Gå til innhold

Litt om tedrikking!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Visste du at vannet i springen er hardere vann, dvs. vann med mineraler? Når regnet går igjennom bakken, så fanger det opp mineraler, og vannet blir hardt. Det du gjør, er  koke vannet i 10 minutter så det blir mykere, perfekt for teen! Stort sett all te kommer fra planten, Camillia Sinensus, grønn, svart, hvit, gul, oolong te osv. Hvit te er hårene på planten, og svart blir det forvandlet fra grønn på grunn av at den ligger i sola, oksiderer. Etter vann, så er te det mest drikket i verden. Japanesere liker å dampe teen, det gir en annen frisk, smak.

Hvis du vil ha det enklest, så kan dyrke du te hjemme i potter, og så har du det i en pose som tåler mikrobølgeovn på maks i 1 minutt, og så rulle bladene mellom hendene for å få utt mer av saften. Du har også rød te, som ikke kommer fra teplanten. Og så har du det noen kaller te som bare har urter f.eks. men ikke inneholder te da, det er noe jeg styrer unna selv. Jeg vil jo ha helsegevinsten av å drikke ordentlig te!

Te har mye antioksidanter, det holder kroppen friskere

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så hardt vann i Norge. Oppvaskmaskinen trenger egentlig ikke salt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men.. jo lenger man koker, jo mer vann fordamper og forsvinner. Da vil konsentrasjonen av salter og mineraler i tevannet gå opp og vannet bli "hardere". Dette forstod jeg ikke.

Anonymkode: 27813...33c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men.. jo lenger man koker, jo mer vann fordamper og forsvinner. Da vil konsentrasjonen av salter og mineraler i tevannet gå opp og vannet bli "hardere". Dette forstod jeg ikke.

Man mykner opp mineralene litt ved koking

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, og jeg har studert kjemi i 5 år. Hvordan blir de mykere?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om, og jeg har studert kjemi i 5 år. Hvordan blir de mykere?

Det er vanlig innen tedrikking å gjøre vannet mykere ved koking, teen smaker mer da

Skrevet

Meg igjen! Jeg har lært noe nytt i dag. Kalken felles ut i fast form, viser det seg. Interessant!

Screenshot_20260202_203919_Chrome.jpg

• Nyttig 1
Skrevet
Merom skrev (12 minutter siden):

Visste du at vannet i springen er hardere vann, dvs. vann med mineraler? Når regnet går igjennom bakken, så fanger det opp mineraler, og vannet blir hardt. Det du gjør, er  koke vannet i 10 minutter så det blir mykere, perfekt for teen! Stort sett all te kommer fra planten, Camillia Sinensus, grønn, svart, hvit, gul, oolong te osv. Hvit te er hårene på planten, og svart blir det forvandlet fra grønn på grunn av at den ligger i sola, oksiderer. Etter vann, så er te det mest drikket i verden. Japanesere liker å dampe teen, det gir en annen frisk, smak.

Hvis du vil ha det enklest, så kan dyrke du te hjemme i potter, og så har du det i en pose som tåler mikrobølgeovn på maks i 1 minutt, og så rulle bladene mellom hendene for å få utt mer av saften. Du har også rød te, som ikke kommer fra teplanten. Og så har du det noen kaller te som bare har urter f.eks. men ikke inneholder te da, det er noe jeg styrer unna selv. Jeg vil jo ha helsegevinsten av å drikke ordentlig te!

Te har mye antioksidanter, det holder kroppen friskere

Nei.

Dersom du ønsker å føle at du gjør noe greier som har magisk-mystisk positiv innvirkning på din psyke? Flott. Placeboeffekten er vitenskapelig bevist. Og om det hjelper deg så du slipper bruke medisiner etc? Stå på!

Men stå for at det er rent oppspinn. Rett deg opp i ryggen og si «dette er magisk realisme. Dette er som Julenissen - bare noe jeg har funnet på som får meg til å mestre hverdagen bedre. Kanskje du også vil like min fiksjon?»

Ikke forsøk å selge vås som vitenskap. Det finnes nemlig fork med utdannelse ute i verden. Og det finnes Google, der enhver som ikke er komplett idiot kan faktasjekke ethvert utsagn. Noe normalt oppegående mennesker gjør, helt rutinemessig. Med alt fra artikler i vg til innlegg på kg. Vi faktasjekker fagbøker, artikler, utsagn, referat. Google er - fra en som levde før Google - en helt fantastisk god kilde til kunnskap. Og du behøver bare helt grunnleggende bondevett for å bruke det riktig.

Anonymkode: 71185...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei.

Dersom du ønsker å føle at du gjør noe greier som har magisk-mystisk positiv innvirkning på din psyke? Flott. Placeboeffekten er vitenskapelig bevist. Og om det hjelper deg så du slipper bruke medisiner etc? Stå på!

Men stå for at det er rent oppspinn. Rett deg opp i ryggen og si «dette er magisk realisme. Dette er som Julenissen - bare noe jeg har funnet på som får meg til å mestre hverdagen bedre. Kanskje du også vil like min fiksjon?»

Ikke forsøk å selge vås som vitenskap. Det finnes nemlig fork med utdannelse ute i verden. Og det finnes Google, der enhver som ikke er komplett idiot kan faktasjekke ethvert utsagn. Noe normalt oppegående mennesker gjør, helt rutinemessig. Med alt fra artikler i vg til innlegg på kg. Vi faktasjekker fagbøker, artikler, utsagn, referat. Google er - fra en som levde før Google - en helt fantastisk god kilde til kunnskap. Og du behøver bare helt grunnleggende bondevett for å bruke det riktig.

Anonymkode: 71185...b80

Man lærer mer uten utdannelse hvis man er smart

Skrevet

Vi har ikke hardt vann, det kan man teste. De færreste har vel det i Norge.

Anonymkode: 62d74...297

Skrevet
Merom skrev (20 timer siden):

Man mykner opp mineralene litt ved koking

Men mange liker smaken av hardt vann.

Anonymkode: 9c944...8d4

Skrevet

Du kan ikke stole på Ai...

Anonymkode: 066c2...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2026 den 20.41):

Meg igjen! Jeg har lært noe nytt i dag. Kalken felles ut i fast form, viser det seg. Interessant!

Screenshot_20260202_203919_Chrome.jpg

Jeg har riktignok ikke studert kjemi i 5 år, men jeg er miljøteknolog med et visst grunnlag i kjemi. Hvis jeg skal våge meg på en forklaring av dette, så er det fordi kaldt vann kan inneholde mye mer oppløste gasser enn kokt vann; både O2 og CO2. Gassene øker løseligheten av kalsiumsalter i vannet. Ved koking frigjøres gassene til lufta. Dermed går løseligheten til kalsiumsaltene ned. Vannet klarer rett og slett ikke å holde på så mye oppløst kalsium, og dermed felles kalsiumen ut. 

Men når det er sagt: med unntak av enkelte private drikkevannskilder er drikkevannet her til lands svært lite hardt. Derfor vil også effekten av en såkalt mykgjøring i de fleste tilfeller være helt minimal. 

Anonymkode: 71760...bca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...