AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. Anonymkode: 84dd4...7de
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Jeg vet ikke, men jeg tipper at Lånekassen ikke er fullt så dumme som du tror. De ber nok om dokumentasjon på ting. Finner de ut at sykdommen din startet ett år eller to før du tok opp studielånene, og så senere ber om sletting pga du er uføretrygdet pga samme sykdom, så vet jeg ikke helt... kanskje de gjennomskuer svindelen. Ville ikke tatt det for garantert at Lånekassen sletter et studielån på det grunnlaget. Anonymkode: b6056...b19 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Hæ? Studere? Hvorfor skal du studere for siden å bli ufør? Er du klarsynt eller skal du studere så mye att du blir helt KoKo i hodet så du blir trygda? Anonymkode: fcec7...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Høres attraktivt ut men er for enkelt oppsummert. Det er ikke garantert at du får slettet hele studielånet. Og har du støtte fra NAV om å søke dette studiet? De vil ikke nødvendigvis gå med på det selv om du har lyst. Anonymkode: 5b73a...052
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Nei. Du må først få godkjent studier som aktivitet på AAP, i utgangspunktet vil du regnes som for frisk for AAP om du kan studere på heltid. Melder du ikke fra til NAV og melder deg opp som student kan du bli tiltalt for trygdesvindel, fengsel og tilbakebetaling. Anonymkode: 1929b...c17 5
Enmanelskeråhate Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. Anonymkode: 84dd4...7de Hvis du er for syk til å jobbe er det vel bare bortkastet å studere? 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. Anonymkode: 84dd4...7de De beregner lån og stipend etter inntekt. Du får ikke dobbelt opp. Tror ikke du skal satse på å bli uføretrygdet, for økonomiens skyld… Anonymkode: 77f57...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Vet ikke om summene stemmer, hva du får i aap er vel avhengig av hva du tjente før du ble syk? På generelt grunnlag så legger ikke nav seg oppi om du søker studielån og/eller stipend, de anser det som en privatsak. Men det du bør tenke på er om du skal prøve å få innvilget studier som aktivitet eller om du skal gjøre det på fritiden. For meg anså ikke nav studiet som et nødvendig tiltak for å få meg i arbeid, for kompetansen min var ikke hinderet, det var helsa. Jeg søkte 3 ganger. Derfor tok jeg studier på deltid på fritiden, og måtte være tilgjengelig for aktiviteter og tiltak på dagtid. Hvis min deltakelse i disse gikk ned måtte jeg kutte ut studiet tvert, det var det eneste kravet nav hadde. For meg gikk det fint, studiet førte til deltidsjobb, som i dag er fulltidsjobb. Så du må argumentere godt for at studiet fører til at du kan arbeide i et annet yrke, et yrke som gir økt mulighet til å stå i arbeid, og at du ikke kan få en slik jobb med kompetansen du har i dag. Hvis du er så syk at du tror du kommer til å bli ufør, og tenker at dette er en enkel måte å øke inntekten din frem til avklaring, så tror jeg du fort kan brenne deg på dette. Husk at du faktisk må levere på et studie, mange tillater deg ikke å gå videre med spesifikke hengefag f.eks. Blir du nektet å følge studiet på et tidspunkt pga. stryk så får du heller ikke studielån for det semesteret. Been there done that.. Anonymkode: bd994...a77
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Og det stemmer som en over her skriver. Du kan ikke begynne å studere på AAP uten å avklare dette med NAV. Da må studier være avtalt som del av aktivitetsplan. Anonymkode: 77f57...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Går på aap nå, men ha lyst til å begynne å studere, stemmer det da at jeg kan få 16.000 utbetalt i aap og i tilegg 14.000 i lån og stipend? Hvis jeg blir ufør så vil jo lånet bli slettet sånn sett er det veldig bra utbetalt. Anonymkode: 84dd4...7de Det stemmer 100% at du kan kombinere AAP og studielån. Dette har vært kjent siden 1.januar 2015 da de nye reglene slå inn som er at man kan studere som man vil og jobbe så mye man vil som ufør. Selv om du ikke er ufør ennå, så er det fortsatt slik at du kan kombinere AAP og studielån, ja. AAP-satsen er jo tragisk i et land som Norge, så det er ikke noe å diskutere der. Heldigvis kan du ta opp studielån i tillegg, men det er gjerne de som vet at du kan det, liker å tone det kraftig ned, nemlig at du har de rettighetene. Så når man bor alene eller isolert, så kjenner man ikke til sine rettigheter, spesielt når man er syk (og fattig), og da blir man avhengig av å surfe alene og prøve å forstå en tiendel av det som står, eller så må man spørre på KG hvor det er mange uføre-hatere som hater alt som har med AAP og ufør å gjøre. Heldigvis er jeg ikke en slik en, tvert imot, så jeg prøver å hjelpe deg så godt jeg kan. Du kan ta opp studielån under AAP, men ikke sikkert at det blir noe stipend ut av det siden det er to forskjellige inntektssatser. Den ene satsen (trygdeytelser som er AAP og ufør) går lav sats, slik at det blir vanskelig å få stipend hvis du låner for et helt år. Men hvis du låner per semester i løpet av kalenderåret, så får du nok stipend når du har bestått det du skal. Men jeg forstår likevel at det blir irrelevant om du får stipend eller ikke om du ender opp som ufør, da får du slettet studielånet uansett. Men du vet ennå ikke om du blir ufør til slutt. Sånn sett kan du egentlig låne for hele kalenderåret, ja. En side som er langt mer nyttig enn KG er Ung.no der man får direkte og offentlige svar på disse spørsmålene fra folk som jobber i Lånekassen, og det står også på Lånekassen sin side, altså diverse grenser for stipend med tanke på trygdeytelser som er AAP, ufør, osv. Her er et godt eksempel på det: https://www.ung.no/oss/505464 Anonymkode: 376af...