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg var 19 da jeg ble sammen med min kjæreste på 29. Vi er fortsatt sammen. Jeg ble ikke groomet, han er ikke mentalt tilbakestående, og ja - vi har faktisk ting å snakke om. Han er heller ikke en overgriper som noen her skrev. Jeg er heller mye mer sammen med verdens snilleste mann som er litt eldre, enn noen med så innmari firkanta tankegang. Anonymkode: 772b5...3cf Hvorfor var foreldrene dine ok med han? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #123 Skrevet 12. februar Maleficenta skrev (2 timer siden): Hvorfor var foreldrene dine ok med han? Fordi de lot meg ta egne valg, og har ikke så snever tankegang. Går det bra sånn ellers? Anonymkode: 772b5...3cf 3 3
Maleficenta Skrevet 12. februar #124 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi de lot meg ta egne valg, og har ikke så snever tankegang. Går det bra sånn ellers? Anonymkode: 772b5...3cf Hadde du noen ungdomstid i det hele tatt da? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #125 Skrevet 12. februar Maleficenta skrev (9 minutter siden): Hadde du noen ungdomstid i det hele tatt da? Men herlighet. Hun kan jo ha hatt det likevel. En kjæreste er ikke hele livet, man kan jo ha venner, opplevelser og ferieturer likevel. La folk leve sine liv!! Anonymkode: f508c...aeb 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #127 Skrevet 13. februar Sannhetsøkende skrev (På 12.2.2026 den 5.36): Enig! La ungdom få være ungdom. Husker selv hvor mye jeg forandret meg fra jeg var 19 til 29. Det er stort gap det. Helt enig i at mange forandrer seg mye mellom 19 og 29, det gjør de fleste. Men personlig utvikling betyr ikke at alle valg man tar som 19-åring er feil eller ugyldige i ettertid. Det går an å anerkjenne begge deler uten å gjøre det svart-hvitt. Anonymkode: e925c...804 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #128 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig i at mange forandrer seg mye mellom 19 og 29, det gjør de fleste. Men personlig utvikling betyr ikke at alle valg man tar som 19-åring er feil eller ugyldige i ettertid. Det går an å anerkjenne begge deler uten å gjøre det svart-hvitt. Anonymkode: e925c...804 Nei, men det betyr at man må få rom til å ta dem og føle dem uten at en 29 åring er der å setter en stoppe for alt. Anonymkode: 1fc04...027 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #129 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, men det betyr at man må få rom til å ta dem og føle dem uten at en 29 åring er der å setter en stoppe for alt. Anonymkode: 1fc04...027 Det forutsetter at en 29-åring automatisk begrenser eller stopper utvikling, og det stemmer ikke nødvendigvis. Et forhold kan også gi rom, støtte og selvstendighet, det avgjøres av dynamikk, ikke alder alene. Anonymkode: e925c...804 1 1 1
Maleficenta Skrevet 13. februar #130 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 12.01): Men herlighet. Hun kan jo ha hatt det likevel. En kjæreste er ikke hele livet, man kan jo ha venner, opplevelser og ferieturer likevel. La folk leve sine liv!! Anonymkode: f508c...aeb Men er jo ikke det samme å dra han med på fest med dine jevngamle venner? 1
Sannhetsøkende Skrevet 13. februar #131 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Helt enig i at mange forandrer seg mye mellom 19 og 29, det gjør de fleste. Men personlig utvikling betyr ikke at alle valg man tar som 19-åring er feil eller ugyldige i ettertid. Det går an å anerkjenne begge deler uten å gjøre det svart-hvitt. Anonymkode: e925c...804 Neida, ikke alle valg man tar er gale. Men de jeg kjenner som hadde mye eldre kjærester når de var helt unge fikk mye ansvar på sine skuldre av sin mye eldre kjæreste. Det gikk som det gikk. De eldre mannfolka var ikke fornøyde, men hva kan en voksen mann forvente av en ungjente? Og de er i dag voksne kvinner og ser hvor feil dette var. Stort sett er det ikke sunne relasjoner når jenta er såpass ung. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #132 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det forutsetter at en 29-åring automatisk begrenser eller stopper utvikling, og det stemmer ikke nødvendigvis. Et forhold kan også gi rom, støtte og selvstendighet, det avgjøres av dynamikk, ikke alder alene. Anonymkode: e925c...804 Det setter en stopper. De snakker ulikt, de beveger seg ulikt. 20 er kjempe ungt. Anonymkode: 1fc04...027
