Gå til innhold

Et genuint spørsmål til dere som har valgt labradoodle, cavapoo osv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et åpent og alvorlig ment spørsmål, og jeg skriver dette med fagbakgrunn innen dyrevelferd/atferd. Jeg møter svært mange blandingshunder som labradoodle, cavapoo, cockapoo, goldendoodle, maltipoo, osv i jobbsammenheng og en stor andel av disse har betydelige adferdsutfordringer, stressproblematikk og/eller helsemessige utfordringer.

Noen av disse hundene ender dessverre opp med omplassering og i enkelte tilfeller avliving, fordi de ikke fungerer i det livet de er kjøpt inn i. Derfor er jeg genuint nysgjerrig på hva folk faktisk legger til grunn når de velger å kjøpe disse hundene:

Hva var hovedgrunnen til valget? utseende, “allergivennlig”, familiehund, lavt aktivitetsnivå, noe annet?

Hvilke undersøkelser gjorde dere før kjøp?

Ble gemytt og mentalitet dokumentert på foreldredyrene, ikke bare beskrevet med ord som “snill og rolig”?

Ble full helsesjekk og gentesting gjort på begge raser som inngår i miksen (HD/AD, øyne, hjerte, patella, arvelige lidelser osv)?

Hvor mye satte dere dere inn i hva det faktisk innebærer å blande disse rasene, både mentalt og genetisk?

Når man betaler 30–40.000 kroner eller mer for en hund som formelt sett er en blandingshund, er jeg oppriktig interessert i hvilke vurderinger som gjøres rundt helse, mentalitet og langsiktig dyrevelferd. Dette er ikke ment som et personlig angrep på enkeltpersoner, men som et forsøk på å forstå hvilke tanker som ligger bak disse valgene, særlig i lys av de konsekvensene jeg og mange andre ser i praksis.

Anonymkode: 77cf9...4b2

• Liker 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det ikke er rasene som er problematisk med alle disse dumme trendene som gjør at dumme folk velger bikkjer på feil grunnlag og ikke har grunnleggende kompetanse på hundehold, og dermed får de en utrygg hund uansett rase.

Anonymkode: 9ca30...ae5

• Liker 1
Skrevet

Spent på svarene (eller om du får noen svar) - lurer en del på det samme 😛 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det ikke er rasene som er problematisk med alle disse dumme trendene som gjør at dumme folk velger bikkjer på feil grunnlag og ikke har grunnleggende kompetanse på hundehold, og dermed får de en utrygg hund uansett rase.

Anonymkode: 9ca30...ae5

Det er jeg delvis enig i, eierkompetanse spiller enormt stor rolle, uansett rase. Samtidig er det for enkelt å si at dette bare handler om eier. Hund er et produkt av genetikk × miljø, ikke enten eller. Når man bevisst blander raser med ulike og til dels motstridende genetiske predisposisjoner (f.eks. jakt, vokt, stressfølsomhet, høy førbarhet kombinert med selvstendighet), uten systematisk avl på mental stabilitet over flere generasjoner, øker risikoen for uforutsigbart gemytt.

I praksis ser vi at mange av disse blandingene har lav stressterskel, høy reaktivitet og dårlig frustrasjonstoleranse, selv hos eiere som gjør mye riktig.

Poenget mitt er derfor ikke å frita eiere for ansvar, men å stille spørsmål ved avlsgrunnlaget og hvilke vurderinger som faktisk gjøres før slike hunder settes i produksjon og selges dyrt til vanlige familiehjem. Hadde dette kun handlet om “dumme eiere”, ville vi sett samme mønster jevnt fordelt på alle raser og det gjør vi ikke.

ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hund og har aldri hatt hund. Men det er da ikke bare blandingshunder som må omplasseres fordi de ikke fungerer i livet de er kjøpt inn i eller som har atferdsproblemer? En del av spørsmålene du stiller gjelder vel for kjøpere av alle mulige hunder, vel? Er det slik at blandingshunder er betydelig mer representert i statistikker over atferdsproblemer og stressproblematikk?

Anonymkode: aefee...471

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kun drevet med BC selv, og har altså ikke kjøpt en slik hund, men min søster og hennes familie kjøpte en Cobberdog for et par år tilbake, og de går vel gjerne under samme "ulla". 

De har allergi i familien, og ønsket i utgangspunktet en allergivennlig hund "uten instinkter" - altså minimalt med vokting, varsling, gjeting osv. For deres del vet jeg at de undersøkte og hilste på begge foreldrehundene, og de fikk forelagt gentesting med oversikt over risikofaktorer ved parringen. Helsesjekk ble også gjennomført. De hilste også på tidligere valpekull fra samme hunder. 

Man kan aldri helgardere seg naturligvis, og jeg vet at de var klar over at de potensielt sett ville få en hund som kanskje ikke var helt allergivennlig, eller som kunne vise seg å ha atferdsutfordringer - men heldigvis har de fått en veldig ukomplisert, fin og velbalansert allergivennlig hund. 

Personlig er jeg av prinsipp ikke så begeistret for disse moderne blandingsrasene, men her (i dette tilfellet i alle fall) virket oppdretter ansvarlig og ærlig med tanke på hvilke forventninger valpekjøperne kunne ha. 

Anonymkode: d8265...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har ikke hund og har aldri hatt hund. Men det er da ikke bare blandingshunder som må omplasseres fordi de ikke fungerer i livet de er kjøpt inn i eller som har atferdsproblemer? En del av spørsmålene du stiller gjelder vel for kjøpere av alle mulige hunder, vel? Er det slik at blandingshunder er betydelig mer representert i statistikker over atferdsproblemer og stressproblematikk?

Anonymkode: aefee...471

Du har helt rett i at dette ikke er unikt for blandingshunder, alle hunder kan få adferdsproblemer og bli omplassert dersom de kjøpes inn på feil grunnlag. Mange av spørsmålene jeg stiller, burde absolutt vært stilt av alle som kjøper hund, uavhengig av rase. Grunnen til at jeg retter dette spesielt mot designerblandinger, er ikke fordi “blanding i seg selv er problemet”, men fordi avlsgrunnlaget ofte er svakere og mindre forutsigbart. I etablerte raser med seriøs avl finnes det over tid seleksjon på både helse og mentalitet, med kjent historikk flere generasjoner bakover. For mange av disse blandingene mangler nettopp dette:
• systematisk avl over tid
• dokumentert mentalitet på flere generasjoner
• klare avlsmål utover utseende og salgsargumenter

Når raser med ulike genetiske predisposisjoner blandes, uten strukturert seleksjon på mental stabilitet, ser man oftere stressrelatert atferd, reaktivitet og lav frustrasjonstoleranse noe som igjen øker risikoen for at hunden ikke fungerer i et vanlig familiehjem.

Når det gjelder statistikk, finnes det begrensede offentlige tall som skiller tydelig mellom ulike typer blandingshunder. Likevel er det et tydelig mønster i klinisk praksis og hos fagpersoner at enkelte designerblandinger går igjen i saker knyttet til stress, atferd og omplassering. Det er dette jeg ønsker å belyse – ikke å påstå at andre raser er “problemfrie”. Poenget mitt er derfor ikke at bare disse hundene har utfordringer, men at kombinasjonen av uforutsigbar genetikk, mangelfull avl og markedsføring som “enkel familiehund” gjør at risikoen blir høyere enn mange kjøpere er klar over.

• Liker 3
Skrevet

Mange hunder jeg aldri ville valgt pga stressatferd. Øverst på lista er Border Collie, så kommer alle doodleblandingene. Har hatt doodleblanding selv for 20 år siden. Han var den beste hunden jeg noensinne har hatt. Fryktløs, dønn rolig og trygg på alt og alle. Det sagt, så hadde den et kullsøsken og et par fettere som var spik spenna gærne fra start og selv hadde han alvorlig allergi og ble blind i ung alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja her var det stille som i graven ja… Da vil jeg tro de som skaffer seg disse blandingshundene ikke tør å svare ærlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja her var det stille som i graven ja… Da vil jeg tro de som skaffer seg disse blandingshundene ikke tør å svare ærlig. 

Du lever ikke helt opp til at du stiller her som en åpen og nysgjerrig person som bare vil høre fra de det gjelder. Skriv et HI som er dynket i antagelser og fordommer så kan det jo være noen vil diskutere med deg. Slik det er nå fremstår det bare som en arena for å fortelle de som har valgt «disse blandingshundene» hvor dumme de er. 

Anonymkode: 2c0d3...bc8

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For en passiv aggressiv tone. Kan svare ærlig jeg. Min hund er en omplasseringshund som jeg fant på Finn. Cockapoo.

Gamle eier kunne ikke ha av diverse personlige årsaker. Hun sa ingenting om at han har atferdsproblemer slik at jeg kunne ta et informert valg. Hadde hun sagt noe ville jeg hatt selvinnsikt nok til å takke nei siden jeg har ikke erfaring med vanskelige hunder.

Så nå sitter jeg her med en problemhund, omplassering blir nesten umulig pga tingens tilstand (orker ikke at han skal bli kasteball) og avliving er virkelig ikke er koselig alternativ. Jeg har prøvd flere tiltak; mye hundetrening med profesjonell, søkt han på bølle til bestevenn, hatt tett dialog med oppdretter, tatt han med til dyrlegen flere ganger for å utelukke fysiske problemer. Hva mer kan jeg gjøre tenker du?  

Anonymkode: d2df8...143

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når man betaler 30–40.000 kroner eller mer for en hund som formelt sett er en blandingshund, er jeg oppriktig interessert i hvilke vurderinger som gjøres rundt helse, mentalitet og langsiktig dyrevelferd. Dette er ikke ment som et personlig angrep på enkeltpersoner, men som et forsøk på å forstå hvilke tanker som ligger bak disse valgene, særlig i lys av de konsekvensene jeg og mange andre ser i praksis.

Jeg jobber (frivillig) med omplassering av hunder hos en organisasjon som omplasserer ganske mange hunder hvert år. Selv jobber jeg med 10 - 50 hunder i året (avhengig av min kapasitet), så jeg vil si jeg har litt erfaring. 

Veldig mange av de doodlene som kommer inn til oss kommer fra eiere som forteller at de har opplevd en ganske uærlig markedsføring fra oppdretter. Disse oppdretterne er flinke til å få det til å se ut som alt er på stell. De snakker om helsetester og gener, og hvor godt planlagt parringen er, og så skryter de av at hundene er perfekte for barnefamilier og at de er allergivennlige. En enkel hund som går godt sammen med barn og som er allergivennlig er jo noe mange ønsker seg, så da kjøper de det. I tillegg til at det er trend, så klart og at folk syns de er søte. Mange av de jeg møter forteller også at de kjenner noen andre som har en doodle som er kjempesnill og trivelig og at det har fått de til å ønske seg en slik hund selv. Oppdrettere av cobberdog har jo noe som kan se ut som et stambok-system også, det fremstår veldig seriøst.

I tillegg så er det mange som ikke ønsker å støtte NKK og raseklubbene siden det foregår mye dårlig avl der også og de har hørt om alle helseproblemene som skyves under teppet av raseklubbene. Det er jo mye som er direkte uetisk der også, så jeg skjønner at folk er skeptisk og tenker at blanding er bedre. 

Vi har dessverre samme erfaring som deg, at det er mye problemer med disse hundene. Noen av de er jo rett og slett idiotiske krysninger (altså.. cocker og puddel!?). De har gjerne både helse- og atferdsproblemer og mange av de klarer vi ikke å hjelpe så de må rett og slett avlives. Det kommer mange andre hunder til oss også, men de som ender med avliving er nesten utelukkende doodler og hunder som er hentet ut fra rusmiljø  der de er brukt til "beskyttelse" (typ rottweilermiks som har vært mishandlet). Det at en hund som har hatt omsorgsfulle eiere som har gått på valpekurs og fulgt opp hunden så godt de kan, likevel må avlives fordi den ikke er omplasseringsdyktig skjer nesten bare med doodler dessverre. Skulle ønske flere visste om dette. 

Anonymkode: 57eb3...3d4

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Poenget mitt er derfor ikke å frita eiere for ansvar, men å stille spørsmål ved avlsgrunnlaget og hvilke vurderinger som faktisk gjøres før slike hunder settes i produksjon og selges dyrt til vanlige familiehjem. Hadde dette kun handlet om “dumme eiere”, ville vi sett samme mønster jevnt fordelt på alle raser og det gjør vi ikke.

Du stiller jo ikke spørsmål om avlsgrunnlag og vurderinger før produksjon i HI.
Ansvaret for dette ligger jo hovedsakelig hos oppdretter og ikke kjøper.

Hvorfor avler oppdrettere på slike hunder? Mest for å tjene penger, vil jeg tro.

Og jo, for meg handler problematikken du legger frem mest om uvitende eiere. Jeg vil ikke kalle dem "dumme", men de er ofte uerfarne. Ingen erfarne hundeeiere eller folk med utdanning innen hund kjøper disse blandingene. De markedsføres som fine førstegangshunder og enkle familiehunder, og det er kjøpere uten mye kunnskap som biter på. Og man kan heller ikke forvente at førstegangskjøpere har mye kunnskap, tenker jeg. Da jeg fikk min første hun kunne jeg ikke særlig mye. Jeg hadde aldri hørt om Dogweb. Jeg visste ikke hvilke helsetester spesifikke raser burde ha. Jeg visste ikke hva det var lurt å se etter. Slikt lærer man etter hvert. Man stoler jo på en oppdretter som har lang erfaring og som man tenker kan mye, når man ikke kan så mye selv. 
Og hva gjør man da, når oppdretteren fører deg bak lyset, og man ikke har kunnskap nok til å se det? 

Vi ser ikke samme mønster fordelt på alle raser, fordi ikke alle raser tiltrekker seg førstegangseiere. 

Så en uvitende eller uerfaren eier vet ikke helt hva de skal se etter ved kjøp, og stoler mer på "fagfolk", og klarer ikke nødvendigvis å skille ut dårlig informasjon fra disse "fagfolkene". I tillegg har de lite erfaring med hundens behov, adferd, hundetrening, problemløsning og artsriktig stimuli.
Så da synes jeg ikke det er noe rart at flere problemer kommer til syne hos disse blandingene som markedsføres som enkle "raser" og gode familiehunder.  

Anonymkode: f9784...5f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og jo, for meg handler problematikken du legger frem mest om uvitende eiere. Jeg vil ikke kalle dem "dumme", men de er ofte uerfarne. Ingen erfarne hundeeiere eller folk med utdanning innen hund kjøper disse blandingene. De markedsføres som fine førstegangshunder og enkle familiehunder, og det er kjøpere uten mye kunnskap som biter på. Og man kan heller ikke forvente at førstegangskjøpere har mye kunnskap, tenker jeg. Da jeg fikk min første hun kunne jeg ikke særlig mye. Jeg hadde aldri hørt om Dogweb. Jeg visste ikke hvilke helsetester spesifikke raser burde ha. Jeg visste ikke hva det var lurt å se etter. Slikt lærer man etter hvert. Man stoler jo på en oppdretter som har lang erfaring og som man tenker kan mye, når man ikke kan så mye selv. 

Anonymkode: f9784...5f3

Dette er faktisk et stort problem for oss som omplasserer. Mange av de har et enormt behov for å bruke hodet og få nok stimuli, men ingen folk som driver med hundesport og ønsker å drive med hund mer enn en å ha et "familiemedlem" vil ha disse hundene. En border collie eller toller med samme behov får vi omplassert men det er umulig å finne et godt hjem til en doodle med mye driv og motor. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I tillegg så er det mange som ikke ønsker å støtte NKK og raseklubbene siden det foregår mye dårlig avl der også og de har hørt om alle helseproblemene som skyves under teppet av raseklubbene. Det er jo mye som er direkte uetisk der også, så jeg skjønner at folk er skeptisk og tenker at blanding er bedre. 

Siterte bare det jeg ønsket å svare på.

Jeg er en av dem som ikke ønsker å støtte NKK og raseklubbene pga dårlig avl og alle helseproblemene det er fult lovlig å avle på. Mye av det NKK driver på med er jo kort og greit dyremisshandling satt i system. Jeg har selv drevet på med hund i svært mange år og har sett så mye stygt fra oppdrettere ang syke hunder som blir avlet på med NKK sin velsignelse. Fysj! 

I tillegg har jeg eid en del hunder selv opp i gjennom - både renrasede hunder med gullkantede papirer og gatemikser. Jevnt over har blandingshundene vært svært friske, mens de med all verdens helsetester og gentester har hatt klippekort hos dyrlegen. Mulig jeg bare har hatt uflaks, men det samme gjenspeiler seg hos venner og kjente med hunder.

Når det er sagt så ville jeg heller aldri kjøpt en designerhund til 40,000kr bare fordi den heter doodle. Jeg er fullstendig i mot denne type avl også som helt tydelig bare er for å tjene penger. 

Den siste hunden min kjøpte jeg av kjentfolk som jeg viste at hadde alt på stell. Om det blir flere hunder så kommer jeg til å gjøre det samme. Eventuelt adoptere en hund fra en organisasjon som har ting i orden. Jeg skal ha en bestevenn og det eneste som er viktig for meg er at hunden er så frisk som mulig. Det er det liten garanti for at jeg får gjennom NKK og det er liten garanti for det ved å støtte en useriøs oppdretter. 

Dammed if you do, dammed if you don't.

Anonymkode: 298a8...c45

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siterte bare det jeg ønsket å svare på.

Jeg er en av dem som ikke ønsker å støtte NKK og raseklubbene pga dårlig avl og alle helseproblemene det er fult lovlig å avle på. Mye av det NKK driver på med er jo kort og greit dyremisshandling satt i system. Jeg har selv drevet på med hund i svært mange år og har sett så mye stygt fra oppdrettere ang syke hunder som blir avlet på med NKK sin velsignelse. Fysj! 

I tillegg har jeg eid en del hunder selv opp i gjennom - både renrasede hunder med gullkantede papirer og gatemikser. Jevnt over har blandingshundene vært svært friske, mens de med all verdens helsetester og gentester har hatt klippekort hos dyrlegen. Mulig jeg bare har hatt uflaks, men det samme gjenspeiler seg hos venner og kjente med hunder.

Når det er sagt så ville jeg heller aldri kjøpt en designerhund til 40,000kr bare fordi den heter doodle. Jeg er fullstendig i mot denne type avl også som helt tydelig bare er for å tjene penger. 

Den siste hunden min kjøpte jeg av kjentfolk som jeg viste at hadde alt på stell. Om det blir flere hunder så kommer jeg til å gjøre det samme. Eventuelt adoptere en hund fra en organisasjon som har ting i orden. Jeg skal ha en bestevenn og det eneste som er viktig for meg er at hunden er så frisk som mulig. Det er det liten garanti for at jeg får gjennom NKK og det er liten garanti for det ved å støtte en useriøs oppdretter. 

Dammed if you do, dammed if you don't.

Alt på stell som i at du kjøpte en rasehund med seriøse oppdrettere som du kjente eller en bevist blanding av ulike raser fra folk du kjente? Eller en gatemix (uplanlagt kull med tilfeldige hunder)? 

Jeg bare lurer på hva som kvalifiserer som seriøs avl....?

Anonymkode: f445a...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så galt med cavapoo? Opplever denne rasen som en veldig fin familiehund. Om pris ikke er en issue så har jo Kelly’s kennel både cavapoo og cockerpoo, opplever de som seriøse. 

Vet Cavalier’en har noen helseutfordringer men har ikke hørt at cavapoo har det problemet med at hjernen er for liten for skallen eller hva det nå var. 
Er jo mye verre med de kortsnutete hundene som sliter med å puste eller de som kjøper seg aktive jakthunder for et sofaliv med korte turer i nabolaget. 

Anonymkode: 74257...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva er så galt med cavapoo? Opplever denne rasen som en veldig fin familiehund. Om pris ikke er en issue så har jo Kelly’s kennel både cavapoo og cockerpoo, opplever de som seriøse. 

Vet Cavalier’en har noen helseutfordringer men har ikke hørt at cavapoo har det problemet med at hjernen er for liten for skallen eller hva det nå var. 
Er jo mye verre med de kortsnutete hundene som sliter med å puste eller de som kjøper seg aktive jakthunder for et sofaliv med korte turer i nabolaget. 

Ved å blandings-avle på cavalier må man da kunne risikere å få snuten/skallen videreført fra cavalier? Er vel ikke garantert å få akkurat de egenskapene man ønsker fra hver av rasene? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andrea59 skrev (15 minutter siden):

Ved å blandings-avle på cavalier må man da kunne risikere å få snuten/skallen videreført fra cavalier? Er vel ikke garantert å få akkurat de egenskapene man ønsker fra hver av rasene? 

Ja, det er mulig men risikoen er jo da veldig mye lavere slik jeg har forstått det og er jo da bedre enn en renraset cavalier hvor sannsynligheten er mye høyere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt på stell som i at du kjøpte en rasehund med seriøse oppdrettere som du kjente eller en bevist blanding av ulike raser fra folk du kjente? Eller en gatemix (uplanlagt kull med tilfeldige hunder)? 

Jeg bare lurer på hva som kvalifiserer som seriøs avl....?

Anonymkode: f445a...681

Denne hunden er en rasehund hvor alt av helsesjekker er tatt på begge foreldre. I tillegg har disse personene også eid bestemoren til valpen og jeg har kjent begge hundene i mange år og vet at det er friske og trivelige hunder. Min hund er ikke registrert i NKK pga en fargefeil, men det spiller ingen trille så lenge hunden er frisk og har godt lynne. Det burde veie mye tyngre enn et stusslig papir som ikke er verdt blekket det er skrevet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...