sykepleierstudent1 Skrevet tirsdag kl. 10:41 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:41 Hei, Vi har en 11 mnd gammel Alaska husky som tidligere har ligget helt greit i buret når vi har vært på jobb og skole. Nå i det siste har han begynt med uling, pesing, piper, gjesper og graver i buret. I dag er det helt intenst, før har han roet seg ned når vi har snakket i kameraet, men ikke i dag. Skjønner jo at det er en form for separasjonsangst eller begynnende, men aner ikke hva vi kan gjøre. Ingen av oss (2) kan ta fri for å trene det opp på nytt, og burtilvenning kan man vell ikke gjøre når man uansett må ha han i buret i rundt 7-8 timer i hverdagene. Vi er så rådville. Sendte en mail til en hundetrener og venter på svar der. henvender meg her for tips, vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:42 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:42 Hvorfor må han være i bur? La ham gå fritt rundt i huset! Anonymkode: eb75c...43e 22 3
blåbærpai Skrevet tirsdag kl. 10:45 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:45 Det er en hanne? Kan det være tispe i nærheten med løpetid?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:51 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:51 I bur 7-8 timer hver dag??? Da hadde jeg også stresset og fått angst. Lag heller et avgrenset område i huset til han, og la han for all del få røre på seg mens han er alene. Herlighet stakker hund. Anonymkode: 5672f...73c 20 10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #5 Skrevet tirsdag kl. 10:52 Kan det være noen med tispe med løpetid i nærheten? Så her på hann hund ble helt tullete hver gang nabo tispa hadde løpetid, så da ble det til vi kjørte hunden til svigers Har dere mulighet å lage et rom hunden kan prøve å være løst i, Har dere prøvd å ha tv eller radio på Anonymkode: 3358e...d2d
Tabris Skrevet tirsdag kl. 10:52 #6 Skrevet tirsdag kl. 10:52 Han bør virkelig ikke være i bur så lenge hver dag, det vil jo si at nærmest en tredjedel av livet hans er i bur. Han må trenes som en valp for å bli trygg på å være alene, og dere kan ikke gå fra ham før han er trygg igjen. Alternativ er hundebarnehage/Doggy Day Care eller om noen kan passe ham mens dere er på jobb. 9 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:01 #7 Skrevet tirsdag kl. 11:01 Hvorfor i alle dager har dere skaffet en HUSKY og putter den i bur 7-8 timer hver dag?? Jeg er sjokkert. Hva faen. Håper noen melder dere til mattilsynet, stakkars hund. Dere valgte en høyaktivitetshund, og lurer på hvorfor den friker ut i et bur. Noen ganger må man bare si ting rett ut uten filter, men jeg håper for bikkjas skyld at dere omplasserer den til noen som kan noe om hund. Anonymkode: 3ac1d...989 23 10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:03 #8 Skrevet tirsdag kl. 11:03 sykepleierstudent1 skrev (20 minutter siden): Hei, Vi har en 11 mnd gammel Alaska husky som tidligere har ligget helt greit i buret når vi har vært på jobb og skole. Nå i det siste har han begynt med uling, pesing, piper, gjesper og graver i buret. I dag er det helt intenst, før har han roet seg ned når vi har snakket i kameraet, men ikke i dag. Skjønner jo at det er en form for separasjonsangst eller begynnende, men aner ikke hva vi kan gjøre. Ingen av oss (2) kan ta fri for å trene det opp på nytt, og burtilvenning kan man vell ikke gjøre når man uansett må ha han i buret i rundt 7-8 timer i hverdagene. Vi er så rådville. Sendte en mail til en hundetrener og venter på svar der. henvender meg her for tips, vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen. Du har jo ikke tid og lyst til å gjøre alt dere kan for at han skal bli trygg, så for bikkja sin del bør dere omplassere. Dere kan faktisk ikke ha hund hvis dere skal stappe dem i bur så mange timer til dagen, det burde si seg selv, men jeg er stadig overrasket over alle som mener det er en menneskerett å ha dyr, selv om man ikke egentlig har mulighet. Dere har IKKE mulighet til å ha hund hvis den må bo i et bur 8 timer daglig. Det er dyremishandling. Anonymkode: 3ac1d...989 14 3
blåbærpai Skrevet tirsdag kl. 11:08 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:08 Må si meg litt enige med flere over. Og sånn generelt lurer jeg på hvorfor folk på død og liv skal ha Huskeys når de er borte på jobb 8 timer om dagen. Det finnes vel andre hunder som tåler dette bedre. 13 1
Lauv Skrevet tirsdag kl. 11:24 #10 Skrevet tirsdag kl. 11:24 Han må ut. Ut i hundegård. Alle huskyer jeg kjenner trives best ute i snø og kuldegrader. Å ha en hund i bur innendørs i mange timer er aldri greit, men for noen raser er det nok verre for enn andre. 9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:28 #11 Skrevet tirsdag kl. 11:28 Lauv skrev (2 minutter siden): Han må ut. Ut i hundegård. Alle huskyer jeg kjenner trives best ute i snø og kuldegrader. Å ha en hund i bur innendørs i mange timer er aldri greit, men for noen raser er det nok verre for enn andre. Hundegård alene må også tilvennes, hvis han ender opp med å sitte der og ule/stresse hele dagen er det like jævlig for hunden som å sitte inne i bur. HI har ikke tid til å tilvenne hunden til noe, som h*n skriver. Anonymkode: 3ac1d...989 8 2
Lauv Skrevet tirsdag kl. 11:36 #12 Skrevet tirsdag kl. 11:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hundegård alene må også tilvennes, hvis han ender opp med å sitte der og ule/stresse hele dagen er det like jævlig for hunden som å sitte inne i bur. HI har ikke tid til å tilvenne hunden til noe, som h*n skriver. Anonymkode: 3ac1d...989 Hvis man er bittelitt løsningsorientert så får man det til. Man kan venne hunden til hundegård på ettermiddagen også.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:43 #13 Skrevet tirsdag kl. 11:43 Lauv skrev (5 minutter siden): Hvis man er bittelitt løsningsorientert så får man det til. Man kan venne hunden til hundegård på ettermiddagen også. For all del, men HI slo meg ikke som spesielt løsningsorientert, og bikkja må fremdeles være alene hjemme i bur i potensielt flere mnd til den kanskje blir vant til å være ute alene i like mange timer. Det jeg prøver å si er at dette ikke er greit hundehold. Anonymkode: 3ac1d...989 3 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:54 #14 Skrevet tirsdag kl. 11:54 Løpetid i nærheten, og har han blitt kjønnsmoden? Anonymkode: f3b0d...6e9
mommyaka Skrevet tirsdag kl. 11:59 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:59 sykepleierstudent1 skrev (1 time siden): Hei, Vi har en 11 mnd gammel Alaska husky som tidligere har ligget helt greit i buret når vi har vært på jobb og skole. Nå i det siste har han begynt med uling, pesing, piper, gjesper og graver i buret. I dag er det helt intenst, før har han roet seg ned når vi har snakket i kameraet, men ikke i dag. Skjønner jo at det er en form for separasjonsangst eller begynnende, men aner ikke hva vi kan gjøre. Ingen av oss (2) kan ta fri for å trene det opp på nytt, og burtilvenning kan man vell ikke gjøre når man uansett må ha han i buret i rundt 7-8 timer i hverdagene. Vi er så rådville. Sendte en mail til en hundetrener og venter på svar der. henvender meg her for tips, vil jo ikke omplassere han, iallefall ikk før vi har forsøkt alt vi kan for at han skal bli trygg igjen. 8 time i bur 🥺🥺🥺😡😡😡 Det er jo al for lenge...du kan jo selv prøve å ligge i buret i 8 timer og se hvordan du synes det er... Nop... her må der finne på noe annet 7 4
Slund Skrevet tirsdag kl. 12:02 #16 Skrevet tirsdag kl. 12:02 Skal være ærlig - 7-8 timer i bur daglig er for mye for enhver hund, og for en husky er det helt håpløst. Dette er en rase som er avla for å løpe mil etter mil. At han stresser nå er ikke rart, det er rart at det tok så lang tid. Kan han være løs i et rom istedenfor bur? Hundebarnehage noen dager i uka? Nabo som kan lufte? Hvis ingen av dere kan ta fri og dere ikke kan endre på alenetida hans, så er omplassering kanskje det beste for bikkja - selv om det er kjipt å høre. 9 5
Lauv Skrevet tirsdag kl. 14:09 #17 Skrevet tirsdag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For all del, men HI slo meg ikke som spesielt løsningsorientert, og bikkja må fremdeles være alene hjemme i bur i potensielt flere mnd til den kanskje blir vant til å være ute alene i like mange timer. Det jeg prøver å si er at dette ikke er greit hundehold. Anonymkode: 3ac1d...989 Nei, det er jo derfor vedkommende spør om råd. Hun skjønner selv at dette ikke er ok. Vi vet ingenting om hundeholdet hennes ellers. Og det er helt klart verdt det å bruke noen uker på å venne hunden til hundegård. Jeg har forresten aldri hatt en hund som bruker måneder på å venne seg til hundegård. Et par-tre dager holder som regel. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:14 #18 Skrevet tirsdag kl. 14:14 Lauv skrev (2 minutter siden): Nei, det er jo derfor vedkommende spør om råd. Hun skjønner selv at dette ikke er ok. Vi vet ingenting om hundeholdet hennes ellers. Og det er helt klart verdt det å bruke noen uker på å venne hunden til hundegård. Jeg har forresten aldri hatt en hund som bruker måneder på å venne seg til hundegård. Et par-tre dager holder som regel. Hun spør om råd om hvordan få han til å slutte å stresse igjen i buret. Hun spør ikke om alternativer til bur eller hva som er best for hunden. Mer trenger vi igrunn ikke vite for å fastslå at TS ikke er rett eier for denne hunden, denne hunden trenger mer. Anonymkode: 5672f...73c 5 3
Alivamale Skrevet tirsdag kl. 14:17 #19 Skrevet tirsdag kl. 14:17 Skulle ønske Norge kunne få strengere regler vedrørende bruk av bur. I Finland og Sverige er det forbudt å ha hunden i bur annet enn for transport, ved sykdom/skade, eller under utstilling/konkurranse. Der regnes det som dyremishandling å ha hunden i bur hele natten eller når man er på jobb. 9 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:18 #20 Skrevet tirsdag kl. 14:18 Herregud, kjenner jeg på klaustrofobi! Hvorfor må han være i bur? Anonymkode: ae4b7...ed5 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå