Gå til innhold

Erfaringer med laseroperasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om noen av dere har tatt laseroperasjon på øynene? Jeg har litt lyst til å gjøre dette men jeg vet ikke helt om jeg tør. Jeg er ganske nærsynt og det ville være en befrielse for meg å slippe alt som heter linser og briller, men som sagt er jeg litt usikker på komplikasjoner ol etter en slik operasjon.

ER det noen som har erfaringer med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det selv, men morfaren min som bor i Nederland gjorde dette for et par-tre år siden, og han var veldig fornøyd! Endelig kunne han lese avisen igjen uten briller! Han er nå 79 år. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er sjelden komplikasjoner med LASIK. Veldig sjelden.

Jeg har tatt LASIK for to år siden. Er superfornøyd. Å kaste briller og kontaktlinser følte kjempedeilig!! Jeg var nærsynt før, men nå har jeg falkeblikk!! :D

Så kjør på, er rådet fra meg!

Skrevet

Jeg kjenner flere som har tatt en slik operasjon - alle er kjempefornøyde over å kunne kaste briller og linser. Kunne egentlig tenkt meg å gjøre det samme, men det som holder meg igjen er at dette er relativt ny teknologi og selv om en foreløpig ikke ser noen bivirkninger, så kan det hende at det er noe som dukker opp etter noen år. Øyet er sensitivt og blir det gjort feil under eller etter operasjonen, så vil det ha store konsekvenser. Det er tross alt bedre å måtte slite med nærsynthet enn å være blind.......

Det var faktisk en som sa til meg "Har du lagt merke til at alle de som står frem i media og sier at alle bør ta en slik operasjon selv bruker briller?" Et lite tankekors, det der!

Uansett, jeg kommer til å vente i mange år før jeg vurderer operasjon, vil først se at det går bra med alle dere som har tatt det store skrittet.....

Skrevet

Hva koster en slik operasjon, da?

Og kan man få dekket noe av det? Gjennom trygdekontoret eller lignende?

Skrevet

Mener det koster i underkant av 30 000 da dette tas på private klinikker. Dessverre dekkes ingenting, altså på lik linje med brille-/linsebruk i dag. Det eneste måten å få det gratis på er hvis du må bli operert for en øyesykdom (f.eks. grå stær), da vil de samtidig kunne ta en synskorreksjon.

Skrevet

Det er 3 metoder,den rimeligste koster 20.000,-

Du kan få dekket dette via Folketrygden om det er yrkesmessig relevant.Da betaler du kun en liten egenandel.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Man kan få dekket en laseroperasjon (kun betale en liten egenandel) men må da utføre det på et offentlig sykehus, og må dermed stå i lang kø. Kriteriene for å få dekket en slik operasjon er nærsynthet på mer enn -10, eller veldig skjeve hornhinner og mer enn -5 eller -7 (husker ikke helt der) Mine hornhinner var litt for lite skjeve, men har mer enn -10 på ene øyet, og har nå sendt inn søknad på op. Skal til Tromsø for der er minst ventetid, dvs 1 år. F.eks i Bergen er det 2 år. Var hos en privat øyespesialist som sendte søknad, den timen måtte jeg dekke selv(500 kr).

For øvrig har det nylig vært en tråd om dette samme temaet som du kan titte på?!?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gjennomførte denne operasjonen på Volvat for noen år siden. Betalte da 22.000. Hadde bra syn en periode, men har nå blitt litt nærsynt igjen. Dette har nok sammenheng med studiet mitt hvor det er mye lesing. For mange er denne operasjonen svært smertefull, jeg kjente lite. Tror imidlertid det har kommet en ny metode nå hvor de kutter i øynene i stedet. Kjenner to personer som har gjennomført dette og det er ikke smertefullt. Tror det kostet ca. 30.000.

Lykke til!

Kaia, ikke innlogget

Skrevet

Hvor nærsynte har dere vært dere som har tatt denne operasjonen?? Jeg har tenkt en del på en slik operasjon, men det er bare det et jeg er -18 og -19 på øynene. Vill dette hjelpe for meg?? :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

? -18 og -19??? Er ikke det på grensen til blind da??Uansett om du er seriøs eller ikke - laser kan man ta ned til -10, ihvertfall var det grensen da jeg tok. Jeg hadde -7 og -8, og har i dag 0 syn på begge øynenen! Tok det offentlig på Haukeland Sykehus, kjempefornøyd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...