AnonymBruker Skrevet 13. februar #133 Skrevet 13. februar Var helt utenkelig for meg da jeg var 19. Samtidig har jeg gjennom et langt liv møtt mange menn i mange aldre, og en mann på 29 er ofte svært umoden. Jeg tenker at hun må finne ut av dette selv. En på 29 trenger da ikke være mer "skummel" eller farlig for henne enn feil mann på hennes egen alder. Det er mannen som må vurderes, ikke hans alder. Anonymkode: 3567f...939 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar #134 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det setter en stopper. De snakker ulikt, de beveger seg ulikt. 20 er kjempe ungt. Anonymkode: 1fc04...027 20 er ungt, ja, men ungt betyr ikke automatisk ufritt eller passivisert. Mennesker snakker og lever ulikt også innen samme alder, og forskjeller trenger ikke være hemmende. Igjen er det relasjonens dynamikk som avgjør, ikke tallet på fødselsattesten. Anonymkode: e925c...804 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #135 Skrevet 13. februar Sannhetsøkende skrev (4 timer siden): Neida, ikke alle valg man tar er gale. Men de jeg kjenner som hadde mye eldre kjærester når de var helt unge fikk mye ansvar på sine skuldre av sin mye eldre kjæreste. Det gikk som det gikk. De eldre mannfolka var ikke fornøyde, men hva kan en voksen mann forvente av en ungjente? Og de er i dag voksne kvinner og ser hvor feil dette var. Stort sett er det ikke sunne relasjoner når jenta er såpass ung. Det du beskriver er selvsagt reelle og viktige erfaringer, og de fortjener å bli tatt på alvor. Samtidig er det fortsatt erfaringer, ikke en fasit for alle. At noen forhold blir usunne betyr ikke at alle er det, og igjen er det forventninger, makt og ansvar som avgjør mer enn alder alene. Anonymkode: e925c...804 1 1 1
Sannhetsøkende Skrevet mandag kl. 17:52 #136 Skrevet mandag kl. 17:52 AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 17.36): Det du beskriver er selvsagt reelle og viktige erfaringer, og de fortjener å bli tatt på alvor. Samtidig er det fortsatt erfaringer, ikke en fasit for alle. At noen forhold blir usunne betyr ikke at alle er det, og igjen er det forventninger, makt og ansvar som avgjør mer enn alder alene. Anonymkode: e925c...804 Jeg skrev heller ikke at dette er en erfaring for alle, men for flertallet dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:57 #137 Skrevet mandag kl. 17:57 AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 17.36): Det du beskriver er selvsagt reelle og viktige erfaringer, og de fortjener å bli tatt på alvor. Samtidig er det fortsatt erfaringer, ikke en fasit for alle. At noen forhold blir usunne betyr ikke at alle er det, og igjen er det forventninger, makt og ansvar som avgjør mer enn alder alene. Anonymkode: e925c...804 Må man velge akkurat den unge da? Det er en verden full av mennesker. Man må ikke være med noen, ikke en gang når man er forelsket. Mange par som skilles av ulike grunner, jeg ser ikke poenget med å risikere noe for noen som er så ung. Finn noen andre. Anonymkode: 1fc04...027 1
Sannhetsøkende Skrevet mandag kl. 19:08 #138 Skrevet mandag kl. 19:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må man velge akkurat den unge da? Det er en verden full av mennesker. Man må ikke være med noen, ikke en gang når man er forelsket. Mange par som skilles av ulike grunner, jeg ser ikke poenget med å risikere noe for noen som er så ung. Finn noen andre. Anonymkode: 1fc04...027 Noen menn, og kvinner faktisk. Er besatt av at de skal være så unge, mye yngre enn dem. Jeg skjønner ikke det. Jeg forstår at man kan falle genuin for en som er mye yngre, men når man KUN går etter yngre, da er det sært. Jeg lurer også litt på hvordan de kan like tanken på at de selv er så mye eldre. Når de selv begynner å få alderstegn og partneren enda er unge og freshe. Husker jeg leste en mann på kg som skrev dette. Han foretrakk kvinner på sin egen alder da han ville føle seg ille til mote med tanke på at han ikke var på sitt beste lenger, mens den yngre så mye bedre ut. Men for all del, ikke alle unge ser så bra ut heller, men uansett så har de bra hud stort sett, mens den mye eldre ikke lenger er så fresh. Godt noen tenker. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:14 #139 Skrevet mandag kl. 19:14 Jeg var 19 han 31. Anbefales ikke. Blir mye greier når man er 50 og 60+. Anonymkode: 8addf...cd4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:38 #140 Skrevet mandag kl. 22:38 Sannhetsøkende skrev (4 timer siden): Jeg skrev heller ikke at dette er en erfaring for alle, men for flertallet dessverre. Jeg skjønner hva du mener, men «flertallet» blir fortsatt en antakelse uten mer enn personlige observasjoner. Vi kan anerkjenne at risikoen kan være høyere i noen tilfeller, uten å slå fast at utfallet som regel er usunt for alle. Anonymkode: e925c...804 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå