Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker du når noen sier dette? At de gjerne vil ha deg med eller at de bare spør av høflighet?

Anonymkode: 37d7e...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle selvsagt så «du må bare bli med, hvis du vil»… 

Skrevet

Det kommer helt an på personen. Hvis jeg sier dette, så vil jeg gjerne ha personen med, men jeg vil vise at det er valgfritt, og at vedkommende til syvende og sist bestemmer selv.

Anonymkode: 8fd86...76d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skulle selvsagt så «du må bare bli med, hvis du vil»… 

Tenker at man egentlig ikke er velkommen. Det kommer an på hvordan det sies, I guess, men hadde latt være å bli med med. Det er ikke et spørsmål, etter min mening. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier dette dersom jeg tenker at noen gjerne må være med om de har lyst.

Anonymkode: 84e62...09e

• Liker 1
Skrevet

Tenker at folk må slutte å analysere alt andre mennesker sier, og at folk får bli bedre på å si det de mener. 

Jeg hadde blitt med om jeg ville og tenkt at dersom personen kun sa det for å være snill, så får de ta det på egen kappe. Jeg forholder meg til hva folk sier. 

Anonymkode: c4616...1ac

• Liker 7
Skrevet

Alt ettersom. Jeg kan lett si det til mennesker jeg kanskje ikke kjenner så godt, og som jeg gjerne vil ha med, men samtidig så vil jeg ikke virke for påtrengende. 

Men når enkelte jeg kjenner sier det til meg, så vet jeg de egentlig bare er høflige der og da, - jeg har kanskje havnet midt oppi noe, og da kommer den frasen - "ja du kan jo bli med om du vil" til noe som de har avtalt i uker i forveien uten å involvere meg, da sier jeg nei. 

Anonymkode: 0d864...952

Skrevet

Det er utrolig dårlig!!! De mener det ikke. Da hadde de spurt fra starten. 

Anonymkode: 7b437...3f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du når noen sier dette? At de gjerne vil ha deg med eller at de bare spør av høflighet?

Sier det gjerne hvis noen nevner et arrangement eller noe annet jeg uansett skal på, men som jeg ikke nødvendigvis har tenkt på å invitere noen til. 

Typisk foredrag, bokbad, boklansering, debatt, konsert, turer, trening, osv.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er utrolig dårlig!!! De mener det ikke. Da hadde de spurt fra starten. 

Hvis man er over 12 år så synes jeg at dette er en veldig umoden tilnærming.

Folk må da kunne få lov til å allerede ha planer 😅

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg sier det så ønsker jeg å ha med meg personen. 

Anonymkode: eb2fc...c96

Skrevet

Kommer an på settingen og personen. En gang ble jeg siste person tilfeldig slengt med på rundt tall voksen-fest og det var uventet og hyggelig og varte ut i de små timer...men jeg har også hatt magefølelse på at dette er egentlig ikke ønsket fra vedkommendes side; det bare ble sagt for syns skyld. Da sier jeg neitakk. 

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 3.2.2026 den 2.24):

Sier det gjerne hvis noen nevner et arrangement eller noe annet jeg uansett skal på, men som jeg ikke nødvendigvis har tenkt på å invitere noen til. 

Typisk foredrag, bokbad, boklansering, debatt, konsert, turer, trening, osv.

Hvis man er over 12 år så synes jeg at dette er en veldig umoden tilnærming.

Folk må da kunne få lov til å allerede ha planer 😅

Hvordan det? Hadde du hatt lyst å hatt dem med hadde de vel vært spurt i utgangspunktet. 

Skrevet

Sier de der uoppfordret, tolker jeg det som at jeg er velkommen, men det er ingen forpliktelser eller forventninger involvert, eventuelt at de egentlig ikke tror jeg vil ha så mye utbytte av det (-"Du må bare bli med på 3-åringens turnoppvisning..."). Sier de det som svar på at jeg prøver å invitere meg med på noe, bør jeg revurdere om jeg kanskje har misoppfattet det som ble sagt i utgangspunktet. Det er ikke hakkende galt at jeg kommer, sånn i teorien, men min tilstedeværende er ikke nødvendigvis en bonus (-"Du må bare bli med når jeg skal treffe mine gamle kollegaer som du ikke kjenner...).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan det? Hadde du hatt lyst å hatt dem med hadde de vel vært spurt i utgangspunktet. 

Jeg har for mange venner som også har andre venner (og gjerne en familie i tillegg).

Jeg spør ikke hele vennekretsen min om hver og en vil bli med på en boklansering, trening, tur, osv. 

Folk må faktisk tåle at mennesker de omgås har planer i livet sitt som ikke inkluderer dem selv. 😅

• Liker 3
Skrevet

Tolker det mer som i at person A finner brått ut at hun vil ut og trene, dra på shopping etc rett før person B sender melding og spør «Hei, hva skjer?»

Da blir det jo naturlig for A å svare «Hei, skal ut og shoppe litt, bare å joine om det passer :D» 

Anonymkode: 1c3d5...413

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger å tolke det positivt - at de gjerne vil ha meg med 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du mener at man skal spørre samtlige venner om de vil være med hver gang man skal på SATS, på shopping, gå tur eller dra på konsert? Sånn fungerer det ikke blant mine venner i hvert fall, og det høres utrolig knotete ut.

Vi har en fellesgruppe på Messenger hvor alle legger ut info om litt mer spesielle arrangementer frem i tid og spør om folk vil komme/være med, men i dagliglivet er det ikke sånn det fungerer heldigvis.

Anonymkode: 772b9...38a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Med en slik mentalitet, tør jeg anta at du ikke har særlig mange venner i din omgangskrets?

Det er ikke naturlig å spørre alle en kjenner om å bli med på alle slags planer man legger. Vi har venner i mange ulike kretser, altså ikke én stor vennegjeng - i så tilfelllet kunne man hatt en gruppechat. Uten deæét, så må man jo da kontakte hver enkelt for hver enkelt plan man legger! Det er det ingen som verken ønsker eller gidder. Selvsagt. 

Jeg er glad i alle mine venner og vil alltid ha dem med på alt, men det er naturligvis ikke mulig i realiteten. Man legger ulike planer med ulike mennesker! 

Hvis jeg hadde hatt en tidligere avtalt plan med venn A, og så truffet på venn B på butikken samme dag, kunne jeg ha sagt slikt som i HI. Dersom det passer seg. Hvis jeg mistenker at vedkommende ikke matcher godt med venn A, så ville jeg aldri ha sagt at de kan bli med hvis de vil. 

Anonymkode: 4bf28...936

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer ann på hvem som sier det og ikke minst hvordan det blir sagt..

Anonymkode: c7c6b...449

Skrevet

For meg er "du kan være med hvis du vil" milevis fra "kan du ikke bli med?". Det første er en uttalelse for å være høflig, den andre viser at de har lyst til at jeg skal være med. 

"Du kan bli med hvis du vil" = Du kan få lov til å være med selv om jeg foretrekker at du ikke er det, dersom det er så viktig for deg at ditt ønske om å være med trumfer mitt håp om å gå uten deg.

"Kan du ikke bli med?" = Jeg har lyst til at du skal være med.

Anonymkode: c70de...356

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...