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden For å studere ved siden av aap så må Nav godkjenne det. Uten godkjenning fra Nav så mister du aap din. Så enkelt er det ikke. Anonymkode: 5ff18...f46 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det stemmer som en over her skriver. Du kan ikke begynne å studere på AAP uten å avklare dette med NAV. Da må studier være avtalt som del av aktivitetsplan. Anonymkode: 77f57...d6d Studier må ikke være avtalt som en del av aktivitetsplanen, men studiene kan ikke være til hinder for aktiviteter på dagtid. Det er derfor vanskelig å studere noe som krever oppmøte til faste tidspunkt, da nav kan kreve at du prioriterer avtalte aktiviteter. Det finnes heldigvis mange studier som ikke krever oppmøte eller deltakelse til spesifikke tidspunkt. Anonymkode: bd994...a77
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Jeg studerte og mottok stipend mens jeg gikk på aap. Fikk også dekket store deler av studiet av NAV. Tror ikke at jeg fikk det godkjent, men de har heller ikke reagert på at jeg har mottat stipend når de har sett det i ettertid. Det er sikkert lurt å forhøre seg med de, for å være helt sikker på at det ikke blir feil. Skal i utgangspunktet ikke være et problem. Anonymkode: 4b5f9...758 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg studerte og mottok stipend mens jeg gikk på aap. Fikk også dekket store deler av studiet av NAV. Tror ikke at jeg fikk det godkjent, men de har heller ikke reagert på at jeg har mottat stipend når de har sett det i ettertid. Det er sikkert lurt å forhøre seg med de, for å være helt sikker på at det ikke blir feil. Skal i utgangspunktet ikke være et problem. Anonymkode: 4b5f9...758 Glemte å legge til at jeg studerte noe annet før jeg søkte om å få nytt studie dekket (tok opp fag, men kom inn på høyskolen ved hjelp av realkompetanse i mellomtiden), og derfor mottok stipend før jeg begynte på det andre. Derfor visste nav at jeg hadde fått stipend tidligere, og at jeg skulle fortsette med det, uten at de sa noe på det. Anonymkode: 4b5f9...758
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Dersom du klarer å studere, så vil nav bruke det som bevis på at du er frisk nok til å jobbe. Det gjorde de faktisk i mitt tilfelle selvom uføresøknaden ble sent syv år etter endt studie. nav mente altså at fordi jeg hadde den samme sykdommen som jeg hadde mens jeg studerte, og jeg klarte å komme meg gjennom studiene, så var jeg på ingen måte syk nok til å ikke jobbe. Kapasitet til å studere for ti-syv år siden = kapasitet til å jobbe i dag. NAV tok ikke hensyn til at sykdommen hadde forverret seg, heller ikke at det er en sykdom som _kan_ ha dødelig utfall dersom belastningen blir for stor. Anonymkode: 5c000...502 1
Kålrota Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden At NAV ser på kapasitet er vel ikke så rart? Et fulltidsstudie indikerer jo at det er noe arbeidsevne der? Hvordan skulle vurderingen ellers foregått? Hvis man skal studere på AAP må jo selvsagt målet være å komme ut i jobb igjen.
Enmanelskeråhate Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom du klarer å studere, så vil nav bruke det som bevis på at du er frisk nok til å jobbe. Det gjorde de faktisk i mitt tilfelle selvom uføresøknaden ble sent syv år etter endt studie. nav mente altså at fordi jeg hadde den samme sykdommen som jeg hadde mens jeg studerte, og jeg klarte å komme meg gjennom studiene, så var jeg på ingen måte syk nok til å ikke jobbe. Kapasitet til å studere for ti-syv år siden = kapasitet til å jobbe i dag. NAV tok ikke hensyn til at sykdommen hadde forverret seg, heller ikke at det er en sykdom som _kan_ ha dødelig utfall dersom belastningen blir for stor. Anonymkode: 5c000...502 Bra det er noe kontroll da i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #18 Skrevet 37 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du klarer å studere, så vil nav bruke det som bevis på at du er frisk nok til å jobbe. Det gjorde de faktisk i mitt tilfelle selvom uføresøknaden ble sent syv år etter endt studie. nav mente altså at fordi jeg hadde den samme sykdommen som jeg hadde mens jeg studerte, og jeg klarte å komme meg gjennom studiene, så var jeg på ingen måte syk nok til å ikke jobbe. Kapasitet til å studere for ti-syv år siden = kapasitet til å jobbe i dag. NAV tok ikke hensyn til at sykdommen hadde forverret seg, heller ikke at det er en sykdom som _kan_ ha dødelig utfall dersom belastningen blir for stor. Anonymkode: 5c000...502 Hvordan går det idag? Har du fortsatt ikke ufør? Anonymkode: 84dd4...7de
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden #19 Skrevet 7 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Studier må ikke være avtalt som en del av aktivitetsplanen, men studiene kan ikke være til hinder for aktiviteter på dagtid. Det er derfor vanskelig å studere noe som krever oppmøte til faste tidspunkt, da nav kan kreve at du prioriterer avtalte aktiviteter. Det finnes heldigvis mange studier som ikke krever oppmøte eller deltakelse til spesifikke tidspunkt. Anonymkode: bd994...a77 Anonymkode: 77f57...d6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå