Gå til innhold

13 åring irriterer seg over venner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Min 13 år gamle gutt har plutselig begynt å irritere seg over vennene. En venn spesielt.  han kommer sur hjem fra skolen fordi vennene har gjort ditt og datt og sier ditt og datt osv. han tar ikke telefonen lenger dersom venner ringer etter skolen. Han sitter hjemme og kjeder seg. Jeg sier at han burde ta telefonen da guttene kanskje vil finne på noe? Men nei.  Det er mye forskjellig som irriterer han, men spesielt den ene vennen som kaster snøball i ansiktet på han, knekker blyanter , kliner griseri på klærne hans osv. jeg forstår det godt og har oppfordret han til å si det til han direkte. Jeg prøver å forklare han at det ikke er lurt å melde seg helt ut. Alle trenger jo venner. Tenk så kjedelig det blir til sommeren dersom han kutter ut vennene sine. En hel sommer uten venne kontakt og han er 13 år. Hva burde jeg gjøre her?  

Anonymkode: 510f7...12a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ungdommene få ordne opp selv :) - Det klarer de helt fint! Vi som voksne kjenner ikke deres kultur, normer og grenser. Kanskje er nettopp det at han ikke tar kontakt med kompisen et veldig tydelig signal til kompisen om at han må endre seg. De har en egen indre justis som er veldig finmasket og som, om vi forstyrrer dem, bare kan gjøre ting vondt verre. 

Det at han velger å melde seg ut og kanskje får en kjedelig sommer kan like gjerne tolkes som "hva om han melder seg ut og får nye venner, og ender opp med å ha den mest fantastiske sommeren noensinne?" - Folk vokser sammen og vokser fra hverandre. Det er helt normalt :)

Gjør det tydelig at du er der for sønnen din om han trenger deg - og la han forsøke ordne opp selv :)

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei! Min 13 år gamle gutt har plutselig begynt å irritere seg over vennene. En venn spesielt.  han kommer sur hjem fra skolen fordi vennene har gjort ditt og datt og sier ditt og datt osv. han tar ikke telefonen lenger dersom venner ringer etter skolen. Han sitter hjemme og kjeder seg. Jeg sier at han burde ta telefonen da guttene kanskje vil finne på noe? Men nei.  Det er mye forskjellig som irriterer han, men spesielt den ene vennen som kaster snøball i ansiktet på han, knekker blyanter , kliner griseri på klærne hans osv. jeg forstår det godt og har oppfordret han til å si det til han direkte. Jeg prøver å forklare han at det ikke er lurt å melde seg helt ut. Alle trenger jo venner. Tenk så kjedelig det blir til sommeren dersom han kutter ut vennene sine. En hel sommer uten venne kontakt og han er 13 år. Hva burde jeg gjøre her?  

det her høres jo ikke ut som en venn,.. men som en mobber.

så du ber egentlig sønnen din om at han skal være tilgjengelig for sin mobber også på fritiden?

Anonymkode: 8699c...001

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at dette er en venn av sønnen din? 
Det høres ikke ut som normal oppførsel mellom venner. 

Kanskje du heller skal hjelpe 13-åringen med å finne seg nye venner, i andre miljøer enn på skolen. (Som burde avdekket og tatt tak i dette siden det skjer på skolen.) 

Anonymkode: e773b...e4d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette høres ikke ut som en kamerat, høres ut som mobbing. Forstår sønn din.

Ikke normalt å knekke blyant til venner, kaste snøball i ansikt eller å klu e matrester. På andre

• Liker 1
Skrevet

Dette var vondt å lese ts😢🥹 høres mer ut som fiender enn venner egentlig. Jeg ville nok sagt til han at å finne nye venner på nye/andre arenaer via hobbier eller lagidrett (-der samholdet er i fokus) kan være lurt. Ikke være fastlåst til kun én arena som for eksempel skolen.

Skrevet

Du må lære sønnen din å stå opp for seg selv, mot mobberen sin, for det du beskriver er ingen venn. 

Anonymkode: 1cb40...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...